Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nxt90 er liten 😊 

Anonymkode: b88ba...83f

mereo skrev (2 timer siden):

Den er forsåvidt liten, men likevel romslig.

Jeg ser etter noe som tar mindre plass i bilen.

Vogn på sånn håpløs kompakt, men brøyta myk snø her er bare håpløst uansett vogn. 
 

Man vet ikke hva man vil ha av en vogn før man ha prøvd og brukt en stund. Og 100% fornøyd blir man vel aldri.

Takk for svar dere!🙊 Bor på Vestlandet så her er det veldig sjelden snø, isåfall is og slaps mesteparten av tiden😂 Tror vi bare må innom en fysisk butikk og kikke på ulike vogner, men supert å ha hørt andres erfaringer først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parv skrev (9 timer siden):

Ja, tror det skal godt gjøres å finne en vogn som er god på den type føre uten at det går på bekostning av andre egenskaper. 😅 

Man må nok rett og slett bare vurdere hva som er viktigst for seg selv. 

skal sies at vi er veldig fornøyd med Fox. 

Absolutt, merker at jeg lener meg mye mot fox 3 selv 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy'sDuckling skrev (8 timer siden):

Takk for svar dere!🙊 Bor på Vestlandet så her er det veldig sjelden snø, isåfall is og slaps mesteparten av tiden😂 Tror vi bare må innom en fysisk butikk og kikke på ulike vogner, men supert å ha hørt andres erfaringer først

Ett tips er også å prøve å slå sammen vognen selv og ikke minst måle kandidatene mot hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Daisy'sDuckling said:

Takk for svar dere!🙊 Bor på Vestlandet så her er det veldig sjelden snø, isåfall is og slaps mesteparten av tiden😂 Tror vi bare må innom en fysisk butikk og kikke på ulike vogner, men supert å ha hørt andres erfaringer først

Om du vurderer Bugaboo Fox og Emmaljunga nxt90 vil jeg anbefale å titte på Britax Smile 3 også. Mer eller mindre samme egenskaper som de to andre, lett å legge sammen, og hyggeligere pris 😊

Anonymkode: ab13e...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Britax Smile - har dere hatt problemer med at dekkene kan punktere? Går det an å bytte til punkteringsfrie dekk på den?

Lurer også på om noen har erfaringer med UppaBaby Vista 2 😇 Hva er dere fornøyd med og hva er dere ikke fornøyd med?

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (5 timer siden):

Ett tips er også å prøve å slå sammen vognen selv og ikke minst måle kandidatene mot hverandre :)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du vurderer Bugaboo Fox og Emmaljunga nxt90 vil jeg anbefale å titte på Britax Smile 3 også. Mer eller mindre samme egenskaper som de to andre, lett å legge sammen, og hyggeligere pris 😊

Anonymkode: ab13e...d56

Tusentakk for tips begge to!😄 Skal absolutt sjekke ut disse tre vognene opp mot hverandre🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy'sDuckling skrev (1 time siden):

Tusentakk for tips begge to!😄 Skal absolutt sjekke ut disse tre vognene opp mot hverandre🙊

Størrelsen på britax og Emmaljunga er ikke nødvendigvis så stor bare sånn for å ha nevnt det. For det sto mellom de to da jeg først skulle kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (12 minutter siden):

Størrelsen på britax og Emmaljunga er ikke nødvendigvis så stor bare sånn for å ha nevnt det. For det sto mellom de to da jeg først skulle kjøpe.

Tusen takk for oppklaring! Har lest at Britax gjør det bra i tester, så er litt nysgjerrig på den også😄 Men er litt opptatt av at bagdelen må være stor nok. Tror jeg bare må se de ulike modellene på ekte for å avgjøre hva som passer meg best🤔 Men det er flott å ha litt input først!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har Britax Smile - har dere hatt problemer med at dekkene kan punktere? Går det an å bytte til punkteringsfrie dekk på den?

Lurer også på om noen har erfaringer med UppaBaby Vista 2 😇 Hva er dere fornøyd med og hva er dere ikke fornøyd med?

