Gå til innhold

Ned 12 kg på 12 måneder


Trolltunge

Anbefalte innlegg

Jeg er med! Er ca. 10 kg unna trivselsvekt og er godt på vei nå.. har startet en livsstilsendring som har vedvart over en lengre periode. Trives med mye trening og sunnere mat, koser meg innimellom :) Per i dag ligger vekta på rundt 80, ønsker meg ned til rundt 70 kg.

Anonymkode: 94549...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 kg ned hadde vært perfekt. Er ned 10 kg siden desember. 12 kg ned, da er jeg kun 1 kg fra å være normalvektig i følge BMI. Teller ikke kalorier, og trener minimalt pga kroppslige svakheter 😕

Mål: -12 kg til 1 juni

Start

14 juni:

1 juli:

1 aug:

osv :)

Anonymkode: a7285...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til dere nye som vil være med! :)

Her går det greit. Jeg teller ikke kalorier, men har hatt fokus på å ta litt bedre valg jevnt over. Siden jeg vil beholde middag med familien, som er eneste måltid vi spiser sammen, er det annet inntak i løpet av dagen som har vært under lupen, og blitt endret litt på. Ikke minst har jeg kuttet ut alt av kaker, is og godteri, selv om disse fristelser har blitt viftet foran meg hver eneste dag. Min mann har nemlig ingen interesse for å kutte ut slikt, og det er mye av det på jobb også. 

Var nesten litt for striks i løpet av uken, og måtte minne meg selv på at jeg at det er meningen at jeg skal gå rolig ned, og ikke klemme slik igjen at jeg går lei. :)

I går var jeg imidlertid ute en tur, så da ble det iallefall ikke klemt for hardt igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne. 

Startet 10. juni og veide meg i dag. Har gått ned 1,6 kg og veldig fornøyd og over all forventning. Merker det også litt på klærne. Trening har det vært lite av, og mat litt av og på (men generelt små porsjoner) så forbedringer kan gjøres, men livsstilsmessig synes jeg det har vært enklere sånn i forhold til 100% perfekt. 

Hvordan går det med dere andre?

Anonymkode: 6cd51...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne slenge meg på! Men problemet ligger litt i det å kutte ut/ned på snacks og godteri nå i sommer. Hvordan gjør dere det? Det er fristelser overalt i sommerferien føler jeg, og jeg har 2 mnd sommerferie 😐 

Anonymkode: d1b5d...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil veldig gjerne slenge meg på! Men problemet ligger litt i det å kutte ut/ned på snacks og godteri nå i sommer. Hvordan gjør dere det? Det er fristelser overalt i sommerferien føler jeg, og jeg har 2 mnd sommerferie 😐 

Anonymkode: d1b5d...b3f

Personlig synes jeg sommeren er lettest for da er det så god tilgang på ferske bær og frukt. Pleier å spise mye bær og drikke zeroh saft hvis jeg ønsker noe søtt (kan også lage «is» av zeroh saft hvis du har former). For salt kan du jo ha middager med spekemat eller lignende. 

Anonymkode: 6cd51...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det gått over forventet. Juni måned var ikke en hel måned, men likevel er jeg foran målet på ett kilo måneden. Hvilket jeg synes er bra, for jeg regner med at det blir vanskeligere å gå ned etterhvert. Det blir sikkert noen måneder der jeg ikke klarer å gå ned, i løpet av det året de 12 kg skal bort. (Eller i verste fall går feil vei.) 

Juni: oppstart 

1 juli : - 3kg

Så jeg er godt i gang, og nå blir det utfordringen med å holde fokus gjennom ferie. 

Jeg har stort sett vært veldig flink til å kutte ut sjokolade og unødvendige kalorier. Hatt to dager der jeg skeiet fullstendig ut, men det er tydelig at å være flink de fleste dager betyr mer enn å synde av og til. 

