Gå til innhold

Dere som har elbil, kan dere si med hånden på hjertet at dere er fornøyd med el?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte elbil fordi én av oss pendler nokså kort etter jobbskifte. Ingen bomringer eller parkeringsavgift eller den slags her ennå.

Det som viste seg er at vi liker utrolig godt hvor stille den er. Bilen går godt fra stillestående og er svært praktisk for all småkjøring.

Vi har to bensinbiler utenom. De blir brukt litt i ny og ne og varebilen spesielt er vanskelig å erstatte (kjører mye greier til anleggsplasser osv).

Elbilen er sånn sett blitt hovedbilen vår, mot formodning. Jeg kan lade gratis like ved jobben, så tar samboer bilen frem og tilbake til jeg skal lade den igjen. Slik blir det bortimot null i løpende kostnader, kun dekk, spylevæske, lyspærer og slikt utenom forsikringen og veiavgiften.

Så svaret er ja, vi er storfornøyd. 

Likevel synes jeg ikke at samfunnet skal bære kostnadene med privatbilismen. Feilslått pengebruk i mine øyne. Vi kjøpte Leafen brukt for 70.000 kr.

Anonymkode: 48350...3e2

Endret av Kragebein
Ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Da bør du slik til at du ikke må flere mil kun for å komme i butikk, elbil fungerer innenfor ring 3

Hvordan vet du, som ikke eier en elbil selv, hvor en elbil fungerer og ikke?

Selv flere år gamle elbiler klarer mellom 15 og 20 mil på vinteren, så hvorfor skulle man ikke klare seg med det om man har et par mil til butikken?

At du foretrekker diesel får være ditt valg. Folk velger elbil fordi de kan få en (nesten) ny bil til en lav pris med svært lave driftskostnader.

Skjeller du også ut alle de som kjøper First Price-loff i stedet for det dyreste brødet hos bakeren? De som handler på Kiwi fremfor Meny? Det er nemlig akkurat den samme mentaliteten du kritiserer. Noe som er ironisk da du har dieselmotor i bilen din fordi den er billigere i drift og innkjøp enn tilsvarende bensinmotor.

Jeg tenker du burde feie for egen dør og bry deg om deg og ditt fremfor å kritisere andre for helt meningsløse ting.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger to biler som har lang rekkevidde da vi bor ute på distriktet. I tillegg har vi familie på andre siden av landet, så vi kjører en del langturer. Kjøpte elbil i 2014, men byttet den mot en hybrid to år senere. Hadde en dieselbil i tillegg. Venter nok enda noen år med å bytte til elbil igjen.

Anonymkode: 692b5...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt elbil i 5 år, en liten E-Up. Er fornøyd. Men det er selvsagt fordi den er kjøpt utifra mine behov. For noen med stor familie, behov for lang rekkevidde, mye baggasjeplass osv, er den ikke noe lurt valg. Det er vel med bil som med andre ting man kjøper , kjøp utifra ditt behov, ikke hva andre mener er ok.

Anonymkode: e2b5f...f8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri mer bensin/diesel på meg 

Anonymkode: 46ecf...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri mer bensin/diesel på meg 

Anonymkode: 46ecf...e73

Lekebiler er bedre?? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor bor dere som er så fornøyde med EL-bil? Alle jeg kjenner som har kjøpt EL-bil (utenom Tesla) har endt opp med å selge og kjøpe diesel eller bensin igjen fordi at rekkevidden kort og greit ikke er god nok. Bor i en mellomstor by. 

Jeg skulle gjerne hatt en EL-bil som en bil nr to, men det kan ikke svare seg for meg å ha to biler. Det skal jo forsikres og vedlikeholdes og jeg kan kjøre noen mil for innkjøpsprisen. 

