Gå til innhold

Voksent søsken som er narkoman. Mulighet for tvangsinnleggelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, håpet er jo at hen skal slutte med narkotika permanent. Siden du mener tvangsinnleggelse ikke hjelper, hva skal til da i stedet mener du? Er åpen for forslag

Anonymkode: a0845...d04

Du kan be til din gud om at vedkommende får et ønske om å bli rusfri, og selv oppsøker hjelp. Så kan du i tillegg be om at vedkommende faktisk klarer å holde seg rusfri etter behandling.

Det er sånn omtrent det du kan gjøre.

Anonymkode: 43405...bd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en slags depresjon, som er helt latterlig - hen vil ikke engang få hjelp. Liker visst å ruse seg, så da er vel tvangsinnleggelse den beste løsningen.

Anonymkode: a0845...d04

Teit ting å trolle om.

Anonymkode: 43405...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teit ting å trolle om.

Anonymkode: 43405...bd3

Trolle? Det er det vel du som gjør her nå, når du prøver å sabotere tråden med en løgnaktig påstand som dette.

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be til din gud om at vedkommende får et ønske om å bli rusfri, og selv oppsøker hjelp. Så kan du i tillegg be om at vedkommende faktisk klarer å holde seg rusfri etter behandling.

Det er sånn omtrent det du kan gjøre.

Anonymkode: 43405...bd3

Om det er alt jeg kan gjøre, er hen nok død i løpet av året.

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp. I dette tilfellet så liker hen å ruse seg, og derfor håper jeg det kan være mulig med tvangsinnleggelse.

Anonymkode: a0845...d04

Det er strenge vilkår for å tvangsinnlegge noen, og siden vedkommende "bare" er deprimert er det nok ikke mulig. For å kunne tvangsinnlegge noen må de være psykotiske eller lignende. Eventuelt kan de tvangsinnlegges med grunnlag i nødrett, men det er bare dersom det er fare for liv. 

Anonymkode: fad71...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært vanskelig å få noen tvangsinnlagt. Med de nye reglene som kom i fjor er det blitt enda verre. Tanken er god, men jeg er usikker på langtidseffekten.

Du må enten være akutt til fare for ditt eget eller andres liv eller så må du mangle samtykkekompetanse. Som rusavhengig som ikke ønsker å slutte, så tror jeg desverre dere har lite å stå opp med. Han må ville det selv og selv da er det vanskelig å få plass. Han passer nok ikke inn i kriteriene for tvang. Han må komme til erkjennelsen om at han trenger hjelp.... Og så må han vente i kø på plass. 

Psykiatrien og rusomsorgen bygges mer og mer ned fordi alle skal behandles hjemme. Jeg tror noen har glemt at det ikke er en reell mulighet for absolutt alle. Noen har faktisk behov for å være innlagt... Men disse menneskene har tilsynelatende politikerne glemt mens de skryter av hvor bra det er at flere behandles poliklinisk. For de sykeste er ikke det mulig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en slags depresjon, som er helt latterlig - hen vil ikke engang få hjelp. Liker visst å ruse seg, så da er vel tvangsinnleggelse den beste løsningen.

Anonymkode: a0845...d04

Fordi da får vedkommende mindre lyst på rus?

Vet du hvordan behandling fungerer i dag? Det er bare kontroll og sanksjoner. Behandling virker ikke. Det blir som at jeg skal behandle deg for narkotika-lov-avhengighet. Det vil jo aldri virke.

En som bruker heroin kan søke seg til LAR, det vil øke livslengden og det vil minimere forbruket.

Dessverre er det få narkomane som ønsker å underkaste seg LAR, det er masse nedverdigende behandling av mennesker, og mye forakt blant personellet. 

På 50-tallet var det like mangesprøyte-opiat-avhengige som idag, - og vi hadde ikke narkotikaproblemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er strenge vilkår for å tvangsinnlegge noen, og siden vedkommende "bare" er deprimert er det nok ikke mulig. For å kunne tvangsinnlegge noen må de være psykotiske eller lignende. Eventuelt kan de tvangsinnlegges med grunnlag i nødrett, men det er bare dersom det er fare for liv. 

Anonymkode: fad71...cd0

Hen har prøvd å ta livet av seg to ganger.

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hen har prøvd å ta livet av seg to ganger.

Anonymkode: a0845...d04

Men dersom han ikke har konkrete planer om å gjøre det i nærmeste fremtid kan ikke nødrett brukes. 

