Gå til innhold

Ned 12 kg på 12 måneder


Trolltunge

Anbefalte innlegg

Da er sommerferie over, og de viktige hverdagene begynner. Veldig fornøyd med at jeg ikke gikk oppover i ferien. Nå kommer de dagene som teller mest, fordi det er flest av dem. 

Var på trening for første gang på tre uker i går. Skal ikke si annet enn at det var hardt, selv om jeg tok det rolig. Er til og med litt støl i dag, selv om jeg mente at jeg tok det svært rolig. 

Halvveis inn i august må jeg slå fast at skal jeg klare målet på en kilo ned denne måneden har jeg vel to uker på meg, for vekten har ikke beveget seg siden månedsskiftet. Håper to uker med hverdager kan fikse på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Plannergirl
1 time siden, Trolltunge skrev:

Da er sommerferie over, og de viktige hverdagene begynner. Veldig fornøyd med at jeg ikke gikk oppover i ferien. Nå kommer de dagene som teller mest, fordi det er flest av dem. 

Var på trening for første gang på tre uker i går. Skal ikke si annet enn at det var hardt, selv om jeg tok det rolig. Er til og med litt støl i dag, selv om jeg mente at jeg tok det svært rolig. 

Halvveis inn i august må jeg slå fast at skal jeg klare målet på en kilo ned denne måneden har jeg vel to uker på meg, for vekten har ikke beveget seg siden månedsskiftet. Håper to uker med hverdager kan fikse på det. 

Bra at vekten har holdt seg stabil da 😁. Det viktigste er jo å lære å holde seg nede og ikke overspise. Jeg startet på trening igjen på mandag og det var hardt, men så deilig å komme igang igjen med rutiner. Jeg går ned veldig kjapt denne mnd merker jeg, men har spist så mye fiber (brødskiver og knekkebrød) og tomater at jeg har aldri matlyst eller søtsug. Kjøpt meg kesam og proteinpudding for å gå opp i proteiner pga lite matlyst, men storfornøyd med å ha null craves for godteri, snacks og usunn mat da 😅 Nå er jeg 3,8 kg ned fra 10. juni til i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Plannergirl skrev:

Bra at vekten har holdt seg stabil da 😁. Det viktigste er jo å lære å holde seg nede og ikke overspise. Jeg startet på trening igjen på mandag og det var hardt, men så deilig å komme igang igjen med rutiner. Jeg går ned veldig kjapt denne mnd merker jeg, men har spist så mye fiber (brødskiver og knekkebrød) og tomater at jeg har aldri matlyst eller søtsug. Kjøpt meg kesam og proteinpudding for å gå opp i proteiner pga lite matlyst, men storfornøyd med å ha null craves for godteri, snacks og usunn mat da 😅 Nå er jeg 3,8 kg ned fra 10. juni til i går. 

Ja veldig glad for at jeg ikke gikk opp i sommerferien. Er ikke misfornøyd med det. :)

Jeg røk nettopp på å spise is. Det var ikke med i menyen jeg hadde planlagt nå, men jeg registrerer at min mann ikke har tenkt å gjøre denne prosessen for lett å stå i. Frister med å kjøpe godsaker jeg ikke klarer å motstå. Selv om han fikk denne seieren skal det ikke bli for mange! ;)

Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at det var deilig å komme tilbake i rutiner. Synes alltid det er beintøft å begynne å trene igjen, såpass at jeg lover meg selv at neste ferie skal jeg være flinkere til å trene innimellom, men så er det så deilig å være helt fri fra rutiner også, og det skjer aldri. 

Gi meg et par uker, så skal jeg omfavne treningen igjen. Kunne si at det er greit å være i gang igjen iallefall. :laugh:

Kjempebra jobba! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
16 minutter siden, Trolltunge skrev:

Ja veldig glad for at jeg ikke gikk opp i sommerferien. Er ikke misfornøyd med det. :)

Jeg røk nettopp på å spise is. Det var ikke med i menyen jeg hadde planlagt nå, men jeg registrerer at min mann ikke har tenkt å gjøre denne prosessen for lett å stå i. Frister med å kjøpe godsaker jeg ikke klarer å motstå. Selv om han fikk denne seieren skal det ikke bli for mange! ;)

Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at det var deilig å komme tilbake i rutiner. Synes alltid det er beintøft å begynne å trene igjen, såpass at jeg lover meg selv at neste ferie skal jeg være flinkere til å trene innimellom, men så er det så deilig å være helt fri fra rutiner også, og det skjer aldri. 

