Gå til innhold

Barnevern


Henriette.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

57 minutter siden, Tran09 skrev:

Virkersom mange er usakelige og unødvendige frekke med deg TS. Jeg forstår at du er beskymret, og barnevernet er til for å hjelpe barna. Om det ikke foreligger noe omsorgssvikt på noe plan, så følger de ikke opp saken videre. Men hvordan skal de finne ut hvor det er omsorgssvikt om de ikke undersøke de beskymringsmeldingene de får? 

Jeg håper også at barna dine blir noen som vokser opp og hjelper andre som de ser sliter. Å være modig nok til å melde ifra til en formell instanse som barnevernet er en måte å gjøre det på. 

Min mamma meldte ifra til barnevernet en gang om ei jente i klassen min på barneskolen (fikk jeg vite når jeg ble voksen).  Denne jenta+ foreldre fikk mye oppfølgning fra barnevernet og avlastning to helger i måneden. Jenta møtte mamma på butikken for ett år siden (jeg var med å handlet), og hun fortalte mamma at hun hadde reddet livet hennes. Det som virket som en festglad foreldre med ett normalt rotete hjem var egentlig foreldre som drakk 6 dager i uka men som dro fra leiligheten i helgen for å feste hardere. Hjemme hos dem ble det tidvis brukt narkotika, og jenta hadde flere ganger komt hjem til foreldre som satt/lå på hver sin pinnestuestol med en sprøyte dinglende i armen. Det var rotete og skittent, men siden de ikke hadde så mange ting så ble det aldri fulstendig kaos. Og de var to barn som kunne rydde og vaske. Mat hadde de alltid, for ris, brød og pannekaker var lett å lage seg. Jenta hadde ingen oppfølgning, og hadde hatt så mange hull i tennnene at hun måtte trekke de værste. Vondt i mange år, men det var jo normalen for henne. 

Utenfra virket det som at jenta hadde adhd, spiste litt lite, ikke gikk på fritidsaktiviteter og at hun kom fra ett hjem uten så mye ressurser. Men da barnevernet begynte å grave, fant de så mye mer. 

Meld ifra du ts, det kan redde liv.

Også finnes det tilfeller som jeg kjenner personlig til der barna har fått traumer og som voksne hater BV for å ha revet dem vekk fra familiene sine på basert på grunnløse beskyldninger.

Vi ser i flere tråder at du er pro-BV og at du mener at de nærmest skal sjekke enhver familie som går under din radar om de er brae nok foreldre.

Redde liv? Kødder du? Barna til den moren som ts har lyst til å melde inn er KUN fattige, de mangler verken mat, klær, husly eller omsorg, er det rart at folk reagerer? Det er ikke omsorgsvikt å være fattig, eller mener du at alle fattige burde få involvert BV i sine liv mot sin vilje?

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Henriette. skrev:

Enig der. Men om hun allerede prøver/har prøvd, da har hun jo alt under kontroll. Da sier hun jo bare til bv at hun har kontroll på det og får veiledning. Hvis ikke kan jo bv veilede henne?

Foreldre har altså ikke lov til å drikke når de har barnefri🤦‍♀️

 

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Henriette. skrev:

Handler ikke om at dem skal tvinge syke mennesker i jobb, men å veilede og tilby hjelp.

De tilbyr ikke hjelp, de kommer med tvangstiltak, er det å hjelpe en som allerede ligger nede?

Anonymkode: c1948...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS tror du skal jekke deg ned et par hakk! Og ikke hovere og tvinge BV på denne moren!

Vet du hva som skjedde med hun som meldte MEG til BV,  med anklager? Hun mistet jobben, for det hun gjorde!! Så kanskje du bør være forsiktig med å melde, du vet aldri om det kan koste deg jobbe!!

Anonymkode: 4b233...9ce

VELFORTJENT!👏 Slike konsekvenser bør flere bli oppmerksomme på, slik at de ikke bare kan ødelegge andre menneskers sine liv fordi de kan.

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig mot at vi skal legge opp til et samfunn der kun mennesker som er gifte og/eller i jobb skal være de som har barn! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om hvem som trenger hjelp? Du vurderer ett menneske utfra ett forum, sikket farget av egne opplevelser. TS er nabo og har pratet med menneskene det gjelder, og oppfatter mye mer av observasjoner enn hva du kan lese mellom linjene her. 

Selvsagt skal TS melde ifra. Det værste som kan skje er at barnet blir utsatt for grov omsorgssvikt, men at den er godt nok skjult at ingen melder fra fordi "det er sikkert ikke sååååå ille".

