Gå til innhold

Samboer ber meg sove borte


.anony.m

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av disse som trenger alenetid, og da mer enn et par timer en kveld. Nå har jeg endelig truffet en som er lik meg, og som trives som særboer, men min eks var stikk motsatt. Han gjorde aldri noe uten meg, selv om jeg bønnfalt ham om ikke han kunne ta en helg på hytta, så syns han det var så kjedelig uten meg at jeg MÅTTE være med.

Jeg har litt lyst til å snu på det: hvorfor kan ikke TS gjøre dette for sin kjære en gang i blant? " Kjære mannen min, jeg reiser på besøk til foreldrene/venninna/broren neste helg slik at du kan få kose deg alene. Fordi jeg elsker deg". Jeg er sikker på at det hadde vært en kjærlighetserklæring han hadde elsket.

Anonymkode: b7e44...219

Jeg er også en som trenger alene tid for å hvile. Men jeg kan ikke kreve at en partner "stikker" et annet sted for å sove. Det er ikke sikkert det finnes hytte, foreldre eller andre alternativer enn hotell. Og hvis man nå jager en person ut av huset - som ikke er enig i jagingen - hva tror du vedkommende sier til kompis, foreldre eller hvor det enn er han kræsjer på sofaen? Tror du at den som krever at partner skygger banen og sover borte fremstår som rimelig?

Jeg er helt enig i at den som har så sterkt behov for å bo for seg selv ikke bør bo sammen med noen. Jeg er selvsagt også enig i at man ikke trenger å "holde i samme gaffel" hele tiden. Men det finnes da virkelig en mellomting - og det er at man respekterer hverandre og at begge forstår at man må ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg er også en som trenger alene tid for å hvile. Men jeg kan ikke kreve at en partner "stikker" et annet sted for å sove. Det er ikke sikkert det finnes hytte, foreldre eller andre alternativer enn hotell. Og hvis man nå jager en person ut av huset - som ikke er enig i jagingen - hva tror du vedkommende sier til kompis, foreldre eller hvor det enn er han kræsjer på sofaen? Tror du at den som krever at partner skygger banen og sover borte fremstår som rimelig?

Jeg er helt enig i at den som har så sterkt behov for å bo for seg selv ikke bør bo sammen med noen. Jeg er selvsagt også enig i at man ikke trenger å "holde i samme gaffel" hele tiden. Men det finnes da virkelig en mellomting - og det er at man respekterer hverandre og at begge forstår at man må ta hensyn.

Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så foreslo jeg at TS selv kunne tilby seg å ta en helg borte. 

Det kan jo være at han har hintet om dette tidligere, det at han ønsker å ha huset for seg selv, uten å ha fått noen respons fra TS, og at denne veldig konkrete forespørselen er et resultat av frustrasjon fordi han ikke føler seg lyttet til og hensyntatt?

Dette er ren spekulasjon, selvfølgelig, men kommer fra egne erfaringer. Min eks nektet å forstå hvor viktig dette faktisk var for meg, og enden på visa var et brudd. Hadde han møtt meg mer på halvveien - kanskje vi fortsatt hadde vært sammen. 

Anonymkode: b7e44...219

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så foreslo jeg at TS selv kunne tilby seg å ta en helg borte. 

Det kan jo være at han har hintet om dette tidligere, det at han ønsker å ha huset for seg selv, uten å ha fått noen respons fra TS, og at denne veldig konkrete forespørselen er et resultat av frustrasjon fordi han ikke føler seg lyttet til og hensyntatt?

Dette er ren spekulasjon, selvfølgelig, men kommer fra egne erfaringer. Min eks nektet å forstå hvor viktig dette faktisk var for meg, og enden på visa var et brudd. Hadde han møtt meg mer på halvveien - kanskje vi fortsatt hadde vært sammen. 

