Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ufør, har nok høyere utdanning enn de fleste her, men jeg håper en del her får oppleve hva alvorlige helseproblemer innebærer, og får kjenne på vondt i vondten, og vondt i viljen sin. Da lærer man fort ydmykhet. 

Anonymkode: 6e9bf...a26

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, dere er syke! Ingen ønsker vel å være ufør?

Anonymkode: d63ed...afc

Du fikk ikke med deg i HI at det var bare for moro skyld, dette...?

Anonymkode: 077e0...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er forskjell på å være ufør og få innvilget uføretrygd.

Alle vil vel ha uføretrygd, da det er gratis penger og en evig ferie. 

De fleste som får uføretrygd er ikke ufør. 

 

Hvordan vet du dette?Høres ikke særlig sannsynlig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, dere er syke! Ingen ønsker vel å være ufør?

Anonymkode: d63ed...afc

Ikke sant! Jeg ser ikke humoren 

Anonymkode: 58ab2...e50

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk ikke med deg i HI at det var bare for moro skyld, dette...?

Anonymkode: 077e0...08c

Så det moro og tulle med andres elendighet???

makaber humor 

Anonymkode: 58ab2...e50

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempelett å få ufør. Fiks deg jobb i NAV, få en diagnose av lege, søk uføre og vips, i løpet av dagen er du uføretrygdet. 

Det var forløpet for en veninne av meg. Hun jobbet i NAV fra før så der hadde hun flaks. 

Anonymkode: fa6e3...aa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempelett å få ufør. Fiks deg jobb i NAV, få en diagnose av lege, søk uføre og vips, i løpet av dagen er du uføretrygdet. 

Det var forløpet for en veninne av meg. Hun jobbet i NAV fra før så der hadde hun flaks. 

Anonymkode: fa6e3...aa9

Ja hvis man har en alvorlig diagnose som f.eks. ALS.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var oppskriften på hvordan ikke bli ufør...?

Anonymkode: 077e0...08c

Men det er virkelig ikke lett å bli ufør. Har en venninne som har vært i en alvorlig ulykke, har store mengder metall i ryggen, klarer nesten ikke å gå, detter plutselig, da hun mister helt følelsen i bena. Og hun har store smerter døgnet rundt, må ha hjemmehjelp som hjelper til med husarbeid osv. Hun holdt på med Nav i 8 år, før hun fikk søke ufør, så fikk hun avslag. Og måtte klage, hun måtte faktisk ta det helt til trygderetten.

Og leser du på nett, så ligger det et hav av historier, om syke mennesker, som får avslag på ufør, som mister AAP, men får ikke søke ufør, selv om de er alt for syke til å jobbe. 

Det har skjedd noe de siste årene, som gjør det svært vanskelig å bli ufør. 

Anonymkode: 37b93...ca9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tusseladen skrev:

Ja hvis man har en alvorlig diagnose som f.eks. ALS.

Jo kanskje, men i dette tilfellet er det ikke ALS. Jeg har samme diagnose som veninnen min, men vi opplever den i forskjellig grad. Hun sier selv hun kunne nok jobbet et par år til, men når sjansen først bød seg så så hun ikke poenget. 

Anonymkode: fa6e3...aa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nesten 400000 nå.

Anonymkode: 077e0...08c

Det er maks ja. Man skal ha hatt høy inntekt før for å komme i den summen. Minimum er 247648 brutto per år. 

Anonymkode: e2748...fef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempelett å få ufør. Fiks deg jobb i NAV, få en diagnose av lege, søk uføre og vips, i løpet av dagen er du uføretrygdet. 

Det var forløpet for en veninne av meg. Hun jobbet i NAV fra før så der hadde hun flaks. 

Anonymkode: fa6e3...aa9

Hahaha! Du vurderer ikke omgi deg med mennesker som ikke lyver heller? 

Anonymkode: e2748...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Ville bare jobbet normalt tre år, fått uføreforsikring, tatt opp så mye lån som jeg kan med forsikring mot uføre (billån, huslån, forbruksgjeld).

Så ville jeg dratt til legen og gitt utmattelses/depresjonssymtomer sammen med smerter. 

Få ME diagnose (siden ME er en tullediagnose for de dem ikke finner ut av). Og si til folk at jeg har ME. 

Det fine med ME-diagnosen er at på "gode dager" kan man være så frisk man bare klarer. 

Fordelen min er at jeg er intelligent, utdannet og ikke minst dannet. Så mitt møte med NAV og helsevesen vil være 1000x lettere enn et evneveikt fjols som er oppvokst på pappvin og rulletobakk. Jeg kan få den diagnosen jeg ønsker fra en lege, det er ikke veldig vanskelig. 

