Gå til innhold

Hjelp! Samboeren min er dum...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilfellet med tvilling-temaet var som følger: Vi snakker om et søskenpar. Jeg syns de så ut som tvillinger, så jeg spør om nettopp det. Svaret hans var «ja, de er tvillinger». Etter noen sekunder kom tilleggs-setningen som utløste dette innlegget. «Men de er ikke like gamle». 

Spurte du ham om hvordan de da kunne være tvillinger? Eller bare konkluderte du med at han ikke visste hva tvillinger er? Et vennepar av meg har tvillinger som ikke er like gamle. Barna er blitt til med IVF, der det yngste barnet kom fra et befruktet egg som ble fryst da det eldste barnet stammer fra et befruktet egg som ble satt inn i livmoren med det samme. Man må selvsagt ta et forbehold om at tvilling blir definert som «stamme fra samme egg eller fra to egg som blir befruktet samtidig» og ikke «to barn som er i livmoren samtidig».

Endret av Hulderen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilfellet med tvilling-temaet var som følger: Vi snakker om et søskenpar. Jeg syns de så ut som tvillinger, så jeg spør om nettopp det. Svaret hans var «ja, de er tvillinger». Etter noen sekunder kom tilleggs-setningen som utløste dette innlegget. «Men de er ikke like gamle». 

Anonymkode: 593ca...87a

Kan det være at han har hørt at de er pseudotvillinger? Og det han husker er at de er "tvillinger" men at de ikke er like gamle? Vil jo forklare noe, men uansett merkelig å si om man ikke vet noe om det.

Anonymkode: a5c7e...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en mann som var dum i den forstand at han manglet helt grunnleggende allmennkunnskap og ikke hadde særlig evne til å reflektere. Han var heller ikke interessert i å skaffe seg kunnskap gjennom diskusjoner, lesing, utdannelse osv. Det han interesserte seg for var stort sett data.

I begynnelsen var jeg forelsket og tenkte at dette kan jeg fint leve med. Han hadde så mange andre gode sider. Selv om jeg alltid har vært annerledes. Elsker å lese, blir fort interessert i forskjellige tema og da må jeg finne ut mye om det. Liker å diskutere politikk, samfunn, historie osv. Men det kunne jeg ikke gjøre med ham. Etterhvert fikk jeg ham til å begynne å lese aviser. Men han leste bare overskriftene, og misforsto alltid hva saken handlet om. Han manglet også en del kunnskap om generell dannelse og høflighet. 

Etterhvert ble det rett og slett for stor forskjell mellom oss. Men jeg holdt ut i mange år. Nå er jeg sammen med en mann som er mer lik meg. Vi har mange, lange og interessante samtaler om alt mellom himmel og jord. Han kan mye, så jeg lærer mye. Han er også fortsatt veldig interessert i å lære mer, selv om han begynner å bli godt voksen... 😉

Det er som natt og dag. Pass deg også litt for å ta på deg ansvaret for å lære ham allting som han ikke er spesielt interessert i selv. Du havner i en mammarolle som fort kan gjøre at du ser enda mer ned på ham. 

 

Anonymkode: 51686...53e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hulderen skrev:

Spurte du ham om hvordan de da kunne være tvillinger? Eller bare konkluderte du med at han ikke visste hva tvillinger er? Et vennepar av meg har tvillinger som ikke er like gamle. Barna er blitt til med IVF, der det yngste barnet kom fra et befruktet egg som ble fryst da det eldste barnet stammer fra et befruktet egg som ble satt inn i livmoren med det samme. Man må selvsagt ta et forbehold om at tvilling blir definert som «stamme fra samme egg eller fra to egg som blir befruktet samtidig» og ikke «to barn som er i livmoren samtidig».

