Gå til innhold

Hjelp! Samboeren min er dum...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke kjenner til hvordan denne dagen oppsto og historien rundt det, så kan du ikke det nei.

Anonymkode: 5b638...105

Dype samtaler for meg er ikke å snakke om historie. 

Anonymkode: ab7e8...6fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Gent82 skrev:

'Street-smarts' og 'bok-smart' er jo forskjellig intelligens..

Dere kan kverulere på dette alt dere vil. En mann som har blitt voksen, som har gått på skolen og som ikke har en eller annen alvorlig diagnose, men som likevel ikke vet hvorfor man feirer 17. mai, er ikke intelligent.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ved intelligens alene være reflektert? Hva grunnlag reflekterer du på når du ikke har allmennkunnskap?

(Jeg ser dette blir verre og verre for deg...😂)

Anonymkode: 5b638...105

Foretrekker en litt mere intelligent måte å diskutere på enn dette. 😊

Anonymkode: ab7e8...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Dere kan kverulere på dette alt dere vil. En mann som har blitt voksen, som har gått på skolen og som ikke har en eller annen alvorlig diagnose, men som likevel ikke vet hvorfor man feirer 17. mai, er ikke intelligent.

Jeg ser du har misforstått. Et menneske kan godt være intelligent, selv om dette mennesket ikke vet noe. Om et menneske har av ulike grunner blitt forhindret i å lære noe, kan godt samme person være hyperintelligent. Det er ikke mangelen eller tilgangen på kunnskap som definerer om et menneske er intelligent eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Dere kan kverulere på dette alt dere vil. En mann som har blitt voksen, som har gått på skolen og som ikke har en eller annen alvorlig diagnose, men som likevel ikke vet hvorfor man feirer 17. mai, er ikke intelligent.

 

Joda, det er helt fjernt å ikke vite hva 17.mai gjelder, skal ikke kverulere på denne saken. Men gatesmart og boksmart er faktisk to forskjellige ting :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker en litt mere intelligent måte å diskutere på enn dette. 😊

Anonymkode: ab7e8...6fc

Det tviler jeg sterkt på at du gjør. Du har hittil ikke kommet med noe som tyder på at du er i stand til dette.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker en litt mere intelligent måte å diskutere på enn dette. 😊

Anonymkode: ab7e8...6fc

Enig med du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du har misforstått. Et menneske kan godt være intelligent, selv om dette mennesket ikke vet noe. Om et menneske har av ulike grunner blitt forhindret i å lære noe, kan godt samme person være hyperintelligent. Det er ikke mangelen eller tilgangen på kunnskap som definerer om et menneske er intelligent eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

Jeg tror du må lese innleggene mine, jeg. Jeg har skrevet nøyaktig dette. Om et intelligent menneske ikke går på skolen og er forhindret fra å lære, er det selvsagt ikke mindre intelligent av den grunn. Jeg tok forbehold om det.

1 minutt siden, Gent82 skrev:

 

Joda, det er helt fjernt å ikke vite hva 17.mai gjelder, skal ikke kverulere på denne saken. Men gatesmart og boksmart er faktisk to forskjellige ting :P

Ja, det er to forskjellige ting. Men det er vel ikke så relevant for akkurat denne saken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

 

Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men jeg håper kanskje på noen tips og triks. Jeg føler meg rett og slett slem som utleverer samboeren på denne måten, men jeg vet ikke lenger mine arme råd.

 

Jeg har en nydelig samboer. Han er omsorgsfull, gavmild, morsom og snill! Problemet er bare at det begynner å gå opp for meg at han rett og slett er dum - og nærmest stolt av det. Han bærer preg av og egentlig være en gutt med litt mellom ørene, men som aldri i sitt liv har blitt utfordret i samtale hverken i hjemmet, skole eller lignende. Han kommer fra et hjem hvor alle er uten utdannelse, og jeg tror aldri der har blitt diskutert nyheter eller andre samfunnsrefs rundt middagsbordet der. Det er helt grunnleggende kunnskap som mangler hos han, alt fra ordinær høflighet og bordskikk - til generell og banal allmennkunnskap som hva en tvilling er eller hvorfor vi feirer 17. Mai. Jeg opplever det som vanskelig å føre en samtale med han om noe annet enn hans egne interesser, som forøvrig er motorsykler og salg. Det er ingen intellektuell utfordring i hverdagen med han - ikke en gang så mye som å se på en serie på engelsk - her går det i «mot i brøstet» på loop.

Noen tips til å vekke interesse for læring i han? Uten at jeg skal virke nedlatende eller sårende... Og vil dette egentlig være holdbart i lengden...? Vi er kun et par år inn i forholdet... 

