Gå til innhold

Hjelp! Samboeren min er dum...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men jeg håper kanskje på noen tips og triks. Jeg føler meg rett og slett slem som utleverer samboeren på denne måten, men jeg vet ikke lenger mine arme råd.

 

Jeg har en nydelig samboer. Han er omsorgsfull, gavmild, morsom og snill! Problemet er bare at det begynner å gå opp for meg at han rett og slett er dum - og nærmest stolt av det. Han bærer preg av og egentlig være en gutt med litt mellom ørene, men som aldri i sitt liv har blitt utfordret i samtale hverken i hjemmet, skole eller lignende. Han kommer fra et hjem hvor alle er uten utdannelse, og jeg tror aldri der har blitt diskutert nyheter eller andre samfunnsrefs rundt middagsbordet der. Det er helt grunnleggende kunnskap som mangler hos han, alt fra ordinær høflighet og bordskikk - til generell og banal allmennkunnskap som hva en tvilling er eller hvorfor vi feirer 17. Mai. Jeg opplever det som vanskelig å føre en samtale med han om noe annet enn hans egne interesser, som forøvrig er motorsykler og salg. Det er ingen intellektuell utfordring i hverdagen med han - ikke en gang så mye som å se på en serie på engelsk - her går det i «mot i brøstet» på loop.

Noen tips til å vekke interesse for læring i han? Uten at jeg skal virke nedlatende eller sårende... Og vil dette egentlig være holdbart i lengden...? Vi er kun et par år inn i forholdet... 

 

Jeg vil så gjerne at dette skal fungere, for han er så herlig på andre områder, men dette blir vanskeligere og vanskeligere å håndtere!

Anonymkode: 593ca...87a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er ikke dum. Dere har bare ulike interesser, og har forskjellig forståelse av hva som er viktig og mindre viktig. Synes faktisk det er du som er dum her.

Anonymkode: 2ac85...d96

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ekstremt at han ikke verken kjenner til normal folkeskikk eller vet hvorfor man feirer 17. mai, så lurer jeg litt på hvordan du har klart å være sammen med han i et par år uten å registrere det før nå? 

En annen sak er at han må ville det selv. Hvis han er fornøyd med ting som de er og ikke er interessert i å lære nye ting, er det ikke så mye du får gjort med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du må snakke med han om, for det er ikke noe vi på Kg kan fikse for deg. Vi kan ikke sitte her og oppfordre han om å bli mere intellektuell.

Når det er sagt, så går det an på bli "smartere" hvis man vil. Jeg feks, hadde dårlig utdanning etter å ha droppet ut av vdg. Men med vilje til det så har jeg fått både realfag og almennfag og tilogmed begynt å lese noen bøker og dikt.

Det skal sies at jeg alltid har vært samfunnsinteressert.

Men for meg var greia altså at alle andre rundt meg (damas omgangskrets) virket så beleste at jeg følte meg dum. Men jeg visste jo at jeg klarte å lære. Så da begynte jeg med noe enkel litteratur og så noen naturfilmer med Sir David Attenborough (BBC) osv. Sånn for å lære litt. Så sa de til meg på jobben at det ville være enklere for meg å få en stilling med mere lønn hvis jeg tok almennfag, bla. Så da gjorde jeg det og føler meg mere "med" i dag, i damens krets. Jeg er ikke "han uten skolegang." 

Men det krever jo at man vil. Så hvis din type ikke er interessert er du nok dømt til å se "Mot i Brøstet" sammen med han.

(Forøvrig lærte jeg også ganske mye om den ulike naturen og temperatursonene rundt på kloden av de naturfilmene, så jeg har fortsatt å se på sånt. Feks på Discovery.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er: hvordan i alle dager har forholdet vart i to år?

Jeg og min mann er også veldig forskjellige. Jeg med høy utdannelse, og han uten noe, men han er jo smart likevel, og vi diskuterer både politikk og verden generelt. 

Jeg tror dette blir vanskelig i lengden, da du ikke blir utfordret kognitivt, og heller må fungere som en lærer for han.

Du kan jo prøver å snakke med han om det, at du gjerne ønsker å diskutere og snakke om aktuelle saker med han? Ta det seriøst opp med han, og se hvordan han reagerer. Om han jo har de andre kvalitetene du skriver bør han jo skjønne at dette er viktig for deg!:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke dum. Dere har bare ulike interesser, og har forskjellig forståelse av hva som er viktig og mindre viktig. Synes faktisk det er du som er dum her.

Anonymkode: 2ac85...d96

Høflighet og bordskikk regnes vel vanligvis ikke som interesser ..? Det er noe de fleste lærer som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg rett og slett ikke kunne vært en som manglet grunnleggende kunnskap. Det viktigste for meg er å ha en god samtalepartner og som bryr seg om samfunnet rundt seg. For neg hadde ikke dette forholdet vært liv laga.

