Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.jollyroom.no/bilstoler/babybilstoler/babybilstoler/britax-babybilstol-primo-cosmos-black-base-primo
 

ikke barnevogn, men prøver meg her likevell😅

tenkte å kjøpe emmaljunga nxt90 og addapter for å ha babystol på understellet, er det noen som har erfaring med denne bilstolen?

lurer også på hvilken nxt90 som er lurest å kjøpe hvis mann blir å bruke vogna en del på grus og ikke bare asfalt? 

 

Anonymkode: 4d838...1f6

Helt OK stol. Eldre variant, men Britax er et godt merke så det er ikke en dårlig stol, men enklere og ikke like god som de nyere modellene, dog. 

Anonymkode: 07e0d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, så bare den kom på 3 plass og de eneste negative tingene med den var at det var litt vanskelig å montere basen og manuell sele, men sjekket bare en side da..

Har bare hørt positivt om vognen 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4d838...1f6

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/bilstol-baby-test/

Anonymkode: 0f589...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt OK stol. Eldre variant, men Britax er et godt merke så det er ikke en dårlig stol, men enklere og ikke like god som de nyere modellene, dog. 

Anonymkode: 07e0d...184

Så jeg burde gå etter en annen type? 
syntes det er så vanskelig å finne en som ikke er tung, ikke så alt for avansert, ikke kjempedyr og helst at den kan festes på understellet til vogn

Anonymkode: 4d838...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så jeg burde gå etter en annen type? 
syntes det er så vanskelig å finne en som ikke er tung, ikke så alt for avansert, ikke kjempedyr og helst at den kan festes på understellet til vogn

Anonymkode: 4d838...1f6

Personlig hadde jeg heller gått for Babysafe 2, den er på tilbud til 3,500 hos Babycare nå. Det er ikke all verden i prisforskjell, og den får du helt sikkert solgt for en liten pris når du går over til småbarnsstol. Men nei, Primo er ikke en direkte dårlig stol som sagt 🙂

Anonymkode: 07e0d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Personlig hadde jeg heller gått for Babysafe 2, den er på tilbud til 3,500 hos Babycare nå. Det er ikke all verden i prisforskjell, og den får du helt sikkert solgt for en liten pris når du går over til småbarnsstol. Men nei, Primo er ikke en direkte dårlig stol som sagt 🙂

Anonymkode: 07e0d...184

Sorry at jeg fortsetter avsporingen her nå, men håper det er ok!

Da jeg var på en babybutikk og spurte etter de beste bilstolene som de anbefalte, ble vi anbefalt en stol ifra Cybex og en ifra Maxicosi. Trodde derfor disse stolene skulle være veldig gode, men ser ut fra NAF sin babystol-test at dette faktisk ikke er tilfellet i det hele tatt? Ble ganske overrasket ettersom disse ble presentert som veldig gode stoler i butikken.

Er det NAF sin test man bør se til, altså at dette er en pålitelig og god test? Jeg tviler ikke på det altså, har bare lest kritikk mot enkelte bilstol-tester tidligere, men det er kanskje ikke NAF sine test det siktes mot i disse tilfellene?

Igjen, beklager avsporing. Moderator får eventuelt flytte/fjerne dette dersom det ikke hører hjemme her :) 

Anonymkode: b88ba...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sorry at jeg fortsetter avsporingen her nå, men håper det er ok!

Da jeg var på en babybutikk og spurte etter de beste bilstolene som de anbefalte, ble vi anbefalt en stol ifra Cybex og en ifra Maxicosi. Trodde derfor disse stolene skulle være veldig gode, men ser ut fra NAF sin babystol-test at dette faktisk ikke er tilfellet i det hele tatt? Ble ganske overrasket ettersom disse ble presentert som veldig gode stoler i butikken.

Er det NAF sin test man bør se til, altså at dette er en pålitelig og god test? Jeg tviler ikke på det altså, har bare lest kritikk mot enkelte bilstol-tester tidligere, men det er kanskje ikke NAF sine test det siktes mot i disse tilfellene?

