Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke nok kunnskap til å uttale deg. Man får ikke uføretrygd uten å ha vært i behandling lenge. Uføretrygd får man da når behandlingen ikke har hatt tilstrekkelig effekt. For tro det eller ei; ikke alle kan bli friske nok til å fungere i arbeidslivet. Bestrider du det leger, psykologer og NAV-ansatte har kommet frem til?

Anonymkode: 1a895...719

Jeg bestrider at det tydeligvis skal være noe med drikkevannet i Norge som gjør at dobbelt så mange nordmenn trenger å være uføre som i mange andre vestlige land. 

Jeg synes også det er morsomt hvor ufattelig lettkrenkede mange uføre er.

Endret av isw
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,  forsåvidt enig i den men dagens ordning med ung ufør må opphøre.  Den er helt horribel, mye større  ressurser må settes inn på behandling og få folk utigjen i jobb.

Anonymkode: 5ceda...3ed

Vet du hva denne ordningen egentlig innebærer? Måten du uttaler deg på kan nemlig tyde på at du ikke har peiling, men jeg kan selvfølgelig ta feil... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bestrider du det leger, psykologer og NAV-ansatte har kommet frem til?

Anonymkode: 1a895...719

Selvfølgelig gjør h*n det. Brukeren forstår jo ikke engang at så godt som 100% av pengene staten gir til unge uføre går rett tilbake til samfunnet. Til butikker, til utleiere/banker, mobilselskap osv. Pengene forsvinner jo ikke ut av økonomien.

Skattelette til rike personer og selskaper derimot, blir ofte liggende på konto uten å gjøre nytte for seg, eller forsvinner ut av landet til skatteparadis.

Anonymkode: cc1c5...c50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, isw skrev:

Jeg bestrider at det tydeligvis skal være noe med drikkevannet i Norge som gjør at dobbelt så mange nordmenn trenger å være uføre som i mange andre vestlige land. 

Hvem man klassifiserer som uføre vil avhenge av hvordan systemet og statistikken er bygd opp i de forskjellige landene. At folk ikke mottar uføretrygd betyr ikke at de er arbeidsføre og i mange andre land finner vi syke mennesker på sosialstønad, som arbeidsledige eller ganske enkelt utenfor systemet. Det man må sammenligne er i så fall hvor stor del av befolkningen i arbeidsfør alder som faktisk er i arbeid og da havner Norge ganske høyt opp på listen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør bør være siste utvei når alt annet er forsøkt. Jeg tror en del med lettere psykiske lidelser har gitt opp for lett og at de ser ufør som en vei ut av problemer, krav og mas. Desverre så har det stikk motsatt effekt av det man ønsker på lang sikt. Passifisering er absolutt det verste alternativet.

Anonymkode: 13af2...7e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Leo skrev:

Hvem man klassifiserer som uføre vil avhenge av hvordan systemet og statistikken er bygd opp i de forskjellige landene. At folk ikke mottar uføretrygd betyr ikke at de er arbeidsføre og i mange andre land finner vi syke mennesker på sosialstønad, som arbeidsledige eller ganske enkelt utenfor systemet. Det man må sammenligne er i så fall hvor stor del av befolkningen i arbeidsfør alder som faktisk er i arbeid og da havner Norge ganske høyt opp på listen. 

Det er store forskjeller mot våre nærmeste naboland og det er også enorme forskjeller innad i Norge. Jeg nekter dessverre å tro på at dette skyldes at sykdommer er så ujevnt fordelt (f.eks kommuner hvor nesten 25% er uføre). Jeg tror jevnt over 6-7% trenger uføretrygd pga reell medisinsk årsak. Differansen mellom dette og den reelle uføregraden tror jeg skyldes alt fra giddalaushet til lite verdiskapning i kommunen som gir lite framtidsutsikter, eller mangelfulle helsetjenester

Endret av isw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ufør bør være siste utvei når alt annet er forsøkt. Jeg tror en del med lettere psykiske lidelser har gitt opp for lett og at de ser ufør som en vei ut av problemer, krav og mas. Desverre så har det stikk motsatt effekt av det man ønsker på lang sikt. Passifisering er absolutt det verste alternativet.

Anonymkode: 13af2...7e4

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, isw skrev:

Jeg bestrider at det tydeligvis skal være noe med drikkevannet i Norge som gjør at dobbelt så mange nordmenn trenger å være uføre som i mange andre vestlige land. 

Jeg synes også det er morsomt hvor ufattelig lettkrenkede mange uføre er.

Åh, det er så GØY og LETTVINT å kalle folk som er uenige for krenka! 

Anonymkode: 904a5...80a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det er så GØY og LETTVINT å kalle folk som er uenige for krenka! 

