Gå til innhold

Dere som har elbil, kan dere si med hånden på hjertet at dere er fornøyd med el?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Gent82 skrev:

image.jpeg

Akkurat ja. USAs avhengighet til importert olje er nettopp grunnen til det enorme problemet vi har med islamsk terror. Og du anbefaler å bruke mer?

Konsekvenstankegangen er stort sett fraværende hos elbilhatere, og du er nok et prakteksemplar i en laaang rekke.

Anonymkode: 2f63d...5b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, denne tråden er som fluepapir for uinformerte, overdramatiserende idioter. *fjern favoritt*

Anonymkode: 48350...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat ja. USAs avhengighet til importert olje er nettopp grunnen til det enorme problemet vi har med islamsk terror. Og du anbefaler å bruke mer?

Konsekvenstankegangen er stort sett fraværende hos elbilhatere, og du er nok et prakteksemplar i en laaang rekke.

Anonymkode: 2f63d...5b8

They see me rollin' coal, they hatin'...

:trampe:

Endret av Gent82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gent82 skrev:

https://www.dinside.no/motor/audi-tar-sjanser/71099318

treliters V6 på 349 hester. Riktignok har den hele 700 Nm,

den kan bestilles med 73 liters tank. Kjører du som folk, passerer du 117 mil, før du trenger å fylle.

0,62 liter på mila, for sedanen en to tonns firehjulstrekker, med sekser og automat.

:hjerter:👍👍👍😎🚀

Hvor lang tid bruker man norge på langs med elbil, da? 2 uker? :Knegg:

image.jpeg

El bil skal lissom være miljøvennlig. For å lage et elbil batteri trenger man i dag metaller som kobolt, nikkel, lithuim osv. Dette er metaller hvor kun kobolt kan gjenvinnes, ved en krevende utladningsprosess først. De som bringer kobolten til el bilen , er barn eid av en gerilja i Kongo. Disse metallene er heller ikke evigvarende . Vi trenger disse metallene til viktigere samfunnsoppgaver enn el bilen https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som folk ikke bryr seg om i dag med Elbilen , er at den har kun 5 års service avtale. Når denne avtalen er over er du ansvarlig for elbilens batteri som sakte men sikkert vil bli utladet. Dette batteriet koster da minst 100000 kr å skifte ut. Mange vil da skrote elbilen og brukte batterier  skaper mye forurensing. Er  el bil miljøvennlig ? Kanskje i et kort perspektiv.  Norsk media skriver nesten ingen negative saker om el bilen. Det finnes unntak  https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Ja, vi er så fornøyd med elbil at vi endte med å selge den andre fossilbilen også og heller kjøpe el. Så nå har vi to elbiler. Jeg tror ingen som prøver en elbil vil gå tilbake til fossilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
17 minutter siden, AlkoMann skrev:

El bil skal lissom være miljøvennlig. For å lage et elbil batteri trenger man i dag metaller som kobolt, nikkel, lithuim osv. Dette er metaller hvor kun kobolt kan gjenvinnes, ved en krevende utladningsprosess først. De som bringer kobolten til el bilen , er barn eid av en gerilja i Kongo. Disse metallene er heller ikke evigvarende . Vi trenger disse metallene til viktigere samfunnsoppgaver enn el bilen https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Man bruker veldig mye mer av disse metallene i oljeproduksjonen. Du kan jo bare tenke deg selv på oljeplattformer, til produksjon, til distribusjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AlkoMann skrev:

En ting til som folk ikke bryr seg om i dag med Elbilen , er at den har kun 5 års service avtale. Når denne avtalen er over er du ansvarlig for elbilens batteri som sakte men sikkert vil bli utladet. Dette batteriet koster da minst 100000 kr å skifte ut. Mange vil da skrote elbilen og brukte batterier  skaper mye forurensing. Er  el bil miljøvennlig ? Kanskje i et kort perspektiv.  Norsk media skriver nesten ingen negative saker om el bilen. Det finnes unntak  https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

De fleste bilmerker har kun 5 års garanti. Og de fleste elbiler kommer med utvidet garanti på batteriet. Kjekt å ha fakta på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har el-bil og vil aldri vurdere å gå tilbake til fossilbil. 
Bor på bygda, 11 mil unna nærmeste "by" og kjører 45 km til jobb hver dag (en vei). Bor i tillegg på et sted i landet der det blir veldig kaldt om vinteren, dersom det skulle være et tema. Her er heller ingen bomstasjon eller parkeringsautomater, så ingen av de fordelene er noe poeng for meg.
For min del var det viktigste ved valg av bil pris sett opp mot hva jeg fikk og da var valget enkelt. Min splitternye Leaf kostet med 300.000,- og da var alt av ekstrautstyr inkludert, i tillegg fikk jeg med hjemmelader og vinterhjul med kule felger (ikke original).
Vi har kun denne Leafen, ingen annen bil i familien, og vi klarer oss helt fint med det. 
Jeg lader bilen hjemme om natten og har sjelden behov for å bruke hurtiglader, så drivstoffutgiftene mine er nesten ikke-eksisterende. Faktisk har vi brukt mindre strøm det siste året enn forrige år, så ladingen utgjør forsvinnende lite. 
Jeg har ikke en gang i løpet av tiden med el-bil opplevd at den ikke startet pga kulde og jeg har heller ikke opplevd å gå tom for strøm. 
Kjører fint tur/retur byen på en tank uten å måtte lade på sommerstid, på vinteren trenger jeg en liten 10-minutters ladepause for å være sikker på å komme helt hjem, men det passer fint sammen med en kaffestopp. 

