Gå til innhold

Voksent søsken som er narkoman. Mulighet for tvangsinnleggelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt innlegg som jeg håper TS tar til seg. :) Jeg håper det går bra med deg og din familie nå. 

Anonymkode: 10d59...775

Tusen takk. H*n er fortsatt rusfri. Snart to år. :) Men ettervernet er det dessverre så som så med. Der er det så store mangler at det ligner en skandale. Hadde h*n ikke hatt en ressurssterk familie rundt seg hadde veien tilbake til rus vært veldig kort. Det er mangel på kompetanse hos de som skal hjelpe (f.eks ruskonsulent og nav), mangel på kontinuitet i tilbudet, og liten forståelse for reelle behov og begrensninger hos en som sliter med rus og psykiatri (som jo henger veldig sammen). De som er så sårbare, og som trenger tilrettelegging på så mange områder, sviktes. Det er liten vilje til å bruke ressurser på ettervern. Det er helt vanvittig, når man vet hvor mye rusbehandling i institusjon koster samfunnet, at man ikke ser det lønnsomme i å investere hele veien ut. I stedet lar man humla suse, og rusavhengige går ut og inn av behandlingsinstitusjoner i årevis, og koster samfunnet enda mer. Og det er jo ikke kun den rusavhengige som koster samfunnet penger. Tenk på ringvirkningene rusmisbruk har på familien: sykmeldinger, psykologhjelp, mange pårørende blir uføre, osv.  

Anonymkode: 0ab48...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, tvangsinnleggelse kan dere nok foreløpig se langt etter, om ikke situasjonen forverrer seg drastisk, og tar en vending som f.eks i tilfellet til AnonymBruker  10d59...775. Og heldigvis for dét. Vi skal være glade for at adgangen til tvangsbruk er svært begrenset her til lands, selv om jeg på et vis kan forstå frustrasjonen din over at det er som det er.

Jeg har erfaring som pårørende til en rusavhengig som endte opp med heroin, og som har vært i rusbehandling. Vi som familie har alle vært engasjert i pårørendearbeid, og vært med på samtaler og samlinger i regi av behandlingsstedet; et helt fantastisk opplegg som vi ikke ville vært foruten.

Mine råd til deg er som følger:

Godta at du ikke kan forandre den rusavhengige, eller bestemme at det livet han lever må endres. Det er kun den rusavhengige selv som kan bestemme det, slik situasjonen er nå. 

Det du og øvrig familie/venner kan gjøre, er å ta avstand til det den rusavhengige gjør, fordi det er vondt for dere å være vitne til, skadelig for barna, osv. Barnas mor bør kunne si at hun ikke vil utsette barna for en ruspåvirket far, og at han ikke får treffe dem slik situasjonen er nå. Du kan fortelle ditt søsken at du dessverre ikke ønsker å ha noe med ham å gjøre når han er i aktiv rus. Ikke fordi du synes det er latterlig at han ruser seg, men fordi det gjør noe med deg å se og oppleve ham på dette viset.

Ikke gi eller lån den rusavhengige penger. Ikke kjøp mat, lån en seng, eller vær med på å skjule misbruket overfor andre. Alt du og andre i familien/vennekretsen eventuelt gjør som kan legge til rette for at den rusavhengige kan fortsette å ruse seg må opphøre. Det må bli vanskelig, både praktisk og emosjonelt, å opprettholde tilværelsen som rusavhengig i aktiv rus. For mange er det først da de innser at de har et stort problem, og opparbeider motivasjon til å gjøre noe med det. Denne motivasjonen trenger de for å stå i det gjennom rusbehandling, og de trenger den mer enn noe den dagen de skrives ut. For det er da den virkelig tunge jobben begynner.

Jeg tenker at en god start er å slutte å se på ditt søsken sitt rusproblem som latterlig, og erkjenne at det muligens finnes årsakssammenhenger som du ikke nødvendigvis kjenner til. Du sier selv at dere vokste opp med en rusmisbrukende mor, og jeg tenker kanskje noe av svaret ligger der. Dette kan handle om så utrolig mye, og man greier ikke å ta tak i symptomet før man finner og tar tak i årsakene.

Anonymkode: 0ab48...f81

Ikke kjøp mat og lån en seng?!

Tror du ikke de som er avhengig av rusmidler klarer å skaffe seg mat og seng selv? Eller mener du man skal bryte de helt ned før så å stå der med en hjelpende hånd og late som man bryr seg? Hvorfor tror du det finnes frivillige organisasjoner som hjelper disse menneskene? Frelsesarmeen?  Det du mener er jo helt bal mål. Man slutter bare ikke å bry seg fordi noen ruser seg.