Gi meg et par uker, så skal jeg omfavne treningen igjen. Kunne si at det er greit å være i gang igjen iallefall. :laugh:

Kjempebra jobba! 

Du kommer nok kjapt inn i det. Her skal mannen ned mye mer enn meg så det er jeg som må være den strenge 😂 han hadde fått så kjeft om han kom hjem med godteri. Har ikke lyst på om dagen, men tvangsspiser det om det er i huset 🙈. Det har hjulpet meg mye å lage mye av den samme maten, jo mindre meny jo bedre (litt som kitchen nightmares 🙈). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Jeg slenger meg på jeg og😊 jeg har trent siden i mai, men nå hatt et lite opphold pga ferie, men nå er jeg tilbake igjen i gode rutiner. 

Jeg la dessverre på meg noen kilo i ferien, og tror jeg har funnet ut av mitt problem, jeg overspiser og stress-spiser på ferie! Klarer ikke helt å slappe av pga vi har vært mye med familie og unger og innimellom bodd hos andre. Selv om det er kjekt og gøy for ungenes del, og for våres del, så er det ikke helt avslappende omgivelser. Men så lenge barna er såpass små, så blir det fort sånn.. Vi gjør det nok annerledes fremover. Så nå er fokuset riktig kosthold (som jeg var godt i gang med før sommeren), og fortsette treningen. Jeg måler litt på cm og, da vekten kanskje står litt stille pga styrketrening (manuell terapeuten jeg går til sa jeg måtte regne med det en periode).

Godt å være i gang igjen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 7 kilo på 4 måneder. Har egentlig ikke gjort mer enn å slutte å småspise på kveldene og spiser havregrøt til lunsj hver dag. Skal ned 10 kilo til. Regner med det går like greit😊

Anonymkode: 4a349...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Plannergirl skrev:

Du kommer nok kjapt inn i det. Her skal mannen ned mye mer enn meg så det er jeg som må være den strenge 😂 han hadde fått så kjeft om han kom hjem med godteri. Har ikke lyst på om dagen, men tvangsspiser det om det er i huset 🙈. Det har hjulpet meg mye å lage mye av den samme maten, jo mindre meny jo bedre (litt som kitchen nightmares 🙈). 

Min mann hadde ikke hatt vondt av å gå ned noen kilo han også, men han er hellig overbevist om at det kun er muskler. Det er vel noen år siden det kun var muskler, men han skal få lov til å leve i troen. :)

Fungerer ikke for meg å ha kjedelig mat. For min del ofrer jeg gjerne det meste for å ha god middag. Det er egentlig eneste måltid jeg bryr meg om. Blitt flink på kinesisk og indonesisk mat, og det er mye rent kjøtt og grønnsaker, men spiser alle typer middager. Det vi har, om det er jeg eller mannen som står for menyen. Jeg spiser imidlertid mye mindre enn tidligere. Blir fortere mett. Det hjelper jo på! 

Bare jeg som er interessert i å gå ned noen kilo her i familien. Mannen består jo bare av muskler ;), og barna er lange og tynne. I forhold til barna er det derfor greit at de ikke merker stort til at jeg slanker meg, men spiser middag med dem som normalt. Ønsker ikke at de skal ha fokus på slikt, for sårbar alder og slanking er absolutt ikke noe de trenger å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mattie16 skrev:

Jeg slenger meg på jeg og😊 jeg har trent siden i mai, men nå hatt et lite opphold pga ferie, men nå er jeg tilbake igjen i gode rutiner. 

Jeg la dessverre på meg noen kilo i ferien, og tror jeg har funnet ut av mitt problem, jeg overspiser og stress-spiser på ferie! Klarer ikke helt å slappe av pga vi har vært mye med familie og unger og innimellom bodd hos andre. Selv om det er kjekt og gøy for ungenes del, og for våres del, så er det ikke helt avslappende omgivelser. Men så lenge barna er såpass små, så blir det fort sånn.. Vi gjør det nok annerledes fremover. Så nå er fokuset riktig kosthold (som jeg var godt i gang med før sommeren), og fortsette treningen. Jeg måler litt på cm og, da vekten kanskje står litt stille pga styrketrening (manuell terapeuten jeg går til sa jeg måtte regne med det en periode).

Godt å være i gang igjen😊

Velkommen! :)

Tror det er veldig viktig å være bevisst på hvilke faktorer som påvirker uheldig forhold til mat og overvekt. Det tok meg ganske lang tid å innse at jeg måtte begynne i "andre enden" for å få bukt med problemet, som egentlig mer er et symptom på et problem enn det egentlige problemet. 

