Gå til innhold

Ned 12 kg på 12 måneder


Trolltunge

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne bli med her. Jeg er en jojo slanker, og siden jeg de siste 4 årene, har vært for syk til å trene, og har syntes synd på meg selv. Har vekten gradvis bare økt. Så nå er det på tide å ta tak. Men siden jeg ikke får trent, er i starten av 40 årene, og forbrenningen ikke er den beste. Så er det nok veldig smart med 1 kg ned i uken. 

Jeg har nå gått ned 9 kg. De siste 5 grunnet mage problemer. Men har fått medisiner, så da må jeg bare ikke gå opp, og gjerne fortsette å gå ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12.6: 76

4.11: 73

Det gikk veldig tregt særlig første to månedene. Tror jeg har funnet en rytme nå. Så håper og tror at jeg skal greie det til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk... Kan konkludere med at oktober måned ikke bød på vektnedgang. Står på stedet hvil! 

Mange årsaker til det. Utrolig mange bursdager i familien i oktober og jeg er for dårlig til å stå imot kakefristelser, selv om jeg ikke spiser like mye slikt som feks ifjor.. Så har jeg hatt altfor mye på jobb pga sykemeldinger. Har klart å planlegge godt nok til at det ikke har blitt godterispising som overtidstrøst. Men det har betydd dårligere nattesøvn pga stress for å rekke frister, og lite overskudd til å klare å prioritere trening. Er litt for energifattig. Har tatt blodprøver for å sjekke vitaminer/stoffskifte og venter på svar. 

De grep jeg gjør nå, er å prioritere å legge meg tidligere og forhåpentligvis få mer søvn. Øve meg på å meditere ti  minutter pr dag for stressmestring. Gjøre minst to hyggelige, sosiale ting pr uke så ikke jobb/unger/husarbeid er alt. Har kommet på sporet igjen med bedre planlegging av matvarehandel så jeg drar innom butikk to g pr uke, istedetfor nesten hver dag, skrubbsulten rett etter jobb... 🤪 

Røre litt mer på meg, gå til og fra jobb etpar ganger i uka. Når energien vender mer tilbake MÅ jeg få trent mer!! 

Krysser fingre for en bedre måned denne gangen. 

Endret av Eneri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treg med å melde vektresultat for oktober her. Opp en kilo. :(

Alt i alt skal jeg vel være glad for at det ikke var mer opp. Oktober var ikke en bra måned. 

Så litt tilbakegang, men klarer jeg å snu det nå så ligger jeg fremdeles greit etter planen på en kilo ned i snitt pr mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Plannergirl

Hei igjen alle. Siden desember og en vanskelig tid nærmer seg så tenkte jeg å komme med litt kunnskap som har hjulpet meg masse. Overspising og overvekt er oftest knyttet til vanskelige følelser eller mye tanker om mat. Jeg har akseptert at i vanskelige perioder er kostholdet mitt noe mer kaloririkt og prøver da å spise mindre porsjoner og holde meg til én godteri (godteri og snacks er min svakhet), og heller ta det igjen når jeg kommer meg ovenpå (går ofte opp en halvkg disse periodene eller i beste fall står stille). Men det aller viktigste er at jeg har sluttet å tenke på kosthold, livsstil og vektnedgang utenom den ukentlige veiingen. Når man tenker for mye på mat aktiverer man den psykiske appetitten selv om fokuset er sunn mat, gode rutiner etc. Jeg spiser heller lunsj, middag og kveldsmat til ca samme tider og prøver å holde meg til det. Jeg har en liste med ukas middager (rike på grønnsaker, men alt er lov) som jeg lager på søndager, spiser to brødskiver med lavkalori pålegg (grønnsaker som tomat, avokado evt med egg hvis jeg trenger større frokost) eller smoothie (mager vaniljekesam + frosne bær) til lunsj og to brødskiver til kvelds. Det skaper rutine, uten så mye fokus på å glede seg til maten, jeg nyter maten når det er spisetider, men spiser nå for å få energi og ikke fordi jeg «har lyst på» mat. Det er ok å føle seg sulten i et par timer, du dør ikke, og ofte er man egentlig tørst. Jeg anbefaler å jobbe minst like mye med tankegangen som med kaloritellingen, mat blir lettere når man ikke er så fokusert på det. Blir det helt krise prøver jeg å ha sunne mellommåltider i huset som ovnsbakte kikerter (en hermetikkboks), magerkesam med frukt, hele frukter eller dobbel 0 yoghurt. Mitt kosthold høres kanskje kjedelig ut, men det er lettvint, høyt på fiber og ukomplisert. Det er noe jeg kan leve med og anbefaler alle å simplifisere kostholdet (må ikke være brødskiver, men jeg reagerer godt på det fordi jeg mister den store appetitten pga høyt fiberinnhold og metthetsfølelse). Og unn deg en sjokolade innimellom, men ikke gå for storplata 😛 jeg går som regel for troika/ kinder bueno. 
Når det gjelder vekta er jeg «on track», men går ekstra sakte om dagen fordi kroppen har nådd et platå, men det begynner å ta seg opp igjen nå etter nesten 2 mnd. Jeg er innenfor normal bmi igjen og ganske kort (155) og da må man smøre seg med tålmodighet 😅 -8,6kg siden i fjor. 5-7kg igjen (spørs hvor mye muskel jeg klarer å legge på meg). 
Lykke til alle sammen! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veide 72 kilo for 1,5 år siden. Gått ned til 63, så 9 kilo da. Har ikke stresset, spist for det meste det jeg har villet, vært streng enkelte dager pg trent jevnlig som jeg føler. Kjenner jeg at jeg er litt sliten så presser jeg meg ikke til noen ting. Har jo gått veldig tregt! Men på en god og utholdlig måte. Drar ut på byen og drikker og koser meg. Bryr meg ikke om trening og kosthold i helgene. 

Begynner å nå mål. Vil ned 3-5 kilo til! Og har større pågangsmot nå, nå som at jeg ser at det skal så lite til før kroppen ser ut som jeg vil :) så regner med at jeg er på plass til februar-mars! Det er fortsatt en del å jobbe med på styrken da. Og kommer ikke til å trene noe mindre når alle mål er nådd, men da trenger jeg ikke være streng på kostholdet "enkelte dager" heller. Blir et behagelig liv 😎

Anonymkode: 8ff99...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober: - 2 kg

November: - 2 kg 

På god vei nedover 😄 Men må nok belage meg på at jeg går opp litt i jula altså, men nå vet jeg jo hvor viktig kaloritelling og aktivitet er, så jeg skal nok klare å krype nedover etter jula også :) 

 

Anonymkode: d1b5d...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl

Vekta står stille, men målene har forandret seg litt og endelig er midjen på 66cm 😁. Lår er det som tar lengst tid her. Er 8cm ned i midjen, 2cm ned arm, 5cm ned på lår, 3cm ned bryst, 18 cm ned hofte+rumpe 🙌🏻. Vet vi startet i juni 2019 her, men må nevne at jeg er nede fra 63,5kg til 54,9kg fra september 2018 og har endelig funnet et godt spor. Tror 2020 kan være året jeg endelig blir kvitt denne uvanen 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 2 kg i november, veldig fornøyd med det. I desember blir nok målet bare å ikke gå opp noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...