Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Sharp75! skrev (13 timer siden):

Seriøst??? Tenk at du vet bedre enn SE hvilken str HUN bruker. Finner ikke ord. Hun sa M/L. Men du siet at hun ikke er det, altså du mener hun lyver? 🤦‍♀️

Leste du innlegget mitt, eller?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tullerikke
Fotballfluen skrev (9 minutter siden):

Det jeg stusser på er at en influencer som har egen bikinikolleksjon hvor størrelsene har et avvik andre veien kan gå ut å si at badetøyet til The Well er altfor lite. Sara er en formfull dame som jeg aldri kan tenke meg bruker str M i bikiniunderdel på en vanlig butikk. Fasongmessig er hun nok nærmere en XL enn en M selv om hun bruker M i sin egen kolleksjon.

Jeg bruker medium og har en helt annen fasong enn henne. Dårlig med former her, så aldri i verden om hun og jeg bruker samme str. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tullerikke skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker medium og har en helt annen fasong enn henne. Dårlig med former her, så aldri i verden om hun og jeg bruker samme str. 

Takk for at du understreker poenget mitt. Må legge til at hvilken størrelse man klarer å få på seg vs hvilken størrelse man kler ikke alltid er det samme. Jeg klarer fint å presse meg inn i 2-3 størrelser mindre, men det er jo ikke pent fordi plaggene ikke sitter som de skal.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, K@tt said:

Jeg bare lurer: dere andre med lang overkropp- fungerer det ikke å bruke badedrakt for dere heller? Jeg skjønner jo at det er mer upraktisk eller ubehagelig, men en badedrakt er jo stort sett ganske tøyelig i stoffet. Bare spør fordi jeg så Sara Emilie uttalte at det ikke fungerer å bruke badedrakt fordi hun har så lang overkropp og dette er noe jeg aldri har reflektert over før hun sa det. Sikkert fordi jeg ikke har spesielt lang overkropp selv, uten at jeg har reflektert over det noen gang... 

Badedrakten på the well er faktisk den eneste badedrakter jeg får på meg med lang rygg. Brukt flere år på å finne andre badedrakter, men pga lang rygg så blir de alltid gnagene i enten skuldre eller skritt/rompe. De er rett å slett ikke fleksible nok. Og selv om stoffet skulle være elastisk er gjerne ikke sømmen det. Og skulle jeg finne noen som er lange nok er de så store at puppene faller ut eller lignende.

Men klær blir sjelden særlig lenger i større størrelse, bare bredere. Samme med tskjorter. Kan øke 10 cm i bredden, men bare 1 cm i lengden. 

Endret av Rosa Sitron
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotballfluen skrev (14 minutter siden):

Du må gjerne forklare hva som er problemet med å bruke badedrakt når man har lang overkropp. Det er ikke noen praktiske problemer med å bruke badedrakt selv med lang overkropp, men det er gjerne penere med bikini. Sara sier at hun ikke kan bruke badedrakt pga for lang overkropp, det har jeg problemer med å se årsaken til annet enn det estetiske. 

Ser tydelig at du ikke sliter med lang overkropp da. Selvfølgelig kan man få på seg en badedrakt selv om man har lang overkropp, men å sprade rundt med underdelen langt opp i dåsa er ikke særlig behagelig når man skal ha «en rolig og avslappet» tid på spa. Men det et jo mulig du trives med dette.

Så det estetiske er ikke et problem? At man føler seg ukomfortabel og avkledd i badedrakt som er for liten går fint så lenge man får den på? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

melgu skrev (4 minutter siden):

Ser tydelig at du ikke sliter med lang overkropp da. Selvfølgelig kan man få på seg en badedrakt selv om man har lang overkropp, men å sprade rundt med underdelen langt opp i dåsa er ikke særlig behagelig når man skal ha «en rolig og avslappet» tid på spa. Men det et jo mulig du trives med dette.

Så det estetiske er ikke et problem? At man føler seg ukomfortabel og avkledd i badedrakt som er for liten går fint så lenge man får den på? 

Jeg har lang overkropp selv, det er nettopp derfor jeg uttaler meg om dette. Man skal ha ekstremt lang overkropp for at dette blir et problem. Jeg ser heller for meg at Sara sitt problem er at størrelsen på bysten "bruker opp" stoffet foran så den kan oppleves som kort. På samme måte som man får rørleggersprekk i enkelte bukser når man har stor rumpe. Da er problemet stor byste, ikke lang overkropp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (2 minutter siden):

Jeg har lang overkropp selv, det er nettopp derfor jeg uttaler meg om dette. Man skal ha ekstremt lang overkropp for at dette blir et problem. Jeg ser heller for meg at Sara sitt problem er at størrelsen på bysten "bruker opp" stoffet foran så den kan oppleves som kort. På samme måte som man får rørleggersprekk i enkelte bukser når man har stor rumpe. Da er problemet stor byste, ikke lang overkropp.

