Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen menneskerett å få barn sponset av andre.

Anonymkode: b9da6...985

nei, men det er heller ikke ulovlig å få barn når man er trygdet.

Anonymkode: 708aa...780

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ikke barn alene. Jeg har større barn som kan hjelpe til når jeg trenger det. Jeg er ikke sengeliggende hele tiden. Det å få barn (gå gravid) kan faktisk hjelpe på til å gjøre meg frisk. Det var forrige svangerskap som utløste sykdommen jeg har, så en ny graviditet kan utligne. Eller det kan gjøre det verre. I et svangerskap vil jeg mest sannsynlig være symptomfri fra sykdommen min. Hva som vil skje etter graviditeten er uvisst, men jeg er ikke arbeidsfør selv om jeg er i stand til å få, og ta meg av, barn. 

Anonymkode: adac6...c80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

nei, men det er heller ikke ulovlig å få barn når man er trygdet.

Anonymkode: 708aa...780

Når folk orker å få to tre barn etter de ble uføre kan man lure på om de ikke hadde klart å jobbe også (men da hadde de ikke orket barn, så da velger de barn i steden for jobb).

Anonymkode: b9da6...985

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel at psykisk utviklingshemming, medfødte misdannelser, autisme og arvelige syndromer kommer levert på 30-årsdagen, innpakket i gavepapir og med stor sløyfe og et lystig gratulasjonskort? 😊 Leddgikt, MS, psoriasis, schizofreni og leukemi kommer seilende inn knyttet til ballonger, og diabetes 1 ligger gjemt inni vaniljefyllet i marsipankaka. FOR EN DAG! 🤩

 

Anonymkode: 26274...3e8

Det er da ingen naturlov som sier at folk skal/må bli uføre av leddgikt, psoriasis eller diabetes 1? :klo:

 

Anonymkode: 18d85...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når folk orker å få to tre barn etter de ble uføre kan man lure på om de ikke hadde klart å jobbe også (men da hadde de ikke orket barn, så da velger de barn i steden for jobb).

Anonymkode: b9da6...985

ja, juristene og legene i nav har nok godkjent "uføretrygdet fordi hen heller vil ha barn enn å jobbe."

Anonymkode: 708aa...780

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, OPIgirl skrev:

Er det så rart synes du? Det blir jo bedrevet den reneste heksejakten på dem. Forbanna uvitende idioter dere er. Jeg blir kvalm av dere. 

Jeg er omvendt. Jeg er ufør og bruker hver sjans jeg har til å gni det opp i trynet på folk.

Fryder meg hver gang de blir hissige og skal argumentere:-).

Idiotene.

Anonymkode: 36dd3...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal klare å fungere i livet sitt i tilegg til jobb. Jeg går på aap, og om jeg ikke blir frisk blir jeg nok ufør. Men jeg to barn. De tar jeg meg av, det må jeg. Men å klare hus, hjem og barn er det jeg klarer nå. Om jeg skulle jobbet nå ville det betydd at min mann måtte dratt lasset hjemme alene etter jobb. 

 

Men for meg er det uaktuelt å få flere barn slik min helse er nå.. 

Anonymkode: 6faf8...3aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, men det er heller ikke ulovlig å få barn når man er trygdet.

Anonymkode: 708aa...780

Nei, men de trygdede mener de er for syk til å jobbe og skal ha andre til å betale for seg.

Anonymkode: a7d8d...a38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen menneskerett å få barn sponset av andre.

Anonymkode: b9da6...985

Barna deres er da de barna som blir MINST sponset av andre. De får ikke f.eks ikke foreldrepenger, de får bare engangsbeløp og thats it. Billig-barn!

Anonymkode: a41fa...8bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør m barn (ble d riktignok etter jeg fikk barn, var syk da og, men klarte jobbe 50-60%.) Jeg er lykkelig fordi jeg har fått barn. Hadde jeg ikke hatt de, ville jeg vært ufør og veldig deppa. Jeg presser meg mye for barna mine, det gir meg livskvalitet på tross av alvorlig sykdom. Det hadde ikke gått uten en fantastisk mann, da jeg kan ligge flere mnd på Rikshospitalet og andre sykehus. Han blir med på de fleste aktiviteter ol, tok og d medte fysiske da de var mindre. Jeg ligger mye hjemme, men har mye tid m barna. Jeg klarer ikke være mye m minsten alene og kan ikke kjøre bil pga smerter og medisinering. Likevel ser jeg på meg selv som en god mor, og har mye tid til barna. Er der når de kommer hjem fra skole, orker ikke trene, være ute m venner ol, så bruker all tid og energi på familien. Jeg klarer ikke jobbe pga lange sykehusopphold, smerter, operasjonene, inmunsvikt mm, men jeg klarer å være en god forelder i samarbeid m min man. Det er jeg stolt av! En dag håper jeg å kunne jobbe igjen, det er målet mitt. Men at vi som er syke ikke skal få ha barn, føles veldig feil. Barn beriker nok mange alvorlig syke sitt liv. Iallefall mitt liv. (I de tøffeste periodene, da jeg har kjempet for livet, har jeg klart det pga dem, d tror jeg iallefall selv. Mine barn ble til med ivf, da kroppen er for ødelagt til å bli gravid. Håper du fikk litt mer innsikt og forståelse....? Men tøft, det er det!