Nå har jeg jobbet mye med årsaken til at jeg fikk utfordringer med dette, og føler meg derfor mer klar for å håndtere dette "symptomet" også. De psykiske faktorer som fører til overvekt bør ikke undervurderes. Smart å tenke gjennom slikt! 

Jeg forstår at du prioriterer barna og deres nivå og behov, men et lite tips fra en som har lært på den harde måten at det å sette seg selv til side for andre har en kostnad; Pass på at du tar hensyn til deg selv også! At du som mamma har det bra er faktisk vel så viktig som å legge absolutt alt tilrette for barna. 

Jeg synes også at det å tilbringe ferie med storfamilien er noe stressende. Min egen familie går forsåvidt greit, men jeg har tidligere brukt mange ferier med mannens familie, og vært mer sliten etter ferien enn da jeg reiste dit. De bor såpass fra oss at det var forståelig at de ønsker intenst samvær hele tiden når vi er der, men jeg holdt på å rakne i sømmene hver gang vi hadde vært der. Hjalp ikke akkurat på at svigermor er en ekstremt sosial dame, og svært stolt av sine barnebarn (naturligvis). Derfor inviterte hun stadig fullt hus for at så mange som mulig skulle få ta del i hennes glede over å ha oss der. 

Det var veldig ubehagelig, men jeg måtte etterhvert si ifra om at jeg ikke orket dette mer. Til både min mann og min svigermor. 

Nå går jeg meg noen turer alene, får sitte i fred og lese når jeg trenger det, jeg og min mann finner gjerne på noe annet innimellom, eller vi og barn finner på noe. Svigermor er nok ikke helt fornøyd med at vi tilbringer noen dager med å gjøre helt andre ting, men alternativet er at jeg ikke orker å bli med mann og barn dit. Overhodet. Svigermor har også begrenset sitt behov for å invitere alt og alle for å være med oss. 

Nå synes jeg det går helt fint. Jeg gruer meg ikke lenger til å reise dit, og er ikke utslitt når jeg kommer hjem. 

Dine utfordringer med storfamilien er sikkert ikke helt like det mine var, men jeg tror at det er fornuftig å tenke over om det er små justeringer og triks du kan bruke for å ta hensyn til deg selv også, om det er denne typen ferie dere kommer til å ha fremover. Fordelen med slike ferier er jo at det er mange som kan se etter barn en stund, og at de gjerne har noen å leke med. 

Det er lov til å tenke litt på hva man selv trenger. Klokt til og med. ;)

Trener styrke jeg også, men har gjort det i så mange år at jeg ikke går så mye opp eller ned i muskelmasse. Muskler blir bare feriesvake, men holder seg relativt stabilt i masse. Klokt å måle uansett. Utrolig irriterende å ikke ha gjort det. Nå må jeg for evig og alltid lure på hvor mange centimeter vekttapet utgjør. Ser at en venninne får mye inspirasjon av det. Ofte har det vært betydelig endring, selv om vekten står stille. Angrer på at jeg ikke målte! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om det var skuffende å nå en all time high på badevekta etter ferien... Men nå var det ikke ferien som var problemet, men alt før. På an igjen, UTEN å gå ekstremt ut, men bare gjøre ting med måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Gjett om det var skuffende å nå en all time high på badevekta etter ferien... Men nå var det ikke ferien som var problemet, men alt før. På an igjen, UTEN å gå ekstremt ut, men bare gjøre ting med måte.

Huff, kjenner følelsen. :( Vært en del slike skuffelser opp gjennom årene. Ett skritt frem, og to tilbake. 

Ja det er bare å gå på igjen. Jobbe på for å finne formelen man kan leve med, som samtidig fører riktig vei. Det er for å unngå slike skuffelser jeg nå har bestemt meg for å ta det veldig rolig. Tar jeg for hardt i vet jeg av erfaring at jeg sprekker, og da er jeg fort tilbake til start. Eller verre. 

Bare å svelge skuffelsen og gå på igjen. Vi er her og heier på deg! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk d skeis i månedsskifte pga stress, mye stress. Jeg er en følelsesspiser, så det kom på et par ekstra kilo, i stedet for å gå ned som planen var! 

Men sist mandag satte jeg ned foten! Nå er det nok, informerte mine nærmeste om at NÅ trenger jeg støtte før vekta fyker i taket! 

Start: 12.08 

19.08 - Minus 2,1 kilo

Tenkte å veie meg hver mandag en periode, bare for å se at jeg er på rett vei. Men registrere her hver 1. i mnd. 

