Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Annabel skrev (2 timer siden):

Hvilken barnevogn bør vi velge?

Jo mer jeg leser om barnevogner, jo mer forvirret og usikker blir jeg!:bond: Vi har behov for en vogn som tåler litt vær og vind (ikke mye snø eller kulde, men vind og regn) og kan trilles greit på alt av underlag (spesielt viktig at den også kan trilles på grusstier). I tillegg er det en fordel at vognen er relativt liten sammenlagt, samt at den er stabil og av god kvalitet. Det er greit at den er praktisk og intuitiv å legge sammen/bytte til bilstol på, men det er ikke et av de viktigste kriteriene (så lenge den ikke er direkte komplisert å slå sammen). Vognen kommer til å bli brukt mest i nabolaget, traktorstier og i lysløyper (og skog dersom det er mulig) med en del bakker. Har stor hund som helst også skal være med på tur, så sikkert en fordel om vognen ikke er av den aller letteste sorten, samtidig som den ikke er for tung (😅).

Den perfekte vognen finnes nok ikke heller, så vi bør nok kanskje bare å hoppe i et valg snart og bli ferdige med det😂 Foreløpig står vi mellom disse vognene:

- Emmaljunga NXT90 (med outdoor understell)

Fordeler: Virker veldig robust og god for norske forhold. Den får plass i bilen og virket helt grei å legge sammen - ikke den aller enkleste, men gikk greit. Den er realtivt lett samtidig som den har litt tyngde, noe som gjør at den virker god i mer ulendt terreng og med hund. Den misfarger visst ikke og har lite reklamasjoner (i følge butikken), samt at det er enkelt å bytte deler på vognen dersom noe skulle bli ødelagt. Sittedelen kan vendes mot foreldrene. 

Ulemper: Har lest at sittedelen fort kan bli for kort, og at flere klager over at kalesjen på vognen er veldig dårlig. Har også lest mange mener den blir for tung og klumpete, og at dempingen er dårlig. Leser mye positivt om vognen, samtidig som en del også virker å være misfornøyde...

- Britax smile 3

Fordeler: Leser mye positivt om denne vognen, virker som om mange er veldig fornøyde. Vunnet best i test. Den er liten, lett og smidig, samtidig som den skal ha god demping. Hjulene er lufthjul, noe som visst skal være veldig bra, spesielt på ulent terreng. Vognen skal være god både som byvogn og ute på turstier, og mange mener den er en kombinasjon mellom NXT90 og Fox. Den nye modellen kan i tillegg snus mot foreldrene og sittedelen er lengre i ryggen. Lett å legge sammen, tar liten plass.

Ulemper: Har lest at den kan føles litt skranglete/ustabil, og at den gjerne ikke har den aller beste holdbarheten. Merket dette da jeg testet vognen i butikken selv, men har i ettertid lest at dette skyldes god demping i vognen? Kvaliteten virket å være noe under enkelte andre vogner, basert på førsteinntrykket. Bagdelen er visstnok smal i følge enkelte. Lufthjul kan punktere.

- Bugaboo Fox 2

Fordeler: Virker som om de fleste eiere av Fox er veldig fornøyde, og den har generelt fått veldig gode skussmål. Lite negativ omtale. Den skal være god på det meste av underlag, samtidig som den er lett å trille. Den skal være lett å legge sammen og tar liten plass sammenlagt. Den virket veldig stødig og smidig i butikken, og den virket å være av god kvalitet. 

Ulemper: Åpen bagdel. Mer en byvogn? Skal visst ikke være god på grus eller snøføre, samtidig som andre igjen mener den er god på denne typen underlag... 

Jeg har også sett en del på disse vognene, men tror de utgår:

- Cybex Priam: Virker som en veldig god kvalitetsvogn med mange fornøyde brukere. Vognen virker lett, solid og praktisk, men er usikker på om den egner seg i terrenget. Ser at den også kommer med terrenghjul, så kanskje den ikke er så verst?