Anonymkode: fad71...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, waco skrev:

Fordi da får vedkommende mindre lyst på rus?

Vet du hvordan behandling fungerer i dag? Det er bare kontroll og sanksjoner. Behandling virker ikke. Det blir som at jeg skal behandle deg for narkotika-lov-avhengighet. Det vil jo aldri virke.

En som bruker heroin kan søke seg til LAR, det vil øke livslengden og det vil minimere forbruket.

Dessverre er det få narkomane som ønsker å underkaste seg LAR, det er masse nedverdigende behandling av mennesker, og mye forakt blant personellet. 

På 50-tallet var det like mangesprøyte-opiat-avhengige som idag, - og vi hadde ikke narkotikaproblemer!

Hva mener du med dette?

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten jeg skal ikke lyve. Min bror var for 6 år siden sprøyte narkoman, og han ble rusfri med å reise til utlandet, til et sted uten miljøet og forfølgelsen, han ble rusfri av seg selv.

5 behandlinger som var alle like resultatløse, noen som faktisk forverret problemet hans, - og bare en ferie på egenhånd kurerte alle de 5 behandlingene med en gang.

Vi kan sammenligne det med hvordan vi som samfunn behandlet homoseksuelle på 80-tallet, som regel ble de skadet, - de som ikke ble heteroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Forresten jeg skal ikke lyve. Min bror var for 6 år siden sprøyte narkoman, og han ble rusfri med å reise til utlandet, til et sted uten miljøet og forfølgelsen, han ble rusfri av seg selv.

5 behandlinger som var alle like resultatløse, noen som faktisk forverret problemet hans, - og bare en ferie på egenhånd kurerte alle de 5 behandlingene med en gang.

Vi kan sammenligne det med hvordan vi som samfunn behandlet homoseksuelle på 80-tallet, som regel ble de skadet, - de som ikke ble heteroer.

Men så var det da også svært få homofile som dro på utenlandsferie og kom tilbake som heterofile.. 

Anonymkode: fad71...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men så var det da også svært få homofile som dro på utenlandsferie og kom tilbake som heterofile.. 

Anonymkode: fad71...cd0

Noen homoseksuelle har til og med klart å kurere seg selv, - slik president Duterte fikk til.

– Jeg ble en mann igjen! Vakre kvinner kurerte meg. Jeg hatet kjekke menn etter det. Nå foretrekker jeg vakre kvinner, sa han.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70jdWB/duterte-jeg-var-homofil-foer-jeg-kurerte-meg-selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, waco skrev:

Forresten jeg skal ikke lyve. Min bror var for 6 år siden sprøyte narkoman, og han ble rusfri med å reise til utlandet, til et sted uten miljøet og forfølgelsen, han ble rusfri av seg selv.

5 behandlinger som var alle like resultatløse, noen som faktisk forverret problemet hans, - og bare en ferie på egenhånd kurerte alle de 5 behandlingene med en gang.

Vi kan sammenligne det med hvordan vi som samfunn behandlet homoseksuelle på 80-tallet, som regel ble de skadet, - de som ikke ble heteroer.

Hm. Men i hvilken tilstand er han i i dag? Jeg mener, er han normalt oppgående, eller skadet permanent og ser ut som en junkie med hjerneskader og langsom tale (a la Nini Stoltenberg for eksempel) ?

Anonymkode: a0845...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hm. Men i hvilken tilstand er han i i dag? Jeg mener, er han normalt oppgående, eller skadet permanent og ser ut som en junkie med hjerneskader og langsom tale (a la Nini Stoltenberg for eksempel) ?

Anonymkode: a0845...d04

Man kan ikke se på han at han har brukt rus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Men i hvilken tilstand er han i i dag? Jeg mener, er han normalt oppgående, eller skadet permanent og ser ut som en junkie med hjerneskader og langsom tale (a la Nini Stoltenberg for eksempel) ?

Anonymkode: a0845...d04

Det som ødela Nini var jo selve livet som narkoman. Ujevn tilgang til mat. Dårlig med søvn. Fattigdom. Mangel av vitaminer og mineraler. Forfølgelse (av politi). Den alminnelige forakt mot narkomane.

Alle de tingene her drepte Nini. På 50 tallet var narkotika legalt. Husmødre og statsledere brukte narkotika. Det var jo ingen problem det. Problemene vi har idag skyldes jo forbudet.