Anonymkode: 61a24...ded

Vi har den og er superfornøyd! Lett å trille (også på snøføre), lett å legge sammen, den er ikke så tung, kan «stå oppreist» sammenlagt, stoooor og lett tilgjengelig kurv under, god solskjerming både på bag og sittedel, ingen fare for punktering, mulighet for å få særlig bagen høyere opp og nærmere den som triller, lett å klikke av bagen med en hånd, mulighet for å bruke den som søskenvogn (ikke testet).
 

Vi er ikke misfornøyd med noe, men ser at det kunne vært praktisk å kunne dele selen mer - enklere å skifte vognpose, flere valgmuligheter på vognposer, osv. Syns ikke den har veldig god demping, men vi har heller ikke hatt behov for å ha den med i skogen - på sikt blir det en joggevogn i tillegg som dekker det behovet. 
 

Vi er utrolig fornøyd med valget, og skjønner ikke hvorfor den ikke er mer utbredt her i landet. Bugaboo fox 2 ble også vurdert - da den ligner litt, men den virker mer kronglete å slå sammen, og er veldig lav, blant annet. 

Anonymkode: 531ea...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer også på om noen har erfaringer med UppaBaby Vista 2 😇 Hva er dere fornøyd med og hva er dere ikke fornøyd med?

Anonymkode: 61a24...ded

Lurer også på denne. 🤩 Synes den er sååå fin! Men har dessverre hørt at den humper og rister veldig på ujevnt underlag siden hjulene er uten luft. 🙁 Hadde vært supert om noen hadde erfaring å dele. 🤞

Anonymkode: 387a9...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har den og er superfornøyd! Lett å trille (også på snøføre), lett å legge sammen, den er ikke så tung, kan «stå oppreist» sammenlagt, stoooor og lett tilgjengelig kurv under, god solskjerming både på bag og sittedel, ingen fare for punktering, mulighet for å få særlig bagen høyere opp og nærmere den som triller, lett å klikke av bagen med en hånd, mulighet for å bruke den som søskenvogn (ikke testet).
 

Vi er ikke misfornøyd med noe, men ser at det kunne vært praktisk å kunne dele selen mer - enklere å skifte vognpose, flere valgmuligheter på vognposer, osv. Syns ikke den har veldig god demping, men vi har heller ikke hatt behov for å ha den med i skogen - på sikt blir det en joggevogn i tillegg som dekker det behovet. 
 

Vi er utrolig fornøyd med valget, og skjønner ikke hvorfor den ikke er mer utbredt her i landet. Bugaboo fox 2 ble også vurdert - da den ligner litt, men den virker mer kronglete å slå sammen, og er veldig lav, blant annet. 

Anonymkode: 531ea...f6c

Så godt å høre at du er fornøyd!😁 Hvordan er den å trille på for eksempel brostein, eller grusveier? Har du prøvd den der, eller pleier dere å trille mest på asfalt? 🙂

Anonymkode: 387a9...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så godt å høre at du er fornøyd!😁 Hvordan er den å trille på for eksempel brostein, eller grusveier? Har du prøvd den der, eller pleier dere å trille mest på asfalt? 🙂

Anonymkode: 387a9...eb7

Det blir mest asfalt, men brostein og grusvei går helt fint, så lenge det ikke blir for grovt. Det har sjeldent vært et problem. For oss veide alle fordelene opp for den ulempen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi har den og er superfornøyd! Lett å trille (også på snøføre), lett å legge sammen, den er ikke så tung, kan «stå oppreist» sammenlagt, stoooor og lett tilgjengelig kurv under, god solskjerming både på bag og sittedel, ingen fare for punktering, mulighet for å få særlig bagen høyere opp og nærmere den som triller, lett å klikke av bagen med en hånd, mulighet for å bruke den som søskenvogn (ikke testet).
 