- UPPAbaby Vista V2: Hørt mye bra om denne fra en venn. Skal visst være god på grus, superenkel å legge sammen, smidig og lett. På butikken ble vi fortalt at dempingen på denne er dårlig, ettersom vognen kan bygges om til en søskenvogn. Dette innebærer at vognen er veldig avstivet for å kunne tåle så mye vekt. Utseendemessig er den nok min favoritt og den jeg likte best å trille i butikken.

- Silver Cross Wave: Mange av de samme vurderingene som Vista V2. Virker som en god byvogn, men usikker på om den egner seg til vår bruk. 

Det høres ut som om du trenger to vogner. En lett, god «byvogn» til nabolaget og når du skal bruke bil. Og en litt tyngre med god demping. Kjøp ny til det du prioriterer mest, og en brukt til det andre. Da har du også barnehagevogn når du kommer så langt. 

Anonymkode: 531ea...f6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det høres ut som om du trenger to vogner. En lett, god «byvogn» til nabolaget og når du skal bruke bil. Og en litt tyngre med god demping. Kjøp ny til det du prioriterer mest, og en brukt til det andre. Da har du også barnehagevogn når du kommer så langt. 

Anonymkode: 531ea...f6c

Enig. En god vogn for vær, vind, grus og traktorstier går sjeldent sammen med liten og nett sammenlagt/til bytrilling. 

Jeg hadde personlig kjøpt Britax Go Big 2 brukt til hjemmebruk med de behovene som ramses opp, og en annen vogn (dunno hvilken dog) til by, bil og butikk. 

Anonymkode: 07e0d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det høres ut som om du trenger to vogner. En lett, god «byvogn» til nabolaget og når du skal bruke bil. Og en litt tyngre med god demping. Kjøp ny til det du prioriterer mest, og en brukt til det andre. Da har du også barnehagevogn når du kommer så langt. 

Anonymkode: 531ea...f6c

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. En god vogn for vær, vind, grus og traktorstier går sjeldent sammen med liten og nett sammenlagt/til bytrilling. 

Jeg hadde personlig kjøpt Britax Go Big 2 brukt til hjemmebruk med de behovene som ramses opp, og en annen vogn (dunno hvilken dog) til by, bil og butikk. 

Anonymkode: 07e0d...184

Uff ja… det ser kanskje ut til at det blir litt for lite sammenfallende kriterier til at en vogn skal kunne dekke alle behov. Jeg ser absolutt den!😅 Bytrilling/butikk osv. er ikke et av kriteriene våre, men ettersom det er en del bakker i området (både i nabolaget og i turområdene) er det sikkert lurt at vognen likevel er av den litt lettere/smidige typen. 

Hva vil du si er fordelene med Go Big 2 er i forhold til Smile, ettersom du anbefaler den?😊 Vi har hundebur i bilen, så det er derfor viktig at den ikke er altfor stor sammenlagt. Har kun testet nxt90 sammen med buret, og det gikk i hvert fall helt fint. Ellers har jeg ingen å sammenligne med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (10 minutter siden):

 

Uff ja… det ser kanskje ut til at det blir litt for lite sammenfallende kriterier til at en vogn skal kunne dekke alle behov. Jeg ser absolutt den!😅 Bytrilling/butikk osv. er ikke et av kriteriene våre, men ettersom det er en del bakker i området (både i nabolaget og i turområdene) er det sikkert lurt at vognen likevel er av den litt lettere/smidige typen. 

Hva vil du si er fordelene med Go Big 2 er i forhold til Smile, ettersom du anbefaler den?😊 Vi har hundebur i bilen, så det er derfor viktig at den ikke er altfor stor sammenlagt. Har kun testet nxt90 sammen med buret, og det gikk i hvert fall helt fint. Ellers har jeg ingen å sammenligne med.

 

Stående vil nok Go Big gå fint i bilen, liggende på hjulene er det verre. Men det er en veldig lett vogn å trille, selv om den i seg selv ikke er en lettvekter - dog langt fra den tyngste vogna. Den triller som en sky, og jeg har prøvd noen vogner! Go big er en lav vogn, som gjør den veldig stødig og tyngdepunktet kommer også lavt. Minuset med det er dårligere plass i handlekurven under når man bytter til sportsdelen. Minuset med Smile 3 er jo høyden, som ofte gjør den mindre stabil på ulendt terreng, og jeg syns ærlig talt ikke den trillet så lett. Men det er en relativt nett vogn. 

