Gå til innhold

Hjelp! Samboeren min er dum...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med om personen går på skolen eller ikke å gjøre. Om denne personen har bestemt seg for å gi blaffen og ikke bry seg om noe av det som blir lært vekk, kan personen likevel være hyperintelligent. Man går da ut av skolen dum som et brød, fordi man ikke ville ta til seg kunnskap. Likefullt endrer ikke dette personens intelligens.

Jeg sier ikke at dette er vanlig, men intelligens er evnen man har til å forstå. Ikke hvorvidt man lærer det eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

Den smarteste gutten i min klasse kunne mer enn læreren, og dette var på ungdomsskolen. Og dette er typisk for svært intelligente mennesker, de suger til seg all kunnskap, rett og slett fordi de har en sterk nysgjerrighet for det meste. Derfor vil du ikke finne et svært intelligent menneske ( uten diagnoser ) som er blottet for allmennkunnskap. 

Anonymkode: 2372f...4b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er for svart hvitt og tro at alle som er intelligente er gode på allmennkunnskap, og at alle dumme ikke er det.
En av de mest intelligente personene jeg har møtt var så inn i sin egen verden og kunne så utrolig mye vanlige mennesker aldri en gang tenkte på, men spurte jeg ham om de mest vanlige ting, kunne han det ikke.

Det handler om hva man er opptatt av, og hva man fyller hverdagen med. Det handler om at noen er flinke til å følge med på skolen, andre ikke. Det handler om interesser osv. Det er jo tusen grunner til at noen kan eller ikke kan en ting.
Mange av oss har sett tv programmet, er du smartere enn en 5 klassing. Vel de fleste var ikke det, og det kom også frem at mange av dem manglet allmennkunnskap på flere områder. Dette var mennesker i alle aldre og yrkesgrupper. Selvfølgelig var de ikke stokk dumme.

Vel å ikke vite hva en tvilling er, er drøyt. Men jeg kan lett se at for noen så er 17 mai, pølse og is og et eller annet med grunnloven vår, for å sette det på spissen. 

Men jeg er ikke sikker på om dette er konkrete ting kjæresten til ts ikke kan, eller om det var eksempler. Det er en vesentlig forskjell på disse to.

 

Anonymkode: cc206...db7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er for svart hvitt og tro at alle som er intelligente er gode på allmennkunnskap, og at alle dumme ikke er det.
En av de mest intelligente personene jeg har møtt var så inn i sin egen verden og kunne så utrolig mye vanlige mennesker aldri en gang tenkte på, men spurte jeg ham om de mest vanlige ting, kunne han det ikke.

Det handler om hva man er opptatt av, og hva man fyller hverdagen med. Det handler om at noen er flinke til å følge med på skolen, andre ikke. Det handler om interesser osv. Det er jo tusen grunner til at noen kan eller ikke kan en ting.
Mange av oss har sett tv programmet, er du smartere enn en 5 klassing. Vel de fleste var ikke det, og det kom også frem at mange av dem manglet allmennkunnskap på flere områder. Dette var mennesker i alle aldre og yrkesgrupper. Selvfølgelig var de ikke stokk dumme.

Vel å ikke vite hva en tvilling er, er drøyt. Men jeg kan lett se at for noen så er 17 mai, pølse og is og et eller annet med grunnloven vår, for å sette det på spissen. 

Men jeg er ikke sikker på om dette er konkrete ting kjæresten til ts ikke kan, eller om det var eksempler. Det er en vesentlig forskjell på disse to.

 

Anonymkode: cc206...db7

Alle de særs intelligente menneskene jeg har møtt, har kunnet noe om det meste. Nå snakker jeg ikke om folk som feks har en iq fra 115-120, men de som ligger langt høyere enn dette. En venninne av meg har feks en iq på 140, hun har høy utdannelse som hun har stor interesse for, men samtidig kan jeg stille henne spørsmål om det meste og hun har alltid et svar, fordi hun en eller annen gang har lest om det temaet jeg spør om. Jeg elsker intelligente mennesker :) . Hvis man er svært intelligent men samtidig er innenfor autismespekteret, så blir det sikkert annerledes, men det har jeg ikke nok kunnskap om. 