Anonymkode: 1d71a...a2c

Det finnes ikke noen bevis på at barna lider under grov omsorgssvikt. Hvis man skal følge din anbefaling så bør enhver familie i hele jævla Norge kontrollsjekkes av BV sånn i tilfelle de i verste fall er utsatt for grov omsorgssvikt, ja selv om man ikke har bevis på noe som helst :klaske:

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Henriette. skrev:

Hvorfor mista hun jobben? Tror virkelig ikke min jobb er i fra pga av dette.

Aldri si aldri, plutselig er det du som sitter der med skjegget i postkassa, kun fordi du ville "hjelpe".

Anonymkode: c1948...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Går ikke ann å stille spørsmål om barnevernet på kg som du sikkert ser😅

Tenker det er flere ting å vurdere her. Hun er fattig, men har barna det de trenger likevel? Hun er bipolar og har diverse diagnoser, men er hun en god og omsorgsfull mor tross sine utfordringer? Vet du med 100% sikkerhet at det stemmer så synes jeg du skal melde i fra. Hvis det ikke er grunn til bekymring så henlegger de jo saken uansett. 

Anonymkode: eb8d8...d6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henriette. skrev:

Hun er ikke borte to ganger i uka, hun er bortreist 2-3 uker i gangen minst annenhver måned i tillegg til å drikke hver helg, minimum. 

Heier på deg. Håper du har kontaktet bv nå.

Anonymkode: 78e6f...e6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Går ikke ann å stille spørsmål om barnevernet på kg som du sikkert ser😅

Tenker det er flere ting å vurdere her. Hun er fattig, men har barna det de trenger likevel? Hun er bipolar og har diverse diagnoser, men er hun en god og omsorgsfull mor tross sine utfordringer? Vet du med 100% sikkerhet at det stemmer så synes jeg du skal melde i fra. Hvis det ikke er grunn til bekymring så henlegger de jo saken uansett. 

Anonymkode: eb8d8...d6d

Hei, ja det var ikke enkelt å få svar på spørsmålet! Virker som barna har det dem trenger, bortsett fra en tilstedeværende og omsorgsfull mor. Har kontakta bv som rådet meg til å sende bekymring. Tenker også at hvis bv ikke føler at det er noen bekymring så blir saken henlagt. Har jo bare skrevet min oppfatning, dem undersøker jo og lager sin egen oppfatning utifra resultatene av undersøkelsene dem gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
7 timer siden, Henriette. skrev:

Jeg synes ikke hun er en grusom person. Jeg tenker bare at hun trenger hjelp og veiledning til å komme seg i arbeid/studier. Slik situasjonen er så kan det jo godt hende at bv allerede er innblandet. Om dem ikke er det så tenker jeg at det er lurt at dem ser på situasjonen for å se om det er noe dem kan hjelpe henne med. Som du sier, det er ikke lett å gå hjemme på dagtid over lengre tid. Hvis hun ikke allerede får hjelp til å komme seg ut av den rutinen, er det ikke flott om hun får veiledning fra bv til hvordan hun kan gjøre det? 

Hjelp og veiledning til å komme seg ut i jobb er ikke din oppgave. Det er det nav sin oppgave å gjøre. For alt du vet, er hun ufør. Mind your own business.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg scenariet : mor blir meldt. Hun går i kjelleren pga angst og press av å være under bv's lupe, og må ha mer barnepass pga hun blir sliten av å være under konstant stress.

Så går hun oftere ut på byen for å glemme og drikker mer. Dette går såklart utover ungen, som trenger en mor med overskudd til annet enn å være stressa, lei seg og bekymret pga bv.

Så en mor som i utgangspunktet klarte seg forholdsvis greit, kan vippes av pinnen av unødvendig innblanding fra synsere og besserwizzere som ts. 

Har sett dette før. Det gikk ikke bra. 

Anonymkode: 13c7e...7f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du ringte bv.og fikk råd, det er kanskje det greieste å gjøre i slike situasjoner. Man kan ringe anonymt og drøfte med dem for å høre om de anbefaler å melde.

Det kan vær at moren er en kjempeflott omsorgsperson, og det kan være at hun har utfordringer som gjør det vanskelig. Hun drar bort i lengre perioder-mulig hun mottar en form for intensiv behandling et sted? I såfall er det det bv. vil finne når eventuelt prater med henne. Dersom hun har hatt en vanskelig barndom selv og har bipolar lidelse hun få det utfordrende om fortiden ikke er bearbeidet, og om hun ikke tar medisinene hun skal. Jeg tenker ikke at dette gjør henne til en dårlig mor, men at hun i så tilfelle kan ha behov for støtte fra hjelpeapperatet. Det kan også være at du sitter på mer informasjon som du ikke vil dele her mtp anonymisering. Anbefaler deg å ikke legge ut mer her, plutselig kan noen skjønne hvem det handler om.