Skal feriere i varmere strøk to uker i september, og gruer meg for annerledes kosthold og mer alkohol enn normalt. Hva gjør dere andre i slike situasjoner? Vi er bare to voksne som reiser, med halvpensjon. Så jeg har sagt at vi IKKE kan spise to middager hver dag, som vi gjorde sist. Lunsjen må være ett mindre måltid enn middag tenker jeg, også må vi heller få til et lite måltid mellom lunsj og middag, som sist ble rundt 6 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sunnfriskogpositiv skrev:

Her gikk d skeis i månedsskifte pga stress, mye stress. Jeg er en følelsesspiser, så det kom på et par ekstra kilo, i stedet for å gå ned som planen var! 

Men sist mandag satte jeg ned foten! Nå er det nok, informerte mine nærmeste om at NÅ trenger jeg støtte før vekta fyker i taket! 

Start: 12.08 

19.08 - Minus 2,1 kilo

Tenkte å veie meg hver mandag en periode, bare for å se at jeg er på rett vei. Men registrere her hver 1. i mnd. 

Skal feriere i varmere strøk to uker i september, og gruer meg for annerledes kosthold og mer alkohol enn normalt. Hva gjør dere andre i slike situasjoner? Vi er bare to voksne som reiser, med halvpensjon. Så jeg har sagt at vi IKKE kan spise to middager hver dag, som vi gjorde sist. Lunsjen må være ett mindre måltid enn middag tenker jeg, også må vi heller få til et lite måltid mellom lunsj og middag, som sist ble rundt 6 timer.

Du verden for en endring på få dager! Bare ikke ta for hardt i nå, så du sprekker! 

Kan jo være litt vann, men min erfaring er at kiloer som nylig har gått på lettere går av også, om jeg fort tar grep når det har gått feil vei litt. Nesten som de ikke har satt seg skikkelig, og kroppen er mer villig til å gi slipp på dem. 

Siden jeg skal ta dette rolig tillater jeg meg å kose meg innimellom, men jeg var mer bevisst i ferien i år enn ellers. Drakk vin og spiste god mat, men begrenset meg litt. Hadde som mål å ikke gå opp. Det klarte jeg. 

Sliter nå litt med å komme inn i den gode rytmen jeg hadde før ferien, og være like standhaftig på å velge å si nei til godis min mann byr på om kvelden. Kjøpte inn gode plommer før helgen, men spiste både dem og chips han satte frem. Is ble det også i helgen. :(

Forsøker å tenke at det ikke er ferier og spesielle dager/hendelser som teller mest, men det forutsetter jo at man klarer å ta gode valg i hverdagene. Jeg har litt å gå på der akkurat nå. Viktig at ferie- modus avsluttes etter ferien. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en del vann, da jeg spiste skikkelig ille i et par uker før jeg tok meg sammen.. jeg kjører ikke så hardt på, men jeg tar en periode der jeg teller kalorier. Jeg legger meg på 1800, og kanskje noe mer på dager med mye trening. 

Problemet mitt er ofte at når det først sklir ut, er det så vanskelig å snu, så jeg blir altfor lenge i den negative bobla. Men nå er vi flere sammen som oppmuntrer hverandre, så jeg tror det vil gå fint å fortsette etter ferie. 

Jeg ønsker veldig å kose meg på ferie, men samtidig ta gode valg, stoppe i tide og ikke drikke alkohol annet enn til maten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nyttig skrev:

Veldig nysjerrig på kostholdet deres.

Mange slanker seg, det er jo helt feil.

Lurte litt på hvorfor du er nysgjerrig på det, så sjekket i dine tidligere innlegg. Ser du er opptatt av at man bør endre kosthold heller enn å slanke seg. Det er vel akkurat denne tråden handler mest om. Ikke veldige dietter, som fører til rask vektreduksjon, men ta litt bedre valg generelt for å gå rolig ned i vekt. Endringer man kan leve med, så vektnedgang blir varig. 

Alle i tråden har jo noen kilo vi vil jobbe bort, og da vet man jo at man har noe å jobbe med angående kosthold og vaner. 

Vil ikke si at det er feil å slanke seg, generelt. Isåfall er det jo å si at man ikke bør ta tak i den overvekt man har. Måten å slanke seg på varierer imidlertid veldig, og i denne tråden er det ikke snakk om veldige dietter for å rase ned i vekt, men å ta litt klokere valg for å rolig kvitte seg med noen kilo, og jobbe med vaner og kosthold så det kan bli varig. 

Noen moralske prekener i forhold til at vi har hatt litt feil kosthold trenger vi ikke. Vi jobber med saken. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
2 timer siden, Nyttig skrev:

Veldig nysjerrig på kostholdet deres.

