Gå til innhold

Samboer ber meg sove borte


.anony.m

Anbefalte innlegg

Helt ærlig, jeg skjønner han godt og jeg har faktisk bedt mannen ta med ungene og dra på helgetur av og til. Javel, så synes sikkert mange at jeg er en hurpe, men jeg har faktisk behov for alenetid og av og til er det eneste som kan få meg ovenpå igjen en helg alene. Det er det jeg ønsker meg til jul og bursdag, for å si det sånn. ;)

En period da mannen jobbet mye på hjemmekontor og ungene var mindre, så holdt jeg på å klikke for jeg var aldri alene i et tomt hus! Gubben og/eller ungene var alltid hjemme, jeg var alltid "på", det var uro og lyder hele tiden. For meg er sånt helt sinnsykt slitsomt mens mannen har null problemer med det. 

Ønsker meg hytte....

Anonymkode: 46b70...fa7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, exictence skrev:

Ber du samboeren din om å reise bort innimellom på overnatting, så du kan være for deg selv?

Det kan jeg fint gjøre ja. Hvis vi begge skal bort ei helg kan jeg også droppe å bli med hvis jeg føler at jeg heller vil være hjemme alene. Han har respekt for det. Det er ingen av oss som blir såret hvis den andre sier "tror du du kan finne på noe utenfor leiligheten en gang denne uka?", fordi vi vet at det ikke handler om oss.

Ts og karen gjør jo dette på feil måte. De må snakke om hvorfor, og hvordan, dette skal gjøres. Ts kan tenke litt frem i tid, og være på ballen, istedet for å vente til han spør om hun kan finne på noe. Det er feil hvis ts må ha seg ut på et kvarters varsel, men det er også feil hvis hun nekter å ta hensyn til samboeren.

De kan finne en løsning på dette om de er to oppegående folk som ønsker hverandres beste. I gode forhold er ikke folk opptatt av å ha rett og å vinne. Man finner en løsning som funker for begge. 

Anonymkode: 849f1...daf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg fint gjøre ja. Hvis vi begge skal bort ei helg kan jeg også droppe å bli med hvis jeg føler at jeg heller vil være hjemme alene. Han har respekt for det. Det er ingen av oss som blir såret hvis den andre sier "tror du du kan finne på noe utenfor leiligheten en gang denne uka?", fordi vi vet at det ikke handler om oss.

Anonymkode: 849f1...daf

Jeg har ikke noe imot å være på helgetur eller at han er på helgetur, eller lengre ferie bort på guttetur oa. Det har jeg ikke noe imot i det hele tatt. Så det er ikke fordi jeg føler at "det handler om oss". Men jeg vil da kunne føle at jeg kan være hjemme når jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Å be mannen ta med ungene og dra på helgetur av og til er på kanten - det er hans og ungens hjem også. Jeg har stor forståelse for at man trenger ro og fred og alene tid. Men man kan ikke bo sammen og forvente at partneren pakker sakene og må bo vekke fordi en trenger ro. Da må man være så ærlig at en innrømmer at det å bo sammen blir litt mye, kanskje vi skal bo hver for oss.

Det andre som er sært i TS sitt tilfelle er at han arbeider borte fra hjemmet i dagevis. Bør man ikke da være helt klar for samvær med kjæresten sin som man forhåpentligvis har savnet i mellomtiden? Hva er vitsen med å bo sammen med noen som ikke er ens første prioritering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår han godt.  Her har vi avtale om to netter alene for oss begge i måneden. Det må til for å hente oss inn. Bedre å være ærlig på det, enn å brenne inne med slikt. 

Anonymkode: 4d111...1f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår han godt.  Her har vi avtale om to netter alene for oss begge i måneden. Det må til for å hente oss inn. Bedre å være ærlig på det, enn å brenne inne med slikt. 

Anonymkode: 4d111...1f7

Virkelig?

Hvor drar dere da hver sin gang?

Og hvorfor må dere ha det? For å hente dere inn, skriver du. Hente inn igjen, fra hva da? Stå opp sammen, frokosten, middagen?

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, lokmeister2016 skrev:

Kansje dere bør ha hvert deres soverom,så Han kan trekke seg tilbake av og til er Han høysensetiv?

Hvordan skulle han vite det? Ved en diagnose?

Alle syns det er deilig å ha alenetid, men i et forhold bør det jo, etterhvert, føles som alenetid når man er sammen. Han burde leie seg en billig hytte og dra til når han får alenebehov. Det at han har sagt at han vil at du ts skal ut av huset gjør jo at du går på nåler rundt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, .anony.m skrev:

Vi har ikke noe ekstrarom, men selvom vi hadde hatt det hadde det ikke hatt noe å si, han vil være alene hjemme liksom. Glemte å si at han jobber sånn at han er på jobb i 4 døgn også er han hjemme en uke, er situasjonen anledens da? Har han mer krav på at jeg skal dra da? 