Nei, for meg blir dette totalt feil! 

Anonymkode: 46d23...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhyre strengt å bruke tvang på folk.

Jeg var rusmisbruker selv i noen år pga vonde ting som skjedde i livet mitt. Jeg ble selvfølgelig ikke bedre av å ruse meg, snarere tvert i mot.

Til slutt fikk jeg beskjed av DPS at enten legger du deg inn frivillig ellers så gjør de det med tvang. Jeg var suicidal og valgte å gjøre det frivillig. Angrer ikke en dag på det.

Idag er jeg rusfri og har det helt fint 😊

Søskenet sitt trenger å få hjelp av fastlegen og dps, sammen kan de finne ut om hen skal legges inn eller ikke.

Anonymkode: f4058...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. H*n er fortsatt rusfri. Snart to år. :) Men ettervernet er det dessverre så som så med. Der er det så store mangler at det ligner en skandale. Hadde h*n ikke hatt en ressurssterk familie rundt seg hadde veien tilbake til rus vært veldig kort. Det er mangel på kompetanse hos de som skal hjelpe (f.eks ruskonsulent og nav), mangel på kontinuitet i tilbudet, og liten forståelse for reelle behov og begrensninger hos en som sliter med rus og psykiatri (som jo henger veldig sammen). De som er så sårbare, og som trenger tilrettelegging på så mange områder, sviktes. Det er liten vilje til å bruke ressurser på ettervern. Det er helt vanvittig, når man vet hvor mye rusbehandling i institusjon koster samfunnet, at man ikke ser det lønnsomme i å investere hele veien ut. I stedet lar man humla suse, og rusavhengige går ut og inn av behandlingsinstitusjoner i årevis, og koster samfunnet enda mer. Og det er jo ikke kun den rusavhengige som koster samfunnet penger. Tenk på ringvirkningene rusmisbruk har på familien: sykmeldinger, psykologhjelp, mange pårørende blir uføre, osv.  

Anonymkode: 0ab48...f81

Så godt å høre. :) Ja ettervernet er ofte ganske dårlig dessverre. Og en stor årsak til tilbakefall. Jeg har på grunn av min historikk et ganske stort ettervern i form av oppfølging av kommunen to ganger i uken, skal henvises på nytt til dps igjen, brukerstyrt plass på dps hvor jeg bare ringer inn og får komme i fem dager (men dette tilbudet blir nok lite brukt for min del da jeg trenger tettere oppfølging enn det man får der. Det er mest bare oppbevaring) og en formell avtale om lavterskel innleggelse på akuttposten hvor jeg har fast behandler og faste milhøpersonell som følger meg opp. Også er jeg med på et fotballag (gatefotball) som er et ettervernstiltak i regi av kirkens bymisjon. Det er gull verdt. Dessverre får ikke de fleste såpass godt ettervern som meg. Vet ikke om det er fordi jeg har så mange diagnoser og at det blir fort alvorlig når jeg faller tilbake på rus eller suicidalitet, men ja. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp mat og lån en seng?!

Tror du ikke de som er avhengig av rusmidler klarer å skaffe seg mat og seng selv? Eller mener du man skal bryte de helt ned før så å stå der med en hjelpende hånd og late som man bryr seg? Hvorfor tror du det finnes frivillige organisasjoner som hjelper disse menneskene? Frelsesarmeen?  Det du mener er jo helt bal mål. Man slutter bare ikke å bry seg fordi noen ruser seg.

Nei, for meg blir dette totalt feil! 

Anonymkode: 46d23...ff2

Man lærer dette (kanskje ikke den med å ikke kjøpe mat. Jeg jeg er i behandling lærer de å ikke gi penger, men at å kjøpe inn litt basic mat er greit for den rusavhengige nedprioriterer å kjøpe mat og får elendig ernæring, og det med å låne ut en seng er med krav om at personen ikke er rusa) på pårørendedager for å komme seg ut av medavhengigheten. Det høres brutalt ut, men det er for å sette grenser for seg selv og for å ikke muliggjøre rusbruket til den avhengige. I det lange løp er det det beste for den avhengige for det kan gjøre at h*n innser at det er på tide å ta tak og komme seg i behandling. Det med å gi en plass og sove skal heller ikke være en plass som er åpen når som helst når den rusavhengige trenger å komme til hektene for så å stikke ut i rusen igjen. Eller en pauseplass fram til h*n har penger igjen. Da skal det settes forventninger om at den rusavhengige tar tak i ting og søker hjelp. 