 

Jeg vil så gjerne at dette skal fungere, for han er så herlig på andre områder, men dette blir vanskeligere og vanskeligere å håndtere!

Anonymkode: 593ca...87a

Han har ikke bare spilt litt for mye ishockey ? Fått seg noen smeller osv .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Jeg tror du må lese innleggene mine, jeg. Jeg har skrevet nøyaktig dette. Om et intelligent menneske ikke går på skolen og er forhindret fra å lære, er det selvsagt ikke mindre intelligent av den grunn. Jeg tok forbehold om det.

Ja, det er to forskjellige ting. Men det er vel ikke så relevant for akkurat denne saken?

Det har ingenting med om personen går på skolen eller ikke å gjøre. Om denne personen har bestemt seg for å gi blaffen og ikke bry seg om noe av det som blir lært vekk, kan personen likevel være hyperintelligent. Man går da ut av skolen dum som et brød, fordi man ikke ville ta til seg kunnskap. Likefullt endrer ikke dette personens intelligens.

Jeg sier ikke at dette er vanlig, men intelligens er evnen man har til å forstå. Ikke hvorvidt man lærer det eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Ja, det er to forskjellige ting. Men det er vel ikke så relevant for akkurat denne saken?

Da har jeg misforstått. Beklager så meget, frue :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Dype samtaler for meg er ikke å snakke om historie. 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Historisk bakgrunn er relevant når man skal diskutere f.eks. bruk av andre lands flagg i 17. maitoget eller sammenlikne med militærparadene andre land har i stedet for barnetogene.

Anonymkode: 6a0cc...d1b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med om personen går på skolen eller ikke å gjøre. Om denne personen har bestemt seg for å gi blaffen og ikke bry seg om noe av det som blir lært vekk, kan personen likevel være hyperintelligent. Man går da ut av skolen dum som et brød, fordi man ikke ville ta til seg kunnskap. Likefullt endrer ikke dette personens intelligens.

Jeg sier ikke at dette er vanlig, men intelligens er evnen man har til å forstå. Ikke hvorvidt man lærer det eller ikke.

Anonymkode: 5b638...105

Å si at allmennkunnskap ikke har noe som helst med skolegang å gjøre, er vel å trekke det litt langt, synes du ikke? Og hvorfor er det interessant å utforske disse marginale fenomenene som kanskje muligens finnes et sted? Er det relevant for TS?

Dette endrer ingenting på TS' situasjon. La oss si at han har normal intelligens, da, men bare gir blaffen i alt og synes kunnskap er helt uvesentlig. Det gjør ham nøyaktig like kunnskapsløs som om han var dum, og nøyaktig like irriterende å leve med.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare legge til at det er jo en vesensforskjell mellom å «ikke vite hva tvillinger er» og å ikke kunne forklare hvordan tvillinger blir til. Man trenger ikke akkurat være Einstein for å forklare det altså, men om man ikke kan det, så kan det hende det bare handler om manglende interesse for biologi og reproduksjon, og det er jo greit nok.

Samme med det med 17. Mai. Å ikke vite hvorfor vi feirer dagen høres jo nærmest umulig ut, hvis man har vokst opp i Norge og gått på skole. Om man derimot ikke vet alt om hvordan det gikk til, hva som ledet opp til det osv - ja, det er jo noe litt annet. Man kan jo være et normalt oppegående menneske uten å kunne ALT om grunnloven, hvordan den ble til og så videre. 

Jeg er en av de som ikke kan så vanvittig mye om norsk historie før 1900 eller feks naturfag. Kan selvsagt det viktigste, for jeg har jo gått på skole - men det er ikke sånn at jeg nødvendigvis kan ha en dyptgående samtale om hvordan tvillinger blir til eller om detaljene rundt grunnloven i 1814. Men jeg er særs oppdatert på politikk og samfunnsspørsmål, og kan si hvem som er statsråd i alle departementer eller hvem som var statsminister et gitt år, for eksempel. Alle kan ikke kunne alt! Det handler om interesse å gjøre, ikke intelligens. 

Men et visst minimum må man selvsagt kunne forvente. Personlig ville det bekymret meg langt mer at mannen ikke har lært normal høflighet og folkeskikk riktignok. 

Anonymkode: c94f1...82c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Å si at allmennkunnskap ikke har noe som helst med skolegang å gjøre, er vel å trekke det litt langt, synes du ikke? Og hvorfor er det interessant å utforske disse marginale fenomenene som kanskje muligens finnes et sted? Er det relevant for TS?