Anonymkode: b7e44...219

Og jeg aksepterer ikke at man skal bli kastet ut av eget hjem fordi den andre trenger ro. Det er rett og slett uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Og jeg aksepterer ikke at man skal bli kastet ut av eget hjem fordi den andre trenger ro. Det er rett og slett uhørt.

Jeg prøver igjen: hva med selv å foreslå å reise bort en helg av og til for å møte partneren litt på halvveien? 

Anonymkode: b7e44...219

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver igjen: hva med selv å foreslå å reise bort en helg av og til for å møte partneren litt på halvveien? 

Anonymkode: b7e44...219

Hvor skal jeg reise, hvem skal dekke utgiften når jeg verken har hytte eller foreldre å overnatte hos? Det er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på hotelltur  to ganger i året med masse massasje, spa og mat/drikke på hans regning! 

Anonymkode: 77cab...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvor skal jeg reise, hvem skal dekke utgiften når jeg verken har hytte eller foreldre å overnatte hos? Det er helt uaktuelt.

Ok.

Anonymkode: b7e44...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok.

Anonymkode: b7e44...219

Postet litt raskt: det er vel i særtilfeller man ikke har noen man kan overnatte hos. Har man ingen andre ser jeg at det blir vanskelig, men vil anta de fleste har f.eks. en venninne som hadde blitt superglad for overnattingsbesøk og jentekveld.

Anonymkode: b7e44...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette handler vel i stor grad om hvor man er på introvert/ekstrovert-skalaen. Hvis samboeren er på introvertsiden vil han trenge litt alenetid for å hente seg inn. Og når TS er hjemme på dagtid hver dag og alle helger/kvelder skjønner jeg godt frustrasjonen. Samboer er nok utkjørt etter en periode med jobbing, og som introvert kan det være vanskelig å slappe av med noen rundt seg hele tiden. Det er jo ikke det at man ikke liker partneren sin, man er bare forskjellig i personlighet. Det blir som at ekstroverte skal gå dag etter dag uten sosial omgang med andre, de ville blitt sprø av det etter et par dager...

Ta heller hensyn til hverandres behov, og prøv å forstå samboeren dins behov TS. Nei, han kan ikke kreve at du forlater huset, men fortsetter det slik er det jo ikke sikkert dere er en match i samboerskapet heller. Man må ta hensyn til hverandres behov for å få et godt samboerskap!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor sier alle at han kan dra? Han har vel like mye "rett" til å være alene i sitt eget hjem som TS. Jeg synes faktisk TS bør ta inn på hotell i stedet, så samboeren får være hjemme alene. 

Anonymkode: 87053...069

Nei, det har han ikke. Denne retten gir man opp i det man blir enig i å bo sammen med andre. Når begge betaler for seg har begge lik rett til å bruke leiligheten, og ingen kan kaste ut den andre. I bytte for dette får man gjerne lavere boutgifter og andre praktiske og sosiale fordeler. Synes man ikke det er verdt bryet bør man være særboer.

De fleste voksne velger bort å bo i kollektiv, selv om det er billig, fordi det å bo sammen med mange andre er en stor nok ulempe til at det ikke blir verdt den lave prisen. Et samboerskap mellom to fungerer på akkurat samme måte, begge betaler for å ha et stabilt sted å sove, og synes man at den sosiale kostnaden ved det er for stor bør man flytte fra hverandre.

At kjærester på død og liv skal bo sammen er bare en tvangstanke, å flytte sammen er en belastning for forholdet, og noe mam gjør fordi man synes det er så koselig å være sammen, så når man ikke engang liker å ha den andre der er det jo ingen grunn til å gjøre det. Utover å spare penger, og dersom det er sosial nød som driver en må en jo være åpen om det, og kanskje finne en ikke-romantisk samboer med samme behov. 