- Forbudet gjør slik at narkomane får i seg urent stoff og har et voldsomt overforbruk. Alt dette her er jo meningsløst. Det er jo mye lettere å slutte med heroin dersom heroin var legalt og billig, da kunne den narkomane fokusert på sine egne problemer og traumer og ikke kun jage etter heroin.

Selv 5-åringer skjønner dette her. Det skal bli spennende å se hvordan fremtidenes mennesker vil dømme dagens handlinger. Vil de ha den samme avsky og forakt mot dagens behandling av narkomane som vi har forakt mot tidligere menneskers bruk av neger-slaver for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, waco skrev:

Det som ødela Nini var jo selve livet som narkoman. Ujevn tilgang til mat. Dårlig med søvn. Fattigdom. Mangel av vitaminer og mineraler. Forfølgelse (av politi). Den alminnelige forakt mot narkomane.

Alle de tingene her drepte Nini. På 50 tallet var narkotika legalt. Husmødre og statsledere brukte narkotika. Det var jo ingen problem det. Problemene vi har idag skyldes jo forbudet.

- Forbudet gjør slik at narkomane får i seg urent stoff og har et voldsomt overforbruk. Alt dette her er jo meningsløst. Det er jo mye lettere å slutte med heroin dersom heroin var legalt og billig, da kunne den narkomane fokusert på sine egne problemer og traumer og ikke kun jage etter heroin.

Selv 5-åringer skjønner dette her. Det skal bli spennende å se hvordan fremtidenes mennesker vil dømme dagens handlinger. Vil de ha den samme avsky og forakt mot dagens behandling av narkomane som vi har forakt mot tidligere menneskers bruk av neger-slaver for eksempel?

Her tviler jeg på om du har rett, for det som ødela Nini (og andre som henne), var vel først og fremst narkotikaen. Den ødelegger jo hjernen, kroppen, ja helsen generelt.

 

Anonymkode: a0845...d04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tvangsinnlagt i rusbehandling. I mars 2018. 

Det skal veldig mye til for å bli tvangsinnlagt. Det som utgjorde det for meg var at mitt rusbruk eskalerte dramatisk fort. Jeg var alvorlig deprimert og hadde allerede vært mye inn og ut av akuttpost med suicidfare. Så begynte jeg å ruse meg for å takle hverdagen. Gikk fra alkohol og hasj til tungt sprøytemisbruk på et halvt år. Jeg var stadig vekk innlagt på grunn av overdoser av ulik karakter. De som skulle følge meg opp fra kommunen fikk aldri tak i meg, og når de gjorde det var jeg svært syk. Jeg begynte også å henge i miljøet og med tungt kriminelle. Ble kjæreste med en idiotisk nok, som banket vettet av meg så naboene hørte det og det ble politiaksjon hvor jeg havnet på sykehuset. Rusbruket mitt var fullstendig ukritisk og jeg brydde meg ikke om konsekvensene. Det var reell fare for å dø. Jeg var stadig i kontakt med enten politiet, psykiatrien eller somatikken. Det skal også nevnes at når den psykiatriske hjemmetjenesten innimellom fikk kontakt med meg så var jeg svært fortvilet over egen situasjon, men var tydelig på at jeg klarte ikke slutte for jeg hadde det så vondt at rusen var det eneste som gjorde det verdt å holde ut. I tillegg til alle disse overdosene. Det dramatiske funksjonsfallet mitt og det at jeg hadde to barn (som bodde hos far) som trengte meg, og den ukritiske rusbruket hvor jeg havnet mer og mer i grøfta gjorde at min mor, politiet, kommunen og behandler jeg hadde både på dps og akuttpost gikk sammen om å få fylkesmannen (fylkeslege?) til å fatte tvangsvedtak. Så en dag sto de på døra og jeg ble eskortert til avrusningen. Så det hender jo, men det skal mye til. En som har holdt på i lang tid og som ikke er konstant innom psykiatri, politi og sykehus blir nok ikke tvangsinnlagt. 

