Gå til innhold

Ber du om andres plass på fly?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betaler alltid for sete, og da ved vinduet. Men en gang satt en mor med en ettåring ved siden av meg, ungen ble etter hvert så urolig at jeg tilbydde meg å bytte sete med mannen hennes som satt på andre siden av midtgangen. De hadde nok ikke booket seter, men den gangen ble det en vinn-vinn situasjon for meg. Bedre å sitte ved et eldre par som sovnet enn en skrikende unge!

Anonymkode: 55404...9cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og familien min var en gang litt sen til innsjekking. (Fra utlandet, var ikke mulig å bestille sete). Ungene fikk plass ved siden av hverandre, samt jeg og far. Det var riktignok et godt stykke fra hverandre, men ungene syntes det var gøy (de var tidlig i tenårene, så ingen fare). Plutselig kommer datteren min gråtende bort til oss og sier at en annen familie ba henne flytte seg, så DE fikk plass ved siden av hverandre. Hun turte ikke gjøre annet enn å gi dama plassen... Da ble jeg rimelig trekt for å si det mildt. Gikk og sa fra hva jeg syntes om saken, og kjerringa bare trakk på skulderen og sa at datteren min syntes det var greit. Det er det nærmeste jeg har kommet håndgemeng i hele mitt liv. Jeg skjønte jeg bare måtte gi meg om jeg ville bli med på flyturen, ga plassen min til datter (ved far) og satt helt bakerst i flyet og skummet av raseri hele flyturen. Kjenner jeg blir forbanna enda...! 🤬 Hun fikk noen greie gloser på vei ut etter landing. 

Etter dét har det aldri vært aktuelt å bytte noen plass for min del (unnskyld til dere som har spurt, hvor det egentlig hadde gjort meg nada). 

Anonymkode: 4ded3...f0c

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet 1 gang, fordi det satt en jente ved siden av meg som var helt hysterisk livredd - satt bare og hikstet og skalv, og moren var plassert to rader bak. Sa til moren at neste gang fikk de reservere sete, men byttet av hensyn til den stakkars jenta. 

Ut over det sier jeg stort sett alltid nei, fordi jeg stort sett alltid betaler for reservasjon.

Anonymkode: 3f0c1...697

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fju said:

Noen prøver også å lure seg til vindussetet ved å bare sette seg der selv om de egentlig har setet i midten. Når så eieren av vindussetet dukker opp prøver de å sjarmere seg til å få beholde det. Jeg har også blitt servert replikken "Du som er så liten og lav har sikkert ikke noe imot å sitte i midten". Noe jeg selvfølgelig aldri går med på, makan. 

Dette har jeg også opplevd! Kom inn i flyet og der satt et smørblidt par ved siden av hverandre, damen på min vindusplass. "Du kan vel sitte ytterst du, så slipper vi flytte? ☺️" Eh, nei. Og mens jeg sto der og ventet på at de skulle flytte seg, så kom flyvertinnen og klaget på at jeg sperret veien for de som kom bak. Så måtte jeg gå inn på plassen til en som ikke hadde kommet enda, mens jeg ventet på det paret som fortsatt var i villrede og ikke hadde hastverk. Så kom jo han som skulle ha den plassen også. Sånt er utrolig irriterende for en som alltid prøver å smette på plass med minimalt av tidsbruk, for å hindre forsinkelser og irritasjon for andre.

Anonymkode: 1b7bb...db8

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fju skrev:

Noen prøver også å lure seg til vindussetet ved å bare sette seg der selv om de egentlig har setet i midten. Når så eieren av vindussetet dukker opp prøver de å sjarmere seg til å få beholde det. Jeg har også blitt servert replikken "Du som er så liten og lav har sikkert ikke noe imot å sitte i midten". Noe jeg selvfølgelig aldri går med på, makan. 

Det skjedde meg en gang. Hele seansen var bare nervepirrende.. En familiemann hadde forsynt seg av min vindusplass, hadde tatt av seg skoene og lagt seg til rette mens han så ut av vinduet. Så kommer jeg frem til plassen, tenkte først at jeg kanskje så feil, men nei, det var plassen min. Mannen kunne ikke norsk, så jeg snakket høflig med kona og forklarte at han satt på plassen min, først begynte hun å forsvare seg med at det var hans plass, men når hun så på billetten min så ble hun sprutrød og ba han komme seg opp av plassen. Mannen ble snurt, for han mente han hadde krav på plassen, men kom seg opp likevel. Da jeg satte meg ned så så jeg at han hadde tatt plassen til ett av deres felles barn, for vindusplass skulle han på død og liv ha.. Guttungen satt og klagde ved siden av han, men familiemannen lukket ørene og så ut av vinduet.. jeg ble helt satt ut..

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for en smålig gjeng!! Jeg bytter gjerne sete om noen trenger et sete mer enn meg. Feks små barn, noen som har flyskrekk, eldre osv.  Det eneste jeg ikke har så lyst til å bytte er om jeg blir splitta fra mitt reisefølge- med mindre de har en veldig god grunn. Og jeg synes små barn som må få sitte med foreldre  ol er god nok grunn for det, så lenge jeg ikke reiser med ungene mine selv. 

Anonymkode: 2f180...3df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for en smålig gjeng!! Jeg bytter gjerne sete om noen trenger et sete mer enn meg. Feks små barn, noen som har flyskrekk, eldre osv.  Det eneste jeg ikke har så lyst til å bytte er om jeg blir splitta fra mitt reisefølge- med mindre de har en veldig god grunn. Og jeg synes små barn som må få sitte med foreldre  ol er god nok grunn for det, så lenge jeg ikke reiser med ungene mine selv. 