Anonymkode: 07e0d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stående vil nok Go Big gå fint i bilen, liggende på hjulene er det verre. Men det er en veldig lett vogn å trille, selv om den i seg selv ikke er en lettvekter - dog langt fra den tyngste vogna. Den triller som en sky, og jeg har prøvd noen vogner! Go big er en lav vogn, som gjør den veldig stødig og tyngdepunktet kommer også lavt. Minuset med det er dårligere plass i handlekurven under når man bytter til sportsdelen. Minuset med Smile 3 er jo høyden, som ofte gjør den mindre stabil på ulendt terreng, og jeg syns ærlig talt ikke den trillet så lett. Men det er en relativt nett vogn. 

Anonymkode: 07e0d...184

Takk for svar!😊 Jeg har automatisk tenkt at go big blir for massiv (mye på grunn av navnet😅), så har faktisk ikke sett på den i det hele tatt. Skal absolutt sjekke den ut! Den høres jo veldig greit ut for oss basert på beskrivelsen din, så lenge den ikke blir for tung i oppoverbakker.

Har du forresten testet noen av de andre vognene jeg har listet opp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1 åring i hus og vi sliter litt med vogn.

Bor i 2. etg og valgte den letteste og enkleste vogna på markedet, men jeg hater den!! Britax smile 3, skrangler og elendig på vinterføret.

Har babyjogger som jeg elsker å trille, men misliker at barnet sitter fra meg og barnet liker ikke å sitte i den vogna fordi ryggen ikke blir langt nok fram slik ungen vil. Ender med at ungen vræler fordi vi putter på selene eller at ungen klatrer ut. 

Er det nødvendig å kjøpe ny vogn tro? 

Anonymkode: 8b947...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har erfaring med Thule Sleek?

Bor i byen og må ha en vogn som er lett å manøvrere, ok å få med inn på bussen osv. Bor i tillegg i tredje etasje uten heis, så trenger en vogn hvor liggedelen enkelt kan tas av og bæres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har en 1 åring i hus og vi sliter litt med vogn.

Bor i 2. etg og valgte den letteste og enkleste vogna på markedet, men jeg hater den!! Britax smile 3, skrangler og elendig på vinterføret.

Har babyjogger som jeg elsker å trille, men misliker at barnet sitter fra meg og barnet liker ikke å sitte i den vogna fordi ryggen ikke blir langt nok fram slik ungen vil. Ender med at ungen vræler fordi vi putter på selene eller at ungen klatrer ut. 

Er det nødvendig å kjøpe ny vogn tro? 

Anonymkode: 8b947...ca3

Kjøp en tynn lastestropp og fest mellom stengene til vogna bak sittedelen. Eller kjøp sit up-strapen til Babyjogger, da vil barnet sitte mer oppreist. Hen vil fortsatt sitte fra deg, vel og vite, men trillekomforten på BJ er jo siiiinnsyk, så nesten verdt det 🤤😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noen med erfaring med denne?😊

F88B3777-1ED4-4C93-8EA6-919390746F2A.png

Anonymkode: e7feb...219

Har ikke denne, men en Veo. Om hjulene er like så er det veldig harde plasthjul forran på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Har en 1 åring i hus og vi sliter litt med vogn.

Bor i 2. etg og valgte den letteste og enkleste vogna på markedet, men jeg hater den!! Britax smile 3, skrangler og elendig på vinterføret.

Har babyjogger som jeg elsker å trille, men misliker at barnet sitter fra meg og barnet liker ikke å sitte i den vogna fordi ryggen ikke blir langt nok fram slik ungen vil. Ender med at ungen vræler fordi vi putter på selene eller at ungen klatrer ut. 

Er det nødvendig å kjøpe ny vogn tro? 

Anonymkode: 8b947...ca3

Hva med en brukt Babyjogger premier? Den kan snus. Har den gamle varianten, Versa, som barnehagevogn til vår - hun er en høy og bred 2,5 åring men har hatt plass til å sove der i voksipose til hun sluttet med dagsoving nå i desember :) nett å slå sammen og setet kan enkelt løftes av og oppbevares inne med posen mens understellet står ute i oppgangen feks :) vi har hatt setet stående inne i barnehagegarderoben om natta og understellet utenfor - veldig praktisk for oss som sykler til barnehagen!

