Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

....hvordan ville du gått frem da?

Hvordan ville du fått det til, hvordan ville du oppnådd høyest trygd, lettest oppnådd ufør, hva ville du sagt til de rundt deg?

 

Ingen hets takk, dette er bare for sjov:-)

Anonymkode: 077e0...08c

Har ofte tenkt at dette burde vært noe en undersøkende journalist burde ha prøvd. Kunne vært interessant både på godt og vondt. 

Jeg hadde gått fram slik:

1. Lest meg opp på ulike psykiske og fysiske diagnoser med mer diffuse symptomer. Typisk vil man unngå noe som en enkelt test vil gi fasiten på. For min egen del (har sterk slitasje på 5-6 ryggvirvler, utposning på nerve i rygg samt begynnende prolaps) ville det jo vært naturlig å spille videre på dette. 

2. Aldri kommet med konklusjoner selv ovenfor legen. Da blir man lett hypokonder/posør osv. Bare fremheve symptomene. Legen må være den som konkluderer (klassisk salgsteknikk).

3. Bruke tid. Å begynne å spørre / anta et tidsforløp ovenfor de sakkyndige vil fort sende signaler. Ergo være villig til å prøve det meste. Aldri «ri» regelverket- det lukter det muffins av.

Forhåpentligvis ville da legen ta initiativ etter en stund.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det moro og tulle med andres elendighet???

makaber humor 

Anonymkode: 58ab2...e50

 

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

For en stygg tråd. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvalm tråd.

Anonymkode: 0b019...cd7

Prøv i det minste å ikke la dette moralske mørkesinnet deres kvele dere helt:-). Tråden har ingenting med uføre å gjøre, bare folks kreative forslag til hvordan de ville gått frem for å fått seg trygd

Dere må prøve å se litt lettere på livet, ikke være slike gudsjammerlige moralister der det ikke passer seg:-)

Anonymkode: 077e0...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En av mange om dette tema. Uføre skal hates, misunnes og trakkes ned. Sånn er det bare.  For de som mener det er så "lett å få", hvorfor i all verden søker dere ikke da?

Men ok, som i alle former for støtteordninger .... NOEN snyltere finns det og vil alltid finnes, det kommer man aldri utenom men de er i klart mindretall.

Anonymkode: 0009a...7ac

Du skal være rimelig nedsnødd for å mene at denne tråden har vonde intensjoner mort uføre.

Anonymkode: 077e0...08c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grandidosa83 skrev:

Har ofte tenkt at dette burde vært noe en undersøkende journalist burde ha prøvd. Kunne vært interessant både på godt og vondt. 

Jeg hadde gått fram slik:

1. Lest meg opp på ulike psykiske og fysiske diagnoser med mer diffuse symptomer. Typisk vil man unngå noe som en enkelt test vil gi fasiten på. For min egen del (har sterk slitasje på 5-6 ryggvirvler, utposning på nerve i rygg samt begynnende prolaps) ville det jo vært naturlig å spille videre på dette. 

2. Aldri kommet med konklusjoner selv ovenfor legen. Da blir man lett hypokonder/posør osv. Bare fremheve symptomene. Legen må være den som konkluderer (klassisk salgsteknikk).

3. Bruke tid. Å begynne å spørre / anta et tidsforløp ovenfor de sakkyndige vil fort sende signaler. Ergo være villig til å prøve det meste. Aldri «ri» regelverket- det lukter det muffins av.

Forhåpentligvis ville da legen ta initiativ etter en stund.. :)

Dett er faktisk er veldig godt poeng:-) 10 journalister burde prøvd dette på ulike steder i landet og sett hvordan det gikk.

Det er jo et forholdsvis langt eksperiment, da..

Anonymkode: 077e0...08c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dett er faktisk er veldig godt poeng:-) 10 journalister burde prøvd dette på ulike steder i landet og sett hvordan det gikk.

Det er jo et forholdsvis langt eksperiment, da..

Anonymkode: 077e0...08c

Åh wow tidenes dokumentar!! Tipper utfallene hadde blitt vidt forskjellig selv om de oppga akkurat samme problem/funksjonsnivå rundt om i landet😂

Selv hadde jeg ikke orket å starte på det løpet, vil heller jobbe til jeg dør🙈

Anonymkode: 90ffe...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh wow tidenes dokumentar!! Tipper utfallene hadde blitt vidt forskjellig selv om de oppga akkurat samme problem/funksjonsnivå rundt om i landet😂

Selv hadde jeg ikke orket å starte på det løpet, vil heller jobbe til jeg dør🙈

Anonymkode: 90ffe...692

Hadde vært insane:-). Samtidig kunne det meget vel hende at resultatet var meget skremmende....:-)

Anonymkode: 077e0...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Garderobemannfrue skrev:

Nei, hvorfor i all verden skal man ta en master og få en utfordrende jobb med spennende oppgaver hver dag, når man kan bruke livet på å forklare hvor gasspedalen befinner seg.