Anonymkode: 2372f...4b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Han er ikke dum. Dere har bare ulike interesser, og har forskjellig forståelse av hva som er viktig og mindre viktig. Synes faktisk det er du som er dum her.

Anonymkode: 2ac85...d96

Han er dum, drit dum , ingen tvil. Kjenner du virkelig igjen et dumt menneske når du treffer et. Det er forskjell på folk, noen er bare kørka. 

Anonymkode: bd960...027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser du har misforstått. Et menneske kan godt være intelligent, selv om dette mennesket ikke vet noe. Om et menneske har av ulike grunner blitt forhindret i å lære noe, kan godt samme person være hyperintelligent. Det er ikke mangelen eller tilgangen på kunnskap som definerer om et menneske er intelligent eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

Jo, et intelligent menneske innehar også store kunnskaper, de vet mangt om mye. Autister vet mye om et avgrenset emne. 

Anonymkode: bd960...027

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser du har misforstått. Et menneske kan godt være intelligent, selv om dette mennesket ikke vet noe. Om et menneske har av ulike grunner blitt forhindret i å lære noe, kan godt samme person være hyperintelligent. Det er ikke mangelen eller tilgangen på kunnskap som definerer om et menneske er intelligent eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

Særlig, prøv å hindre et intelligent menneske adgang til kunnskap. Det går ikke. 

Anonymkode: bd960...027

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du kaller han dum er jo ille nok i mine øyne, totalt respektløst.

Tror mannen din kan ha det bedre uten deg...

Anonymkode: 66b12...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle de særs intelligente menneskene jeg har møtt, har kunnet noe om det meste. Nå snakker jeg ikke om folk som feks har en iq fra 115-120, men de som ligger langt høyere enn dette. En venninne av meg har feks en iq på 140, hun har høy utdannelse som hun har stor interesse for, men samtidig kan jeg stille henne spørsmål om det meste og hun har alltid et svar, fordi hun en eller annen gang har lest om det temaet jeg spør om. Jeg elsker intelligente mennesker :) . Hvis man er svært intelligent men samtidig er innenfor autismespekteret, så blir det sikkert annerledes, men det har jeg ikke nok kunnskap om. 

Anonymkode: 2372f...4b3

Jeg tror absolutt at intelligente mennesker ikke alltid får full pott på allmennkunnskaper. Bare fordi de intellegente du kjenner har mye allmennkunnskap betyr ikke at alle intelligente har det. Påstanden din er på samme nivå som påstanden om at alle duer er grå, bare fordi du aldri har sett en hvit due. Faktum er at hvite duer finnes. Hjernen vår prioriterer hvilken informasjon som er viktigst å lagre. 

Det varierer forøvrig hva folk definerer som allmennkunnskap. Dessuten lurer TS på om mannen er dum. Det er ikke sånn at man enten er dum eller intelligent. De fleste av oss ligger mellom der i intelligens. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den smarteste gutten i min klasse kunne mer enn læreren, og dette var på ungdomsskolen. Og dette er typisk for svært intelligente mennesker, de suger til seg all kunnskap, rett og slett fordi de har en sterk nysgjerrighet for det meste. Derfor vil du ikke finne et svært intelligent menneske ( uten diagnoser ) som er blottet for allmennkunnskap. 

Anonymkode: 2372f...4b3

Dette. En del av det å ha høy intelligens er å huske informasjon lett og tørste etter kunnskap. 

Anonymkode: bf1e0...2b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, L'amie skrev:

Jeg tror absolutt at intelligente mennesker ikke alltid får full pott på allmennkunnskaper. Bare fordi de intellegente du kjenner har mye allmennkunnskap betyr ikke at alle intelligente har det. Påstanden din er på samme nivå som påstanden om at alle duer er grå, bare fordi du aldri har sett en hvit due. Faktum er at hvite duer finnes. Hjernen vår prioriterer hvilken informasjon som er viktigst å lagre. 

Det varierer forøvrig hva folk definerer som allmennkunnskap. Dessuten lurer TS på om mannen er dum. Det er ikke sånn at man enten er dum eller intelligent. De fleste av oss ligger mellom der i intelligens. 