Igjen, beklager avsporing. Moderator får eventuelt flytte/fjerne dette dersom det ikke hører hjemme her :) 

Anonymkode: b88ba...83f

Nei, NAF sin test på Babystoler er ikke vits å se på. Babystoler er generelt et kompromiss med sikkerheten, de er både lagd for å beskytte i kollisjon men også for å gi optimal støtte til baby slik at luftveier holdes åpen. Dette skjer via korrekt helning, eller nok liggende form på ryggen. Stolene lages forskjellig der, det er ingen fasit hvor bratt de skal være, og testen til NAF tar ikke hensyn til dette ved å korrigere helning. Ved for mye helning vil belastningen på babys nakke og brystkasse få for mye av energien, og det er da du blandt annet ser at stoler gjør det dårlig i frontkollisjon. Sidekollisjon er på babystoler generelt dårlig sammenlignet med småbarnsstolen som er langt mer robust og kraftig bygd, også fordi babystolen er lagd for å kunne tas inn og ut av bil. Men velger du en i-size stol kan du være trygg på at sidekollisjonen er god, selv om en tedt sier at det er stoler som er bedre

Det at de også tar hensyn til brukervennlighet gjør at man skal ta testen med en klype salt. Brukervennligheten har ikke mye å si på sikkerheten, for riktig oppegående mennesker som en bør være når en får barn. 

 

Butikker vil alltid selge det dyreste og nyeste utstyret, og Cybex er absolutt i den kategorien. Det gjør ikke stolen best. Mange butikker selger også typ to-tre merker, selv om det finnes mange fler, og de vil selvsagt tilby deg de beste alternativene de har, ikke hva som finns på markedet. De får heller ingen grundig opplæring, stort sett brosjyrer eller nettbaserte kurs fra produsent som de kan trykke seg gjennom. Mange vet ikke hva helning er eller hvordan dette måles, enda det står i brukanvisningene på stolene at dette er viktig. Men det sagt, Cybex sine stoler er absolutt gode stoler, men de er ikke tryggere enn mange andre. De har svært god brukervennlighet og fancy finesser, da 😉 Personlig hadde jeg aldri brukt flerfoldige tusen på en babystol, med mindre jeg visste med 100% sikkerhet at jeg skulle ha 3-4 barn på rappen innenfor anbefalt brukstid på stolen. 

Anonymkode: 07e0d...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, NAF sin test på Babystoler er ikke vits å se på. Babystoler er generelt et kompromiss med sikkerheten, de er både lagd for å beskytte i kollisjon men også for å gi optimal støtte til baby slik at luftveier holdes åpen. Dette skjer via korrekt helning, eller nok liggende form på ryggen. Stolene lages forskjellig der, det er ingen fasit hvor bratt de skal være, og testen til NAF tar ikke hensyn til dette ved å korrigere helning. Ved for mye helning vil belastningen på babys nakke og brystkasse få for mye av energien, og det er da du blandt annet ser at stoler gjør det dårlig i frontkollisjon. Sidekollisjon er på babystoler generelt dårlig sammenlignet med småbarnsstolen som er langt mer robust og kraftig bygd, også fordi babystolen er lagd for å kunne tas inn og ut av bil. Men velger du en i-size stol kan du være trygg på at sidekollisjonen er god, selv om en tedt sier at det er stoler som er bedre

Det at de også tar hensyn til brukervennlighet gjør at man skal ta testen med en klype salt. Brukervennligheten har ikke mye å si på sikkerheten, for riktig oppegående mennesker som en bør være når en får barn. 

 

Butikker vil alltid selge det dyreste og nyeste utstyret, og Cybex er absolutt i den kategorien. Det gjør ikke stolen best. Mange butikker selger også typ to-tre merker, selv om det finnes mange fler, og de vil selvsagt tilby deg de beste alternativene de har, ikke hva som finns på markedet. De får heller ingen grundig opplæring, stort sett brosjyrer eller nettbaserte kurs fra produsent som de kan trykke seg gjennom. Mange vet ikke hva helning er eller hvordan dette måles, enda det står i brukanvisningene på stolene at dette er viktig. Men det sagt, Cybex sine stoler er absolutt gode stoler, men de er ikke tryggere enn mange andre. De har svært god brukervennlighet og fancy finesser, da 😉 Personlig hadde jeg aldri brukt flerfoldige tusen på en babystol, med mindre jeg visste med 100% sikkerhet at jeg skulle ha 3-4 barn på rappen innenfor anbefalt brukstid på stolen. 