Veldig smart er du iallefall ikke...

Tror du kunne fått deg et "forfriskende" nytt syn på ting...

Anonymkode: 0427f...fc6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville startet i det små.. Hatt en plan, om 1-ett år så så bør søknad om ufør være skrevet av legen

Begynner med tilfeldige egenmeldinger 1,5 måned

Går til legen - klager min nød og ber han eller hun om å sykemelde meg.. 

Sykemelding gis vel bare 14 dager av gangen i det lengste.. Hadde prøvd å komme meg i jobb, men det går selvfølgelig ikke. 

Slik holder jeg på i 1 - ett år

Da ber jeg legen søke ufør for meg. 

Sykdommen er selvfølgelig vondt i Vilja, og vond i vondten. Fibromyalgi, eventuelt ME. 

Anonymkode: d11cf...2a5

Ikke særlig smart du heller...

Du får ikke legen til å fortsette å skrive sykmelding til deg i 52 uker uten at du feiler noe... Så teit er ikke legen!

Forøvrig så søker ikke legen på noe som helst for deg!

Har man vært syk i ett år, så kan man søke AAP (DU, ikke legen!), og det er kjempevanskelig å få. I teorien kan aap utvides til max 3 år. Vi snakker behandling og arbeidsevneutprøving.

Mener NAV du ikke har restarbeidsevne, så kan NAV åpne for at DU søker ufør.

Mener de du har restevne, så havner du på sosialhjelp... Og kan søke AAP på nytt etter ett års karenstid...

(Aap/ufør er noen og 60% av lønnen du har)

Håper det fortsatt høres like forlokkende ut..

Lykke til!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går hjemme, sykemeldt og i prosess med å finne ny jobb, fordi det er jobben som gjør meg syk. Med andre ord er jeg etterhvert blitt ganske frisk når jeg er hjemme.

Jeg LØPER på veggen her hjemme. For ett år siden kunne jeg nok tenkt at uføretrygd høres greit nok ut. Bå blir jeg fysisk kvalm av tanken på å skulle bare hjemme fra jobb resten er livet. Er dere klar over hvor lange dagene blir?🙈😅

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Ville bare jobbet normalt tre år, fått uføreforsikring, tatt opp så mye lån som jeg kan med forsikring mot uføre (billån, huslån, forbruksgjeld).

Så ville jeg dratt til legen og gitt utmattelses/depresjonssymtomer sammen med smerter. 

Få ME diagnose (siden ME er en tullediagnose for de dem ikke finner ut av). Og si til folk at jeg har ME. 

Det fine med ME-diagnosen er at på "gode dager" kan man være så frisk man bare klarer. 

Fordelen min er at jeg er intelligent, utdannet og ikke minst dannet. Så mitt møte med NAV og helsevesen vil være 1000x lettere enn et evneveikt fjols som er oppvokst på pappvin og rulletobakk. Jeg kan få den diagnosen jeg ønsker fra en lege, det er ikke veldig vanskelig. 

Intelligent og utdannet??? 

 

Du kan i allefall juge.... :rolleyes:

Anonymkode: 9dafb...20e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Ja, men man tjener jo mer som trafikklærer enn med en master. Hvorfor gå ned i lønn og opp i ansvar?

Nei, hvorfor i all verden skal man ta en master og få en utfordrende jobb med spennende oppgaver hver dag, når man kan bruke livet på å forklare hvor gasspedalen befinner seg.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anim92 skrev:

Jeg går hjemme, sykemeldt og i prosess med å finne ny jobb, fordi det er jobben som gjør meg syk. Med andre ord er jeg etterhvert blitt ganske frisk når jeg er hjemme.

Jeg LØPER på veggen her hjemme. For ett år siden kunne jeg nok tenkt at uføretrygd høres greit nok ut. Bå blir jeg fysisk kvalm av tanken på å skulle bare hjemme fra jobb resten er livet. Er dere klar over hvor lange dagene blir?🙈😅

Mener da at dagene blir lange som frisk. Er man syk og fortjener uføretrygd, kan det nok også bli lange dager, men på en helt annen måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

For en stygg tråd. 

En av mange om dette tema. Uføre skal hates, misunnes og trakkes ned. Sånn er det bare.  For de som mener det er så "lett å få", hvorfor i all verden søker dere ikke da?

Men ok, som i alle former for støtteordninger .... NOEN snyltere finns det og vil alltid finnes, det kommer man aldri utenom men de er i klart mindretall.

Anonymkode: 0009a...7ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...