Jeg har en master, men det virker jo fjottete å få betalt mindre for å sitte på et kontor mesteparten av tiden.

Jeg skjønner ikke at kontorarbeid er en greie en gang, vi har jo datamaskiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
5 hours ago, abrasiveRefraction said:

Ville bare jobbet normalt tre år, fått uføreforsikring, tatt opp så mye lån som jeg kan med forsikring mot uføre (billån, huslån, forbruksgjeld).

Så ville jeg dratt til legen og gitt utmattelses/depresjonssymtomer sammen med smerter. 

Få ME diagnose (siden ME er en tullediagnose for de dem ikke finner ut av). Og si til folk at jeg har ME. 

Det fine med ME-diagnosen er at på "gode dager" kan man være så frisk man bare klarer. 

Fordelen min er at jeg er intelligent, utdannet og ikke minst dannet. Så mitt møte med NAV og helsevesen vil være 1000x lettere enn et evneveikt fjols som er oppvokst på pappvin og rulletobakk. Jeg kan få den diagnosen jeg ønsker fra en lege, det er ikke veldig vanskelig. 

Tror du en lege ville trodd på deg, altså? Hadde jeg vært legen din hadde jeg tenkte at alkoholismen din hadde tatt overhånd og du ønsket bruke mine skattepenger på en billig 3-liters. Å kjefte på noen tenåringer som ønsker lappen er da ikke noe jobb, det kan alle klare. Du burde forsøke være parkeringsvakt. Du hadde besvimt etter 1 dag med 22 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Parkeringsvakt skrev:

Tror du en lege ville trodd på deg, altså? Hadde jeg vært legen din hadde jeg tenkte at alkoholismen din hadde tatt overhånd og du ønsket bruke mine skattepenger på en billig 3-liters. Å kjefte på noen tenåringer som ønsker lappen er da ikke noe jobb, det kan alle klare. Du burde forsøke være parkeringsvakt. Du hadde besvimt etter 1 dag med 22 grader

Legen min vet selvsagt ikke at jeg drikker og jeg vet akkurat hvor lenge jeg må være edru for å få urinsyre og leverenzymene langt nok ned til at det ikke oppdages på prøver.

Å tusle rundt er jo dritenkelt. Kunne gjerne vært parkeringsvakt etter min ordentlige jobb. Får dere provisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
Just now, abrasiveRefraction said:

Legen min vet selvsagt ikke at jeg drikker og jeg vet akkurat hvor lenge jeg må være edru for å få urinsyre og leverenzymene langt nok ned til at det ikke oppdages på prøver.

Å tusle rundt er jo dritenkelt. Kunne gjerne vært parkeringsvakt etter min ordentlige jobb. Får dere provisjon?

Man kan vel se på deg at du drikker deg dritings ganske ofte? Alkoholikere har et ganske distinkt utseende. 

Å tusle rundt er ikke enkelt om man veier 100+ kg, som kjørelærere gjerne gjør

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg gått for ME vel vitende om at de ikke kom til å kunne dokumentere at det var det jeg hadde. Så ville jeg bare ventet til de begynte å lete etter forklaringer i psyken min og latt dem tro at jeg hadde angst og kanskje en liten pf, og i mellomtiden ville jeg selvsagt ikke blitt noe mer arbeidsfør. Jeg strevde som bare det, faktisk, men det var i alle fall veldig godt  kunne sette et navn på det. Jeg ville selvsagt lest meg godt opp på ME, angst og ulike pf'er for å kunne lede fagfolkene i riktig retning uten å bli overtydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, hind skrev:

Da ville jeg gått for ME vel vitende om at de ikke kom til å kunne dokumentere at det var det jeg hadde. Så ville jeg bare ventet til de begynte å lete etter forklaringer i psyken min og latt dem tro at jeg hadde angst og kanskje en liten pf, og i mellomtiden ville jeg selvsagt ikke blitt noe mer arbeidsfør. Jeg strevde som bare det, faktisk, men det var i alle fall veldig godt  kunne sette et navn på det. Jeg ville selvsagt lest meg godt opp på ME, angst og ulike pf'er for å kunne lede fagfolkene i riktig retning uten å bli overtydelig.