Mange slanker seg, det er jo helt feil.

Jeg følger vanlige kostholdsråd. Mindre bearbeidet mat, godteri, snacks, flytende kalorier osv. Mye fiber, hovedsakelig pescetar (mest vegetar), kaloriunderskudd og for meg hjelper mindre mengder, men max 3 måltider om dagen + evt frukt/ bær hvis jeg får lyst på noe (5-6 måltider blir for stress). Nekter meg ingenting. Har egentlig ikke et dårlig kosthold fra før, og har holdt vekta +/- 2kg i mange år men vil ned litt ekstra. Forbedrer kostholdet nå mest på det mentale plan for det er under sterkt psykisk stress det noen ganger sklir ut. Så nei, jeg slanker meg ikke :) men ser absolutt hvor du kommer fra, for jeg har nok lignende meninger som deg. Men jeg har jo en utdannelse innen feltet så er nok over gjennomsnittet imot dietter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Veide meg i månedsskiftet, men glemte å skrive inn. Ja nå veier jeg meg omtrent annenhver dag, så skal litt til å ikke vite hvilken vekt jeg har til enhver tid. :)

Juni: oppstart

1 Juli: - 3 kg

1 Aug: - 2 kg

1 Sept: - 1 kg

Så lenge ut som at jeg ikke skulle klare kiloet denne måneden, men den slapp til slutt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at dette med slanking er en merkelig ting. Jeg følte meg virkelig slankere forrige måned, men en av årsakene til at jeg har veid meg så hyppig i det siste er at jeg har følt meg tykkere. Stadig vært overbevist om at nå har jeg lagt på meg igjen... ikke det? Nei men NÅ har jeg iallefall gått opp i vekt igjen... ikke nå heller, hva foregår? 

Jeg har opplevd det tidligere også når jeg har slanket meg. Har hatt en teori da om at jeg går så ujevnt ned på ulike steder på kroppen at jeg tror jeg har gått opp i vekt når et fettdepot fremtrer mer på grunn av at jeg har gått ned på et annet, men jeg vet jammen ikke. 

Jeg har også opplevd det helt motsatte, å føle meg slankere, for så å oppdage at jeg har gått opp i vekt. 

Opplever andre det slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trolltunge skrev:

Må bare legge til at dette med slanking er en merkelig ting. Jeg følte meg virkelig slankere forrige måned, men en av årsakene til at jeg har veid meg så hyppig i det siste er at jeg har følt meg tykkere. Stadig vært overbevist om at nå har jeg lagt på meg igjen... ikke det? Nei men NÅ har jeg iallefall gått opp i vekt igjen... ikke nå heller, hva foregår? 

Jeg har opplevd det tidligere også når jeg har slanket meg. Har hatt en teori da om at jeg går så ujevnt ned på ulike steder på kroppen at jeg tror jeg har gått opp i vekt når et fettdepot fremtrer mer på grunn av at jeg har gått ned på et annet, men jeg vet jammen ikke. 

Jeg har også opplevd det helt motsatte, å føle meg slankere, for så å oppdage at jeg har gått opp i vekt. 

Opplever andre det slik? 

Ja, slik har jeg det også. Mamma sa plutselig at nå hadde jeg gått ned, og da hadde jeg gått opp et par kg. Merkelig det der. Akkurat nå føler jeg meg tykk. Tror det er for brystene har krympet noe. Så proporsjonene har endret seg (marginalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trolltunge skrev:

Må bare legge til at dette med slanking er en merkelig ting. Jeg følte meg virkelig slankere forrige måned, men en av årsakene til at jeg har veid meg så hyppig i det siste er at jeg har følt meg tykkere. Stadig vært overbevist om at nå har jeg lagt på meg igjen... ikke det? Nei men NÅ har jeg iallefall gått opp i vekt igjen... ikke nå heller, hva foregår? 

Jeg har opplevd det tidligere også når jeg har slanket meg. Har hatt en teori da om at jeg går så ujevnt ned på ulike steder på kroppen at jeg tror jeg har gått opp i vekt når et fettdepot fremtrer mer på grunn av at jeg har gått ned på et annet, men jeg vet jammen ikke. 

Jeg har også opplevd det helt motsatte, å føle meg slankere, for så å oppdage at jeg har gått opp i vekt. 

Opplever andre det slik? 

For meg handler det mest om hvordan magen føles. Oppblåst mage, og jeg føler meg tykk med en gang. Føler meg også ganske mye større mellom eggløsning og mensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...