TS, du har sikkert rett i at samboeren din er veldig kunnskapsløs. Men jeg har spunnet videre på scenarioet over, og ser for meg følgende situasjon:

 

Samboeren din tar en øl på puben sammen med bestekompisen sin. Og sier: «Nå skal du få høre noe sprøtt. Anne spurte meg om jentene til Ole, om de er tvillinger. De er prøverørsbarn vet du, og eggene ble befruktet samtidig, men det ene ble fryst. Og jeg tok standardfleipen om at: « Ja, de er tvillinger, men ikke like gamle» HaHa! Men vet du hva, hun kommenterte det ikke! Hun spurte ikke om noe, det ble bare en pinlig stillhet. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk meg til å forklare noe. Vet du hva, jeg tror at Anne rett og slett ikke aner hva tvillinger er! Helt utrolig,»

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hulderen skrev:

TS, du har sikkert rett i at samboeren din er veldig kunnskapsløs. Men jeg har spunnet videre på scenarioet over, og ser for meg følgende situasjon:

 

Samboeren din tar en øl på puben sammen med bestekompisen sin. Og sier: «Nå skal du få høre noe sprøtt. Anne spurte meg om jentene til Ole, om de er tvillinger. De er prøverørsbarn vet du, og eggene ble befruktet samtidig, men det ene ble fryst. Og jeg tok standardfleipen om at: « Ja, de er tvillinger, men ikke like gamle» HaHa! Men vet du hva, hun kommenterte det ikke! Hun spurte ikke om noe, det ble bare en pinlig stillhet. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk meg til å forklare noe. Vet du hva, jeg tror at Anne rett og slett ikke aner hva tvillinger er! Helt utrolig,»

:fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hulderen skrev:

TS, du har sikkert rett i at samboeren din er veldig kunnskapsløs. Men jeg har spunnet videre på scenarioet over, og ser for meg følgende situasjon:

 

Samboeren din tar en øl på puben sammen med bestekompisen sin. Og sier: «Nå skal du få høre noe sprøtt. Anne spurte meg om jentene til Ole, om de er tvillinger. De er prøverørsbarn vet du, og eggene ble befruktet samtidig, men det ene ble fryst. Og jeg tok standardfleipen om at: « Ja, de er tvillinger, men ikke like gamle» HaHa! Men vet du hva, hun kommenterte det ikke! Hun spurte ikke om noe, det ble bare en pinlig stillhet. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk meg til å forklare noe. Vet du hva, jeg tror at Anne rett og slett ikke aner hva tvillinger er! Helt utrolig,»

Å som jeg skulle ønske det var tilfellet! Men dessverre ikke. I min delvis forskrekkelse kikket jeg nok litt rart på han, og spurte direkte «hva er en tvilling?». 

Da kom en litt usikker latter og «ehm... nå ble jeg usikker». Jeg føler det er jeg som gjorde han usikker med min reaksjon. Hadde han fått tenke over det et lite minutt tror jeg han hadde konkludert riktig, men jeg føler at kanskje min litt nedlatende måte å reagere på gjorde at hele situasjonen ble veldig feil...

Anonymkode: 593ca...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2019 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har almennkunnskap med intelligens å gjøre, særlig hvis man bor i Norge og all verdens informasjon bare er et tastetrykk unna. Intelligens og en innebygd nysgjerrighet for all verdens kunnskap hører sammen. 

Anonymkode: 2372f...4b3

Det gjelder ikke nødvendigvis alle. Jeg fikk toppkarakterer i nesten alle realfag, har høyere utdanning, og er god på logikk. Jeg er også god på følelser og sosiale relasjoner. Derimot vet jeg ikke hva Sveriges høyeste fjell heter, jeg kan heller ikke nevne kjente forfattere fra Danmark. Jeg bruker ikke energi på dette, og selv om jeg vet jeg har hørt om det før/lært det på skolen, det sitter ikke. Fordi jeg ikke er interessert. Med andre ord virker jeg kanskje ikke særlig smart for enkelte, det kommer an på samtaleemnet.

Anonymkode: 143d0...a00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mest sannsynlig gjort det slutt med han der. Å være snill og omsorgsfull og alt det der hadde ikke veid opp for manglende gode samtaler om alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder ikke nødvendigvis alle. Jeg fikk toppkarakterer i nesten alle realfag, har høyere utdanning, og er god på logikk. Jeg er også god på følelser og sosiale relasjoner. Derimot vet jeg ikke hva Sveriges høyeste fjell heter, jeg kan heller ikke nevne kjente forfattere fra Danmark. Jeg bruker ikke energi på dette, og selv om jeg vet jeg har hørt om det før/lært det på skolen, det sitter ikke. Fordi jeg ikke er interessert. Med andre ord virker jeg kanskje ikke særlig smart for enkelte, det kommer an på samtaleemnet.