Krysser fingrene for at jeg klarer kiloet i juli, tross ferie. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker også å hive meg på denne fra i dag :) Har hatt en mnd uten godterier, kaker og bakst, minus to selskap hvor jeg har tillatt meg å spise kaker. Jeg ønsker og gå sakte ned, slik at det blir varig vektnedgang. De kiloene jeg nå skal gå ned har jeg dessverre gått ned mange ganger før, men det er så vanskelig å opprettholde!! 

Jeg ønsker å gjøre det fornuftig, med rom for vanlig mat, og spise det jeg blir servert ved sosiale settinger. Samt litt kos i helgene uten at det tar av på noe vis. 

Jeg må ned mer enn 12 kilo, men jeg starter med å ha som mål å gå ned ett kilo i mnd, så får jeg justere underveis. Det haster ikke å komme i mål, jeg må ha hodet med på veien også.

Neste veiing blir 1. august, heia meg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag 1.juli = 77.2 kg 

Håper juli-måned blir bedre! Jeg har gått opp 1 kg i vekt og er så utrolig sulten! Spesielt på kvelden så føler jeg at sulten aldri ender, kan spise, spise og spise. Har mensen nå også, kanskje det har noe å si? 

Uansett lenge siden jeg har trent nå, men i dag skal jeg tilbake på treningsstudioet, og jeg gleder meg!! 😊💪🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere damer? 

Jeg føler det går kjempefint i løpet av uken, men så kommer helgen, og det blir litt mer kos. Har ikke veid meg siden 1. juli, så er spent på veiing 1. august nå. Håper jo det har skjedd litt :) 

Jeg trener styrke helkropp to ganger i uken, og har såvidt begynt med litt løping igjen. Er ikke så mye hverdagsaktiv, så har absolutt noe å hente her!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, sunnfriskogpositiv skrev:

Hvordan går det med dere damer? 

Jeg føler det går kjempefint i løpet av uken, men så kommer helgen, og det blir litt mer kos. Har ikke veid meg siden 1. juli, så er spent på veiing 1. august nå. Håper jo det har skjedd litt :) 

Jeg trener styrke helkropp to ganger i uken, og har såvidt begynt med litt løping igjen. Er ikke så mye hverdagsaktiv, så har absolutt noe å hente her!!

Det har gått bra med meg, men litt spent på om noen dager på hytta har slått veldig feil ut. Hadde et platå et par uker, men var på rolig vei nedover før jeg dro, så håper at jeg ikke har ødelagt for mye. 

Må innrømme at det er mye vanskeligere å holde fokus når jeg trer ut av vanlig hverdag, og ikke selv har kontroll på hele menyen. Bare det at måltider spises til andre tider enn jeg er vant til gjør at jeg faller litt ut av gode trender. Normalt spiser vi middag så sent at jeg ikke blir sulten igjen til kvelden, men det blir jeg her, og det blir et måltid ekstra hver dag. 

Mindre trening blir det også, selv om jeg har løpt litt. Veier imidlertid ikke opp for tre dager med heftig trening. Trøster meg med at jeg uansett SKAL klare de 12 kiloene i løpet av året, for det er ikke så mange slike turer resten av året, og jeg lå jo litt foran første måneden. Håper likevel på at jeg skal klare kiloet også i juli. 

Så flott at du har begynt å løpe igjen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ups, her har vi tippet en ny måned, og jeg har ikke lagt inn resultat, selv om jeg veide meg bare en dag for sent. Veid meg ofte nå, for har vært litt redd for at ferieturer og fri skulle føre til at jeg gikk feil vei. ;)

Juni: oppstart

1 Juli: - 3 kg

2 August : - 2 kg

Fremdeles foran skjema altså, men må innrømme at det lå an til større vektnedgang før jeg dro på hytta. Likevel strålende fornøyd. Jeg klarte kiloet, og ett ekstra. :)

Det som er ekstra gøy er at nå synes det. De første tre kiloene klarte jeg ikke å se andre steder enn på vekta, men de to kiloene i juli virker som at de synliggjøre både det jeg gikk ned i juni og juli. Jeg ser det selv, jeg kjenner det på klær, og folk kommenterer at jeg har gått ned. :hoppendeglad:

Nå må jeg klare å holde tunga bent i munnen resten av ferien også, men med kun en ferieuke igjen vil mye av august inneholde hverdager. For vekten sin del er det positivt, for jeg synes det er mye lettere å ha gode rutiner når jeg jobber. Det blir lite trening når det er ferie. Bare litt turer i fjellet og litt løping. Definitivt mer mat og drikke også. 