Du hadde hvertfall aldri fått en ME-diagnose :)

Anonymkode: 198ee...9d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du hadde hvertfall aldri fått en ME-diagnose :)

Anonymkode: 198ee...9d0

Det var heller aldri planen, som du skjønner, men jeg kunne dratt ut tiden på den måten. Jo lenger ute av jobb, jo mer sannsynlig at man ender opp som trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt
11 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Legen min vet selvsagt ikke at jeg drikker og jeg vet akkurat hvor lenge jeg må være edru for å få urinsyre og leverenzymene langt nok ned til at det ikke oppdages på prøver.

Å tusle rundt er jo dritenkelt. Kunne gjerne vært parkeringsvakt etter min ordentlige jobb. Får dere provisjon?

Det er ikke så moro når du er den som blir stilt under lupen, eller hva? Så lenge kritikken går utover andre så er det greit. Hvilke type mennesker synes sparking av de svake er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, hind skrev:

Det var heller aldri planen, som du skjønner, men jeg kunne dratt ut tiden på den måten. Jo lenger ute av jobb, jo mer sannsynlig at man ender opp som trygdet.

Men kommer du med angst og PF, så er det ingen som setter ME diagnosen på deg. Da måtte du gått i behandling for dine psykiske plager, for så å komme ut i jobb igjen. 

Anonymkode: 37b93...ca9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kommer du med angst og PF, så er det ingen som setter ME diagnosen på deg. Da måtte du gått i behandling for dine psykiske plager, for så å komme ut i jobb igjen. 

Anonymkode: 37b93...ca9

Jeg vet ikke om jeg uttrykte meg klønete eller om du leste dårlig, men jeg kontaktet selvfølgelig helsevesenet med symptomer på ME og mistanke om at det var det jeg led av, og absolutt ikke angst. Så skulle det sakte komme fram at det jeg egentlig "hadde" var pf og angst. Leger liker å vite bedre enn deg, og de liker å løse floker, så jeg tror de hadde vært svært fornøyd med å ha funnet løsningen, og det ville blitt lettere å bearbeide dem til å anbefale uføre siden de allerede hadde sett hvor langt ned i gjørma disse psykiske vanskene hadde fått meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, hind skrev:

Jeg vet ikke om jeg uttrykte meg klønete eller om du leste dårlig, men jeg kontaktet selvfølgelig helsevesenet med symptomer på ME og mistanke om at det var det jeg led av, og absolutt ikke angst. Så skulle det sakte komme fram at det jeg egentlig "hadde" var pf og angst. Leger liker å vite bedre enn deg, og de liker å løse floker, så jeg tror de hadde vært svært fornøyd med å ha funnet løsningen, og det ville blitt lettere å bearbeide dem til å anbefale uføre siden de allerede hadde sett hvor langt ned i gjørma disse psykiske vanskene hadde fått meg. 

Jeg tror dette kunne skaffet deg ufør:-)

Anonymkode: 077e0...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Ja? Hva skal man gjøre etter juni da? Sulte ihjel? Kan jo ikke leve et år på fem måneders lønn. Det sier jo seg selv.

Med de rette forsikringene får man slettet gjeld, lik utbetaling som jobb. Med andre ord det gjelder å ha de rette forsikringer. Har et bedre økonomisk liv som ufør og gjeldfri. Jeg lever livets glade dager, og reiser til syden flere ganger i året.

Anonymkode: 20cb2...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg har en master, men det virker jo fjottete å få betalt mindre for å sitte på et kontor mesteparten av tiden.

Jeg skjønner ikke at kontorarbeid er en greie en gang, vi har jo datamaskiner. 

Selv om det burde være unødvendig å nevne: Det er faktisk mulig å bruke masteren sin på en spennende jobb utenfor et kjedelig kontor. Men jeg skjønner at du er ute etter å provosere/irritere (men ikke helt klarer det), så da gir jeg meg her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det moro og tulle med andres elendighet???

makaber humor 

Anonymkode: 58ab2...e50

Det tulles i innlegget med legers forhold til pasienter (slepphendt) og systemet rundt uføretrygd (utdattert). Det tulles også med at resurssterke personer lettere får hjelp (en godt dokumentert sannhet) og at antallet uføre i Norge er usedvanlig mye høyere enn resten av verdens (betenkelig). 

I forhold til "elendighet" så finnes det ikke i Norge. Spør bare uføre i England, der de estimerer 180 000 døde siden igangsettingen av austerity. Det er elendighet. I Norge overlever en til en dør av sykdom om en blir syk. Og det er faktisk en såpass fantastisk luksus at det for mesteparten av jordens befolkning er umulig å tenke seg. Og faktisk også best-case scenario (med mindre en finner en kur for det en lider av).

Dersom folk ikke tuller med deg, forstår du, så synes de du er såpass mye mer resurssvak enn deg at de skåner deg. Og det er diskriminering. Dit vil du ikke.

Anonymkode: 7eadc...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...