Anonymkode: 07e0d...184

Tuusen takk for et veldig bra og utfyllende svar! Det er en jungel dette her, altså, det må jeg si…

Har du en anbefaling når det gjelder sider/tester hvor man kan lese seg opp for å finne mest mulig korrekt (og så upraktisk som mulig!) informasjon om dette temaet?

Anonymkode: b88ba...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tuusen takk for et veldig bra og utfyllende svar! Det er en jungel dette her, altså, det må jeg si…

Har du en anbefaling når det gjelder sider/tester hvor man kan lese seg opp for å finne mest mulig korrekt (og så upraktisk som mulig!) informasjon om dette temaet?

Anonymkode: b88ba...83f

Nei, ikke egentlig 😅 Jeg har lært mye på messer med produsenter, men også gjennom andre med samme interessefelt. En blogg med mye informasjon er bilstoler.blogg.no, men den er litt dårlig oppbygd så det er litt slitsomt å lese den. Men det er god og riktig informasjon der. Ellers gjelder det å faktisk lese testene og hvordan de utføres og kriterier, og å være kritisk. Spesielt om testene deles av Dinside eller lignende, da vet du at noen tjener penger på testen og da er det ikke like mye til å stole på. Husk også at produsenter tester stolene sine langt, langt mer enn èn og annen bilstoltest gjør, før de blir godkjent, og at det ikke er opp til produsenten hvorvidt de blir godkjent, men at det er en minimumsstandard de må følge. 

Meld deg evt inn i bilstolgruppene på facebook, Bilstoler og Bilstoler Norge. Det er litt heftig der inne av og til, for fokuset der er tryggest sikring for barn, ikke bare hva som er godkjent. 

Du kan også kontakte produsenter ved spørsmål, de bruker å være veldig behjelpelige. Igjen, de kan mer om produktene sine enn en selger kan 🙂

Anonymkode: 07e0d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan hellinga er på Beemoo babystolen til bil?

Anonymkode: 0f589...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som vet hvordan hellinga er på Beemoo babystolen til bil?

Anonymkode: 0f589...d17

Det varierer fra bil til bil, du må teste den i de aktuelle bilene. 

Anonymkode: 07e0d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om vogner som kan brukes til et langt barn til å trille til og fra barnehagen og brukes som sovevogn? Kan gjerne være en eldre vogn man kan kjøpe brukt, eller ny :) Den bør være lett å slå sammen og stappe i bil, da vi bytter på å gå og kjøre til og fra barnehagen.

Vi har en Britax smile som vi er veldig fornøyd med, men som ikke kommer til å vare ut vognperioden da vi har en veldig lang gutt  😆

Vi har tidligere brukt en gammel Simo vogn som sovevogn med førstemann da vi da gikk i en barnehage der vognen bare kunne stå i barnehagen. Nå bor vi et sted der vi må ta med vogna hjem og Simo er kronglete å stappe i bil. 😕

 

Anonymkode: 85a2f...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tips om vogner som kan brukes til et langt barn til å trille til og fra barnehagen og brukes som sovevogn? Kan gjerne være en eldre vogn man kan kjøpe brukt, eller ny :) Den bør være lett å slå sammen og stappe i bil, da vi bytter på å gå og kjøre til og fra barnehagen.

Vi har brukt Mountain buggy mye. Perfekt for lange barn og sovevogn i barnehagen. Stort pluss at den er veldig komfortabel å trille også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tips om vogner som kan brukes til et langt barn til å trille til og fra barnehagen og brukes som sovevogn? Kan gjerne være en eldre vogn man kan kjøpe brukt, eller ny :) Den bør være lett å slå sammen og stappe i bil, da vi bytter på å gå og kjøre til og fra barnehagen.