Men så bra vi har deg som kan fortelle andre mennesker hva som faktisk er problemet deres basert på din egen kropp👍🏻 Fint å se du unngår å uttale deg mer om det estetiske 🤗

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (1 time siden):

Jeg har også lang overkropp. Mindre rumpe, mindre pupper og bredere midje enn Sara (vil jeg tro), bruker str m/l og er 175 høy. Jeg sliter alltid med å finne badedrakt og foretrekker derfor bikini. Alle badedrakter jeg prøver blir alt for stramme over rumpa og knagger i skuldrene (hjelper ikke med større størrelse da de ofte bare blir videre). Min mor har samme utfordring, og flere andre jeg kjenner. 

Heier på Sara i denne saken. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K@tt skrev (3 timer siden):

Jeg bare lurer: dere andre med lang overkropp- fungerer det ikke å bruke badedrakt for dere heller? Jeg skjønner jo at det er mer upraktisk eller ubehagelig, men en badedrakt er jo stort sett ganske tøyelig i stoffet. Bare spør fordi jeg så Sara Emilie uttalte at det ikke fungerer å bruke badedrakt fordi hun har så lang overkropp og dette er noe jeg aldri har reflektert over før hun sa det. Sikkert fordi jeg ikke har spesielt lang overkropp selv, uten at jeg har reflektert over det noen gang... 

Jeg har lang overkropp, og kan ikke bruke badedrakt, dessverre. Har iallfall ikke funnet en som passer, uten at puppene syns 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært på the Well jeg, men kjenner at årets firmatur skal legges dit. Gleder meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
Nussepus skrev (15 minutter siden):

Har aldri vært på the Well jeg, men kjenner at årets firmatur skal legges dit. Gleder meg. 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nussepus skrev (24 minutter siden):

Håper alle i firmaet ditt får på seg en bikini, da. Ikke så gøy å gå naken på firmatur 🙃🙃

Endret av Coleus
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleus skrev (13 minutter siden):

Håper alle i firmaet ditt får på seg en bikini, da. Ikke så gøy å gå naken på firmatur 🙃🙃

Det skal nok gå helt fint. De har i mange størrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Mnjah skrev (16 timer siden):

Hun er absolutt ikke en medium i bukser etter normal standard. Jeg forstår at hun kan bruke medium i enkelte butikker, men hun er ikke en medium, for sammenligner du da med Nyhus blir Nyhus xxx-small.

Dette sier jeg overhodet ikke for å shame noen. Men dagens samfunn er nødt til å realitetsorientere seg vedrørende størrelser som markør for noe som helst. feks er størrelse 40 i Norge 38 i England, 42 i Frankrike, 44 i Italia. 40 på Lindex er 36 på BikBok osv.

Omvendt. ;)

Flisespikkeri ja, men kanskje greit å få det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest loveli
Nikea skrev (6 timer siden):

Synes det er så bra det hun tok opp om kroppsfokus på The Well, ble helt sjokkert over hvor liten bikinien i 2XL var, den dekka jo ikke rumpa hennes en gang. Uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke SE en XXL.

Og det svaret fra The Well var jo bare tidenes dummeste: 

https://www.dagbladet.no/kjendis/raser-mot-spa-irriterer-meg/75697058

Jeg synes det blir feil å si at Sara ikke er en XXL når hun må bruke XXL størrelse.., for da er hun vel en XXL?

Jeg har vært på The Well og jeg reagerte ikke på størrelsen. 

Sara har en veldig fin kroppsfasong, hun er pæreformet og har brede hofter. Jeg skjønner ikke at The Well skal få tyn for at badetøy deres ikke passer én kropp, det passer jo til veldig mange andre. Sånn er størrelser, de passer for noen og ikke for andre. Det betyr ikke at det er noe galt med størrelsen. Men fasongene på badetøyet burde de kanskje ha flere valg i, slik at flere kan finne noe som passer.

En annen sak, som er et større samfunnsproblem enn størrelser, er at vi har blitt så vant til overvekt at vi har blitt blinde for det. For la oss være ærlige å si at det ikke er størrelsene det alltid er noe galt med. Jeg bruker L i badetøyet til The Well og er lett overvektig i følge BMI.

Jeg har mange overvektige i nær omgangskrets og de kaller meg slank. Men jeg er jo ikke det, jeg er per definisjon feit. Og det burde jeg jo ikke være. Ingen burde være det. Men det er liksom ikke lov å si det lenger, for nå skal alle være så fornøyde i egen (syke) kropp. Og hva som anses for å være overvekt er noe ganske annet i 2022 enn det var i 1902...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (1 time siden):

Omvendt. ;)

Flisespikkeri ja, men kanskje greit å få det riktig. 