Anonymkode: da5ed...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (På 4.1.2022 den 12.05):

Hvilken barnevogn bør vi velge?

(...)

- Bugaboo Fox 2

(...)

Ulemper: Åpen bagdel. Mer en byvogn? Skal visst ikke være god på grus eller snøføre, samtidig som andre igjen mener den er god på denne typen underlag... 

(...)

Mulig jeg misforstår hva du legger i dette, men vi har Bugaboo Fox 2 og den har ikke åpen bagdel. Den har et slags lokk man fester over, som beskytter for vær og vind, og som er litt sikring i tilfelle vognen skulle bli veltet eller lignende. 

Vi er veldig fornøyde med vår!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (13 minutter siden):

Mulig jeg misforstår hva du legger i dette, men vi har Bugaboo Fox 2 og den har ikke åpen bagdel. Den har et slags lokk man fester over, som beskytter for vær og vind, og som er litt sikring i tilfelle vognen skulle bli veltet eller lignende. 

Vi er veldig fornøyde med vår!

Takk for svar😊 Prøvde å oppsummere fordeler og ulemper jeg har lest om/hørt om de ulike vognene i min vognjakt så langt🙈 Bare greit at dere som har erfaring med de ulike vognene kan bekrefte/avkrefte om dere mener det stemmer eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere er grei pris å betale for en brukt vogn? Jeg synes mye er priset ekstremt høyt, og har sett brukte vogner ligge ute DYRERE enn nypris🙃 Fant en på Finn til 11500 (fox2) som koster rett under 10000 helt ny. Greit nok at de sikkert kostet mer da de ble kjøpt, men nå har jo nyprisen blitt redusert.

Jeg er i utgangspunktet villig til å betale halvpris av den billigste nyprisen, men da skal vognen være pent brukt. Ellers lønner det seg, etter min mening, å kjøpe nytt. Det meste føler jeg ligger litt høyere enn dette. Så klart er det markedet som bestemmer, men ja…

Jeg fant en nxt90 2020-modell til 4000 (kun med sportsdel), og en separat bagdel (2019-modell) til 900. Altså under 5000 for en komplett nxt90. Jeg tenker det virker som en ganske grei pris, men syns det er så vanskelig å vurdere?

Anonymkode: b88ba...83f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 21.23):

Har en 1 åring i hus og vi sliter litt med vogn.

Bor i 2. etg og valgte den letteste og enkleste vogna på markedet, men jeg hater den!! Britax smile 3, skrangler og elendig på vinterføret.

Har babyjogger som jeg elsker å trille, men misliker at barnet sitter fra meg og barnet liker ikke å sitte i den vogna fordi ryggen ikke blir langt nok fram slik ungen vil. Ender med at ungen vræler fordi vi putter på selene eller at ungen klatrer ut. 

Er det nødvendig å kjøpe ny vogn tro? 

Anonymkode: 8b947...ca3

Passer de stroppene man kan kjøpe og feste bak på ryggen til din babyjogger? Har aldri prøvd selv, bare så det da vi kjøpte babyjogger (igjen) for ikke så lenge siden.

Har GT2 double til mine, og de hater å bli stoppet fast slik at de blir tvunget lenger bakover. Vi har løst det med å bare ikke stoppe fast og har matbrett-bøyle, så sitter de stort sett fint, og hvis ikke må vi så klart stroppe fast da (eller når de er i vogna "alene").

Jeg og savner savner muligheten til å ha minstemann på 9mnd vendt mot meg, men samtidig elsker han å se på alt rundt seg. Ellers elsker jeg babyjogger vognene😅

Anonymkode: 057e0...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 20.02):

Hva tenker dere er grei pris å betale for en brukt vogn? Jeg synes mye er priset ekstremt høyt, og har sett brukte vogner ligge ute DYRERE enn nypris🙃 Fant en på Finn til 11500 (fox2) som koster rett under 10000 helt ny. Greit nok at de sikkert kostet mer da de ble kjøpt, men nå har jo nyprisen blitt redusert.