Uansett, jeg er bare utrolig glad for at jeg ikke har gått oppover igjen, og at pilen peker riktig vei. Et par fine bikinier er blitt litt for store, men et par som var hakket for små sitter nå perfekt. Veldig gøy at jeg kan se og føle det nå! :)

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg med her. Er med i alle tråder som kan hjelpe med å motivere meg! 12 kilo ned hadde vært ideelt for min del, selv om jeg satser på litt mer enn en kilo ned i måneden, i alle fall frem til jul. Har veiedag i morgen. 

 

(startvekt 82.2 kilo) 

Juli - 0 kg
August - 1 kilo
September - 0 kilo

 

Endret av Mayoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med! 

Jeg veier altfor mye nå, jeg er faktisk 15-20 kilo overvektig i forhold til trivselsvekt. 

Jeg har også vært veldig stressa og er om dagen i gang med jobbsøking, så jeg stresser jo litt der også. Men nå skal jeg gå ned. : )

oppstart: august

Anonymkode: f1b6c...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med! 10-12 kilo hadde vært flott å gå ned.

Oppstart august

Hilsen Mille

Anonymkode: e29f7...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli: 0 kg
August: -1 kilo

Er fornøyd. Jeg tok å startet med sist ukes tall, så har gått ned 1 kilo på en uke. Er nok mye vann, men uansett. Er en del festligheter i august, som jeg kjenner jeg gruer meg til, men det er ikke en kveld og et måltid i ny og ne som ødelegger for meg. Det er det at jeg føler selv at det ødelegger og fortsetter da i mitt usunne spor. Jeg må klare å endre på det tankesettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Mayoo skrev:

Juli: 0 kg
August: -1 kilo

Er fornøyd. Jeg tok å startet med sist ukes tall, så har gått ned 1 kilo på en uke. Er nok mye vann, men uansett. Er en del festligheter i august, som jeg kjenner jeg gruer meg til, men det er ikke en kveld og et måltid i ny og ne som ødelegger for meg. Det er det at jeg føler selv at det ødelegger og fortsetter da i mitt usunne spor. Jeg må klare å endre på det tankesettet. 

Veldig kjekt at du vil bli med! :)

Jeg har faktisk hatt mange sosiale begivenheter med god mat og drikke i sommer. Likevel har jeg gått ned mer enn forventet. 

For min del virker det som at det å være innstilt på at dette skal gå rolig har hatt mye bedre effekt enn intens fokus på slanking. Da blir jeg fort for opptatt av absolutt alt, og så går jeg ekstremt fort lei. 

Nå når jeg har innstilt meg på å ta det rolig har jeg kost meg de dagene det har vært noe. Jeg har også spist helt vanlig middag med familien hver dag. Det jeg har gjort er å kun konsentrere meg om å ta sunnere valg for de måltidene som ikke betyr stort for meg (frokost, lunsj og eventuelt kvelds, om vi ikke har hatt så sen middag at det utgår). Jeg har også byttet ut godis med frukt på kvelden. Nå er det moreller, så ikke noe offer. :)

Jeg har ikke vært hysterisk. Har familien spist is, og jeg har lyst på, så har jeg også spist is. Ikke hver dag altså, men jeg har ikke tenkt "Nei det kan jeg ikke, fordi jeg slanker meg!", jeg har tenkt "Ja det går jo bra med en is innimellom, jeg skal jo ikke rase ned i vekt, men ta det stilt og rolig." 