Vi er ikke misfornøyd med noe, men ser at det kunne vært praktisk å kunne dele selen mer - enklere å skifte vognpose, flere valgmuligheter på vognposer, osv. Syns ikke den har veldig god demping, men vi har heller ikke hatt behov for å ha den med i skogen - på sikt blir det en joggevogn i tillegg som dekker det behovet. 
 

Vi er utrolig fornøyd med valget, og skjønner ikke hvorfor den ikke er mer utbredt her i landet. Bugaboo fox 2 ble også vurdert - da den ligner litt, men den virker mer kronglete å slå sammen, og er veldig lav, blant annet. 

Anonymkode: 531ea...f6c

Du har markert to vogner, hvilken av de snakker du om?:)

Anonymkode: 0f589...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har markert to vogner, hvilken av de snakker du om?:)

Anonymkode: 0f589...d17

Det var svar på erfaringer med Uppababy Vista V2 :)

Anonymkode: 531ea...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy'sDuckling skrev (3 timer siden):

Tusen takk for oppklaring! Har lest at Britax gjør det bra i tester, så er litt nysgjerrig på den også😄 Men er litt opptatt av at bagdelen må være stor nok. Tror jeg bare må se de ulike modellene på ekte for å avgjøre hva som passer meg best🤔 Men det er flott å ha litt input først!☺️

Angrer på at jeg ikke stilte de opp ved siden av hverandre, «demonterte» og styrte på. Om de ansatte i butikken viser, så be om å få prøve selv også. 
Da merker man fort om man synes det er ok eller ikke ☺️

Men det å kjøpe vogn er mildt sagt litt håpløst før man har prøvde de en stund, så skulle ønske man hadde prøvetid på de 🤣

Men du finner nok en som funker for deg☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har den og er superfornøyd! Lett å trille (også på snøføre), lett å legge sammen, den er ikke så tung, kan «stå oppreist» sammenlagt, stoooor og lett tilgjengelig kurv under, god solskjerming både på bag og sittedel, ingen fare for punktering, mulighet for å få særlig bagen høyere opp og nærmere den som triller, lett å klikke av bagen med en hånd, mulighet for å bruke den som søskenvogn (ikke testet).
 

Vi er ikke misfornøyd med noe, men ser at det kunne vært praktisk å kunne dele selen mer - enklere å skifte vognpose, flere valgmuligheter på vognposer, osv. Syns ikke den har veldig god demping, men vi har heller ikke hatt behov for å ha den med i skogen - på sikt blir det en joggevogn i tillegg som dekker det behovet. 
 

Vi er utrolig fornøyd med valget, og skjønner ikke hvorfor den ikke er mer utbredt her i landet. Bugaboo fox 2 ble også vurdert - da den ligner litt, men den virker mer kronglete å slå sammen, og er veldig lav, blant annet. 

Anonymkode: 531ea...f6c

Tusen takk for input!

Det med vognpose skjønte jeg ikke helt, vi har allerede en vognpose vi tenkte å bruke i bagdelen iallfall, der er det vel ingen seler som må passe? Sorry for dumt spm jeg har aldri brukt barnevogn før 😄

Hun i butikken mente denne hadde mer demping enn feks Bugaboo forresten 🤔 Men nå sammenliknet jeg bare Bugaboo Fox, Britax Smile og UppaBaby Vista da, mulig andre vogner har mer demping. Vi skal trille mest i byen, men det kan jo være ganske humpete her og (trikkeskinner og fortauskanter og sånn)

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer også på denne. 🤩 Synes den er sååå fin! Men har dessverre hørt at den humper og rister veldig på ujevnt underlag siden hjulene er uten luft. 🙁 Hadde vært supert om noen hadde erfaring å dele. 🤞

Anonymkode: 387a9...eb7

Jeg synes det så ut som de fleste hadde hjul uten luft, unntatt Britax (men så ikke på Emmaljunga for den hadde ikke den butikken). Jeg tenkte hjul med luft var dumt pga punktering men det gir mykere trilling? (Det kjentes jo litt bedre å trille inne i butikken men det var jo på gulv)

 

(Var meg som skrev det opprinnelige spm om Britax/UppaBaby men haket av som anonym ved en feiltagelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SoftKitty skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for input!

