Gå til innhold

Barnevern


Henriette.

Anbefalte innlegg

Til ts: du vet at du kan bli anmeldt om du overdriver meldingen, og at hun får både vite hvem som har meldt, og ordrett alt du har sagt til barnevernet? 

Anonymkode: 13c7e...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til ts: du vet at du kan bli anmeldt om du overdriver meldingen, og at hun får både vite hvem som har meldt, og ordrett alt du har sagt til barnevernet? 

Anonymkode: 13c7e...7f6

Dette burde flere BV-fan som elsker å «hjelpe»andre bli informert om så de ikke driter seg ut og er den som havner i problemer.

Anonymkode: c1948...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor påkjenning å bli meldt til barnevernet selv om de henlegger saken. Skole/barnehage blir kontaktet. Det skal sterk rygg til å bære det, selv om bekymringen var grunnløs! 

Anonymkode: d2323...1e0

Enig. Jeg har via min tidligere jobb sett selv hvordan det som viste seg å være en falsk bekymringsmelding ødela en mor fullstendig, og det er ett av flere ofre.

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Henriette. skrev:

Ville dere kontaktet barnevernet pga en alenemor uten inntekt? Ikke krav på overgangsstønad, ingen utdanning, klarer ikke å jobba. Alene med to barn. 

Nei

Ikke på det du skriver her

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Henriette. skrev:

Man må jobbe eller studere for å få overgangsstønad, hun klarer ingen av delene. Mottar sosialstønad, men økonomien går ikke rundt med det hun mottar. 

Greit nok at jeg egentlig ikke har noe med økonomien å gjøre, men det er jo synd at barna skal lide av at mor ikke orker å jobbe/studere? Dem blir jo å leve i fattigdom.

Fremdeles ikke omsorgssvikt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Henriette. skrev:

Hun har add, adhd, bipolar, ikke fullført grunnskolen engang. Barna er for det meste hos besteforeldrene mens hun er på fest. 

Da har hun egnet avlastning

Ikke ideelt siden barn bør kjenne sine foreldre, men må kunne anta at de blir godt ivaretatt hos sine besteforeldre.

Fremdeles ikke omsorgssvikt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Henriette. skrev:

Mine barn går i samme barnehage/skole som hennes. Hun var smart nok til å opprette en blogg der hun la ut opplysningene om seg selv. Den er fjerna nå etter bare det ene innlegget, men fikk jo med meg alt dette likevell. Barna lider ingen nød akkurat nå angående mat/klær, men i det lange løp trenger nok mor hjelp. Ønsker jo at hun skal få hjelp til å ta seg på tak før det er for seint. Ønsker virkelig ikke å snoke/blande meg. Men om hun kan få hjelp slik at hun er en ressurs for barna i det lange løp hadde det vært det beste. Derfor tenkte jeg at bv burde involveres. Dem kan vell hjelpe med slik? I tillegg til å få mor til å fokusere på barna, ikke festing hver helg/enkelte ukedager. 

Til ikke å snoke snoker du vel mye.

(Blir ala jeg er ikke rasist men.....)

Ingenting av det du nevner er direkte omsorgssvikt.

Du skriver jo selv at barna har mat, klær osv samt pass når mor trenger det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Henriette. skrev:

Du har vell rett i det. Det jeg mente var at intensjonen er ikke å snoke for å lage problemer. Jeg lurte på om jeg skulle gjøre noe for barna (og moren) sin del fordi jeg bryr meg om andre mennesker. Hvor går grensen mellom å snoke/blande seg og å bry seg? 

Gjør du det?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fattigdom er ikke omsorgssvikt. Det finnes mange fattige barn her i landet, betyr ikke at man må dra BV inn i det. Dessuten så kan det være at hun har støtte, og andre inntekter du ikke vet om! Du kan da ikke melde inn en alenemor kun fordi du innbiller deg at hun ikke har råd til å ha barna!

Anonymkode: c1948...8f3

Word

3 timer siden, Henriette. skrev:

Hadde det vært snakk om en uke en gang iblant hadde det vært greit. Her er det snakk om 2-3 uker annenhver måned mens hun reiser bort. Har henne på instagram hvor hun legger ut fra festene. Det er snakk om minst 2 kvelder i uka. 