Som du sier kan bv.sette inn tiltak for å hjelpe barna. Det kan være å gi økonomisk støtte til fritidsaktiviteter, en miljøarbeider som følger barna på aktiviteter om mor eller besteforeldrene ikke kan osv.  De kan også sette inn tiltak som gjør at moren får hjelp til handling og husarbeid, veilede ift hvordan hun kan strukturere hverdagen ut ifra de fysiske utfordringene hun har, hjelpe henne å legge ved skriv til nav som f.eks anbefaler at nav dekker egenandel til lege, fysioterapi eller hva det måtte være. De kan samarbeide med fastlegen og få til en ansvarsgruppe for moren om hun ønsker det, slik at f.eks mor, fastlege, nav, bv. samarbeider tettere og kan gi en helhetlig hjelp.

Poenget er at bv.kan gjøre mye som ikke handler om å ta barna bort fra mora. Og jeg synes det er fint at du kontaktet bv. Dersom det ville ha vært naturlig kunne du selvsagt ha spurt hvordan det går, invitert barna hjem til deg osv. Men forstår at det ikke alltid faller seg like naturlig.

Anonymkode: 3497f...5f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror dette er en tullehistorie: det viser uansett hvor ulik forståelse som knyttes til barnevernet sin rolle. Og kan kanskje også tyde på at noen har personlige dårlige erfaringer, kjenner noen som har det, eller har lest skrekkhistorier om bv.i media. Og de finnes dessverre.

Det skal selvsagt trist om bv.ikke fungere som det skal, samtidig er det kanskje ikke alle som kjenner til hjelpen de kan gi, og dermed tror at en bekymringsmelding betyr omsorgsovertakelse, noe de ikke trenger å gjøre.

Anonymkode: 3497f...5f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.5.2019 den 9.46, Henriette. skrev:

Flott at ikke alle falske meldinger som blir anmeldt ender opp med å bli henlagt. 

Jeg skal legge igjen navnet mitt til bv, men kreve at det blir anonymt overfor moren. 

Så du er tøff nok til å melde, men ikke til å stå for at det var du som gjorde det ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 12.52, Henriette. skrev:

Barna begynner å bli så store at dem legger merke til om mor prioriterer å være med barna eller ikke.  Flott om barna koser seg hos besteforeldrene, men det kan fortsatt føles sårt for dem at mor ikke prioriterer å være med dem. 

Men at det føles sårt for barna er noe helt annet enn omsorgssvikt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Orker ikke lese alle sider.

 

Men vil bare si en ting: Man kan faktisk kontakte BV for rådgivning om man bør anmelde eller vente. Det er ikke slik at bare fordi man ringer de så er det automatisk en anmeldelse! Og det gjelder andre veien også, Som forelder kan man også ta kontakt med BV om man er urolig for sitt barn. Det kan være tenåring som gjør farlige valg, eller ved delt bosted.

 

Barnevernets saksgang, mer at tiltak ikke alltid betyr omsorgsovertakelse. Men kan også bety veiledning, kontaktperson, avlastning, økonomisk hjelp, barnehagestøtte, osv.

https://www.bufdir.no/Barnevern/Om_barnevernet/Gangen_i_en_barnevernssak/

 

 

Om å melde fra som privatperson:

https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/

"Hvis du ønsker råd om du bør melde en sak, kan du ringe til barneverntjenesten i kommunen og diskutere saken anonymt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Ser for meg scenariet : mor blir meldt. Hun går i kjelleren pga angst og press av å være under bv's lupe, og må ha mer barnepass pga hun blir sliten av å være under konstant stress.

Så går hun oftere ut på byen for å glemme og drikker mer. Dette går såklart utover ungen, som trenger en mor med overskudd til annet enn å være stressa, lei seg og bekymret pga bv.

Så en mor som i utgangspunktet klarte seg forholdsvis greit, kan vippes av pinnen av unødvendig innblanding fra synsere og besserwizzere som ts. 

Har sett dette før. Det gikk ikke bra. 

Anonymkode: 13c7e...7f6

 

helt ærlig, foreldre med så svak og ustabil psyke vil uansett trenge hjelp av BV på et eller annet tidspunkt. 

Tror folk glemmer at det heter BARNEVERN og ikke Foreldrevern

Anonymkode: 68463...222

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...