Gå til innhold

Dere som har elbil, kan dere si med hånden på hjertet at dere er fornøyd med el?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

750k? Hvis prisen er for høy er jo pris et argument ikke om de går på el. 

Anonymkode: 0e3b3...f5c

Ser at audien kan trekke 1800 og teslaen 2250 😂 Det er jo ingenting og iallefall ikke et reelt alternativ til en ordinær dieselbil. Min gamle Mercedes E klasse med bakhjulsdrift kunne også trekke 2200, just sayin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Sirah skrev:

Ser at audien kan trekke 1800 og teslaen 2250 😂 Det er jo ingenting og iallefall ikke et reelt alternativ til en ordinær dieselbil. Min gamle Mercedes E klasse med bakhjulsdrift kunne også trekke 2200, just sayin.

Lurer på hvor langt de kommer med den vekten også, tviler på de kommer seg mer enn et par mil på flatmark om vinteren 😂😂😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Elsker min lille Leaf, som snart er 3 år gammel. Om to uker skal vi bytte den ut med en ny Leaf 😁

Aldri hatt rekkeviddeangst! Nå er det i tillegg ganske bra dekning av hurtigladere.

Anonymkode: 87495...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Lurer på hvor langt de kommer med den vekten også, tviler på de kommer seg mer enn et par mil på flatmark om vinteren 😂😂😂😂

Kjenner noen som prøvde å trekke hest med tesla vinterstid 😂 Det gikk ikke så bra 🙈 Gøy og ta med seg hest og henger for å lade 🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Kjenner noen som prøvde å trekke hest med tesla vinterstid 😂 Det gikk ikke så bra 🙈 Gøy og ta med seg hest og henger for å lade 🤪

Da er man ikke mye smart, alle vet jo at elbiler/lekebiler er totalt ubrukelig om vinteren og hvertfall da med trekking av tilhenger 😂😂😂 

Noen går alltid på agnet, det er bare å få bort alle elbiler fra Norge og sende de sørover hvor de hører hjemme 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Ioniq, pendler 7-8 mil hver dag, bor i kaldeste delen av Trøndelag - og rekkevidde er ikke noe problem. 

Sparer masse penger hver dag, og ja - innrømmer glatt at det er daglig besparelse som avgjorde mitt valg av bil, og ikke pga miljø. Ang henger så er det vel 3 år siden sist jeg hadde behov for å kjøre med henger, og kan evt leie eller låne av bekjente hvis behovet skulle oppstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
16 timer siden, Fotballmamma skrev:

Jeg er superfornøyd med min Ioniq, pendler 7-8 mil hver dag, bor i kaldeste delen av Trøndelag - og rekkevidde er ikke noe problem. 

Sparer masse penger hver dag, og ja - innrømmer glatt at det er daglig besparelse som avgjorde mitt valg av bil, og ikke pga miljø. Ang henger så er det vel 3 år siden sist jeg hadde behov for å kjøre med henger, og kan evt leie eller låne av bekjente hvis behovet skulle oppstå.

Dette. Jeg forstår selvsagt at noen er helt nødt til å trekke henger jevnlig, f.eks. de i spesielle håndverkeryrker og som har hest. La dem ha dieselbil og bensinbil. De trenger det. Helt greit. Det blir en spesiell bruksbil for spesielle behov. 

For vår del kjører vi med henger noen få ganger i mnd, og da er det ikke snakk om store, tunge lass. Vi har Tesla og kan gjøre det, men for de få gangene kunne vi også lånt bil og henger av familie, eller betalt for lån. Alle trenger ikke en bil som kan trekke henger eller en tilhenger i garasjen. Vi må tenke nytt. Alle trenger ikke å kjøpe alt av utstyr pga alt søppel og utslipp det fører med seg. 

Når det gjelder det at folk velger el pga økonomi og ikke pga miljø, ja, det var hele poenget! Det er nettopp den typen politikk som funker. Hvis vi skal vente på at alle får et personlig engasjement for klima og miljø her i verden, kommer vi til å gå under lenge før det. Politikere som legger til rette for et miljøvennlig liv (med mest mulig gulrot framfor pisk selvsagt), er helt nødvendige!