Jeg elsker bilen min, syns den er fin å se på og morsom å kjøre (har aldri hatt bil med så godt drag når jeg tråkker på gasspedalen noen gang før, ikke en gang da jeg hadde GTI).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 22.14, BMW 5-serie 535D skrev:

Dere som har elbil, kan dere virkelig med hånden på hjertet si at elbil er flott og at dere aldri savner diesel eller bensinbil? 

Dere som har elbil, har dere også en ordentlig bil i tillegg, altså med diesel eller bensin? 

Hvis dere ikke hadde hatt de godene dere har hatt hittil, hadde du da hatt en ubrukelig lekebil på strøm?

Vi har en bensinbil og en elbil. Hadde ikke funket med bare den elbilen jeg har kjøpt. Den funker mest som en slags andre bil. Kjører på jobb, butikk og sånn. Zoe har jo ingen hurtiglader så det er grunnen. 

Anonymkode: 78b20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to Porsche Cayenne de siste sju årene, og går nå for den tredje. Den første var bensin og den andre diesel. Diesel er også den jeg har bestilt nå. Driftssikkert, billig og rekkevidde helt til hytta og hjem igjen. 

For å kjøre inn til byen har jeg en Tesla, men kommer til å selge den siden man ikke får kjøre i kollektivfeltet lengre. Det er bare stress med ladinga, og så lenge det selges opprinnelsesgarantier på energi er miljøbiten i det ikke eksisterende. Åpne kvoter er stort sett fyrt med brunkull, og det betyr at kun 30-40 % av energien som driver en slik bil er fossilfri.....Og enda har jeg ikke snakket om livsløpsutslippet.

Egentlig mener jeg biler skal gå på bensin, og når sola skinner hender det jeg lufter en 1993 (993-siste med luftkjølt boxer) Porsche 911. Det er ekte bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 diesel og en El. Fornøyd med elbilen, den er billig i drift til den daglige kjøringen. Å bare ha elbil er ikke et alternativ, men den er fin til sitt bruk.

Anonymkode: c40b8...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angelheart2 skrev:

Har el-bil og vil aldri vurdere å gå tilbake til fossilbil. 
Bor på bygda, 11 mil unna nærmeste "by" og kjører 45 km til jobb hver dag (en vei). Bor i tillegg på et sted i landet der det blir veldig kaldt om vinteren, dersom det skulle være et tema. Her er heller ingen bomstasjon eller parkeringsautomater, så ingen av de fordelene er noe poeng for meg.
For min del var det viktigste ved valg av bil pris sett opp mot hva jeg fikk og da var valget enkelt. Min splitternye Leaf kostet med 300.000,- og da var alt av ekstrautstyr inkludert, i tillegg fikk jeg med hjemmelader og vinterhjul med kule felger (ikke original).
Vi har kun denne Leafen, ingen annen bil i familien, og vi klarer oss helt fint med det. 
Jeg lader bilen hjemme om natten og har sjelden behov for å bruke hurtiglader, så drivstoffutgiftene mine er nesten ikke-eksisterende. Faktisk har vi brukt mindre strøm det siste året enn forrige år, så ladingen utgjør forsvinnende lite. 
Jeg har ikke en gang i løpet av tiden med el-bil opplevd at den ikke startet pga kulde og jeg har heller ikke opplevd å gå tom for strøm. 
Kjører fint tur/retur byen på en tank uten å måtte lade på sommerstid, på vinteren trenger jeg en liten 10-minutters ladepause for å være sikker på å komme helt hjem, men det passer fint sammen med en kaffestopp. 

Jeg elsker bilen min, syns den er fin å se på og morsom å kjøre (har aldri hatt bil med så godt drag når jeg tråkker på gasspedalen noen gang før, ikke en gang da jeg hadde GTI).

Greit nok at du elsker bilen du har akkurat nå, men den den dagen du skal trekke henger sitter du der. Det er nettopp det som er den aller største bakdelen med elbil, enda. Om det vil komme noen fullverdige som kan trekke noe utenom Tesla sin modX, og Audi e-Tron, er vel heller tvilsomt. Har jo bare svirra rykter enda om de fra østen kommer med noe fornuftig. Bare husk at alle produsenter utenom Tesla, har enda elbil produksjon kun som et nisjeprodukt, derfor er det ikke så himla mange som kjører de i andre europeiske land. Sverige har såvidt passert 26000 elbiler så langt, om det da her regnet med de som er eksportert til Norge, slik at de selv sitter igjen med en gevinst på 60000,-. For drar du over til söta bror, ser du ikke én eneste elbil på svenske skilter. Du skal kjøre noen mil, og være der ei stund før de dukker opp.