Det med vognpose skjønte jeg ikke helt, vi har allerede en vognpose vi tenkte å bruke i bagdelen iallfall, der er det vel ingen seler som må passe? Sorry for dumt spm jeg har aldri brukt barnevogn før 😄

Hun i butikken mente denne hadde mer demping enn feks Bugaboo forresten 🤔 Men nå sammenliknet jeg bare Bugaboo Fox, Britax Smile og UppaBaby Vista da, mulig andre vogner har mer demping. Vi skal trille mest i byen, men det kan jo være ganske humpete her og (trikkeskinner og fortauskanter og sånn)

 

Jeg synes det så ut som de fleste hadde hjul uten luft, unntatt Britax (men så ikke på Emmaljunga for den hadde ikke den butikken). Jeg tenkte hjul med luft var dumt pga punktering men det gir mykere trilling? (Det kjentes jo litt bedre å trille inne i butikken men det var jo på gulv)

 

(Var meg som skrev det opprinnelige spm om Britax/UppaBaby men haket av som anonym ved en feiltagelse)

I bagdelen er det ingen seler å ta hensyn til, det er når man bytter til sittedelen det er greit å tenke på. Trenger pose med universale selehull (så du kan åpne hele siden og lukke mellom setefestene med borrelås). Trikkeskinner og fortauskanter er ikke noe problem med Vista, antageligvis går det helt fint med alle vogner. 
Jeg tror Bugaboo er ganske lik på demping, men har ingen annen erfaring med den enn å ha prøvd den i butikk. 
 

Vet ikke hvordan en punktert barnevogn er å trille med, men jeg føler meg mye tryggere på langtur når jeg vet det ikke skjer. 

Anonymkode: 531ea...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (4 timer siden):

Angrer på at jeg ikke stilte de opp ved siden av hverandre, «demonterte» og styrte på. Om de ansatte i butikken viser, så be om å få prøve selv også. 
Da merker man fort om man synes det er ok eller ikke ☺️

Men det å kjøpe vogn er mildt sagt litt håpløst før man har prøvde de en stund, så skulle ønske man hadde prøvetid på de 🤣

Men du finner nok en som funker for deg☺️

Ja det høres lurt å få prøve selv🙊 Haha ja det vil jeg absolutt tro😂 Ja håper på det, tusen takk i alle fall for meget god hjelp🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert blitt spurt om før, men prøver for det om :) De der vognene som man kan ha et brett på som en liten storebror kan stå på, er det noen spesielle merker? Er det mulig å få tak i billige eldre modeller på finn, eller er det mange tusen man må ut med? Synes det blir litt tullete å betale så masse for en sånn liten ekstra ting, når vi har verdens beste briovogn med god fjæring i store hjul, som kan gås med overalt, men sjekker nå her uansett :)

 

Endret: klarte å finne litt selv;D Men er denne her noe å anbefale? 
https://www.pushchairexpert.com/en/pushchair-reviews/emmaljunga-edge-duo-combi/

Det ser ut som det er kun fordi den er knotete å legge sammen, at det trekker ned.. men at alt annet er greit? Likte den veldig godt, men vil ikke gjøre noe bomkjøp. Synes Brioen vi hadde luktet litt gammelt, den er jo arvet i tillegg, så kanskje greit å gå for noe annet nå. :)

Endret av mingus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken barnevogn bør vi velge?

Jo mer jeg leser om barnevogner, jo mer forvirret og usikker blir jeg!:bond: Vi har behov for en vogn som tåler litt vær og vind (ikke mye snø eller kulde, men vind og regn) og kan trilles greit på alt av underlag (spesielt viktig at den også kan trilles på grusstier). I tillegg er det en fordel at vognen er relativt liten sammenlagt, samt at den er stabil og av god kvalitet. Det er greit at den er praktisk og intuitiv å legge sammen/bytte til bilstol på, men det er ikke et av de viktigste kriteriene (så lenge den ikke er direkte komplisert å slå sammen). Vognen kommer til å bli brukt mest i nabolaget, traktorstier og i lysløyper (og skog dersom det er mulig) med en del bakker. Har stor hund som helst også skal være med på tur, så sikkert en fordel om vognen ikke er av den aller letteste sorten, samtidig som den ikke er for tung (😅).