Det er en grunn til at de pårørende lærer disse tingene. Det er fordi det er den beste hjelpen de kan gi for at den syke skal finne viljen til å søke hjelp. 

Anonymkode: 10d59...775

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke kjøp mat og lån en seng?!

Tror du ikke de som er avhengig av rusmidler klarer å skaffe seg mat og seng selv? Eller mener du man skal bryte de helt ned før så å stå der med en hjelpende hånd og late som man bryr seg? Hvorfor tror du det finnes frivillige organisasjoner som hjelper disse menneskene? Frelsesarmeen?  Det du mener er jo helt bal mål. Man slutter bare ikke å bry seg fordi noen ruser seg.

Nei, for meg blir dette totalt feil! 

Anonymkode: 46d23...ff2

En tidligere heroinavhengig fortalte meg en gang at generelt vil ikke heroinavhengige være motiverte for endring før de når det absolutte "rock bottom", altså at man ikke har noen plass å sove, ingenting å spise, ingen midler å bruke på mer heroin. Derfor var han også motstander av alle former for praktisk bistand til narkomane, ettersom han anså selv det å gi mat til en narkoman som en form for "enabling", noe som hindrer dem i å virkelig nå bunnen, og dermed aldri finne motivasjonen til endring. Jeg tror han hadde et poeng. "Nød lærer naken dame å spinne" er det noe som heter.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, xfs367 skrev:

En tidligere heroinavhengig fortalte meg en gang at generelt vil ikke heroinavhengige være motiverte for endring før de når det absolutte "rock bottom", altså at man ikke har noen plass å sove, ingenting å spise, ingen midler å bruke på mer heroin. Derfor var han også motstander av alle former for praktisk bistand til narkomane, ettersom han anså selv det å gi mat til en narkoman som en form for "enabling", noe som hindrer dem i å virkelig nå bunnen, og dermed aldri finne motivasjonen til endring. Jeg tror han hadde et poeng. "Nød lærer naken dame å spinne" er det noe som heter.

Og den tankegangen er ikke til skade?

Visste du at det som først og fremst tar knekken på heroin-avhengige er ikke heroinen i seg selv, men manglende mat, manglende ernæring, mangel av vitaminer, mangel av mineraler, fattigdom, den alminnelige forakt, fraværet av hvile, den generelle mistroiskheten, og så foreslår han å gjøre alle disse tingene verre?

Og dette tror du? Herregud så mye forakt mennesker har, - at de til og med forleder seg til å skade mennesker!

Ville du hatt den samme forakten mot en som for eksempel hadde spisevegring, - altså at du ikke ville gi noen bistand før personen spiste mat- og denne forferdelige forakten skulle gjøre mennesker friskere - er det som er motivet ditt?

Eller ville du behandlet en som var overvektig sånn? Altså at du nektet å låne den penger før den var slank?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
1 minutt siden, waco said:

Og den tankegangen er ikke til skade?

Visste du at det som først og fremst tar knekken på heroin-avhengige er ikke heroinen i seg selv, men manglende mat, manglende ernæring, mangel av vitaminer, mangel av mineraler, fattigdom, den alminnelige forakt, fraværet av hvile, den generelle mistroiskheten, og så foreslår han å gjøre alle disse tingene verre?

Og dette tror du? Herregud så mye forakt mennesker har, - at de til og med forleder seg til å skade mennesker!

Ville du hatt den samme forakten mot en som for eksempel hadde spisevegring, - altså at du ikke ville gi noen bistand før personen spiste mat- og denne forferdelige forakten skulle gjøre mennesker friskere - er det som er motivet ditt?

Eller ville du behandlet en som var overvektig sånn? Altså at du nektet å låne den penger før den var slank?

Vi kan diskutere dette videre når du slutter å tilegne meg motiver jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, xfs367 skrev:

En tidligere heroinavhengig fortalte meg en gang at generelt vil ikke heroinavhengige være motiverte for endring før de når det absolutte "rock bottom", altså at man ikke har noen plass å sove, ingenting å spise, ingen midler å bruke på mer heroin. Derfor var han også motstander av alle former for praktisk bistand til narkomane, ettersom han anså selv det å gi mat til en narkoman som en form for "enabling", noe som hindrer dem i å virkelig nå bunnen, og dermed aldri finne motivasjonen til endring. Jeg tror han hadde et poeng. "Nød lærer naken dame å spinne" er det noe som heter.