Anonymkode: 551e1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at du elsker bilen du har akkurat nå, men den den dagen du skal trekke henger sitter du der. Det er nettopp det som er den aller største bakdelen med elbil, enda. Om det vil komme noen fullverdige som kan trekke noe utenom Tesla sin modX, og Audi e-Tron, er vel heller tvilsomt. Har jo bare svirra rykter enda om de fra østen kommer med noe fornuftig. Bare husk at alle produsenter utenom Tesla, har enda elbil produksjon kun som et nisjeprodukt, derfor er det ikke så himla mange som kjører de i andre europeiske land. Sverige har såvidt passert 26000 elbiler så langt, om det da her regnet med de som er eksportert til Norge, slik at de selv sitter igjen med en gevinst på 60000,-. For drar du over til söta bror, ser du ikke én eneste elbil på svenske skilter. Du skal kjøre noen mil, og være der ei stund før de dukker opp.

Anonymkode: 551e1...969

Har aldri, på de 28 årene jeg har hatt bil, hatt behov for å trekke henger, så hvorfor skulle jeg få behov for det nå, tenker du?
Bilen funker helt supert til MITT bruk, det er det jeg bryr meg om. At andre ikke kan ha el-bil til sitt bruk får være deres sak, det har ingenting med meg å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elbil er ikke bare en elbil.

denne diskusjonen er like snever som å si at fossilbil er bare fossilbil.

når jeg kjørte Think så var elbil begrensede greier. Stort sett til korte turer.

idag kan man kjøpe elbiler og man har et ladenettverk som gjør at man krysse store deler av europa uten problem.

Anonymkode: c5fb4...921

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, DigBic23 skrev:

Har hatt to Porsche Cayenne de siste sju årene, og går nå for den tredje. Den første var bensin og den andre diesel. Diesel er også den jeg har bestilt nå. Driftssikkert, billig og rekkevidde helt til hytta og hjem igjen. 

For å kjøre inn til byen har jeg en Tesla, men kommer til å selge den siden man ikke får kjøre i kollektivfeltet lengre. Det er bare stress med ladinga, og så lenge det selges opprinnelsesgarantier på energi er miljøbiten i det ikke eksisterende. Åpne kvoter er stort sett fyrt med brunkull, og det betyr at kun 30-40 % av energien som driver en slik bil er fossilfri.....Og enda har jeg ikke snakket om livsløpsutslippet.

Egentlig mener jeg biler skal gå på bensin, og når sola skinner hender det jeg lufter en 1993 (993-siste med luftkjølt boxer) Porsche 911. Det er ekte bil!

Du kan umulig ha en Tesla eller å ha greie på dette. Til og med en Tesla er jo bedre i livsløpsstandard, selv fyrt på noe kull. Med Tibber lader den når det er billigst, og på grønn kraft. Og hvordan kan det være mer stress å lade enn å måtte stoppe på bensinstasjoner i all slags vær? Det er nemlig noe av det jeg liker best med elbil, at det bare er å plugge den i og lade den mens man sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Geirfuglen skrev:

Du kan umulig ha en Tesla eller å ha greie på dette. Til og med en Tesla er jo bedre i livsløpsstandard, selv fyrt på noe kull. Med Tibber lader den når det er billigst, og på grønn kraft. Og hvordan kan det være mer stress å lade enn å måtte stoppe på bensinstasjoner i all slags vær? Det er nemlig noe av det jeg liker best med elbil, at det bare er å plugge den i og lade den mens man sover. 

Og der kom et subjektivt tilsvar til min subjektive tolkning og minner meg på hvorfor jeg aldri egentlig tar del i denne typen debatter.

Takk for ditt synspunkt på mitt innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, NBA skrev:

De fleste bilmerker har kun 5 års garanti. Og de fleste elbiler kommer med utvidet garanti på batteriet. Kjekt å ha fakta på plass.

Sånn circa hvor lang garanti ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AlkoMann skrev:

Sånn circa hvor lang garanti ?

Mitt batteri var 7 år. 

Anonymkode: 78b20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Geirfuglen skrev:

Man bruker veldig mye mer av disse metallene i oljeproduksjonen. Du kan jo bare tenke deg selv på oljeplattformer, til produksjon, til distribusjon osv.

Man må jo få el fra et sted. I dag omsettes kullkraft ,atomkraft, vindkraft ,solcelle og vannkraft om hverandre på kraftbørsen Norpool . Elbilen vil øke strømprisen på sikt. Elbilen gir en dyrere strømregning til husholdninger. Norge subsidierer allerede elbilen med 25 milliarder kroner i året .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...