Ja alle de svært intelligente menneskene som jeg har møtt har vært " grå duer", heldige meg, for jeg digger intelligente mennesker med all deres viten :) . Ps, Mensa skriver: Personer med høy intelligens er gjerne veldig nysgjerrige og vitebegjærlige, og har stor læreevne. Derfor har de ofte mye kunnskap om verden rundt seg, er kreative og har god hukommelse. 

Anonymkode: 2372f...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, et intelligent menneske innehar også store kunnskaper, de vet mangt om mye. Autister vet mye om et avgrenset emne. 

Anonymkode: bd960...027

Intelligens har pr def ingenting med kunnskap å gjøre. Det er personens evne til å forstå som er intelligens.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Særlig, prøv å hindre et intelligent menneske adgang til kunnskap. Det går ikke. 

Anonymkode: bd960...027

Joda. Om kunnskapen er utilgjengelig for vedkommende. 

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Intelligens har pr def ingenting med kunnskap å gjøre. Det er personens evne til å forstå som er intelligens.

Anonymkode: 5b638...105

Jo fordi svært intelligente mennesker søker kunnskap. Altså er det svært lite sannsynlig at en person som har nesten null allmennkunnskap er svært intelligent. Nå snakker jeg om mennesker i Norge hvor kunnskapen ligger bare et tastetrykk unna. 

Anonymkode: 2372f...4b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Han vet ikke hva en tvilling er? Sææææærlig. Selv fetteren til samboeren med downs vet hva en tvilling er. 

Anonymkode: 907de...70b

Meinte vel sikkert at han ikkje veit korleis dei blir til. Med egg som dele seg eller to egg som løsne o.s.v 

Gresset er stort sett grønast der du vanne. Du kan ikkje endra folk sånn fundamentalt, så kanskje snakk om ting med tyngde md andre folk. Eg tenkje at det ikkje eigentlig er ein god dumpegrunn når han er snill og behandle deg bra o.s.v.  

Anonymkode: 9713a...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en vanskelig situasjon. Du kan jo alltids foreslå at dere skal se en dokumentar, et vitenskapsprogram (f.eks. Schrødingers katt eller Newton) eller et naturprogram sammen. Om dere skal besøke en by eller reise et sted, kan dere stikke innom et museum og kanskje få en guidet tur deri tillegg. I Oslo er f.eks. Teknisk museum spennende og underholdende. Dere også  høre på podcast i bilen (f.eks. Abels tårn eller Ekko fra NRK p2).

Samtidig vil han jo fortsatt mangle en del grunnleggende allmennkunnskap. Jeg har møtt noen som ikke hadde fått med seg sammenhengen mellom grunnloven, 1814 og nasjonaldagen vår, og det tok lang tid før jeg oppdaget det rett og slett fordi man ikke tror det er mulig å ikke vite det.

Du må nok også gå noen runder med deg selv og finne ut om dette er noe du kan leve med. Det er jo forskjell på å mangle de dype samtalene, og det å mangle (det jeg ser på som) helt grunnleggende referanser for å forstå samfunnet man lever i. Om det er så ille som du skisserer, så ser jeg for meg at du synes det blir veldig krevende i lengden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer bare til å irritere deg mer og mer over ham. Det skal noe til for å få voksne folk til å forandre seg. De må virkelig ønske det selv, og her er det visst bare du som ikke er fornøyd med hvordan han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om?

Dessverre virker du ikke veldig intelligent ut i fra dette innlegget. Men ofte tror dumme mennesker at de er smartere enn de er, selvinnsikt og refleksjon krever intelligens.

Hva mener du er en "dyp" samtale? Hvilke ting skjønner du mere av?

Anonymkode: 1c361...984

Du skjønner ikke hva en dyp samtale betyr? Neivel. Kan du være mannen til TS?

Det er åpenbart at hun sikter til å ha mer sosial kompetanse enn mannen. Og det er også trolig at hun har, for hun virker å ha god selvinnsikt. Du har hørt om EQ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et langt svar, men: Det er ikke det at jeg har gått flere år uten å merke dette, men det har så til de grader blitt mer tydelig for meg i det siste. 