Eller for å si det på en annen måte xfs367, - selv om folk oppmuntrer deg til å være slem og ond, - så behøver du ikke å være det. Det som er menneskets fremste egenskap etter min mening, - er evnen til å være kritisk når du får råd. 

"Nød lærer naken dame å spinne" gjelder det deg også? At dersom du vil endre på noe i livet ditt må du først nå bunnen? Herregud så destruktiv tankegang. Håper du aldri har møtt på en narkoman, - det ville gjort han stor skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xfs367 skrev:

Vi kan diskutere dette videre når du slutter å tilegne meg motiver jeg ikke har.

Er det kun heroinister du ville nekte å hjelpe med husly og mat eller gjelder det overvektige og mennesker med spisevegring også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
1 minutt siden, waco said:

Er det kun heroinister du ville nekte å hjelpe med husly og mat eller gjelder det overvektige og mennesker med spisevegring også?

Søkt sammenligning. Det er ikke sånn at overvektige ikke har midler til grunnleggende behov fordi de bruker alle pengene sine på junk i stedet. Så dyrt er det ikke å spise usunt, men så dyrt er det å være heroinist. Så når du subsidierer en heroinavhengig med grunnleggende ting som mat og husly, frigjør du midler som vedkommende da kan bruke på heroin i stedet. Så lenge ting humper og går sånn halvveis på den måten, er det klart at det er vanskeligere å finne motivasjonen til å ta steget mot å bli rusfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
7 minutter siden, waco said:

"Nød lærer naken dame å spinne" gjelder det deg også? At dersom du vil endre på noe i livet ditt må du først nå bunnen? Herregud så destruktiv tankegang. Håper du aldri har møtt på en narkoman, - det ville gjort han stor skade.

Selvsagt gjelder det meg også, det gjelder alle. Om man slipper å ta de naturlige konsekvensene av egne dårlige valg og prioriteringer, f.eks. det at man bruker pengene sine på en ting fremfor en annen, har man heller ikke et godt nok insentiv til å endre noe. Da lapper man bare over symptomene, og gir med det næring til den egentlige sykdommen. Det er det vi på godt norsk kaller en "bjørnetjeneste".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, xfs367 skrev:

Søkt sammenligning. Det er ikke sånn at overvektige ikke har midler til grunnleggende behov fordi de bruker alle pengene sine på junk i stedet. Så dyrt er det ikke å spise usunt, men så dyrt er det å være heroinist. Så når du subsidierer en heroinavhengig med grunnleggende ting som mat og husly, frigjør du midler som vedkommende da kan bruke på heroin i stedet. Så lenge ting humper og går sånn halvveis på den måten, er det klart at det er vanskeligere å finne motivasjonen til å ta steget mot å bli rusfri.

Så svaret her er altså å legalisere heroin. Visste du at rundt 1900-tallet var heroin rimeligere enn raffinert sukker? Det som faktisk ødelegger mennesker er forbudet.

Tenk deg hvor mye friskere et menneske hadde vært om den ikke behøvde å leve i fattigdom pga sin avhengighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, xfs367 skrev:

Selvsagt gjelder det meg også, det gjelder alle. Om man slipper å ta de naturlige konsekvensene av egne dårlige valg og prioriteringer, f.eks. det at man bruker pengene sine på en ting fremfor en annen, har man heller ikke et godt nok insentiv til å endre noe. Da lapper man bare over symptomene, og gir med det næring til den egentlige sykdommen. Det er det vi på godt norsk kaller en "bjørnetjeneste".  

Så du klarer ikke å endre en atferd uten å måtte nå bunnen først? Det var et interessant betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367
8 minutter siden, waco said:

Så svaret her er altså å legalisere heroin. Visste du at rundt 1900-tallet var heroin rimeligere enn raffinert sukker? Det som faktisk ødelegger mennesker er forbudet.

Tenk deg hvor mye friskere et menneske hadde vært om den ikke behøvde å leve i fattigdom pga sin avhengighet?

Jeg er en konsekvent tilhenger av prinsippet "min kropp, mitt valg", så er ikke uenig i at bruken av rusmidler ikke burde ha noe med juss å gjøre. Men det er en annen diskusjon. En overstyrende heroinavhengighet vil være problematisk, enten det er lovlig eller ikke. Og her argumenterer du egentlig for mitt poeng, ettersom "min kropp, mitt valg" nødvendigvis må etterfølges av "mitt ansvar". Som sagt er det en bjørnetjeneste å frita folk fra dette ansvaret. Har du ikke mat fordi du brukte pengene på heroin i stedet? Ditt ansvar, og kom tilbake når du er klar for noe mer enn bare å lappe over konsekvensene av prioriteringene dine.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp mat og lån en seng?!