Dette endrer ingenting på TS' situasjon. La oss si at han har normal intelligens, da, men bare gir blaffen i alt og synes kunnskap er helt uvesentlig. Det gjør ham nøyaktig like kunnskapsløs som om han var dum, og nøyaktig like irriterende å leve med.

 

Når en intelligent person ikke får utviklet sine evner vil han ha problemer med å fungere i forskjellige sammenhenger. For eksempel vil en med høy intelligens om ikke får utviklet evnene sine i skolen kunne falle fra og gå gjennom livet og faktisk tro at han er mindre intelligent enn folk flest. Derfor blir enkelt overrasket når de i voksen alder tar en IQ test og finner ut at de faktisk får rundt og har en høyere intelligens enn folk flest. Det hele blir en litt absurd og paradoksal situasjon. Derfor ser vi at det er viktig at de med høy intelligens får utviklet seg og brukt sine evner helt fra de er barn. Ikke bare i skolen, men også hjemme og ellers på fritiden.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

32 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Å si at allmennkunnskap ikke har noe som helst med skolegang å gjøre, er vel å trekke det litt langt, synes du ikke? Og hvorfor er det interessant å utforske disse marginale fenomenene som kanskje muligens finnes et sted? Er det relevant for TS?

Dette endrer ingenting på TS' situasjon. La oss si at han har normal intelligens, da, men bare gir blaffen i alt og synes kunnskap er helt uvesentlig. Det gjør ham nøyaktig like kunnskapsløs som om han var dum, og nøyaktig like irriterende å leve med.

Jeg har heller ikke sagt noe om allmennkunnskap. Dette er det du som sier at jeg "trekker langt".

Jeg snakker om intelligens.

Anonymkode: 5b638...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke dum. Dere har bare ulike interesser, og har forskjellig forståelse av hva som er viktig og mindre viktig. Synes faktisk det er du som er dum her.

Anonymkode: 2ac85...d96

Han er jo stokk dum når han ikke vet hva en tvilling er eller hvorfor vi feirer 17.mai...

Ærlig talt.

Anonymkode: 7573f...90d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker du denne mannen? For om du gjør det så betyr ikke disse tingene så mye. 

Jeg er som kjæresten din. Må jeg vite så mye om alt? Er det viktig i forholdet mitt? Nei, jeg syns ikke det. 

Mannen min kan og vet mye. God allmennkunnskap. Det har ikke jeg. Følger heller ikke med på alt som skjer i verden sånn i detalj. Interesserer meg ikke. Han er også høyt utdannet, jeg har knapt videregående  

Men jeg må jo si at jeg er mye mer reflektert enn mannen min, jeg er mye dypere enn han og skjønner mer av andre ting. Jeg vil ha dype samtaler, men der skorter det for hans del. Jeg er høyst intelligent. 

Jeg og mannen utfyller hverandre veldig bra, så vi føler ikke noe på dette. 

Kan jo være slik for dere og? 

 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Reflektere helt uten kunnskap må jo bli veldig pussig. Du finner opp enhver "dype" tanke på nytt; adresserer resonnementer som mest sannsynlig er blitt utforsket av filosofer eller politikere i århundrer.

"I grunn er det jo veldig urettferdig med lønnsforskjellene i samfunnet. Tenk så flott det ville vært om alle tjente like mye!" (Gratulerer, du har funnet opp kommunismen på nytt!)

"Hvordan kan jeg egentlig vite noe som helst sikkert? Jo, jeg kan jo i alle fall vite at jeg tviler på ting! Og for å kunne tvile må jeg jo kunne tenke. Og siden jeg tenker, så må jeg jo eksistere." (Gratulerer, du er bare 400 år etter Descartes i å gjøre denne refleksjonen)

Anonymkode: de1d8...ac1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var bare for å få frem at intelligens ikke har noe med allmennkunnskap å gjøre. 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Selvfølgelig har almennkunnskap med intelligens å gjøre, særlig hvis man bor i Norge og all verdens informasjon bare er et tastetrykk unna. Intelligens og en innebygd nysgjerrighet for all verdens kunnskap hører sammen. 

Anonymkode: 2372f...4b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, L'amie skrev:

Det er da ikke sikkert. En person kan slite med andre ting som gjør at de ikke klarer å konsentrere seg på skolen eller arbeide med pensum. Det kan være seg ulike diagnoser, trøbbel på hjemmebane, manglende oppfølging fra foreldrene, mobbing osv.

Eller en manglende nysgjerrighet for verden rundt seg. 

Anonymkode: 2372f...4b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...