Anonymkode: 3549d...bc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barna deres er da de barna som blir MINST sponset av andre. De får ikke f.eks ikke foreldrepenger, de får bare engangsbeløp og thats it. Billig-barn!

Anonymkode: a41fa...8bc

:klaske:

Anonymkode: a7d8d...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen menneskerett å få barn sponset av andre.

Anonymkode: b9da6...985

Alle som får barn i Norge blir sponset av andre. Med mindre de føder privat, får oppfølging privat, bruker privat barnehage, privat lege og ikke tar imot barnetrygd. Er ikke særlig mange av dem. 

Anonymkode: 6efe0...7d5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si at om du synes det å ha baby er så innmari slitsomt at du opplever det som en fulltidsjobb, er det deg det er noe galt med. Men jeg tror nok heller det dreier seg om at vi er ulike. Jeg synes det å ha barn "går av seg selv" og er slett ingen jobb, selv om jeg har bodd alene med barnet mitt i 8 år. Jeg har laget litt ekstra mat, gått en bitteliten omvei til og fra jobb og gjort litt ekstra husarbeid. Veldig lite stress. Ungen min har sovet godt fra han var to uker gammel, vi har samsovet hele tiden, spiser alt han får servert og er stort sett alltid i godt humør, og han er en innmari kul fyr som det er morsomt og fint å ha i livet mitt. 

Anonymkode: af0b6...712

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det finnes over 300 000 nordmenn som er uføretrygdet, og like mange forskjellige grunner til at man er det. Det trenger ikke å bety at man ikke kan ta seg av barna sine. En arbeidsplass og et barn krever som oftest forskjellige ting.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som får barn i Norge blir sponset av andre. Med mindre de føder privat, får oppfølging privat, bruker privat barnehage, privat lege og ikke tar imot barnetrygd. Er ikke særlig mange av dem. 

Anonymkode: 6efe0...7d5

Det finnes ikke fullfinansierte foreldrebetalte barnehager i Norge, og heller ikke private fødeklinikker. Og også private legeklinikker er sponset av staten fordi legene som jobber der har fått gratis utdannelse på lik linje med alle andre. Det er INGEN i Norge som ikke sponses av fellesskapet. 

Anonymkode: af0b6...712

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fristet til å si at om du synes det å ha baby er så innmari slitsomt at du opplever det som en fulltidsjobb, er det deg det er noe galt med. Men jeg tror nok heller det dreier seg om at vi er ulike. Jeg synes det å ha barn "går av seg selv" og er slett ingen jobb, selv om jeg har bodd alene med barnet mitt i 8 år. Jeg har laget litt ekstra mat, gått en bitteliten omvei til og fra jobb og gjort litt ekstra husarbeid. Veldig lite stress. Ungen min har sovet godt fra han var to uker gammel, vi har samsovet hele tiden, spiser alt han får servert og er stort sett alltid i godt humør, og han er en innmari kul fyr som det er morsomt og fint å ha i livet mitt. 

Anonymkode: af0b6...712

Samsovet i 8 år? 😲😲😲

Anonymkode: cefe7...99f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har valgt å ikke få barn, siden helsa mi tilsier at jeg ville slitt meg fullstendig ut på å være mor. Jeg er riktignok singel også, men en mann vil ikke gjøre noen forskjell på valget mitt. Dette er meg, og jeg tror alle har hver sine grunner til å få eller ikke få barn. Her støtter jeg de fleste sidene av saken. For jeg kjenner også et uføretrygdet par som nå sitter med 4 barn, og moren har sagt til meg at hun angrer på de tre siste siden hun er så utmattet.. 

Anonymkode: bd732...94f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd som ligger på Dinbaby anonymforum god og rund kropp  allerede 

Anonymkode: 27f17...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har det seg at man kan være ufør, ikke i stand til å jobbe i kassa på rema fra 8-16, men gjerne får 1, 2 eller 3 barn etter å ha blitt ufør? 

Selv mener jeg at det å ha barn er en fulltidsjobb. Jeg hadde måttet jobbe 150% på min arbeidsplass for bli like sliten. Løfting inn og ut av krybbe, lite søvn, gråt, frustrasjon, bleieskift osv osv osv. Det er da enklere å jobbe på rema og kortere arbeidsdag enn å være i permisjon.

Hva slags sykdom og plager kan man ha som enkelt lar seg forene med arbeidet det er å oppfostre barn? Er det mange uføre som burde vært i arbeid?

Jeg er funksjonsfrisk og har derfor lite/ingen innsikt i det å være ufør. Dette er grunnen til at jeg spør. Er det slik at nav godtar at man velger å få barn isteden for jobbe fordi en ikke klarer begge deler?

Anonymkode: b9da6...985

Så du mener at personer med feks senskader etter kreftbehandling, eller med andre kroniske lidelser skal måtte kunne jobbe i kassa på rema fra 8-16 for å kunne få barn?

Anonymkode: cc976...00e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke fullfinansierte foreldrebetalte barnehager i Norge, og heller ikke private fødeklinikker. Og også private legeklinikker er sponset av staten fordi legene som jobber der har fått gratis utdannelse på lik linje med alle andre. Det er INGEN i Norge som ikke sponses av fellesskapet. 

Anonymkode: af0b6...712

Godt poeng! 

Anonymkode: 6efe0...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...