Denne innstillingen med at det ikke haster og at jeg ikke trenger å avstå fra alt har gjort at det har vært lettere å ta de gode valgene i forhold til de måltidene jeg ikke bryr meg så med, for jeg har liksom ikke følelsen av at jeg slanker meg, og at det ligger som et møllehjul rundt halsen på meg, får valgene til å føles som at jeg ofrer mye, ikke kan unne meg noe og bare må holde ut et forferdelig kjedelig matregime. 

Alt bare føltes negativt de gangene jeg har gått inn for å slanke meg så fort som mulig, mens nå er det helt ok å ta en del mye bedre valg, fordi jeg vet at jeg ikke trenger å avstå fra alt mulig. 

Frokost er jeg uansett ikke glad i, så at den nå er kaffe laget på melk og en håndfull nøtter (mandler) er bare kjapt, greit og veldig praktisk, ikke tvang. 

Lunsj har jeg ofte dårlig tid til, så at den også er nøtter (valnøtter) er like praktisk og greit. 

Før trening tar jeg et knekkebrød med ost, for å ikke trene på tom mage, og det er også kjapt og greit. 

Etter trening er det vanlig middag, og porsjoner har på en måte av seg selv blitt mindre, fordi jeg fort blir mett, når magen er vant til slike små (men næringsrike) måltider som nevnt over. Jeg skjærer bort fett, men spiser ellers alt. Til jeg er mett. Føler ikke på dette med at jeg ikke har lov, som vanlig slanking har medført. 

Jordbær eller moreller dekker søtbehov på kvelden. Spist naturell. 

Har mannen min hatt lyst på et glass vin har jeg også tatt et glass. Har det vært fest har jeg spist og drukket det jeg ønsker, og som ble servert. 

Det har vært litt mer utfordrende å være på hytta med familien, for der er det hyppige måltider, frokost er dekket på bordet, og det er brødmat. Jeg føler at jeg ikke kan være ufin og knaske nøtter istedenfor, så jeg har tatt en skive og et egg. Det er også alltid noe kos. Kake, vafler, pannekaker, lefser, eller lignende. Da tar jeg litt, for å ikke være ufin og hysterisk, men jeg har begrenset det til å bare spise litt. Middag har jeg spist som vanlig. Det er tidligere middag der, så da blir det en brødskive til kvelden også. 

Jeg ønsker ikke at familien skal få følelsen av at jeg slanker meg, eller ikke deltar i måltider, og har derfor tenkt at ok, jeg går nok ikke noe ned disse dagene, men det gjør jo ingenting, jeg får bruke resten av dagene i måneden til å jobbe med månedens kilo. 

Dette med at jeg kan ha et så avslappet forhold til det gjør det myyye enklere enn slanking jeg tidligere har forsøkt meg på. Det er jo også tydelig at de små valgene jeg har tatt, uten hysteri eller å føle at jeg ofrer mye, faktisk gir resultater. Jeg har gått ned mer enn forventet. 

Jeg regner med at det går saktere og saktere, men det er også ok. Det er hva vekten står på juni 2020 som teller, og det at prosessen ikke føles som en tvangstrøye. At den er levelig, helt ok, og at det ikke er så stort fokus på slanking at jeg føler på at jeg ikke har lov, må ha dårlig samvittighet hver gang jeg skeier ut litt, og går drittlei. Så lei at jeg blåser i det, og nærmest hopper over på å unne meg ALT, og dermed går opp igjen hvert eneste kilo. 

Dette med å være innstilt på at det skal ta tid, og at jeg ikke trenger å ofre noe av betydning, har tydeligvis en veldig gunstig mental effekt for meg. Gjør det lett å ta noen klokere valg, fordi jeg ikke føler at jeg hele tiden må ha fokus på det, og ha dårlig samvittighet hver gang det er noe. 

Håper du kan få samme roen og følelsen, så du ikke gruer deg til fest, men nyter den, og heller endrer litt på ting i hverdagen som fører deg mot målet. Det er flest hverdager, så det er de som er viktige. Tenk over hvilke småting du kan endre i dem, som ikke er tvangstrøye, sult, ubehagelig og store offer, men valg du lever bra med. 