Tror du ikke de som er avhengig av rusmidler klarer å skaffe seg mat og seng selv? Eller mener du man skal bryte de helt ned før så å stå der med en hjelpende hånd og late som man bryr seg? Hvorfor tror du det finnes frivillige organisasjoner som hjelper disse menneskene? Frelsesarmeen?  Det du mener er jo helt bal mål. Man slutter bare ikke å bry seg fordi noen ruser seg.

Nei, for meg blir dette totalt feil! 

Anonymkode: 46d23...ff2

Man slutter ikke å bry seg, man slutter å legge til rette for et fortsatt misbruk. Og det gjør man fordi man bryr seg.

Anonymkode: 0ab48...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, xfs367 skrev:

Jeg er en konsekvent tilhenger av prinsippet "min kropp, mitt valg", så er ikke uenig i at bruken av rusmidler ikke burde ha noe med juss å gjøre. Men det er en annen diskusjon. En overstyrende heroinavhengighet vil være problematisk, enten det er lovlig eller ikke. Og her argumenterer du egentlig for mitt poeng, ettersom "min kropp, mitt valg" nødvendigvis må etterfølges av "mitt ansvar". Som sagt er det en bjørnetjeneste å frita folk fra dette ansvaret. Har du ikke mat fordi du brukte pengene på heroin i stedet? Ditt ansvar, og kom tilbake når du er klar for noe mer enn bare å lappe over konsekvensene av prioriteringene dine.

En person prostituerer seg for å få råd til friskmelding, personen blir tatt av politiet, - bøtelagt og friskmeldingen blir beslaglagt.

Etter min mening er det av godhet man låner ut penger til en ny friskmelding - årsaken er at vi har et samfunn som til de grader driver utbytte av mennesker med rusproblemer at det er min interesse å hjelpe slike mennesker.

Men vi kan gjerne være uenige, og det klarer jeg å leve med.

Så lenge samfunnet forfølger mennesker som ruser med heroin ønsker jeg å hjelpe der jeg kan. Og jeg elsker bjørnetjenester. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spandert på blakke, gitt sultne mat, - sørget for at en uten husvære fikk husly, gitt en brukt genser til en som fryser. Alle de bjørnetjeneste har jeg gitt med god samvittighet. Jeg er nok litt ond som forlenger menneskers lidelser i denne verden som kalles livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 18.12, waco skrev:

Finne ut hvorfor hen ruser seg?

Tror ikke tvang er løsningen for de fleste, av flere grunner. 

Ikke mye lurt jeg har gjort i livet, men en av de er å takke nei til heroin siden jeg var en guttunge, ikke tro på de ¨¨som hadde kontroll¨¨... Har hatt Flaks på så mange fronter. V i l l e  jobbe, -en klok politimann som fikk meg til å begyne å tenke, heller enn å banke meg halv-flat, tjangser jeg fikk i forsvaret da jeg søkte meg inn når 18, mye mer...

Men mest av alt, 💕en familie som ¨var der¨ for meg -i tykt og tynnt :ninuskapus: ... ER Håp, men må ville selv.

Føle mestring, dekke behov for ¨spenning¨ muligens. De jeg har sett det gå best med har nyktret seg uten LAR-behandling, etter mange runder på behandling. Ikke alle som klarer det, da kan LAR være veien ut... Bare noen tanker...

¨¨ Hvorfor drikker Jeppe ¨¨ ...

¨¨ Brukermedvirkning er en etisk og juridisk forpliktelse for behandlere nedfelt i helselov ­ givningen, en formell rettighet og et terapeutisk virkemiddel. I medisinsk behandling og sosial rehabilitering er det et grunnleggende prinsipp at den som tilbys hjelp, skal ha mulighet til selv å vurdere tilbudet og spille hovedrollen i egen tilfriskning. ¨¨

file:///C:/Users/OLA%20DUNK/Downloads/FINN.no%20-%20Mulighetenes%20marked1_files/Legemiddelassistert%20rehabilitering%20(LAR)%20ved%20opioidavhengighet%20–%20Nasjonal%20faglig%20retningslinje.pdf

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😥 GLAD i siste ex dama, -håper hun finner det hun ¨savner¨ ...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Opiat overdoser dreper nå flere i USA enn skytevåpen og trafikkulykker kombinert... Løsningen ... 

JEG støtter avkriminalisering, -ikke legalisering... :sukk:

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...