Gå til innhold

Hjelp! Samboeren min er dum...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er omsorgsfull, gavmild, morsom og snill! Problemet er bare at det begynner å gå opp for meg at han rett og slett er dum - og nærmest stolt av det. Han bærer preg av og egentlig være en gutt med litt mellom ørene, men som aldri i sitt liv har blitt utfordret i samtale hverken i hjemmet, skole eller lignende. Han kommer fra et hjem hvor alle er uten utdannelse, og jeg tror aldri der har blitt diskutert nyheter eller andre samfunnsrefs rundt middagsbordet der.

Vi forstår at du har slått deg ihop med han på grunn av første setning.

Sjøl om det er litt rart at du ikke har oppfattet det før så begynner innskrenketheten hans å gå deg på nervene. Beklager at jeg sier det, men det vitner kanskje om hva forventninger du har hatt til opplysningsnivå om menn? At det liksom ikke er inni hodet det mest interessante var - og at det først nå at begynner å bli plagsomt.

Nok om det.

Det du mener med du, er dum i sin snevreste og rette form: intellektuelt lat og uopplyst. Fra det du sier om familie: det er en vane for han, det er sånn det er. Som du sier, det betyr ikke at han er "dum" som i lite bagavet, uforskylt, medfødt. Dette er dessverre vanlig, folk er fornøyde, ikke energi på noe som har med hodet å gjøre og er i grunnen stolte av å klare seg "på tross av at de ikke kan noe." Etterhvert så blir det til en unnskyldning også: "slikt er for vanskelig for meg - jeg vil bare ha de enkle løsningene."

Vet du, det er lite du kan gjøre for å "få han til." Har han ikke interesser, så har han ikke det og du kan ikke gjøre annet enn å ta utfordringen og forandre han, og der har du ditt livsprosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker du denne mannen? For om du gjør det så betyr ikke disse tingene så mye. 

Jeg er som kjæresten din. Må jeg vite så mye om alt? Er det viktig i forholdet mitt? Nei, jeg syns ikke det. 

Mannen min kan og vet mye. God allmennkunnskap. Det har ikke jeg. Følger heller ikke med på alt som skjer i verden sånn i detalj. Interesserer meg ikke. Han er også høyt utdannet, jeg har knapt videregående  

Men jeg må jo si at jeg er mye mer reflektert enn mannen min, jeg er mye dypere enn han og skjønner mer av andre ting. Jeg vil ha dype samtaler, men der skorter det for hans del. Jeg er høyst intelligent. 

Jeg og mannen utfyller hverandre veldig bra, så vi føler ikke noe på dette. 

Kan jo være slik for dere og? 

 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vet han det.

Anonymkode: 2ac85...d96

Ikke i følge TS.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker du denne mannen? For om du gjør det så betyr ikke disse tingene så mye. 

Jeg er som kjæresten din. Må jeg vite så mye om alt? Er det viktig i forholdet mitt? Nei, jeg syns ikke det. 

Mannen min kan og vet mye. God allmennkunnskap. Det har ikke jeg. Følger heller ikke med på alt som skjer i verden sånn i detalj. Interesserer meg ikke. Han er også høyt utdannet, jeg har knapt videregående  

Men jeg må jo si at jeg er mye mer reflektert enn mannen min, jeg er mye dypere enn han og skjønner mer av andre ting. Jeg vil ha dype samtaler, men der skorter det for hans del. Jeg er høyst intelligent. 

Jeg og mannen utfyller hverandre veldig bra, så vi føler ikke noe på dette. 

Kan jo være slik for dere og? 

 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Om du mangler allmennkunnskap, hvor henter du da grunnlaget ditt for å være i stand til å reflektere så bra? Og hva legger du i at du er "høyst intelligent"?

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet ikke hva en tvilling er? Sææææærlig. Selv fetteren til samboeren med downs vet hva en tvilling er. 

Anonymkode: 907de...70b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du mangler allmennkunnskap, hvor henter du da grunnlaget ditt for å være i stand til å reflektere så bra? Og hva legger du i at du er "høyst intelligent"?

Anonymkode: 5b638...105

Var bare for å få frem at intelligens ikke har noe med allmennkunnskap å gjøre. 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var bare for å få frem at intelligens ikke har noe med allmennkunnskap å gjøre. 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Jeg syns ikke du fikk det frem i det hele tatt. Snarere tvert om.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vet ikke hva en tvilling er? Sææææærlig. Selv fetteren til samboeren med downs vet hva en tvilling er. 