Anonymkode: 269cf...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at han trenger alenetid siden du "alltid" er hjemme, men han kan da ikke kreve at du skal sove borte. Du skriver jo at du har forståelse for at han ønsker du skal være borte noen timer på dagen, men du skal jo selvfølgelig få lov å sove i ditt eget hjem. Han får heller sjekke inn på hotell eller leie en hybel han kan sove på. Han har jo valgt å bli samboer, og da burde han jo forstått at det innebærer at begge sover der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår han så alt for godt, og jeg forstår at det er sårende for deg også TS. 

Jeg er i samme situasjon som din samboer TS, og allerede i høst ba jeg om noen netter for meg selv. Han er er på AAP og har ingenting å gjøre ute av huset. Nå er jeg deprimert og har angstplager. Ja, så ille har det blitt. Jeg har grått i hele dag og bedt på mine knær om at han skal gi meg pusterom, men det ender opp i en krangel om hvordan jeg uttrykker meg, hvor mange ganger jeg har sagt det samme, og at jeg er spydig. Jeg har bare lyst til å be om skilsmisse, for jeg klarer ikke at et sykt og hjelpesløst menneske sitter å trykker i sofaen dag inn og dag ut. Tipper din samboer har det som meg. Gi han ei natt eller to, han har det nok veldig vondt. Som meg. 

Anonymkode: 68d75...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå samboeren din ts. Han  får jo aldri alenetid,  du er jo hjemme hele tiden.  Gir han deg forslag på hvor du skal dra og overnatte slik at han får alenetid? 

Min mann reiser på gutteturer ca 2 ganger i året og det passer meg utmerket.  Jeg klager ikke.  Vi begge har til tider behov  for alenetid.

Dra på spa en helg sammen med venninner på hans regning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 18.5.2019 den 10.52, Blondie65 skrev:

Å be mannen ta med ungene og dra på helgetur av og til er på kanten - det er hans og ungens hjem også. Jeg har stor forståelse for at man trenger ro og fred og alene tid. Men man kan ikke bo sammen og forvente at partneren pakker sakene og må bo vekke fordi en trenger ro. Da må man være så ærlig at en innrømmer at det å bo sammen blir litt mye, kanskje vi skal bo hver for oss.

Det andre som er sært i TS sitt tilfelle er at han arbeider borte fra hjemmet i dagevis. Bør man ikke da være helt klar for samvær med kjæresten sin som man forhåpentligvis har savnet i mellomtiden? Hva er vitsen med å bo sammen med noen som ikke er ens første prioritering?

Jeg synes heller ikke mannen kan forvente at TS skal overnatte et annet sted.

Sært å være borte i dagesvis? Du kjenner ingen piloter, nordsjøarbeidere eller helsearbeidere? jeg jobber turnus. 4 dager på og endel dager av. Jobben min er veldig intensiv med lange dager og mye støy og jeg er helt blåst når jeg kommer fra vakt. Det siste jeg vil da er å være sosial. Første fridag må jeg ha helt for meg selv. Alene. Flere av de jeg jobber med sier det samme. De booker ikke noe på planen første fridag. Den dagen bruker vi til å hente oss inn. Om du aldri har jobbet en sånn turnus aner du ikke hva du snakker om. Man har ikke kvelden til å slappe av som i en 4 jobb. Jeg har ikke tid til å tenke på kjæresten engang på vaktene mine, så mye å gjøre er det. Jeg elsker jobben min og heldigvis forstår mannen hvor sliten jeg er. Så han sitter ikke og venter på meg første fridag, da lar han meg slappe av. De andre fridagene prioriterer vi sammen. 

Hvorfor jobber du ikke TS? 

Anonymkode: 9a59b...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 0.36, .anony.m skrev:

Vi har ikke noe ekstrarom, men selvom vi hadde hatt det hadde det ikke hatt noe å si, han vil være alene hjemme liksom. Glemte å si at han jobber sånn at han er på jobb i 4 døgn også er han hjemme en uke, er situasjonen anledens da? Har han mer krav på at jeg skal dra da? 

