Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest loveli
7 minutter siden, Trøndere1 skrev:

Ja hun fikk ca et avslag i året de første tre år. Så gikk en ny runde med å skylde på utallige ting.  Ikke vet jeg hva som er normalt. Jeg har jobbet i 30 år siden jeg var 16 år. Ikke fått ei krone fra nav. (Nei ikke vært sykmeldt- ikke hatt pappaperm. Ikke vært på sykehus. Så saksbehandling i nav kjenner jeg ikke. Våre foreldre har alltid jobbet. Så ingen trygd i arv her. 

Det er IKKE normalt... 

Beklager alle spørsmål.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.6.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Ville startet i det små.. Hatt en plan, om 1-ett år så så bør søknad om ufør være skrevet av legen

Begynner med tilfeldige egenmeldinger 1,5 måned

Går til legen - klager min nød og ber han eller hun om å sykemelde meg.. 

Sykemelding gis vel bare 14 dager av gangen i det lengste.. Hadde prøvd å komme meg i jobb, men det går selvfølgelig ikke. 

Slik holder jeg på i 1 - ett år

Da ber jeg legen søke ufør for meg. 

Sykdommen er selvfølgelig vondt i Vilja, og vond i vondten. Fibromyalgi, eventuelt ME. 

Anonymkode: d11cf...2a5

Man får IKKE få uføretrygd etter ett år sykemelding (med mindre det er en kurantsak, altså alvorlige helt åpenbare grunner til uføretrygd (alvorlig, terminal kreft eller psykisk utviklingshemming typ).

Ville bare avlive den myten med én gang (hvis ikke noen før jeg har gjort det allerede).

Anonymkode: 84e7c...993

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli skrev:

Det er IKKE normalt... 

Beklager alle spørsmål.  :)

Handler om det samme som i strafferett. Man må sikkert underbygge saken sin godt og spille på følelser å helse. Lyve skamløst og stå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Utdannet ? Er det ikke du som er sjåførlærer ? 

Anonymkode: 7471c...beb

2 års utdannelse har han

Anonymkode: bb678...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får IKKE få uføretrygd etter ett år sykemelding (med mindre det er en kurantsak, altså alvorlige helt åpenbare grunner til uføretrygd (alvorlig, terminal kreft eller psykisk utviklingshemming typ).

Ville bare avlive den myten med én gang (hvis ikke noen før jeg har gjort det allerede).

Anonymkode: 84e7c...993

Joda :) Men det kommer selvsagt an på historie også. Man må ikke ha kurrantsak. 

Anonymkode: e2748...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trøndere1 skrev:

Handler om det samme som i strafferett. Man må sikkert underbygge saken sin godt og spille på følelser å helse. Lyve skamløst og stå på. 

For å klare å lure all trill rundt, så må det ligge en type personlighetsforstyrrelse i bunn. 

Om man er så fucked up at dette går gjennom, så har man vel en funksjonssvikt som kan være nok for aap. Jeg er glad jeg slipper å møte vedkommende som kollega. 

Anonymkode: 7f20f...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Trøndere1 skrev:

Det er akkurat dette. Diffuse udefinerbare plager som legene har sluppet avgårde. Utrolig at det går an. Det er min søster du skisserer her. 

Er du sikker på at du kjenner din søster? Kan hun ha problemer/skader som du ikke vet noe om? Hun kan ha masse psykiske vansker men skylder på andre ting overfor deg. 

Anonymkode: 7f20f...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trøndere1 skrev:

Det er akkurat det. Standhaftighet og diffuse plager. Fibromyalgi samt sliten og ME symptomer. Varig hodepine og muskel/skjelettplager.  Jeg vet at min søster fikk søknaden gjennom på denne måten. Men det krevde ca 4år og en enorm bunke papirer frem og tilbake. 

Er du sikker på at dette var alt, eller riktig fremstilt? Jeg er gradert ufør selv, men sier ikke  til alle hvilke plager som har vært utslagsgivende  for ufør.  

Anonymkode: 7f20f...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler om å spekulere i trygdesvindel og bryte loven, noe som er ulovlig på andre forum. Til og med på Freakforum har de regler som forbyr dette.

Men her på KG er det tydeligvis lov å pønske ut hvordan man kan gjøre lovbrudd...