Anonymkode: 907de...70b

Men vet han hvordan en tvilling blir til? Det gjerne ikke HVA som er problemet med "dumme" mennesker. Svaret er i en enkel setning. Men det er heller at de ikke vet hvordan og hvorfor. Samme med 17 mai..  

Anonymkode: a5c7e...56f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var bare for å få frem at intelligens ikke har noe med allmennkunnskap å gjøre. 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Selvsagt har intelligens med allmennkunnskap å gjøre. Jeg skal gjøre unntak for mennesker som av en eller annen grunn ikke har gått på skolen. Men: Har du normal intelligens og har gått på skole, da har du med veldig stor sannsynlighet opparbeidet deg allmennkunnskap.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker du denne mannen? For om du gjør det så betyr ikke disse tingene så mye. 

Jeg er som kjæresten din. Må jeg vite så mye om alt? Er det viktig i forholdet mitt? Nei, jeg syns ikke det. 

Mannen min kan og vet mye. God allmennkunnskap. Det har ikke jeg. Følger heller ikke med på alt som skjer i verden sånn i detalj. Interesserer meg ikke. Han er også høyt utdannet, jeg har knapt videregående  

Men jeg må jo si at jeg er mye mer reflektert enn mannen min, jeg er mye dypere enn han og skjønner mer av andre ting. Jeg vil ha dype samtaler, men der skorter det for hans del. Jeg er høyst intelligent. 

Jeg og mannen utfyller hverandre veldig bra, så vi føler ikke noe på dette. 

Kan jo være slik for dere og? 

 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Hva snakker du om?

Dessverre virker du ikke veldig intelligent ut i fra dette innlegget. Men ofte tror dumme mennesker at de er smartere enn de er, selvinnsikt og refleksjon krever intelligens.

Hva mener du er en "dyp" samtale? Hvilke ting skjønner du mere av?

Anonymkode: 1c361...984

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Elsker du denne mannen? For om du gjør det så betyr ikke disse tingene så mye. 

Jeg er som kjæresten din. Må jeg vite så mye om alt? Er det viktig i forholdet mitt? Nei, jeg syns ikke det. 

Mannen min kan og vet mye. God allmennkunnskap. Det har ikke jeg. Følger heller ikke med på alt som skjer i verden sånn i detalj. Interesserer meg ikke. Han er også høyt utdannet, jeg har knapt videregående  

Men jeg må jo si at jeg er mye mer reflektert enn mannen min, jeg er mye dypere enn han og skjønner mer av andre ting. Jeg vil ha dype samtaler, men der skorter det for hans del. Jeg er høyst intelligent. 

Jeg og mannen utfyller hverandre veldig bra, så vi føler ikke noe på dette. 

Kan jo være slik for dere og? 

 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Hvordan kan du ha en dyp og reflektert samtale om 17. mai uten å vite hvordan det startet?

Anonymkode: 6a0cc...d1b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet han hvordan en tvilling blir til? Det gjerne ikke HVA som er problemet med "dumme" mennesker. Svaret er i en enkel setning. Men det er heller at de ikke vet hvordan og hvorfor. Samme med 17 mai..  

Anonymkode: a5c7e...56f

Jeg nekter å tro at noen er så dumme. Det finnes mange dumme mennesker, men jeg nekter å tro at det finnes voksne folk som ikke vet hvordan en tvilling blir til eller hvorfor vi feirer 17. mai. Så dum og uopplyst er det ikke mulig å være. Han vet vel ikke hva kongen heter eller hvem Erna Solberg er heller da? 

Anonymkode: 907de...70b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis han ikke vet hvorfor vi feirer 17. Mai eller hva en tvilling er...  Har han ikke gått på skole liksom? Det skal rett og slett litt til å ikke vite så banale ting hvis man har vokst opp i Norge. Å ikke «kunne» være høflig eller normal bordskikk høres jo også helt sprøtt ut. Samme med å bare ville se på Mot i Brøstet og aldri noe annet. Det høres jo ut som han har en utviklingshemming eller noe? Seriøst altså. Jeg kjenner flere med psykisk utviklingshemming, og alle vet hvorfor man feirer 17. Mai og hva en tvilling er altså! 