Den perfekte vognen finnes nok ikke heller, så vi bør nok kanskje bare å hoppe i et valg snart og bli ferdige med det😂 Foreløpig står vi mellom disse vognene:

- Emmaljunga NXT90 (med outdoor understell)

Fordeler: Virker veldig robust og god for norske forhold. Den får plass i bilen og virket helt grei å legge sammen - ikke den aller enkleste, men gikk greit. Den er realtivt lett samtidig som den har litt tyngde, noe som gjør at den virker god i mer ulendt terreng og med hund. Den misfarger visst ikke og har lite reklamasjoner (i følge butikken), samt at det er enkelt å bytte deler på vognen dersom noe skulle bli ødelagt. Sittedelen kan vendes mot foreldrene. 

Ulemper: Har lest at sittedelen fort kan bli for kort, og at flere klager over at kalesjen på vognen er veldig dårlig. Har også lest mange mener den blir for tung og klumpete, og at dempingen er dårlig. Leser mye positivt om vognen, samtidig som en del også virker å være misfornøyde...

- Britax smile 3

Fordeler: Leser mye positivt om denne vognen, virker som om mange er veldig fornøyde. Vunnet best i test. Den er liten, lett og smidig, samtidig som den skal ha god demping. Hjulene er lufthjul, noe som visst skal være veldig bra, spesielt på ulent terreng. Vognen skal være god både som byvogn og ute på turstier, og mange mener den er en kombinasjon mellom NXT90 og Fox. Den nye modellen kan i tillegg snus mot foreldrene og sittedelen er lengre i ryggen. Lett å legge sammen, tar liten plass.

Ulemper: Har lest at den kan føles litt skranglete/ustabil, og at den gjerne ikke har den aller beste holdbarheten. Merket dette da jeg testet vognen i butikken selv, men har i ettertid lest at dette skyldes god demping i vognen? Kvaliteten virket å være noe under enkelte andre vogner, basert på førsteinntrykket. Bagdelen er visstnok smal i følge enkelte. Lufthjul kan punktere.

- Bugaboo Fox 2

Fordeler: Virker som om de fleste eiere av Fox er veldig fornøyde, og den har generelt fått veldig gode skussmål. Lite negativ omtale. Den skal være god på det meste av underlag, samtidig som den er lett å trille. Den skal være lett å legge sammen og tar liten plass sammenlagt. Den virket veldig stødig og smidig i butikken, og den virket å være av god kvalitet. 

Ulemper: Åpen bagdel. Mer en byvogn? Skal visst ikke være god på grus eller snøføre, samtidig som andre igjen mener den er god på denne typen underlag... 

Jeg har også sett en del på disse vognene, men tror de utgår:

- Cybex Priam: Virker som en veldig god kvalitetsvogn med mange fornøyde brukere. Vognen virker lett, solid og praktisk, men er usikker på om den egner seg i terrenget. Ser at den også kommer med terrenghjul, så kanskje den ikke er så verst?

- UPPAbaby Vista V2: Hørt mye bra om denne fra en venn. Skal visst være god på grus, superenkel å legge sammen, smidig og lett. På butikken ble vi fortalt at dempingen på denne er dårlig, ettersom vognen kan bygges om til en søskenvogn. Dette innebærer at vognen er veldig avstivet for å kunne tåle så mye vekt. Utseendemessig er den nok min favoritt og den jeg likte best å trille i butikken.

- Silver Cross Wave: Mange av de samme vurderingene som Vista V2. Virker som en god byvogn, men usikker på om den egner seg til vår bruk. 

Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...