Det er bedre å gå sakte ned enn å gå fort ned, gå lei, og gå opp igjen! 

Jeg har altså allerede mister 5 kilo ved disse små valgene, som ikke føles vanskelige, selv om jeg har festet og kost meg innimellom, og selv om jeg på familiehytta føler at jeg må delta i både måltider og kos. 

Disse 5 kiloene synes også, og jeg føler at jeg har ofret merkelig lite. At dette er en behagelig form for slanking. At det nærmest ikke er å slanke seg, for jeg har ikke trengt å ofre noe av betydning, bare ha fokus på det som uansett ikke betyr stort for meg.

Kysser fingrene for at du finner dine små gode valg, og at du også finner roen i at målet er overkommelig. At ett kilo i måneden er målet, alt over det er eventuelt en fin bonus, men at ett kilo i måneden er helt ok, og noe du kan klare uten så store offer at du går lei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl

Oppdatering: gått ned 2,5 kg siden 10. Juni. Har vært mye gjennom sommeren og har mistet litt fokus, men vært ganske stabil på vektnedgangen allikevel. Det blir noen uker opp og ned, men det er ganske vanlig. Veldig fornøyd for har ikke vært så langt nede siden begynnelsen av 2017. Fått tilbake håpet litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Plannergirl skrev:

Oppdatering: gått ned 2,5 kg siden 10. Juni. Har vært mye gjennom sommeren og har mistet litt fokus, men vært ganske stabil på vektnedgangen allikevel. Det blir noen uker opp og ned, men det er ganske vanlig. Veldig fornøyd for har ikke vært så langt nede siden begynnelsen av 2017. Fått tilbake håpet litt. 

Så flott! Godt gjort! Du ligger jo også litt foran målet på kiloet i måneden. :)

Jeg tenker også at det blir litt lettere å holde fokus etter sommeren. Ikke det at jeg vil at den skal ta slutt altså, måtte den vare lenge, men hverdager er litt enklere angående rutiner og kontroll på menyen. 

Synes egentlig vi har vært superflinke, sett ut fra det at vi begynte om sommeren, med alle de utfordringene det innebærer. Jeg tror ikke jeg lyver når jeg sier at jeg har vært på over 10 fester i sommer. Alt fra spontane nabofester og fester som bare skjedde, ut fra at mange allerede var samlet, til planlagte fester og turer som involverer festing. (Med venninner.) Så er det turer med grillpause og grilling generelt, og alt annet enn hverdager der man har kontroll. 

Ganske faktisk å gå ned til tross for dette! 

Tror vi bør ha godt håp! Dette klarer vi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
27 minutter siden, Trolltunge skrev:

Så flott! Godt gjort! Du ligger jo også litt foran målet på kiloet i måneden. :)

Jeg tenker også at det blir litt lettere å holde fokus etter sommeren. Ikke det at jeg vil at den skal ta slutt altså, måtte den vare lenge, men hverdager er litt enklere angående rutiner og kontroll på menyen. 

Synes egentlig vi har vært superflinke, sett ut fra det at vi begynte om sommeren, med alle de utfordringene det innebærer. Jeg tror ikke jeg lyver når jeg sier at jeg har vært på over 10 fester i sommer. Alt fra spontane nabofester og fester som bare skjedde, ut fra at mange allerede var samlet, til planlagte fester og turer som involverer festing. (Med venninner.) Så er det turer med grillpause og grilling generelt, og alt annet enn hverdager der man har kontroll. 

Ganske faktisk å gå ned til tross for dette! 

Tror vi bør ha godt håp! Dette klarer vi! :)

 

Ja sant det du sier. Blir egentlig lettere etter sommeren tror jeg, i alle fall å slippe unna fristelser. Føler alltid det går så sakte med meg, men er fordi jeg har vært opp og ned 2-3 kg i et år. Nå er jeg endelig under det og ser lyset på at det kan gå videre nedover. Er også litt spent på neste uke da hverdagene starter igjen som tar mer energi bort fra matlagingen. Satser på det går bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...