 

Grunnet bytte av jobb har jeg gått hjemme en liten periode, og jeg har nok derfor ikke fått den stimuli jeg er vandt til å få via kollegaer o.l. I tillegg har vi brukt i alle fall det første året halvannet på å bli skikkelig kjent med hverandre. Selv om dette var tydelig tidlig har praten til daglig handlet om mye annet. 

 

Når det er sagt - han er en fantastisk fin kar og man bestemmer dessverre ikke hvem man blir hodestups forelsket i... Han er så tålmodig, egentlig veldig engasjert i de dessverre få og kanskje litt enkle emner som interesserer han, og ambisjoner er det ingenting å si på. Han aksepterer meg for akkurat den jeg er - virkelig uansett - så jeg skal forsøke en liten holdningsendring og gjøre det samme. 

 

Jeg tuller ikke når jeg sier at han ikke hadde kunnskap om hvorfor vi feirer 17. Mai, men gjett om han har lært det nå. Jeg jobber videre med å forsøke å vekke noen interesser hos han, og hadde han egentlig visst hva som sto på spill her tror jeg han virkelig hadde forsøkt. Den praten klarer jeg vel og merke ikke å ta, og den føler jeg ikke er rettferdig heller. Han vil meg ikke vondt med dette han kan jo ærlig talt ikke noe for oppvekst og miljø.

 

Jeg har en ressurssterk og klok familie rundt meg, og jeg tror at både han og jeg kan lære mye av de med tiden. Jeg har vel egentlig bestemt meg for å jobbe litt med egne holdninger, og drive snik-skolering av gutten samtidig (he-he). I går så vi første episode av Chernobyl på HBO, det var tydelig at han syns det var spennende (og herregud så mye han lærte haha). 

 

Takk for alle svar!

Anonymkode: 593ca...87a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forøvrig ikke at det var kommet så mange nye svar etter at jeg formulerte mitt som svarte på noen ting. Jeg får lese gjennom tråden videre og svare igjen om noe skulle være relevant 🙂

Anonymkode: 593ca...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med et par svar til:

 

Jeg er helt seriøs når jeg nevner dette med tvillinger, men når det er sagt vet jeg ikke om det er min reaksjon i det hele som gjør han usikker. Han er nok ikke vandt til å reflektere, ikke vandt til at dialogen konsekvent fortsetter om emnet han mener han ikke kan noe om - nettopp for å lære det. Det er sånn jeg har vokst opp. Jeg tror at han er oppvokst med «dette kan jeg ikke, så jeg undersøker heller ikke dette nærmere» - mentalitet. 

 

Tilfellet med tvilling-temaet var som følger: Vi snakker om et søskenpar. Jeg syns de så ut som tvillinger, så jeg spør om nettopp det. Svaret hans var «ja, de er tvillinger». Etter noen sekunder kom tilleggs-setningen som utløste dette innlegget. «Men de er ikke like gamle». 

 

Nå trekker jeg selvfølgelig frem det aller værste. Han har ting han kan en del om, og det er mye jeg gjerne skulle fortalt som jeg ikke kan fortelle. Ut over det har han en rekke egenskaper og kvaliteter ved seg som man absolutt ikke skal ta for gitt. Bordskikk og høflighet skal jeg klare å lære han. 

 

Jeg har vel egentlig det siste døgnet konkludert med at han egentlig har nok mellom ørene, men at det aldri har blitt stilt noen krav til han. Han har ikke blitt fulgt opp av foreldre eller skole, og har fått gli gjennom skolegang og oppvekst med kun det enkleste av kunnskap innabords. Jeg tror også kanskje han sitter på noe av kunnskapen, men at han fort blir usikker når han må til pers og at det heller er lettere for han å svare at det vet han ikke. Han har foreldre (spesielt én forelder) som fremstår så lite fungerende til hverdags at selv han har stilt spørsmålstegn ved hans/hennes psyke og det som kan virke som å grense mot en skade. 

 

Av alle søsknene er han desidert den mest reflekterte av de, og den med mest kunnskap. Det sier vel dessverre sitt om oppvekst.

Anonymkode: 593ca...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...