Når jeg så trådens tittel så tenkte jeg at her var det en som skulle rakke ned på partners lave utdannelse og manglende interesse for «viktige» temaer som politikk og samfunn. Ja, kanskje litt dårlig allmennkunnskap, og foretrekker Paradise Hotel over Urix liksom. Også skulle jeg si noe om å respektere hverandres ulikheter, og at folk er forskjellige - uten at de er dumme av den grunn.

Men dette er jo ekstremt. Å ha en så kunnskapsløs mann, som heller ikke er høflig eller har vanlig folkeskikk... Nei, det går ikke altså. Kunne ikke hatt en kjæreste jeg ble flau av å ha med blant folk. En ting er jo å ikke være veldig samfunnsengasjert, men når både allmennkunnskap og folkeskikk er dårligere enn hos min 8 år gamle fetter, da er det noe galt altså.

Anonymkode: c94f1...82c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ha en dyp og reflektert samtale om 17. mai uten å vite hvordan det startet?

Anonymkode: 6a0cc...d1b

Det er da vel ingen som har dype samtaler om 17. mai?

Anonymkode: ab7e8...6fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Selvsagt har intelligens med allmennkunnskap å gjøre. Jeg skal gjøre unntak for mennesker som av en eller annen grunn ikke har gått på skolen. Men: Har du normal intelligens og har gått på skole, da har du med veldig stor sannsynlighet opparbeidet deg allmennkunnskap.

Det er da ikke sikkert. En person kan slite med andre ting som gjør at de ikke klarer å konsentrere seg på skolen eller arbeide med pensum. Det kan være seg ulike diagnoser, trøbbel på hjemmebane, manglende oppfølging fra foreldrene, mobbing osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vel ingen som har dype samtaler om 17. mai?

Anonymkode: ab7e8...6fc

Om du ikke kjenner til hvordan denne dagen oppsto og historien rundt det, så kan du ikke det nei.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om?

Dessverre virker du ikke veldig intelligent ut i fra dette innlegget. Men ofte tror dumme mennesker at de er smartere enn de er, selvinnsikt og refleksjon krever intelligens.

Hva mener du er en "dyp" samtale? Hvilke ting skjønner du mere av?

Anonymkode: 1c361...984

 

Nettopp det jeg skriver, man må være intelligent for å være reflektert og ha selvinnsikt. 

Å ha allmennkunnskap er ikke det samme som å være intelligent. 

Anonymkode: ab7e8...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nettopp det jeg skriver, man må være intelligent for å være reflektert og ha selvinnsikt. 

Å ha allmennkunnskap er ikke det samme som å være intelligent. 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Hvordan kan du ved intelligens alene være reflektert? Hva grunnlag reflekterer du på når du ikke har allmennkunnskap?

(Jeg ser dette blir verre og verre for deg...😂)

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, L'amie skrev:

Det er da ikke sikkert. En person kan slite med andre ting som gjør at de ikke klarer å konsentrere seg på skolen eller arbeide med pensum. Det kan være seg ulike diagnoser, trøbbel på hjemmebane, manglende oppfølging fra foreldrene, mobbing osv.

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nettopp det jeg skriver, man må være intelligent for å være reflektert og ha selvinnsikt. 

Å ha allmennkunnskap er ikke det samme som å være intelligent. 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Å ha allmennkunnskap er ikke det samme som å være intelligent. Men intelligente mennesker har allmennkunnskap, med mindre det er noen grunnleggende helsemessige og oppvekstmessige utfordringer inne i bildet.

Jeg har to barn. De er normalt intelligente. Altså er de på ingen måte dumme, men heller ikke genier. Begge lærte om 17. mai i første klasse, og kunne gi en (enkel) forklaring på hvorfor nasjonaldagen feires. Alle husker det ikke etter 1. klasse. Men de lærer det om igjen i 2., 3., 4., 5. klasse osv. Å ikke få med seg informasjonen på den tiden er rett og slett ikke mulig hvis man har normal intelligens og har gått på skolen (og ikke har en alvorlig diagnose eller et veldig dysfunksjonelt hjem).

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Selvsagt har intelligens med allmennkunnskap å gjøre. Jeg skal gjøre unntak for mennesker som av en eller annen grunn ikke har gått på skolen. Men: Har du normal intelligens og har gått på skole, da har du med veldig stor sannsynlighet opparbeidet deg allmennkunnskap.

'Street-smarts' og 'bok-smart' er jo forskjellig intelligens..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...