Anonymkode: ae8a4...50b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden handler om å spekulere i trygdesvindel og bryte loven, noe som er ulovlig på andre forum. Til og med på Freakforum har de regler som forbyr dette.

Men her på KG er det tydeligvis lov å pønske ut hvordan man kan gjøre lovbrudd...

Anonymkode: ae8a4...50b

Ingen fare for at folk blir inspirert og ender opp som friske uføre. Den blåblå regjeringen sørger for at du får så lite som mulig. Får du avslag på aap havner du på sosialkontoret ( hvis du kvalifiserer for det). 

Anonymkode: 7f20f...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trøndere1 skrev:

Ja. Jeg er helt enig. Mitt syn på det norske trygdevesenet kan ikke legges ut her uansett da. Kjenner selv noen i håndverksfag som er ufør og jobber fulle dager svart i samme bransje som de er ufør av. Det er så råttent som det kan bli dette systemet vi har laget. 

Systemet er vel ikke så råttent, det er brukerne av det som er det...? Noen råtne egg vil det alltid være i en kurv, og noen råtne personer vil alltid finne måter å misbruke systemet på.

Det skulle vært litt mer kultur for å angi sånne folk blant nordmenn... men neida. Her skal man holde kjeften sin og passe sine egne saker, og for all del ikke være den som minsker antallet trygdemisbrukere! For da SLADRER man jo!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen få klarer å komme gjennom nåløyet å lure legene. Kombinasjon av gode skuespillerevner, stahet og tålmodighet. Samt at du er heldig med "lettlurte" leger. Noen råtne egg finns det i alle kurver desverre.

Anonymkode: 0009a...7ac

Hva er det som gjør til at du begrenser dette til "noen få"? Hvordan vet du dette?

Anonymkode: 077e0...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden handler om å spekulere i trygdesvindel og bryte loven, noe som er ulovlig på andre forum. Til og med på Freakforum har de regler som forbyr dette.

Men her på KG er det tydeligvis lov å pønske ut hvordan man kan gjøre lovbrudd...

Anonymkode: ae8a4...50b

Jeg tviler på at en kan finne en oppskrift i denne tråden og så bli ufør 4-8 år senere:-)

Anonymkode: 077e0...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, OPIgirl skrev:

Forbanna tullprat. Fibromyalgi er ingen diffus sykdom. 😡

Meget diffus.

Anonymkode: 077e0...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på mitt 8. år med 100% AAP. Jeg har en alvorlig fysisk diagnose som det ikke finnes noen behandling for. Uføretrygd har aldri vært et tema hos Nav, mulig det er for at jeg aldri har ytret noe ønske om uføretrygd ovenfor Nav. Så jeg skjønner ikke hvordan folk blir uføretrygdet så fort med mye "mildere" diagnoser enn min?

Jeg håper forøvrig at jeg aldri blir ufør. 8 år med såkalt "ferie" har hittil bare vært grusomt. Å ha en jobb og gå til er ekstremt undervurdert.

Anonymkode: 15e1b...dea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå på mitt 8. år med 100% AAP. Jeg har en alvorlig fysisk diagnose som det ikke finnes noen behandling for. Uføretrygd har aldri vært et tema hos Nav, mulig det er for at jeg aldri har ytret noe ønske om uføretrygd ovenfor Nav. Så jeg skjønner ikke hvordan folk blir uføretrygdet så fort med mye "mildere" diagnoser enn min?

Jeg håper forøvrig at jeg aldri blir ufør. 8 år med såkalt "ferie" har hittil bare vært grusomt. Å ha en jobb og gå til er ekstremt undervurdert.

Anonymkode: 15e1b...dea

Alternativet er jo sosialstønad. Snart. 

Anonymkode: e2748...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget diffus.

Anonymkode: 077e0...08c

På ingen måte lenger. 

Anonymkode: e2748...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør til at du begrenser dette til "noen få"? Hvordan vet du dette?

Anonymkode: 077e0...08c

Vel, jeg er selv ufør og vet litt om systemet og hvor strengt de er. Vet du mer kanskje ?

Anonymkode: 0009a...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte lenger. 

Anonymkode: e2748...fef

Hvordan ikke?

Anonymkode: 077e0...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er selv ufør og vet litt om systemet og hvor strengt de er. Vet du mer kanskje ?

Anonymkode: 0009a...7ac

Jeg er også ufør:-)

Anonymkode: 077e0...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...