Jeg vet at det ikke er fordi han vil ha en annen dame hjem, til deg som sa det. Jeg vet at set bare er fordi han liker å være alene.

Jeg synes ikke han skal kreve at du skal overnatte noe sted. Kan du ikke finne på noe med venninner på dagtid eller komme deg ut på trening o.l mens han henter seg inn? 

Anonymkode: 9a59b...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare dratt jeg, og ikke kommet hjem før han faktisk begynte og etterlyse meg 😈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han kan ikke kreve at du skal sove borte, men han kan ønske dette. Og du bør innfri hans ønsker. Noen timer alene en kveld er ikke nok.

Det er viktig at dere begge prøver å sette dere inn i situasjonen til den andre.

Samboeren din er borte fire dager i strekk på jobb. Da har du hele huset/leiligheten for deg selv. Du kan se hva du vil på tv, du kan spise hva du vil, du kan prompe og rape uten å måtte unnskylde deg eller trekke deg bort, du kan sove så lenge du vil og du har tid til å savne din samboer.

Han er på jobb fire dager. Godt mulig han må forholde seg til andre mennesker, bråkete maskiner, arbeidspress osv. Så kommer han hjem, og har deg rundt seg hele tiden. Du har sikkert lyst til å være sammen med ham, snakke med ham. Han har lyst på et pusterom for seg selv. Han kan godt reise bort på hotell ei natt eller to, men for han blir det aldri det samme som du opplever mens han er på jobb. Å få være alene i sitt eget hus/leilighet. Å kunne kaste sokkene på gulvet uten at noen sier noe, eller vaske ned om det er det han føler for. Han kan se på sine teite gutteprogrammer på tv, han kan legge seg når han vill og gjerne ligge i stjerne i senga. Stå opp når han vil og bare slappe av.

Nå vet jeg ikke om du har valgt å være hjemme, eller om du er ufør. Om du har noen plager eller er innflytter og har lite nettverk. For det er jo visse ting som gjør det vanskeligere med tanke på å være sosial og være ute av huset. Skal du liksom gå gatelangs i tre timer for at han skal være alene i tre timer. Men om du har noen venner, familie i nærheten, bruk dem. Vær litt aktiv. Både på dagtid og kveldstid. Se om du kan finne en hobby utenfor hjemmet. Dra på kino.

Har du ingen familie i nærheten, eller venner du kan overnatte hos, snakke med din samboer om muligheten for at du reiser bort et par netter. Finn et hotell med spa, snakk sammen om dette, planlegg sammen, om dere må spare til oppholdet, så har dere et felles mål. Han vet at du en gang i fremtiden skal bort og da får hjemmet for seg selv. Tiden frem til da vil sannsynligvis føles lettere for ham og deres samvær i perioden frem til da vil sikkert også være lettere.

For meg er det viktig med alenetid. Det er det også for mannen min, eller.... han setter pris på tid sammen med venner. Dette medfører at han har tidvis en del reiser både i jobbsammenheng og fritid. Dette fører til at jeg får noen timer alene på kveldene, siden jeg er hjemme med barn og husdyr. Det er deilig, men travelt. Så av og til blir jeg hjemme når han drar på hytta med barn og bikkje. Som regel savner han meg litt mer enn jeg savner ham, så jeg kommer som regel etter til hytta på lørdagen... noe som kan føles som for lite egentid for meg. Det hender også at jeg reiser på hytta ei natt eller to, med eller uten barn og bikkje, for at han skal få ei natt eller to i huset alene, men siden han faktisk er såpass mye på farten, har han ikke samme behovet for total alenetid som meg.

En annen ting i forhold til at jeg får tid for meg selv ved jevne eller ujevne mellomrom, er følelsen av å kunne savne ham. Savne å sovne i armene hans. Savne hjelpen ved middagslagingen eller plenklippingen. Savne hans teite tv-program. Jeg ble jo faktisk sittende å se Liverpool vinne i helga, jeg som før ikke likte fotball, mens han som er blodfan, fremdeles ikke har sett målene, på tross av livslangt supporterliv.... fordi han var av sted på en hobbytur hvor fotball er en av de verste tingene man kan nevne...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller ikke mannen kan forvente at TS skal overnatte et annet sted.