1) De aller fleste vanlige privatbilister bør gå over til el slik at man ikke brenner av mer fossilt her i verden enn man må.
2) Noen trenger fortsatt bensin/diesel, som forskjellige arbeidsbiler, traktorer, til aggregater, båter osv. Spar fossilt brennstoff til disse i stedet for at alle har bil med forbrenningsmotor.
3)  La oss alle bli flinkere til å bytte, låne og leie utstyr i stedet for at alle har kjeller og loft fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tiidligere i år ble vi helelektriske, har nå to elbiler og er veldig fornøyd. i3 for henne og bykjøring og en Model S for han og langkjøring.

Selv med billån på teslaen sparer vi over 2000kr i måneden sammenlignet med de gamle bilene vi hadde før. 

Virker som de fleste i denne tråden som ikke allrede har elbil egentlig skulle hatt lastebil.

Synes det er så rart med alle som absolutt må ha behov for å trekke henger hele tiden. Det blir noen jævlig dyre turer på dynga med hageavfall eller en ekstremt dyr platting istedenfor å kjøre elbil og heller betale for frakt de gangene det er nødvendig.

 

 

Anonymkode: 23ad1...538

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig blir jeg litt (positivt) overrasket over svarene i denne tråden.

Blant de jeg kjenner med el-bil virker det kun som om det er de økonomiske fordelene med el-bil som gjør at de kjører dem.

Fir eksempel da det ble snakk om å avslutte momsfritaket på el-bil,  da kom argumentet:"da er der ingenting positivt igjen med el-bil, og vi kommer til å gå tilbake til fossilt drivstoff"

Anonymkode: b6dae...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min elbil da jeg studerte og skulle begynne å jobbe 80% i en annen by. Skulle jeg kjørt min gamle bensinbil ville jeg brukt rundt 5-6000 i måneden på kjøring, bensin, parkering.. kjøpte i stedet en elbil da jeg kunne få kostnadene ned i rundt 600 kr i stedet. Kjøpte altså mye pga godene, men ville nok endt med å kjøpe en elbil uansett fordi jeg hadde hatt lyst på det lenge. Har nå hatt bilen i et halvt år og er storfornøyd. Bruker rundt 2 timer tur-retur til jobb og det går så det suser. Veldig fornøyd. 

Anonymkode: ab8c0...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg hvor mange i denn tråden det er som sier at de ikke trenger å kjøre med henger. Hengeren vår er i bruk «hele tiden». Det ha den vært siden vi kjøpte oss enebolig for 30 år siden. Det er jo stadig noe stort som skal fraktes. Ikke minst siden vi har aktive tenåringsbarn. I tillegg til egne «greier», så er det 4-5 dugnader hvert år og arrangering av loppemarked. Mannen min fleiper med at det føles tomt og rart de gangene han kjører bil uten henger på slep. 

Så ja, mangelen på trekkraft er grunnen til at vi ikke har el-bil.

Anonymkode: 95c77...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forundrer meg hvor mange i denn tråden det er som sier at de ikke trenger å kjøre med henger. Hengeren vår er i bruk «hele tiden». Det ha den vært siden vi kjøpte oss enebolig for 30 år siden. Det er jo stadig noe stort som skal fraktes. Ikke minst siden vi har aktive tenåringsbarn. I tillegg til egne «greier», så er det 4-5 dugnader hvert år og arrangering av loppemarked. Mannen min fleiper med at det føles tomt og rart de gangene han kjører bil uten henger på slep. 

Så ja, mangelen på trekkraft er grunnen til at vi ikke har el-bil.

Anonymkode: 95c77...c12

Temmelig sært. Ser man i trafikken så har 99,9999% av bilene ikke henger bak seg.

Anonymkode: c5fb4...921

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forundrer meg hvor mange i denn tråden det er som sier at de ikke trenger å kjøre med henger. Hengeren vår er i bruk «hele tiden». Det ha den vært siden vi kjøpte oss enebolig for 30 år siden. Det er jo stadig noe stort som skal fraktes. Ikke minst siden vi har aktive tenåringsbarn. I tillegg til egne «greier», så er det 4-5 dugnader hvert år og arrangering av loppemarked. Mannen min fleiper med at det føles tomt og rart de gangene han kjører bil uten henger på slep. 