Ikke misforstå, min samboer har ikke engang fullført videregående, men han bryr seg om verden rundt seg og generelt en jeg ser på som intellektuell.

Vil du virkelig være sammen med en som ikke klarer å stimulere deg intellektuelt?

Du kan jo prøve å dra han med på ting og se om det vekker interesse, men tror det kan bli vanskelig om han ikke viser interesse for dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ti10 skrev:

Høflighet og bordskikk regnes vel vanligvis ikke som interesser ..? Det er noe de fleste lærer som barn.

Det kan jeg være enig i. Det å forvente at andre er samfunnsengasjert fordi en er det selv blir for dumt.

Anonymkode: 2ac85...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg være enig i. Det å forvente at andre er samfunnsengasjert fordi en er det selv blir for dumt.

Anonymkode: 2ac85...d96

Anonym, jeg tror ikke du forsto at denne kommentaren ikke var enig med påstanden din. 

 

Anonymkode: 593ca...87a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke dum. Dere har bare ulike interesser, og har forskjellig forståelse av hva som er viktig og mindre viktig. Synes faktisk det er du som er dum her.

Anonymkode: 2ac85...d96

Selvfølgelig er han dum. Stokk dum, faktisk. Hvis du har fullført grunnskolen uten å skjønne hva 17. mai er, synes jeg det er helt utrolig at han i det hele tatt klarer å fungere på jobben.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som han og er kvinne. 

 

Anonymkode: ab7e8...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg hele tråden er ubegripelig - hvordan kan man ha vært sammen noen i to år uten å reagere på dette før? - men for å svare på spørsmålet: Nei, det er ikke holdbart i lengden. Du er kjempefrustrert etter to år. Han vet ikke hva en tvilling er og har ikke bordskikk. Prøv å få et par barn med denne mannen, og se hvordan han takler alle de sosiale settingene og all informasjonen som kommer fra skolen.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonym, jeg tror ikke du forsto at denne kommentaren ikke var enig med påstanden din. 

 

Anonymkode: 593ca...87a

Jeg tror ikke du forstod hva jeg svarte på ;) 

Anonymkode: 2ac85...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Selvfølgelig er han dum. Stokk dum, faktisk. Hvis du har fullført grunnskolen uten å skjønne hva 17. mai er, synes jeg det er helt utrolig at han i det hele tatt klarer å fungere på jobben.

Han bryr seg vel bare ikke om 17 mai. Alle vet hvilken dag det er.

Anonymkode: 2ac85...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bryr seg vel bare ikke om 17 mai. Alle vet hvilken dag det er.

Anonymkode: 2ac85...d96

Det er greit å ikke bry seg veldig om 17. mai, men voksne folk forventes å vite hvorfor vi feirer det. Det er allmennkunnskap.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var sammen med en lignende fyr en gang. Det varte i tre år. Et av de årene var avstandsforhold (vi bodde i hhv Norge og Sverige).

Han var snill og grei og sexy og pen, og jeg regner med at han fløt på det ganske lenge. Men forskjellene ble klare så fort vi flyttet sammen. Prøvde å leve med dem, men klarte ikke helt å svelge det at han mente at bøker som ikke var prikklike på bokryggene var stygge å ha i bokhyllen. Han mente at bøker burde se ut som den Readers Digest samlingen faren hans hadde kjøpt ferdig og som ingen noensinne hadde åpnet, og sto i stueseksjonen hjemme der han vokste opp. Der var alle bind helt like. Og uleste. Bøker skulle stå til pynt og være hyllefyll bare...

Han fortalte meg at han hadde lest èn enkelt bok i hele sitt liv, og det var under tvang på skolen. Skal legges til at han led av dysleksi, og det føltes sikkert derfor ekstra vanskelig for han å stave seg gjennom en tekst i en hel bok.

Han visste heller ikke hvor alle de fargede menneskene på Haiti kom fra.... En gang det var på nyhetene at det var gateopprør i Port-au-Prince, så man på tv-innslaget at det vrimlet av opprørte og sinte fargede, sorte mennesker i gatene der. Kjæresten min, da samboer, spurte da forundret hvor Haiti lå. I havet et godt stykke utenfor Amerika, svarte jeg. Forvirret spurte han da hvorfor amerikanerne dro helt til Afrika for å hente slaver, når de bare kunne dratt til Haiti og hentet dem....

Nei, det er ikke lett å være sammen med noen som mangler en del allmennkunnskap. Det blir liksom lite å snakke om i lengden.

For min del varte det i tre år. 

 

Endret av Million
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Forvirret spurte han da hvorfor amerikanerne dro helt til Afrika for å hente slaver, når de bare kunne dratt til Haiti og hentet dem....

Unnskyld meg, men...LOL 😂

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Det er greit å ikke bry seg veldig om 17. mai, men voksne folk forventes å vite hvorfor vi feirer det. Det er allmennkunnskap.

Selvfølgelig vet han det.

Anonymkode: 2ac85...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...