Jeg vet at det ikke er fordi han vil ha en annen dame hjem, til deg som sa det. Jeg vet at set bare er fordi han liker å være alene.

Eg forstår at det er godt å vere heime åleine av og til, og særleg dersom du er heime alltid og han er heime ei veke, heile tida... 

Eg trur det hadde vore kjekt for begge å ha litt andre typer input. Nokre kveldar med tur/besøk/middag ute /kino med ei venninne? Eller besøk foreldra dine ei helg?

Eg forstår behovet hans! Men han kan sjølvsagt ikkje kreve at du er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er kinky situasjon du er, tviler på om at jeg hadde orket det sånn, det å ikke være velkommen hjem. Får litt frysninger. Men nå har jeg sett mange sprøe ting i livet, og det skulle jeg aldri sett eller berørt. Jeg skulle FLYTTET FRA HELE SAMFUNNET FOR LENGE SIDEN. 

Anonymkode: 07dc8...f80

Beklager så meget for at jeg lager et innlegg for å rette på grammatikk, men denne var både morsom, men også meget flau for deg å repetere ved en ikke like anonym anledning.

Du mener kinkig, ikke kinky. Kinky er et engelsk ord, som vi kan oversette som «pervers», «avvikende», samt «skarp sving» og «krøllete».

Anonymkode: 8077a...967

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, exictence skrev:

Jeg har ikke noe imot å være på helgetur eller at han er på helgetur, eller lengre ferie bort på guttetur oa. Det har jeg ikke noe imot i det hele tatt. Så det er ikke fordi jeg føler at "det handler om oss". Men jeg vil da kunne føle at jeg kan være hjemme når jeg vil.

Litt av poenget mitt var jo at de må diskutere seg frem til en løsning nettopp så man skal slippe å føle at "idag får jeg ikke være hjemme" eller "jeg er uønsket". Legger man planer, slik du sier, så har man jo lyst til å være borte, og føler ikke at man er uvelkommen hjemme. Hvis ts sier til samboeren at hun skal reise bort 3 dager om 2 uker, så vet han at han får være alene, og bør kunne "klare seg" til da. Og da snakker jeg ikke bare om turer man tilfeldigvis planlegger med venner, men at man passer på å reise bort/ha hobbyer/avtale ting med venner for å komme seg bort fra hjemmet. Det er vinn-vinn, forutsatt at man har familie og venner.

Jeg ser at mange av svarene her er enten/eller, men det går an å dekke begges behov og ønsker. Jeg er fan av å finne en middelvei som begge liker, og ikke bare godtar for å glede den andre. 

Anonymkode: 849f1...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blondie65 said:

Å be mannen ta med ungene og dra på helgetur av og til er på kanten - det er hans og ungens hjem også. Jeg har stor forståelse for at man trenger ro og fred og alene tid. Men man kan ikke bo sammen og forvente at partneren pakker sakene og må bo vekke fordi en trenger ro. Da må man være så ærlig at en innrømmer at det å bo sammen blir litt mye, kanskje vi skal bo hver for oss.

Det andre som er sært i TS sitt tilfelle er at han arbeider borte fra hjemmet i dagevis. Bør man ikke da være helt klar for samvær med kjæresten sin som man forhåpentligvis har savnet i mellomtiden? Hva er vitsen med å bo sammen med noen som ikke er ens første prioritering?

Nå bor jeg heldigvis med en mann som skjønner at jeg faktisk trenger alenetid og et tomt hus og ikke blir fornærmet når jeg ytrer et sjelden ønske om det. Han har ikke samme behov selv, men klarer å forstå at jeg faktisk har disse, tydligvis perverse, behovene for å ikke alltid ta hensyn og høyre lyder og støy hele tiden. Beste gaven? Gi meg tid alene til å pusle med egne ting i mitt eget hjem. 

Og det er virkelig å dra det langt når man sier at hvis man har behov for alenetiden sjelden gang så får man være særboer?! Snakk om å være lite samarbeidsvillig i et forhold da. 

Anonymkode: 46b70...fa7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå bor jeg heldigvis med en mann som skjønner at jeg faktisk trenger alenetid og et tomt hus og ikke blir fornærmet når jeg ytrer et sjelden ønske om det. Han har ikke samme behov selv, men klarer å forstå at jeg faktisk har disse, tydligvis perverse, behovene for å ikke alltid ta hensyn og høyre lyder og støy hele tiden. Beste gaven? Gi meg tid alene til å pusle med egne ting i mitt eget hjem. 

Og det er virkelig å dra det langt når man sier at hvis man har behov for alenetiden sjelden gang så får man være særboer?! Snakk om å være lite samarbeidsvillig i et forhold da. 

Anonymkode: 46b70...fa7

Veldig bra at dere er enige om dette da.