 Så ja, mangelen på trekkraft er grunnen til at vi ikke har el-bil.

Anonymkode: 95c77...c12

Høres ikke ut som det er snakk om veldig tunge ting? Da hadde en model 3 vært midt i blinken.

Anonymkode: 2f63d...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man trenger henger flere ganger i uka så burde man nok heller kjøpt en lastebil

Anonymkode: 5fa6d...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man trenger henger flere ganger i uka så burde man nok heller kjøpt en lastebil

Anonymkode: 5fa6d...289

? Ok, så om jeg f.eks hadde hatt behov til å ha med meg dieselaggregat rundt på jobber, så hadde det vært bedre å kjøpe en lastebil ?? 
HVor er logikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Geirfuglen skrev:

Dette. Jeg forstår selvsagt at noen er helt nødt til å trekke henger jevnlig, f.eks. de i spesielle håndverkeryrker og som har hest. La dem ha dieselbil og bensinbil. De trenger det. Helt greit. Det blir en spesiell bruksbil for spesielle behov. 

For vår del kjører vi med henger noen få ganger i mnd, og da er det ikke snakk om store, tunge lass. Vi har Tesla og kan gjøre det, men for de få gangene kunne vi også lånt bil og henger av familie, eller betalt for lån. Alle trenger ikke en bil som kan trekke henger eller en tilhenger i garasjen. Vi må tenke nytt. Alle trenger ikke å kjøpe alt av utstyr pga alt søppel og utslipp det fører med seg. 

Når det gjelder det at folk velger el pga økonomi og ikke pga miljø, ja, det var hele poenget! Det er nettopp den typen politikk som funker. Hvis vi skal vente på at alle får et personlig engasjement for klima og miljø her i verden, kommer vi til å gå under lenge før det. Politikere som legger til rette for et miljøvennlig liv (med mest mulig gulrot framfor pisk selvsagt), er helt nødvendige!

1) De aller fleste vanlige privatbilister bør gå over til el slik at man ikke brenner av mer fossilt her i verden enn man må.
2) Noen trenger fortsatt bensin/diesel, som forskjellige arbeidsbiler, traktorer, til aggregater, båter osv. Spar fossilt brennstoff til disse i stedet for at alle har bil med forbrenningsmotor.
3)  La oss alle bli flinkere til å bytte, låne og leie utstyr i stedet for at alle har kjeller og loft fulle.

Sludder vås! Vi står fritt til å velge nøyaktig hva vi vil! Og når avgifter og mva tilkommer batteribilene blir de så dyre at lommeboka skal være velfyllt for kunne kjøpe selv av de billigste utgavene. Allerede nå, er jo de utgavene som trekke henger, like dyre som huset mitt da jeg kjøpte dèt, og et lån for å for kjøpe selv brukt batteribil henger ikke på greip for å kunne trekke henger de gangene man skal det. Og nei, det er ikke snakk om hvor mye, men når hengeren skal trekkes så skjer det når JEG, ikke når det passer hverken nabo eller slektninger, elle andre. 

Hørte for ikke lenge siden det hadde vært bilutstilling i Hamburg, hvor det var med folk fra norsk bilbransje, og de var en smule overrasket over var det ikke var èn eneste batteribil med på utstillingen. Kan du tenke deg hvorfor? Før du begynner å tenke,  må du huske at batteribilsalget i Norge går på steroider! Hadde de ikke vert fritatt for mva, avgifter, og sterkt redusert/fjernet årsavgift, hadde det ikke vert atraktivt her på heller!

Anonymkode: 551e1...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sludder vås! Vi står fritt til å velge nøyaktig hva vi vil! Og når avgifter og mva tilkommer batteribilene blir de så dyre at lommeboka skal være velfyllt for kunne kjøpe selv av de billigste utgavene. Allerede nå, er jo de utgavene som trekke henger, like dyre som huset mitt da jeg kjøpte dèt, og et lån for å for kjøpe selv brukt batteribil henger ikke på greip for å kunne trekke henger de gangene man skal det. Og nei, det er ikke snakk om hvor mye, men når hengeren skal trekkes så skjer det når JEG, ikke når det passer hverken nabo eller slektninger, elle andre. 

