Gå til innhold

Barnevern


Henriette.

Anbefalte innlegg

Ville dere kontaktet barnevernet pga en alenemor uten inntekt? Ikke krav på overgangsstønad, ingen utdanning, klarer ikke å jobba. Alene med to barn. 

Endret av Henriette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får hun ikke sosialhjelp? 

Anonymkode: 7ada6...b83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert det. Dårlig utgangspunkt for barna. Men fattigdom er ikke omsorgssvikt, så det kommer an på personligheten hennes? Utdyp dette mer, for seriøse svar.

Anonymkode: 7ada6...b83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Henriette. skrev:

Ville dere kontaktet barnevernet pga en alenemor uten inntekt? Ikke krav på overgangsstønad, ingen utdanning, klarer ikke å jobba. Alene med to barn. 

Hvis hun er alenemor har hun vel krav på overgangsstønad. Uansett så er jo hennes økonomi hennes sak, synes du ikke? 

Anonymkode: af0c7...fd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jobbe eller studere for å få overgangsstønad, hun klarer ingen av delene. Mottar sosialstønad, men økonomien går ikke rundt med det hun mottar. 

Greit nok at jeg egentlig ikke har noe med økonomien å gjøre, men det er jo synd at barna skal lide av at mor ikke orker å jobbe/studere? Dem blir jo å leve i fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun er alenemor har hun vel krav på overgangsstønad. Uansett så er jo hennes økonomi hennes sak, synes du ikke? 

Anonymkode: af0c7...fd8

Jo, jeg er enig i det. Rart Ts ikke utdyper noe ang omsorgsevnen til denne moren. Man skal ikke sparke noen som ligger nede, Ts.

Anonymkode: 7ada6...b83

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvordan lever denne alenemoren uten å kunne kjøpe mat til barna, betale barnehage, kjøpe klær osv? 

Hvis hun ikke klarer å jobbe er hun vel sannsynligvis uføretrygdet, eller på vei til å bli det? 

Det er ikke din jobb å ta kontakt med barnevernet, jeg er sikker på at denne moren gjør alt for å finne en løsning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har add, adhd, bipolar, ikke fullført grunnskolen engang. Barna er for det meste hos besteforeldrene mens hun er på fest. 

Endret av Henriette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Henriette. skrev:

Ville dere kontaktet barnevernet pga en alenemor uten inntekt? Ikke krav på overgangsstønad, ingen utdanning, klarer ikke å jobba. Alene med to barn. 

Ser det ut som barna ikke får mat, har de ikke noe fast sted å bo, ikke klær eller andre ting de trenger, så ja helt klart. Hvis ikke noe av dette er tilfelle, så synes jeg ikke du har noen rett til å blande deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Henriette. skrev:

Man må jobbe eller studere for å få overgangsstønad, hun klarer ingen av delene. Mottar sosialstønad, men økonomien går ikke rundt med det hun mottar. 

Greit nok at jeg egentlig ikke har noe med økonomien å gjøre, men det er jo synd at barna skal lide av at mor ikke orker å jobbe/studere? Dem blir jo å leve i fattigdom.

Hva med omsorgsevnen? Du har ikke noe med hennes økonomi å gjøre? Er barna sultne eller ikke får dekket sine vanlige behov? Eller liker du å overkjøre folk som sliter?

Anonymkode: 7ada6...b83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Henriette. skrev:

Hun har add, adhd, bipolar, ymse smerter i kroppen. Ikke fullført grunnskolen engang. Barna er for det meste hos besteforeldrene mens hun er på fest. 

Åja, men da stiller saken seg annerledes. Meld ifra! Disse barna har/kan komme til å få det vanskelig, og bli preget av det.

Anonymkode: 7ada6...b83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld ifra. Stakkars barn.

Anonymkode: 7ada6...b83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Henriette. skrev:

Hun har add, adhd, bipolar, ymse smerter i kroppen. Ikke fullført grunnskolen engang. Barna er for det meste hos besteforeldrene mens hun er på fest. 

Ikke fullført grunnskole? Sist jeg sjekka (ikke at jeg sjekker særlig ofte, må sies) var grunnskole obligatorisk for alle i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem kan få overgangsstønad?

Du må, som hovedregel, fylle vilkårene under for å ha rett til stønad som enslig mor eller far:

  • Du og barnet må ha vært medlem i folketrygden de tre siste årene.
  • Du og barnet må oppholde dere i Norge.
  • Du må være ugift, skilt eller ha søkt om separasjon hos Fylkesmannen.
  • Du må være alene om omsorgen for barnet.
  • Du kan ikke ha et forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.
  • Du kan ikke ha samboer.
  • Du anses ikke som enslig mor eller far hvis du mottar, eller tidligere har mottatt stønad, til enslig mor eller far og får et nytt barn med samme partner.

 

(kilde: Nav.no)

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/overgangsstønad#chapter-1

Anonymkode: af0c7...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ei venninne som sliter økonomisk? Isåfall ville jeg tatt en prat med vedkommende. Noe ala, jeg ser du har det tøft og jeg har et forslag som kanskje kan hjelpe deg. Hva om du selv tar kontakt med barnevernet? De kan hjelpe deg med økonomi, tips og ressurser, da de er opptatt av at barna skal ha det bra i hjemmene sine. Hvis du synes det er vanskelig å ta kontakt selv, kan jeg sende en bekymringsmelding. 

Anonymkode: 27706...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da utrolig mye du vet om henne, ts. Og dette er en situasjonen er vanskelig, det er en hårfin grense mellom å snoke og mene - og gjøre noe med noe som bør gjøres noe med. 

Du må vurdere situasjonen selv, om dette er snoking i en families kjipe liv, eller om du faktisk kan bidra med noe positivt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går barna i barnehage? Eller skole/SFO?

Anonymkode: 35b88...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn går i samme barnehage/skole som hennes. Hun var smart nok til å opprette en blogg der hun la ut opplysningene om seg selv. Den er fjerna nå etter bare det ene innlegget, men fikk jo med meg alt dette likevell. Barna lider ingen nød akkurat nå angående mat/klær, men i det lange løp trenger nok mor hjelp. Ønsker jo at hun skal få hjelp til å ta seg på tak før det er for seint. Ønsker virkelig ikke å snoke/blande meg. Men om hun kan få hjelp slik at hun er en ressurs for barna i det lange løp hadde det vært det beste. Derfor tenkte jeg at bv burde involveres. Dem kan vell hjelpe med slik? I tillegg til å få mor til å fokusere på barna, ikke festing hver helg/enkelte ukedager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fullførte ikke grunnskolen nei, selv om det er obligatorisk. Bv var involverte i hennes barndom også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Henriette. skrev:

Hun fullførte ikke grunnskolen nei, selv om det er obligatorisk. Bv var involverte i hennes barndom også. 

Hvis barnevernet var tungt involvert i hennes barndom, er de mest sannsynlig allerede involvert i hennes barns barndom også. Fascinerende at du sier du ikke vil snoke eller blande deg, men det er jo akkurat det du gjør.

Endret av Wiskola
Manglende bokstav
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...