Lånte en BMW EL-bil en periode og det var jo som å kjøre gokart. Artig nok å kjøre, men kom meg knapt tur/retur jobb. Fikk heller ikke med meg stort så måtte ofte bruke den andre bilen stede. Til og fra butikken og til småkjøring var den jo derimot genial, men man kan jo ikke ha en egen bil for å kjøre til butikken? Det er jo litt over gjennomsnittet råflott :) 

Så lenge EL-bilen ikke kan matche dieselbilen min på noen områder blir det nok noen år til jeg bytter den ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde el-bil det året jeg trodde jeg var homofil. Men da jeg ble hetero igjen så kjøpte jeg dieselbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirah skrev:

Hvor bor dere som er så fornøyde med EL-bil? Alle jeg kjenner som har kjøpt EL-bil (utenom Tesla) har endt opp med å selge og kjøpe diesel eller bensin igjen fordi at rekkevidden kort og greit ikke er god nok. Bor i en mellomstor by. 

Jeg skulle gjerne hatt en EL-bil som en bil nr to, men det kan ikke svare seg for meg å ha to biler. Det skal jo forsikres og vedlikeholdes og jeg kan kjøre noen mil for innkjøpsprisen. 

Lånte en BMW EL-bil en periode og det var jo som å kjøre gokart. Artig nok å kjøre, men kom meg knapt tur/retur jobb. Fikk heller ikke med meg stort så måtte ofte bruke den andre bilen stede. Til og fra butikken og til småkjøring var den jo derimot genial, men man kan jo ikke ha en egen bil for å kjøre til butikken? Det er jo litt over gjennomsnittet råflott :) 

Så lenge EL-bilen ikke kan matche dieselbilen min på noen områder blir det nok noen år til jeg bytter den ut. 

Elbil passer innenfor ring 3, utenom det så er det kun de dyre 500k+ bilene som klarer hvertfall på en vinterdag med 20 blå.. 

Innen vi normale vurderer elbil så er elbil svartelistet slik diesel er i dag, da er det noe nytt og mer miljøvennlig som har kommet. 

Jeg bytter ikke ut diesel før biler får lunger og går på luft 👍🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gent82 skrev:

Jeg hadde el-bil det året jeg trodde jeg var homofil. Men da jeg ble hetero igjen så kjøpte jeg dieselbil.

Den var god! 😂😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en e-golf og en diesel stasjonsvogn. Må uansett ha to biler. Det er e-golfen som brukes her. Dieselbilen brukes bare når vi trekker henger eller på annen måte har behov for plassen i stajonsvogna, skal på langtur eller når e-golfen allerede er i bruk. Jeg anslår at 95% av tiden klarer vi oss med rekkevidden på e-golfen (190) til tross for at vi bor på bygda. 

Når stadjonsvogna skal byttes ut blir det med en hybrid eller el-bil til.

Så ja, vi er 100% fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎05‎.‎2019 den 22.14, BMW 5-serie 535D skrev:

Dere som har elbil, kan dere virkelig med hånden på hjertet si at elbil er flott og at dere aldri savner diesel eller bensinbil? 

Dere som har elbil, har dere også en ordentlig bil i tillegg, altså med diesel eller bensin? 

Hvis dere ikke hadde hatt de godene dere har hatt hittil, hadde du da hatt en ubrukelig lekebil på strøm?

Det er litt provoserende at en tøff Tesla bare går 25 mil, når du skal til hytta på Hemsedal en kald vinterdag. Man kan få lyst til å skrike høyt " Fuck You Eivind Trædal "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte el bil i fjor og er strålende fornøyd! Skal aldri bytte tilbake til bensin igjen. Vi har kun en bil og bruker bilen til både bykjøring og langturer. Har kjørt tvers over Norge flere ganger med bilen. 

Det eneste som er kjipt er ladeinfrastrukturen utenfor byene. Den er ikke utbygd til det antallet elbiler som er på veien nå og man kan risikere å stå ganske lenge i kø ved langturer for å lade på hurtigladere. Men det er det eneste drawbacket for min egen del. I og med at man ikke kjører langturer tvers over landet hver uke, er ikke det noe problem. 

Det økonomiske er et stort pluss for oss. Vi har en besparelse på over 3000 i mnd ved å gå fra bensin til EL bil, så vi kjører en del bil. 