Hørte for ikke lenge siden det hadde vært bilutstilling i Hamburg, hvor det var med folk fra norsk bilbransje, og de var en smule overrasket over var det ikke var èn eneste batteribil med på utstillingen. Kan du tenke deg hvorfor? Før du begynner å tenke,  må du huske at batteribilsalget i Norge går på steroider! Hadde de ikke vert fritatt for mva, avgifter, og sterkt redusert/fjernet årsavgift, hadde det ikke vert atraktivt her på heller!

Anonymkode: 551e1...969

Du kan umulig ha lest innlegget mitt. Jeg skriver jo at de som må trekke henger jevnlig har spesielle behov og gjerne må velge bensin/diesel, men at det sjelden er behov for det hos den vanlige bilbruker. 

Og jeg skriver jo også at det er utrolig flott at det er lagt til rette for å velge elbiler, da det er tydelig at det er politikk som funker når til og med ikke-miljøbevisste velger el. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Du kan umulig ha lest innlegget mitt. Jeg skriver jo at de som må trekke henger jevnlig har spesielle behov og gjerne må velge bensin/diesel, men at det sjelden er behov for det hos den vanlige bilbruker. 

Og jeg skriver jo også at det er utrolig flott at det er lagt til rette for å velge elbiler, da det er tydelig at det er politikk som funker når til og med ikke-miljøbevisste velger el. :)

 

Tull, har behov for bil, ergo bruker jeg diesel eller bensin.. 
Lekebil holder jeg meg unna, hører hjemme på tivoli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Du kan umulig ha lest innlegget mitt. Jeg skriver jo at de som må trekke henger jevnlig har spesielle behov og gjerne må velge bensin/diesel, men at det sjelden er behov for det hos den vanlige bilbruker. 

Og jeg skriver jo også at det er utrolig flott at det er lagt til rette for å velge elbiler, da det er tydelig at det er politikk som funker når til og med ikke-miljøbevisste velger el. :)

 

Da skal du lese ditt eget innlegg ditt én gang til. Da vil du se at de som DU, vil skal/må/bør/kan kjøre bensin/diesel, er de som er innen visse yrkesgrupper! Ikke den vanlige mann og kvinne med en normal inntekt! Men siden du er eier av en Tesla med hengerfeste, har du vel inntekten deretter? Eller du den gruppen som går under denne artikkelen?

Et kjapt søk i Brønnøysundregistrene på regnr til to forskjellige Telsa modelX, viser at de har en heftelse på nesten nøyaktig 790.000,-!!! Hva i himmelens navn er vitsen ved å forherlige biler til slike priser?? Hvorfor selger de så nye biler så fort, etter kort eie?(De er private begge annonsene) Eller har de driti på draget og fant ut at det ikke var noe for de allikevel? Eller er de noen økonomiske rotehuer som ikke skjønte at lånet måtte betales, selv om bilen går "billig" når man skal befraktes fra A til B?

Anonymkode: 551e1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal du lese ditt eget innlegg ditt én gang til. Da vil du se at de som DU, vil skal/må/bør/kan kjøre bensin/diesel, er de som er innen visse yrkesgrupper! Ikke den vanlige mann og kvinne med en normal inntekt! Men siden du er eier av en Tesla med hengerfeste, har du vel inntekten deretter? Eller du den gruppen som går under denne artikkelen?

Et kjapt søk i Brønnøysundregistrene på regnr til to forskjellige Telsa modelX, viser at de har en heftelse på nesten nøyaktig 790.000,-!!! Hva i himmelens navn er vitsen ved å forherlige biler til slike priser?? Hvorfor selger de så nye biler så fort, etter kort eie?(De er private begge annonsene) Eller har de driti på draget og fant ut at det ikke var noe for de allikevel? Eller er de noen økonomiske rotehuer som ikke skjønte at lånet måtte betales, selv om bilen går "billig" når man skal befraktes fra A til B?

Anonymkode: 551e1...969

Jeg forstår ikke helt hva som er spørsmålet ditt her? Hva er argumentet ditt for at en vanlig elbil ikke funker for den jevne nordmann?

Vi ligger nok noe over medianinntekt, men med 25 mils pendling om dagen lønte det seg fort å gå over til to elbiler. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...