 

Jeg har vært alenemor så jeg vet godt hvor tungt det kan være.  Men for ei som ikke jobber eller studerer er det ikke innafor å sende barna bort på ukesvis, siden hun bare er hjemme på dagtid uansett. 

Jo om hun mener de har det bedre hos besteforeldrene så er det bedre.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det krise å bli meldt til bvt om man har en tøff hverdag som alenemor, når bvt kan gå inn med økonomisk støtte, ressurser, bistand og avlasting?

Anonymkode: 27706...161

Ikke alle ønsker penger fra bv

 

 

TS hva har denne damen gjort deg? Eller har du så mye problemer selv at du må snoke og ødelegge for andre for å føle deg bedre?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Henriette. skrev:

Hadde hun satt barna først så hadde det vært en annen sak. Det er ikke tilfellet her. 

Har du hatt problemer med bv? Siden du er så imot å involvere dem. Dem kan brukes som ressurs for dem som sliter. 

Det at hun lar besteforeldrene passe barna er ikke omsorgssvikt, uansett hvor mye du ønsker at det skal defineres som det.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Henriette. skrev:

Hvor har jeg prøvd å framstille meg som bedre enn andre? 

Har du lest det du har skrevet i denne tråden?

2 timer siden, Henriette. skrev:

Synes du det er greit å sette barna bort til besteforeldre på ukesvis for å feste?

Some er ikke et sannhetsbilde men et glansbilde.

2 timer siden, Henriette. skrev:

🤣

.....

2 timer siden, Henriette. skrev:

Glemte at så mange har fordommer mot bv. Dumt å spørre et slikt spørsmål her og forvente saklige svar. Heldigvis noen som har kommet med konstruktivt svar. Ringer bv i morgen for å drøfte med dem om det er noe å bekymre seg for 😊

Har null fordommer imot bv men vet hvor mange falske/feile meldinger som tar opp dyrebar tid som de kan bruke i saker som trenger det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hva synes du om foreldre som er kroniske/psykisk syke, og som må sende barna bort til besteforeldre som avlastning. Mener du at dette også er omsorgssvikt, siden du mener at hun du henger ut må få hjelp av BV? Du bør passe på dine egne saker helt ærlig.

Anonymkode: 91829...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Henriette. skrev:

Alenemødre med jobb eller studier får overgangsstønad når barna er over alder der dem har rett til bhg plass. 

Hvorfor tror du det jeg skal si ikke stemmer overens med mors situasjon? Uansett om jeg hadde gjort det så har jo ikke det noe med mine barn å gjøre uansett, så tviler for at bv oppretter undersøkelse her pga det. 

Er faktisk ikke uvanlig men du har vel alt 100% på stell, er jo bare feil hos hun du ikke liker livsstilen til.

Om det faktisk er grunn til å melde til bv er jeg sikker på at hs eller bh alt har meldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
3 hours ago, Henriette. said:

Nå skjønner jeg mer hvorfor du er så imot bv...

 

Det sier jo mye om deg. Du har fått tonnevis av meninger om hva som burde gjøres, men du fortsetter å insistere på å melde til bv. Du virker faktisk mer intr i å ødelegge en å hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verken det å ikke ha jobb, å være fattig, å være alenemor eller at barna er mye hos besteforeldrene (forutsatt at besteforeldrene er egnede omsorgspersoner) er grunn til bekymringsmelding. Men en bekymringsmelding er ikke nødvendigvis falsk selv om den viser seg å være grunnløs. Ikke om melder er oppriktig bekymret for barna. Men bekymringsmelding skal være noe man sender fordi man ser at barna kanskje ikke har det så bra, ikke fordi man ikke liker livsstilen til vedkommende forelder.

Å være fattig er ikke det samme som å ha dårlig omsorgsevne. Det er mange fattige familier i Norge. Barnevernet har ikke kapasitet til å gå inn i alle de familiene, i tillegg til at de skal ta seg av meldinger om vold, overgrep og omsorgssvikt. 

At foreldrene fester når barna er hos andre, er heller ikke omsorgssvikt. Så lenge foreldrene ikke drikker for mye til å ivareta barna når de er sammen med dem, og sørger for at barna har egnede barnevakter når foreldrene fester, er det temmelig irrelevant om foreldrene fester for mye etter din smak. 