Sært å være borte i dagesvis? Du kjenner ingen piloter, nordsjøarbeidere eller helsearbeidere? jeg jobber turnus. 4 dager på og endel dager av. Jobben min er veldig intensiv med lange dager og mye støy og jeg er helt blåst når jeg kommer fra vakt. Det siste jeg vil da er å være sosial. Første fridag må jeg ha helt for meg selv. Alene. Flere av de jeg jobber med sier det samme. De booker ikke noe på planen første fridag. Den dagen bruker vi til å hente oss inn. Om du aldri har jobbet en sånn turnus aner du ikke hva du snakker om. Man har ikke kvelden til å slappe av som i en 4 jobb. Jeg har ikke tid til å tenke på kjæresten engang på vaktene mine, så mye å gjøre er det. Jeg elsker jobben min og heldigvis forstår mannen hvor sliten jeg er. Så han sitter ikke og venter på meg første fridag, da lar han meg slappe av. De andre fridagene prioriterer vi sammen. 

Hvorfor jobber du ikke TS? 

Anonymkode: 9a59b...597

Jeg har full forståelse for at man er sliten etter turnus og ikke klar for å være sosial i stor eller liten målestokk. Jeg er introvert selv.

Det er imidlertid himla stor forskjell på å få ro og fred uten krav til ditt eller datt og be partner flytte ut.

Nei, jeg har aldri jobbet turnus. Jeg forstår likevel at det er slitsom og at man trenger å hente seg inn i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som du har verken venner eller familie siden det er helt unaturlig for deg å dra på besøk til noen over flere dager, eller dra bort sammen med andre enn kjæreste. Da forstår jeg at det er fortvilende for deg at han er så ærlig at han ber deg om å få litt alenetid, men jammen forstår jeg ham også.

 

Vi vet ikke hvorfor du ikke jobber eller ev. studerer, eller hva du gjør for å ha et liv utenfor husets fire vegger, men det er intenst å ha noen som bare går og venter på at du skal komme hjem, og ikke har noe annet enn hus, barn eller ev. plager og tvserier å snakke om. Jeg var jo slik selv de seks første månedene av første svangerskapspermisjon, og så veldig godt at dette var slitsom adferd for en partner. Neste barn tok jeg med på tur.  Nå er min egen mann på reisejobb, det er lenge siden sist, og jeg nyyyter det! Ser på hva jeg vil, spiser hva jeg vil, skravler høyt i telefonen og sover på tvers i senga. På torsdag kommer han hjem, og da skal han møtes med rent hus, god mat og smørblid kone som gleder seg til å sees igjen og høre hvordan han har hatt det. Det er deilig og viktig å savne hverandre litt. Dette har ingenting med å skulle være utro, ikke være glad i eller bla bla. De fleste trenger space, men har jo sett tråder her der partnere ikke får sove før den andre har lagt seg, skal sitte tett i sofaen hele tiden, sove på armen, må sende meldinger i ett om den andre er ute, eller blir knust om de ikke får eviglange oppringinger når den andre er på jobbreise. Slitsomt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår samboeren din veldig godt. Jeg fikk også fnatt av at jeg alltid hadde folk trakkende oppetter meg. For min del endte det med brudd da jeg trengte alenetid, så et godt alternativ vil jo kanskje være at han har egen hybel eller leilighet han kan trekke til. Det er jo et sikkert steg i retning særboerskap, men tro meg, det er det beste😊

Vil legge til at jeg mener det er den som vil være alene som må ut, men da må de ha et ekstrahjem å trekke til. Om bare får noen timer ute så bruker man jo hele tiden på å tenke på at det snart er over.

Anonymkode: c754c...538

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...