Anonymkode: 904a5...80a

Jeg setter pris på at noen er uenige med meg. Sånt blir det diskusjon av.

Men nærmest bare uføre kommer med personangrep, passiv-aggressivitet «Vi burde bare få et nakkeskudd» osv. Det er dere ganske alene om, hver gang noen våger seg til å antyde at en del uføre (har aldri sagt alle) har vondt i vilja. Jeg kommer ikke unna å tenke at man kanskje føler seg litt truffet.

Endret av isw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ufør bør være siste utvei når alt annet er forsøkt. Jeg tror en del med lettere psykiske lidelser har gitt opp for lett og at de ser ufør som en vei ut av problemer, krav og mas. Desverre så har det stikk motsatt effekt av det man ønsker på lang sikt. Passifisering er absolutt det verste alternativet.

Anonymkode: 13af2...7e4

Nemlig !  Og det er nettoppdet som ofte skjer under ordningen "Ung Ufør". En ordning som forrige regjeringen satte igang for å bøte på ledighetstallene.  Altfor ofte ser vi at de blir plasserte i leiligheter, knappest uten oppfølging og offentlig faglig hjelp.   Gaming og nett er ofte det eneste de har. Passifisering og sosial isolasjon er kjempemedesin for ungdom gitt.                                               Sett ressurser inn på sosial trening og oppfølging, med faglig medesinsk hjelp.  Og etterhvert arbeidstrening, hva skjedde med alle vernede bedrifter man hadde før ?   Når det gjelder å hjelpe kriminelle, og ungdommer på "skråplanet" er det ikke måte på hvor løst pengene sitter. Noe som er bra i og for seg, ikke misforstå. Men det er for enkelt å bare krysse av ung ufør på et skjema.

P.S.  Jeg er selv ufør, og vet hva jeg snakker om.                             

 

Anonymkode: 5ceda...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er den horribel? 

Anonymkode: a717b...15f

Den burde vært høyere, men vanskeligere å få. Den er for lav til å rette opp inntektstap mot de som aldri for opparbeidet seg.

Anonymkode: be32f...c2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, isw skrev:

Det er store forskjeller mot våre nærmeste naboland og det er også enorme forskjeller innad i Norge. Jeg nekter dessverre å tro på at dette skyldes at sykdommer er så ujevnt fordelt (f.eks kommuner hvor nesten 25% er uføre). Jeg tror jevnt over 6-7% trenger uføretrygd pga reell medisinsk årsak. Differansen mellom dette og den reelle uføregraden tror jeg skyldes alt fra giddalaushet til lite verdiskapning i kommunen som gir lite framtidsutsikter, eller mangelfulle helsetjenester

Tja... Her oppgis det at Danmark hadde en sysselsettingsrate på 66% i april i år. Tilsvarende tall for Norge er ca. 70%. Men du har kanskje andre, og bedre, kilder. 

Ellers så er det vel ikke så rart at utkantkommuner har høyere andel uføre enn for eksempel Oslo. De som kan jobbe flytter selvfølgelig dit de kan finne arbeid og de som ikke er i stand til å arbeide blir boende, eller til og med flytter til, steder hvor de kan bo så billig som mulig siden de uansett ikke er avhengig av å bo i rimelig avstand fra arbeidsplassen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, isw skrev:

Jeg setter pris på at noen er uenige med meg. Sånt blir det diskusjon av.

Men nærmest bare uføre kommer med personangrep, passiv-aggressivitet «Vi burde bare få et nakkeskudd» osv. Det er dere ganske alene om, hver gang noen våger seg til å antyde at en del uføre (har aldri sagt alle) har vondt i vilja. Jeg kommer ikke unna å tenke at man kanskje føler seg litt truffet.

Å ja. Den er også veldig lett å dra når noen er uenige med deg. Veldig lett! 

Anonymkode: 904a5...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg nå for at de som kan jobbe, i alle fall noe, får en ORDENTLIG jobb. Ikke tullefjasejobb som krever 70 i IQ for 15 kr timen. 

Anonymkode: 904a5...80a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig !  Og det er nettoppdet som ofte skjer under ordningen "Ung Ufør". En ordning som forrige regjeringen satte igang for å bøte på ledighetstallene.  Altfor ofte ser vi at de blir plasserte i leiligheter, knappest uten oppfølging og offentlig faglig hjelp.   Gaming og nett er ofte det eneste de har. Passifisering og sosial isolasjon er kjempemedesin for ungdom gitt.                                               Sett ressurser inn på sosial trening og oppfølging, med faglig medesinsk hjelp.  Og etterhvert arbeidstrening, hva skjedde med alle vernede bedrifter man hadde før ?   Når det gjelder å hjelpe kriminelle, og ungdommer på "skråplanet" er det ikke måte på hvor løst pengene sitter. Noe som er bra i og for seg, ikke misforstå. Men det er for enkelt å bare krysse av ung ufør på et skjema.