Om barna har mat og klær, hygienen er ivaretatt, de har kjærlige og omsorgsfulle mennesker rundt seg som har godt samspill med barna, så er det ikke omsorgssvikt. 

Husker det var en tråd engang om en mor som kom usminket og i joggebukse for å hente barna, i tilleg så hun trøtt ut, og noen tolket det som at mor hadde et rusproblem... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prata med en saksbehandler i bv. Jeg fortalte om situasjonen, uten å nevne mors navn. Hun forklarte at selv om ikke alle dem tingene hver for seg er direkte omsorgssvikt, så er det heller ikke ideelt at situasjonen er slik. Mange barn i Norge lever i fattigdom, men man ønsker jo selvsagt at dem ikke skal gjøre det. 

Saksbehandleren ønsker at jeg sender en melding hvor jeg forteller ting akkurat slik jeg fortalte til henne. Hun sa at dem aldri går etter melderen når det kommer slike meldinger. Om noen sender en melding som omtaler grov omsorgssvikt, så tar dem gjerne kontakt med melder. Ikke for å sjekke om dem tar vare på sine barn, men for å få mer informasjon. Hvis noen sender en falsk melding som inneholder grove skildringer, kan familien anmelde melderen, men slike saker blir ofte henlagt da melderen kan si at det var slik han oppfattet situasjonen.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henriette. skrev:

Nå har jeg prata med en saksbehandler i bv. Jeg fortalte om situasjonen, uten å nevne mors navn. Hun forklarte at selv om ikke alle dem tingene hver for seg er direkte omsorgssvikt, så er det heller ikke ideelt at situasjonen er slik. Mange barn i Norge lever i fattigdom, men man ønsker jo selvsagt at dem ikke skal gjøre det. 

Saksbehandleren ønsker at jeg sender en melding hvor jeg forteller ting akkurat slik jeg fortalte til henne. Hun sa at dem aldri går etter melderen når det kommer slike meldinger. Om noen sender en melding som omtaler grov omsorgssvikt, så tar dem gjerne kontakt med melder. Ikke for å sjekke om dem tar vare på sine barn, men for å få mer informasjon. Hvis noen sender en falsk melding som inneholder grove skildringer, kan familien anmelde melderen, men slike saker blir ofte henlagt da melderen kan si at det var slik han oppfattet situasjonen.  

Ikke vær så altfor bekvem med at alle falske meldinger som blir anmeldt blir henlagt, for det gjør de ikke.

Og husk at moren har rett til å få vite hvem det er som har sendt inn meldingen, sånn at du er klar over det.

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær så altfor bekvem med at alle falske meldinger som blir anmeldt blir henlagt, for det gjør de ikke.

Og husk at moren har rett til å få vite hvem det er som har sendt inn meldingen, sånn at du er klar over det.

Anonymkode: c1948...8f3

Flott at ikke alle falske meldinger som blir anmeldt ender opp med å bli henlagt. 

Jeg skal legge igjen navnet mitt til bv, men kreve at det blir anonymt overfor moren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Verken det å ikke ha jobb, å være fattig, å være alenemor eller at barna er mye hos besteforeldrene (forutsatt at besteforeldrene er egnede omsorgspersoner) er grunn til bekymringsmelding.

Tydeligvis ikke, siden barnevernet var involvert i morens barndom.

 

Anonymkode: 3126a...c08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Henriette. skrev:

Flott at ikke alle falske meldinger som blir anmeldt ender opp med å bli henlagt. 

Jeg skal legge igjen navnet mitt til bv, men kreve at det blir anonymt overfor moren. 

Håper hun får greie på hvem som tystet på henne, det er rettferdig, spør du meg. 

Anonymkode: c548d...a50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Henriette. skrev:

Flott at ikke alle falske meldinger som blir anmeldt ender opp med å bli henlagt. 

Jeg skal legge igjen navnet mitt til bv, men kreve at det blir anonymt overfor moren. 

Du kan ikke kreve å forbli anonym, det er ikke slik at det skal være så enkelt å ødelegge andre mennesker for og så gå videre med ditt eget liv. Blir det rettsak så vil hun få vite hvem du er - UANSETT. 

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...