Vi har en Britax smile som vi er veldig fornøyd med, men som ikke kommer til å vare ut vognperioden da vi har en veldig lang gutt  😆

Vi har tidligere brukt en gammel Simo vogn som sovevogn med førstemann da vi da gikk i en barnehage der vognen bare kunne stå i barnehagen. Nå bor vi et sted der vi må ta med vogna hjem og Simo er kronglete å stappe i bil. 😕

 

Anonymkode: 85a2f...5ea

Babyjogger City Premier har nok den lengste ergonomiske sportsdelen. Ellers må du nok se på vogner som er vendt fra forelderen, da hadde jeg sett å Britax Motion 4 Plus, BJ City Elite og Tfk-vognene. 

Anonymkode: 07e0d...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips om vogner som kan brukes til et langt barn til å trille til og fra barnehagen og brukes som sovevogn? Kan gjerne være en eldre vogn man kan kjøpe brukt, eller ny :) Den bør være lett å slå sammen og stappe i bil, da vi bytter på å gå og kjøre til og fra barnehagen.

Vi har en Britax smile som vi er veldig fornøyd med, men som ikke kommer til å vare ut vognperioden da vi har en veldig lang gutt  😆

Vi har tidligere brukt en gammel Simo vogn som sovevogn med førstemann da vi da gikk i en barnehage der vognen bare kunne stå i barnehagen. Nå bor vi et sted der vi må ta med vogna hjem og Simo er kronglete å stappe i bil. 😕

 

Anonymkode: 85a2f...5ea

Vi hadde samme problem med Smile og har kjøpt en Babyjogger City Elite 2 til å ha i bhg. Vogna er kjempeenkel å slå sammen og løfte med seg, blir relativt flat og kan slås sammen med sittedelen på. Men den er ganske stor/bred, så du bør sjekke at den går i bagasjerommet. 

Vi bor i blokk uten heis og bærer vogna opp for soving på balkongen i helgene uten problemer. 

Anonymkode: 8f526...0d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har erfaring med parent facing delen av mountain buggy (urban jungle) det står at baggens maks vekt er 9 kg, vår lille på 5 måneder er 9,7 kg så må nok bytte del nå. Helsestasjonen understreker at hun må kunne ligge helt flat. Men gjør hun det i parent facing delen? 

Endret av JaLo84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, JaLo84 said:

Noen som har erfaring med parent facing delen av mountain buggy (urban jungle) det står at baggens maks vekt er 9 kg, vår lille på 5 måneder er 9,7 kg så må nok bytte del nå. Helsestasjonen understreker at hun må kunne ligge helt flat. Men gjør hun det i parent facing delen? 

Nei, den er vel ergonomisk. Men er ganske vanlig å bytte til ergonomisk rundt 5 mnd så lenge man har den i mest liggende stilling, så tenker ikke det burde være et problem med mindre det er spesielle hensyn å ta :)

Anonymkode: da5ed...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, den er vel ergonomisk. Men er ganske vanlig å bytte til ergonomisk rundt 5 mnd så lenge man har den i mest liggende stilling, så tenker ikke det burde være et problem med mindre det er spesielle hensyn å ta :)

Anonymkode: da5ed...777

Tusen takk for svar. Hun ble liggende litt “stående» vet ikke om man kan stille noe på den. Viser til lånebilde fra nett :) 38E28D6E-FBCD-49F2-9591-570B2FC222BC.thumb.png.7070d71da71b6381fd236a70e3ee4b46.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaLo84 skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for svar. Hun ble liggende litt “stående» vet ikke om man kan stille noe på den. Viser til lånebilde fra nett :) 38E28D6E-FBCD-49F2-9591-570B2FC222BC.thumb.png.7070d71da71b6381fd236a70e3ee4b46.png

Babyen ligger ergonomisk i babybilstolen og, så er du trygg på å bruke babybilstol så hadde jeg vært trygg på å bruke ergonomisk sittedel, i laveste og evt nest laveste innstilling. 

Anonymkode: 07e0d...184

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...