Anonymkode: 143d0...a00

Går sikkert bra så lenge du vet hva Danmarks største fjell heter...

Anonymkode: cd943...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borti samme problemstilling med min mann. (Det var ikke så ille at han ikke visste hva tvillinger er men). Mye grunnleggende kunnskaper manglet, og jeg som fra oppveksten var vant til å diskutere politikk med middagsbordet følte at jeg savnet noe vesentlig. Foreldrene hans er ganske  «enkle», og oppveksten vår har vært som natt og dag.  Jeg fortalte dette til han, og han har virkelig de siste årene jobbet for å møte meg der. Han satt seg på skolebenken igjen og fullførte en relativt vanskelig utdannelse, fikk seg ny jobb, leser bøker og nyheter, og har satt seg inn i politikk. Så det kan hjelpe å ta dette opp!

Anonymkode: 70513...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøver så mange å komme på kreative scenarioer for å bevise at denne fyren ikke er dum? TS sier han er dum og lurer på om det er til å leve med. Da er han vel dum, da. Hvilken interesse skulle hun ha av å kalle sin egen kjæreste dum om han ikke var det?

Diskusjoner om intelligens blir alltid slik, og jeg forstår ikke hvorfor. Folk pleier å akseptere forskjeller i utseende og egenskaper, men forskjeller i intelligens misliker mange å snakke om. Men intelligens er akkurat som alt annet ujevnt fordelt her i verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går sikkert bra så lenge du vet hva Danmarks største fjell heter...

Anonymkode: cd943...b17

Det gjør jeg.☺️ Nå vet jeg hva Sveriges høyeste fjell heter også, takket være Google. Har sikkert glemt det i morgen.. 

Anonymkode: 143d0...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg.☺️ Nå vet jeg hva Sveriges høyeste fjell heter også, takket være Google. Har sikkert glemt det i morgen.. 

Anonymkode: 143d0...a00

Danmarks høyeste punkt altså. 😉

Anonymkode: 143d0...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor feires egentlig 17. mai? Spør du 100 tilfeldige folk på gata som må svare på stående fot, vil 70 av de svare feil.

(Hint: Det er ikke fordi Norge ble selvstendig. Norge ble selvstendig først i 1905)

Anonymkode: 7bc9b...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2019 at 12:06 AM, AnonymBruker said:

Noen tips til å vekke interesse for læring i han? Uten at jeg skal virke nedlatende eller sårende... Og vil dette egentlig være holdbart i lengden...? Vi er kun et par år inn i forholdet... 

Jeg vil si nei. Hvorfor vil du at mannen du elsker skal forandre seg? Elsker du han så elsker du han. Vil du at han skal forandre seg for at du skal bli lykkelig, så er det ikke liv laga nei, i mine øyne.

Anonymkode: 46ce0...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor feires egentlig 17. mai? Spør du 100 tilfeldige folk på gata som må svare på stående fot, vil 70 av de svare feil.

(Hint: Det er ikke fordi Norge ble selvstendig. Norge ble selvstendig først i 1905)

Anonymkode: 7bc9b...ce4

Dagen feires fordi Norge fikk sin egen grunnlov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Dagen feires fordi Norge fikk sin egen grunnlov

Kan det være derfor dagen kalles Grunnlovsdagen, tro...?

Anonymkode: 5b638...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kan det være derfor dagen kalles Grunnlovsdagen, tro...?

Anonymkode: 5b638...105

Ikke umulig. :opplyser:

Anonymkode: 46ce0...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går sikkert bra så lenge du vet hva Danmarks største fjell heter...

Anonymkode: cd943...b17

Mange tror at det er Himmelberget men det er faktisk Møllehøj med sine 171 m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan det være derfor dagen kalles Grunnlovsdagen, tro...?

Anonymkode: 5b638...105

Jeg antar at det kan være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...