Anonymkode: 2f180...3df

Smålig? Leste du første innlegg? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for en smålig gjeng!! Jeg bytter gjerne sete om noen trenger et sete mer enn meg. Feks små barn, noen som har flyskrekk, eldre osv.  Det eneste jeg ikke har så lyst til å bytte er om jeg blir splitta fra mitt reisefølge- med mindre de har en veldig god grunn. Og jeg synes små barn som må få sitte med foreldre  ol er god nok grunn for det, så lenge jeg ikke reiser med ungene mine selv. 

Anonymkode: 2f180...3df

Hvorfor klarer ikke disse personene med ekstra behov å reservere seter når alle andre tydeligvis klarer det da? 

Anonymkode: fa906...ce0

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om grunnene til at folk betaler for å få bestemte seter? Og hvorfor betaler ikke folk selv, hvis det er så viktig for dem å sitte sammen? 

Anonymkode: 1b7bb...db8

Enig. Har selv opplevd å ha booket vindusplass, for så at setet mitt er opptatt når jeg kommer. Da sier jeg bare "unnskyld, men jeg tror du sitter på plassen min". Da pleier folk å flytte seg rimelig kjapt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at man må booke plass selv hvis man vil sitte sammen.. jeg var den som fikk plass med babyen foran og mannen bak. Vi hadde ingen valg, for flyet var nesten fullt når vi booket. 

Anonymkode: 13b78...154

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og etter en uheldig opplevelse svarer jeg alltid nei om noen spør.

Den gangen reiste jeg sammen med mamma, vi var på vei hjem fra ferie i utlandet og hadde fått sete ved vinduet og i midten. Da vi var kommet på plass i våre seter kommer en mann og spør om vi kan bytte plass med ham, han sa vi fikk de samme to setene bare på raden foran, resten av reisefølget hans skulle sitte ytterst på vår rad og på andre siden av midtgangen og han ville gjerne sitte sammen med dem. Vi kunne ikke se noe galt med det, for vi fikk jo like gode seter, men plutselig dukket det opp en dame som gjorde krav på vindussetet på vår nye rad. Det viste seg at mannen hadde midtsetet på den raden og så hadde en fjerne person i reisefølget midtsetet lenger frem i flyet. Vi krevde å få flytte tilbake igjen. Da satt det en dame godt plassert i midtsetet med en baby på fanget, det var ganske tydelig at hun ikke hadde tenkt å flytte seg, så at jeg og mamma måtte sitte på hver vår side av henne. Det var ganske uaktuelt for oss så vi tilkalte en flyvertinne og hun sørget for å fortelle dette reisefølget noen sannhetens ord på deres eget språk. Damen med babyen satt ved siden av meg og så på meg som om jeg var ondskapen selv hele veien. 

Noen mennesker har bare rett og slett frekkhetens nådegave i bøtter og spann.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt en gang. Reiste alene med baby til utlandet. Mannen kunne ikke være med. Hadde gruet meg masse til den turen, men møtte en bekjent ombord og fikk byttet til setet ved siden av henne🙂 

Anonymkode: 3dcd5...d6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som sier at man må booke plass selv hvis man vil sitte sammen.. jeg var den som fikk plass med babyen foran og mannen bak. Vi hadde ingen valg, for flyet var nesten fullt når vi booket. 

Anonymkode: 13b78...154

Hvorfor måtte du absolutt sitte med mannen da? Skjønner at det er enklere, men hvis det er krise å reise alene med barnet får du la være å kjøpe billetter i siste liten.

Anonymkode: 01b56...d6a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at man må booke plass selv hvis man vil sitte sammen.. jeg var den som fikk plass med babyen foran og mannen bak. Vi hadde ingen valg, for flyet var nesten fullt når vi booket. 

Anonymkode: 13b78...154

Da bestiller dere billetter en annen dag isteden, verre er det ikke. Og det er verken andre passasjerer sitt ansvar eller en katastrofe at dere sitter et stykke fra hverandre.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor måtte du absolutt sitte med mannen da? Skjønner at det er enklere, men hvis det er krise å reise alene med barnet får du la være å kjøpe billetter i siste liten.

Anonymkode: 01b56...d6a

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da bestiller dere billetter en annen dag isteden, verre er det ikke. Og det er verken andre passasjerer sitt ansvar eller en katastrofe at dere sitter et stykke fra hverandre.

Anonymkode: e2603...4c8

Men det er jo stor mulighet for at denne turen faktisk var nødvendig og dukket opp i siste liten! Sånn som en begravelse, en nødvendig time på et sykehus et annet sted i landet eller noe annet som plutselig gjorde det nødvendig å reise innen kort tid!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har skjedd at vi har spurt. De fleste sier ja, for alternativet er at de får sitte der og være barnevakt..

Og før noen hyler opp om reservasjoner. Det er nå engang slik at man ikke alltid får forhåndsreservert seter når man reiser med småbarn, men må vente til man sjekker inn. Dette er visstnok pga noe sikkerhetsgreier i forhold til plassering av passasjerer etc. Derfor kan man også risikere at man blir flyttet i flyet til tross for setereservasjoner. 

 

Anonymkode: 3080c...773

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Live88 skrev:

 

Men det er jo stor mulighet for at denne turen faktisk var nødvendig og dukket opp i siste liten! Sånn som en begravelse, en nødvendig time på et sykehus et annet sted i landet eller noe annet som plutselig gjorde det nødvendig å reise innen kort tid!

Da er det uansett ikke andre passasjerer sitt ansvar å løse problemet med at damen ikke fikk sitte med mannen sin. Da får de sitte på hver sin plass, hvis denne turen er høyst nødvendig og tåle at de for en gangs skyld ikke får sitte sammen.

Anonymkode: e2603...4c8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...