Men hva hadde skjedd om han sa "Nei, det er mitt hus og min helg også". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt av poenget mitt var jo at de må diskutere seg frem til en løsning nettopp så man skal slippe å føle at "idag får jeg ikke være hjemme" eller "jeg er uønsket". Legger man planer, slik du sier, så har man jo lyst til å være borte, og føler ikke at man er uvelkommen hjemme. Hvis ts sier til samboeren at hun skal reise bort 3 dager om 2 uker, så vet han at han får være alene, og bør kunne "klare seg" til da. Og da snakker jeg ikke bare om turer man tilfeldigvis planlegger med venner, men at man passer på å reise bort/ha hobbyer/avtale ting med venner for å komme seg bort fra hjemmet. Det er vinn-vinn, forutsatt at man har familie og venner.

Jeg ser at mange av svarene her er enten/eller, men det går an å dekke begges behov og ønsker. Jeg er fan av å finne en middelvei som begge liker, og ikke bare godtar for å glede den andre. 

Anonymkode: 849f1...daf

Fint det. 

Men hvis det skulle være et par ganger i med, hvor drar man da? Det er trygt og godt i sin gen seng. De fleste har ikke to steder. For hvis man har en hytte eller et annet hjem, kunne jeg forstå at den ene kan overnatte der av og til. Men hvis ikke det, skal man da overnatte hos venner, hotel, eller hos foreldre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullstendig urimelig av han. Hva med at du heller trekker deg litt tilbake i hjemmet? F.eks at dere er på hvert deres rom?

Anonymkode: eb1e4...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, exictence skrev:

Fint det. 

Men hvis det skulle være et par ganger i med, hvor drar man da? Det er trygt og godt i sin gen seng. De fleste har ikke to steder. For hvis man har en hytte eller et annet hjem, kunne jeg forstå at den ene kan overnatte der av og til. Men hvis ikke det, skal man da overnatte hos venner, hotel, eller hos foreldre? 

Det ts har spurt om er om samboeren hennes kan kreve at hun peller seg ut. Mitt forslag er da at begge prøver å forstå hverandre, og finne en løsning ut fra sine egne premisser og utgangspunkt. Istedet for at de begge hevder sin rett. Jeg kan ikke gi deg, eller ts, info om hva det beste kompromisset for ts og samboeren er, jeg aner ikke hvilke forutsetninger de har. Så det må nesten ts svare på selv. 

Anonymkode: 849f1...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er ts som skal sove borte. Det er han som ønsker å være alene.

Anonymkode: 6c98c...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en av disse som trenger alenetid, og da mer enn et par timer en kveld. Nå har jeg endelig truffet en som er lik meg, og som trives som særboer, men min eks var stikk motsatt. Han gjorde aldri noe uten meg, selv om jeg bønnfalt ham om ikke han kunne ta en helg på hytta, så syns han det var så kjedelig uten meg at jeg MÅTTE være med.

Jeg har litt lyst til å snu på det: hvorfor kan ikke TS gjøre dette for sin kjære en gang i blant? " Kjære mannen min, jeg reiser på besøk til foreldrene/venninna/broren neste helg slik at du kan få kose deg alene. Fordi jeg elsker deg". Jeg er sikker på at det hadde vært en kjærlighetserklæring han hadde elsket.

Anonymkode: b7e44...219

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, exictence skrev:

Virkelig?

Hvor drar dere da hver sin gang?

Og hvorfor må dere ha det? For å hente dere inn, skriver du. Hente inn igjen, fra hva da? Stå opp sammen, frokosten, middagen?

Tydelig at du er en av dem som ikke har forståelse for at enkelte mennesker må ha tid helt alene for å lade batteriene. Det betyr hverken at man er sær eller ikke elsker partneren. 

Vi reiser bort annenhver helg med barna, så én av oss får huset alene en helg annenhver måned. Elsker det!

Anonymkode: 84722...bc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at du er en av dem som ikke har forståelse for at enkelte mennesker må ha tid helt alene for å lade batteriene. Det betyr hverken at man er sær eller ikke elsker partneren. 

Vi reiser bort annenhver helg med barna, så én av oss får huset alene en helg annenhver måned. Elsker det!

Anonymkode: 84722...bc6

Jo, jeg har forståelse for det. Vi alle er forskjellige. Jeg kunne godt tenke meg den alenetiden med mannen borte på overnatting. Men ser ikke for meg at han skal måtte overnatte andre steder enn hjemme hvis han ikke har lyst. Synes jo det høres supert ut at dere gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan forstå at han ønsker leiligheten alene litt men å be deg sove borte er vel litt drøyt. Jeg er selv delvis sykemeldt nå og mannen min jobber hjemmefra. Jeg har bedt ham dra ut enkelte  dager da jeg trenger å være litt alene for å slappe av 100%. 

Anonymkode: b6c45...993

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...