Jeg er i utgangspunktet villig til å betale halvpris av den billigste nyprisen, men da skal vognen være pent brukt. Ellers lønner det seg, etter min mening, å kjøpe nytt. Det meste føler jeg ligger litt høyere enn dette. Så klart er det markedet som bestemmer, men ja…

Jeg fant en nxt90 2020-modell til 4000 (kun med sportsdel), og en separat bagdel (2019-modell) til 900. Altså under 5000 for en komplett nxt90. Jeg tenker det virker som en ganske grei pris, men syns det er så vanskelig å vurdere?

Anonymkode: b88ba...83f

Høres ut som en veldig grei pris, så tenker det er et tilbud du kan gå for. Jeg skal ha ny nxt90f nå, og den koster 13500kr. Nå har det vel skjedd en liten endring fra 2021 til 2022modell tror jeg, så det kan være vanskelig å kjøpe nye deler til alt om du behøver det med noen eldre vogner....

Anonymkode: 08bed...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spm til dere med Emmaljunga:

Så på en NTX90 2022-versjon i dag i butikken, men stusset på at når jeg tok av liggedelen og satte den på gulvet så sto den liksom ikke helt støtt, pga de klikke-feste-greiene på hver side (de som fester den i vognen). Andre vogner jeg har sett på mener jeg liggedelen har stått støtt og fint på bakken. Tenker det kan være behov for å sette baby fra seg i liggedelen og at det da er dumt at den ikke står med hele flaten på bakken? Vet ikke om dette gir mening men noen innspill? 😅

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som vet om bagdelen på emmaljunga vogn som man får kjøpt i dag passer på en tidligere emmaljunga edge duo understell? 

Anonymkode: d6e61...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 20.02):

Hva tenker dere er grei pris å betale for en brukt vogn? Jeg synes mye er priset ekstremt høyt, og har sett brukte vogner ligge ute DYRERE enn nypris🙃 Fant en på Finn til 11500 (fox2) som koster rett under 10000 helt ny. Greit nok at de sikkert kostet mer da de ble kjøpt, men nå har jo nyprisen blitt redusert.

Jeg er i utgangspunktet villig til å betale halvpris av den billigste nyprisen, men da skal vognen være pent brukt. Ellers lønner det seg, etter min mening, å kjøpe nytt. Det meste føler jeg ligger litt høyere enn dette. Så klart er det markedet som bestemmer, men ja…

Jeg fant en nxt90 2020-modell til 4000 (kun med sportsdel), og en separat bagdel (2019-modell) til 900. Altså under 5000 for en komplett nxt90. Jeg tenker det virker som en ganske grei pris, men syns det er så vanskelig å vurdere?

Anonymkode: b88ba...83f

Nå har jeg bare dyppet toa ut i barnevognjungelen, men akkurat det at vogner blir lagt ut brukt for mer enn nypris har jeg lagt merke til også! Kom tilfeldigvis opp en ad for Emmaljunga nxt90 rett ved siden av den som lå på Finn. Nypris rett under 10 000kr, bruktpris 13 500kr. Det var til og med samme farge! Synes det ofte blir bedt om for mye på bruktmarkedet, men jeg tror neppe de lykkes i å selge noe så dyrt. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (8 timer siden):

Nå har jeg bare dyppet toa ut i barnevognjungelen, men akkurat det at vogner blir lagt ut brukt for mer enn nypris har jeg lagt merke til også! Kom tilfeldigvis opp en ad for Emmaljunga nxt90 rett ved siden av den som lå på Finn. Nypris rett under 10 000kr, bruktpris 13 500kr. Det var til og med samme farge! Synes det ofte blir bedt om for mye på bruktmarkedet, men jeg tror neppe de lykkes i å selge noe så dyrt. :) 

Jeg føler at bruktselgere ofte priser vognene dyrere fordi de selger med en del ekstrautstyr (regntrekk, stelleveske, myggnetting, koppholder +++) som gjør at totalprisen har vært høyere. Men enig i at mange priser brukte vogner for høyt! 

Anonymkode: 1ec0b...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...