Anonymkode: 7cac1...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare elbiler i vår husholdning, en gammel 2011 leaf og en nyere tesla x, kommer nok aldri til å kjøpe en bil med fossilmotor igjen.  Nå skal det sies at jeg har en gammel veteranbil som går på bensin, men den brukes bare på "søndagsturer" og treff noen ganger i året, så vi snakker om et par små tanker med bensin på den i året.  Vi bor rett utenfor Oslo og med de nye bomtakstene sparer vi 150 kroner per dag på å kjøre elbil

Anonymkode: 6286d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dinside.no/motor/audi-tar-sjanser/71099318

treliters V6 på 349 hester. Riktignok har den hele 700 Nm,

den kan bestilles med 73 liters tank. Kjører du som folk, passerer du 117 mil, før du trenger å fylle.

0,62 liter på mila, for sedanen en to tonns firehjulstrekker, med sekser og automat.

:hjerter:👍👍👍😎🚀

Hvor lang tid bruker man norge på langs med elbil, da? 2 uker? :Knegg:

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bor i huttaheiti, og har en familiebil (VW Tiguan diesel) og en Nissan Leaf. Jeg kjører nesten 5 mil hver vei til jobb, og selv om det blir bompenger, sparer jeg ca 2000,- (av og til mer) pr mnd på drivstoff. Bruker da også denne bilen til all kjøring utenom jobb også; handle, trening barn osv. For oss er elbil gull verdt, og har venner som har kun el-biler. Tommel opp 👍

Anonymkode: a7445...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så surt med å eie elbil er å vite at du økonomisk er med å støtte opprørere i Kongo som slakter mennesker, som er den største produsenten av kobolt. Et batteri har 20 kilo kobolt i seg. Jeg mener man burde gå fra elbil til hydrogen, som i grunn er rent drikkevann som går ut fra eksosen, jeg tror nemlig elbil sin tid er omme om noen år.

Jeg tror folk kommer til å strømme til hydrogen biler, da hydrogen er det mest miljøvennlige og kan produseres her i Norge med norske arbeidere. 

Anbefaler deg ikke elbil.

Endret av Mask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Sirah skrev:

Hvor bor dere som er så fornøyde med EL-bil? Alle jeg kjenner som har kjøpt EL-bil (utenom Tesla) har endt opp med å selge og kjøpe diesel eller bensin igjen fordi at rekkevidden kort og greit ikke er god nok. Bor i en mellomstor by. 

Jeg skulle gjerne hatt en EL-bil som en bil nr to, men det kan ikke svare seg for meg å ha to biler. Det skal jo forsikres og vedlikeholdes og jeg kan kjøre noen mil for innkjøpsprisen. 

Lånte en BMW EL-bil en periode og det var jo som å kjøre gokart. Artig nok å kjøre, men kom meg knapt tur/retur jobb. Fikk heller ikke med meg stort så måtte ofte bruke den andre bilen stede. Til og fra butikken og til småkjøring var den jo derimot genial, men man kan jo ikke ha en egen bil for å kjøre til butikken? Det er jo litt over gjennomsnittet råflott :) 

Så lenge EL-bilen ikke kan matche dieselbilen min på noen områder blir det nok noen år til jeg bytter den ut. 

Jeg bodde på Nedre Romerike og hadde en Soul. Vi hadde to biler pga hvordan vi arbeidet, men det var elbilen som ble brukt klart mest. Den klarte alle våre daglige behov, og vi kjørte den til og med til Charlottenberg et par ganger. Hytteturer drar vi sjeldent på, vi har vært på 4 hytteturer de siste 8 årene og kan fint byttelåne vår elbil med en av foreldrene mine sine biler eller liknende.

Når du sier at du knapt rakk frem og tilbake til jobben lurer jeg først og fremst på hvor langt du har til jobben og dernest hvor har du er på gassen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Slaskete Maskot skrev:

Det som er så surt med å eie elbil er å vite at du økonomisk er med å støtte opprørere i Kongo som slakter mennesker, som er den største produsenten av kobolt. Et batteri har 20 kilo kobolt i seg. Jeg mener man burde gå fra elbil til hybrid, som i grunn er rent drikkevann som går ut fra eksosen, jeg tror nemlig elbil sin tid er omme om noen år.

Jeg tror folk kommer til å strømme til hybrid biler, da hybrid er det mest miljøvennlige og kan produseres her i Norge med norske arbeidere. 

Anbefaler deg ikke elbil.

Vet du hva en hybridbil er...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...