Så skal det sies at det hjalp ikke. Annet enn å plante et lite frø hos meg? Et par uker etter tvangen var opphørt og jeg valgte å dra hjem framfor å dra i videre behandling (her var jeg i aller høyeste grad hypoman og mente at nå hadde jeg full kontroll. Tvangen burde nok ikke bli opphevd), havnet jeg utpå igjen. Det skjedde noe som retraumatiserte meg. Da fortsatte jeg å ruse meg ekstremt hardt i fem måneder til. Var regelmessig innom psykiatrien, en gang i somatikken på grunn av selvmordsforsøk og litt trøbbel med politiet, men likevel mye mer rolig på den fronten. Jeg tror nok kanskje de vurderte ny tvangsinnleggelse på det tidspunktet, men avventet siden det ikke funket første gang, men til slutt var jeg så syk, inn og ut av psykose og jeg hadde dessuten fått brev fra borettslaget om at jeg måtte flytte. Da var alt så ille at jeg hadde ikke noe valg. Da hadde også den dårlige samvittigheten ovenfor ungene omsider tatt meg helt igjen. Det var så ille at enten måtte jeg bare dø eller så måtte jeg be om hjelp. Noe jeg gjorde av hensyn til ungene. Har vært i behandling i åtte måneder nå og er vel på et bedre sted i meg selv enn på lenge, men merker at nå som jeg er mer hjemme enn på behandlingsplassen så begynner livet å spise meg opp igjen. 

For min del så kan det være at tvangsinnleggelsen var begynnelsen på å komme seg ut av rusen, men det var definitivt ikke den avgjørende faktoren. Det var jeg selv, men med stort press fra familie og behandlingsapperatet mitt som tok avgjørelsen om å gå all inn for langvarig behandling. 

Jeg tror at hvis man tvangsinnlegges så kan det gå flere veier. I noen tilfeller vil ønsket om å fortsette prosessen komme når en har fått rusen litt på avstand og kjent på at det er hjelp å få gjøre at en velger å gå den veien, men i veldig mange tilfeller vil rusingen fortsette når tvangen er over. For man MÅ ville det selv. Så da er bare spørsmålet om viljen tennes i løpet av oppholdet på tvang eller ikke. 

Anonymkode: 10d59...775

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, waco skrev:

Det som ødela Nini var jo selve livet som narkoman. Ujevn tilgang til mat. Dårlig med søvn. Fattigdom. Mangel av vitaminer og mineraler. Forfølgelse (av politi). Den alminnelige forakt mot narkomane.

Alle de tingene her drepte Nini. På 50 tallet var narkotika legalt. Husmødre og statsledere brukte narkotika. Det var jo ingen problem det. Problemene vi har idag skyldes jo forbudet.

- Forbudet gjør slik at narkomane får i seg urent stoff og har et voldsomt overforbruk. Alt dette her er jo meningsløst. Det er jo mye lettere å slutte med heroin dersom heroin var legalt og billig, da kunne den narkomane fokusert på sine egne problemer og traumer og ikke kun jage etter heroin.

Selv 5-åringer skjønner dette her. Det skal bli spennende å se hvordan fremtidenes mennesker vil dømme dagens handlinger. Vil de ha den samme avsky og forakt mot dagens behandling av narkomane som vi har forakt mot tidligere menneskers bruk av neger-slaver for eksempel?

Du kan da ikke i ramme alvor mene at det var det uthevede som drepte Nini Stoltenberg?  Det var narkotikaen som drepte henne og ingenting annet. Hvorfor i all verden tror du at å slutte med heroin er enklere om det er legalt og billig ?  Det er jo ikke prisen på heroin som betyr noe når abstinensen river i kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pillarguri skrev:

Du kan da ikke i ramme alvor mene at det var det uthevede som drepte Nini Stoltenberg?  Det var narkotikaen som drepte henne og ingenting annet. Hvorfor i all verden tror du at å slutte med heroin er enklere om det er legalt og billig ?  Det er jo ikke prisen på heroin som betyr noe når abstinensen river i kroppen.

Du behøver da ikke å forstå hvorfor, men jeg kan forsøke hva forskningen sier.

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika/heroinklinikker-hjelper-narkomane/708427

I danske helsemyndigheters foreløpig eneste rapport finner man flere gunstige virkninger:

  • Antallet dager brukt på kriminalitet er redusert til en tredel
  • 30 prosent flere misbrukere får fast bolig
  • Sidemisbruket blir redusert: De narkomanene drikker 50 prosent mindre alkohol, og misbruket av Valium og Stesolid er redusert til en tredjedel
  • Flere av de narkomane er i en eller annen form for sysselsetting og har for eksempel fått IT-kurs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...