P.S.  Jeg er selv ufør, og vet hva jeg snakker om.                             

 

Anonymkode: 5ceda...3ed

Nei, du vet tydeligvis ikke hva du snakker om når du blander ung ufør inn i dette. At det du beskriver ikke er bra er det nok knapt noen som er uenig i, men det har ingenting med ung ufør å gjøre. Ung ufør er ikke noe annet enn en måte å beregne minstesats uføretrygd på når vedkommende har vært ute av stand til å opparbeide seg rettigheter fordi han eller hun har vært alvorlig syk og ute av stand til å opparbeide seg rettigheter i folketrygden fra før fylte 26 år. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det var klønete formulert, men du og andre skjønner nok hva jeg mener. At livsvarig sykdom kan inntreffe når som helst, og at det derfor ikke gir mening å sette en slik grense.

Anonymkode: 1a895...719

 Nei. Slik du skriver det virker det som du mener at sykdom som fører til at noen blir arbeidsuføre ikke har noen korrelasjon med alder, det er feil. De aller fleste som er uføre er det på grunn av aldersrelaterte sykdommer, da de rammer mange flere mye oftere. 

Det gir også mening å sette en slik grense i den forstand at noen med en sykdom som gjør de ute av stand til normalt arbeid fremdeles kan ha godt av en alternativ form for arbeid, både gjennom at de får sosialisert og aktivisert seg, samt at de føler en større mening i tilværelsen. Dette er spesielt aktuelt for unge uføre, da de går glipp av en mye lengre potensiell arbeidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så mye idioti i nok en tråd om uføre at det er til å spy av. Snart kommer vel forslag om å gasse alle uføre? Siden Frp og til dels Sp er allerede i gang med korstoget sitt. 

Ja, også ikke glem at vi må jo tross alt gi enda flere skattelettelser til mangemillionærer som bader i penger fra før av. Viktig å gi denne gruppa ENDA mer penger. Yezz.

Så litt mer over til fakta. Det ser ut som flere her ikke forstår at uføre har faktisk rett til å jobbe. De kan tjene inntil ca 40.000 kr i året uten å få avkortet uføretrygden. De kan også tjene mer om de vil, men da blir uføretrygden lavere og lavere ettersom de tjener mer og mer i jobb. 

Uføretrygd er sjeldent lukrativt. Hvis man har nedbetalt hus / leilighet til 4 - 5 millioner kroner og får maks satsen fra NAV på rett under 400.000 kr i året - da kan man si at man har det veldig greit økonomisk iallfall. 

Men så har vi uføre som ikke eier en skit og som må leve av og betale full husleie av minimumsatsen, som tilsvarer det en minstepensjonist får utbetalt. 

Så dette er to store ytterpunkter, også har man alt imellom disse to ytterpunktene. Poenget er at uføre er like forskjellige som alle andre ansatte. Mange uføre sliter og har det vondt. 

Jeg blir bare kvalm over folk som tråkker ned på en sårbar gruppe gang etter gang. Det er helt Hitler. Føler dere dere "store" og "tøffe" når dere gjør sånn?

Det er ikke så rart at folket er nå lei av de høyreorienterte partiene og Høyre - Frp regimet vi har ved makta som bare fortsetter å søle bort penger på de rike, mens alle sårbare i samfunnet skal lide og få oppleve kutt i sosiale tjenester gang på gang.

Folket er lei av høyresiden nå:

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201906

 

Anonymkode: 62ba0...511

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du peil på samfunnsøkonomi i hele tatt ?  Se innlegget over (#12), og prøv å tenk litt .

Anonymkode: 5ceda...3ed

For et frekt svar. Tror du virkelig alle sykdommer og lidelser kan behandles slik at man slipper å være ufør? Har du peiling på helse i det hele tatt? 

Anonymkode: a717b...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, isw said:

Helt enig.

Hvis vi brukte en tredel av de pengene samfunnet bruker på unge uføre til å faktisk behandle de, hadde regnestykket blitt bra både for samfunn og for de det gjelder.

De som ønsker å chille på NAV og supplere med å selge en brukt underbukse innimellom kan etter min mening godt sulte. Det gjelder absolutt ikke alle, men dessverre gjelder det en del. 

Finnes det jobber til dem da?

Anonymkode: 2faac...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, isw said:

Jeg bestrider at det tydeligvis skal være noe med drikkevannet i Norge som gjør at dobbelt så mange nordmenn trenger å være uføre som i mange andre vestlige land. 

Jeg synes også det er morsomt hvor ufattelig lettkrenkede mange uføre er.

Kan det være at det er for vanskelig å få uføre i f.eks. sverige?

Anonymkode: 2faac...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...