Haha, godt poeng, takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (50 minutter siden):

Jeg synes det blir feil å si at Sara ikke er en XXL når hun må bruke XXL størrelse.., for da er hun vel en XXL?

Jeg har vært på The Well og jeg reagerte ikke på størrelsen. 

Sara har en veldig fin kroppsfasong, hun er pæreformet og har brede hofter. Jeg skjønner ikke at The Well skal få tyn for at badetøy deres ikke passer én kropp, det passer jo til veldig mange andre. Sånn er størrelser, de passer for noen og ikke for andre. Det betyr ikke at det er noe galt med størrelsen. Men fasongene på badetøyet burde de kanskje ha flere valg i, slik at flere kan finne noe som passer.

En annen sak, som er et større samfunnsproblem enn størrelser, er at vi har blitt så vant til overvekt at vi har blitt blinde for det. For la oss være ærlige å si at det ikke er størrelsene det alltid er noe galt med. Jeg bruker L i badetøyet til The Well og er lett overvektig i følge BMI.

Jeg har mange overvektige i nær omgangskrets og de kaller meg slank. Men jeg er jo ikke det, jeg er per definisjon feit. Og det burde jeg jo ikke være. Ingen burde være det. Men det er liksom ikke lov å si det lenger, for nå skal alle være så fornøyde i egen (syke) kropp. Og hva som anses for å være overvekt er noe ganske annet i 2022 enn det var i 1902...

Det er dette jeg også prøvde å få frem i mitt innlegg om at hun er størrelse medium. Størrelse har ingenting å si lenger, de har faktisk økt i takt med overvekten. 

Har selv BMI på overvekt og alle andre rundt meg mener jeg er slank. Vi er blitt blinde for overvekt, og enda verre er folk blitt blinde for sine barns overvekt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Mnjah skrev (1 time siden):

Det er dette jeg også prøvde å få frem i mitt innlegg om at hun er størrelse medium. Størrelse har ingenting å si lenger, de har faktisk økt i takt med overvekten. 

Har selv BMI på overvekt og alle andre rundt meg mener jeg er slank. Vi er blitt blinde for overvekt, og enda verre er folk blitt blinde for sine barns overvekt.

Jepp, det er helt merkelig at folk ikke lenger ser hva overvekt er.

Og det blir også dumt å si "jeg er ikke *fyll inn størrelse*", for jo, trenger du den størrelsen for å få på deg plagget så er du jo beviselig den størrelsen i det merket.

Jeg ønsker ikke å si så mye om kroppen til Sara egentlig, det er derfor jeg prøver å snakke mest mulig generelt, men folk er blinde for overvekt. Ser man bilder fra gamle tider så ser man jo at vi har est ut enormt jevnt over. Forskning støtter dette.

Sara er flott, det synes jeg virkelig!, men når man ser hvordan trusa i XXL fra The Well sitter på henne og man har samme truse i 2 størrelser mindre og vet egne kroppsmål så er det lett å få et ca mål på hoftemålet hennes. Det har hun lagt opp til selv ved å legge ut disse bildene... Det er ikke slik at man trenger å spekulere for å vite at målet er større enn lite liksom...

Jeg synes hun har dratt denne saken altfor langt og i feil retning.

Man kan jobbe for å få inn flere fasonger og større størrelser uten å blande inn hvilken størrelse man mener badetøyet skal være i. Hun lager selv badetøy i store størrelser sammenlignet med andre merker, hvorfor er det bedre? All den tid vi vet at overvekt er et av dagens største samfunnsproblemer så er det jo ironisk at hun klager på for smått badetøy! For igjen, det er faktisk ikke størrelsen på badetøyet som er problemet her, men kroppen som bruker badetøyet. Vi er for feite blitt.

FHI:

Gjennomsnittlig vekt, høyde og kroppsmasseindeks (BMI) for menn var hhv. 86,6 kg, 180,7 cm og 26,5 kg/m2. Andelen med overvekt og fedme (BMI 25 eller mer) blant menn var 59 %, og andelen med undervekt (BMI under 18,5) var 0,8 %.

Gjennomsnittlig vekt, høyde og BMI for kvinner var hhv. 71,6 kg, 167,3 cm og 25,6 kg/m2. Andelen med overvekt og fedme (BMI 25 eller mer) blant kvinner var 47 %, og andelen med undervekt (BMI under 18,5) var 2,7 %.

Andelen med fedme (BMI 30 eller mer) var 16 % totalt og var ikke signifikant forskjellig for kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...