Gå til innhold

Gjør deres menn husarbeid på lik linje som dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, vi deler. Vi gjør det vi kan når det trengs og vi har tid. Jeg tror jeg ender med å vaske mer gulv, mens han vasker klær mer. Ellers kommer jeg ikke på noen forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer da på hvor mye tid en bruker på å "shoppe forsikring",  fikse hustaket og kjøre til hytta i løpet av et år, kontra tid på alt det som innebærer det daglige husarbeid iløpet av et år. Blir nok et fint regnestykke, det. Det er vel ikke for ingenting at all forskning viser at menn er mer tilfredse med å leve i parforhold enn hva kvinner er. Menn får jo mer behagelige liv når kona fikser og ordner i hjemmet, mens mannen slapper av på sofaen og nyter godene. Ikke rart kvinner mister interessen for parforhold etterhvert som de blir eldre. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 120% og tjener langt mer enn min mann. Jeg tar 80% av husarbeidet, alt praktisk med barna, alle møter, generell planlegging av middag/hverdag/helg/bursdager, betaler regninger, gjør mye av det praktiske ute og inne og ordner alt som må til av håndverkere osv. 

Jeg er på vei ut av forholdet. Han sitter på ræva omtrent hele tiden mens jeg løper rundt med ungene flyende mellom beina, og han kan bare ikke forstå hvorfor jeg blir sint noen ganger.

I dag f.eks hadde han et av to barn og huset så ikke ut da jeg kom hjem fra jobb. Etter han dro på sin jobb måtte jeg hente vårt andre barn, handle og lage middag uten bil, vaske tre klesvask, henge opp tøy, brette tøy, skifte på barnas senger, støvsuge, vaske flekker fra gulvet, ta oppvasken fra gårsdagen og dagen i dag, underholde ungene, vaske bord og stoler og rydde barnas rom. Sånn ser gjerne en vanlig ettermiddag ut for meg. Hvis jeg er borte på ettermiddagen, noe jeg sjelden er, klarer han kanskje å lage en enkel middag, that's it. 

Anonymkode: b0d4b...a39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men hadde nok gjort det hvis jeg sa at i dag gjør du dette og dette😂 Jeg foretrekker å ta mesteparten av husarbeidet, liker dog at alle rydder opp etter seg selv.

Anonymkode: 53f49...3ef

Samme her. Min gjør husarbeid hvis jeg spør, rydder opp etter seg selv (og meg), lager middag innimellom og tar inn og ut av oppvaskmaskinen på eget initiativ av å til.

Resten gjør jeg (om jeg ikke spør han). Jeg gjør det mye raskere og bedre enn han så jeg ser ikke hensikten at han skal gjøre det. Jeg gjør det på en brøkdel av tiden.

Han jobber også enormt mye for meg og ungene, så jeg kan ha en deltidsjobb når ungene er små, så må jo ta vare på han å der jeg kan. Han tar jo vare på meg.

Anonymkode: 9f667...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trulteskogen skrev:

Jeg lurer da på hvor mye tid en bruker på å "shoppe forsikring",  fikse hustaket og kjøre til hytta i løpet av et år, kontra tid på alt det som innebærer det daglige husarbeid iløpet av et år. Blir nok et fint regnestykke, det. Det er vel ikke for ingenting at all forskning viser at menn er mer tilfredse med å leve i parforhold enn hva kvinner er. Menn får jo mer behagelige liv når kona fikser og ordner i hjemmet, mens mannen slapper av på sofaen og nyter godene. Ikke rart kvinner mister interessen for parforhold etterhvert som de blir eldre. 

Men når alt kommer til alt Trulteskogen, så har kvinner mest fritid av kjønnene.. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/KpVmy/Gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn

https://www.dinside.no/okonomi/gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn/62075519

"Mange gifte kvinner med hus og barn stusser nok når de hører at de har mer fritid enn sine ektemenn. Men forsker Ole C. Bech-Moen er ikke i tvil:

- Det stemmer. Når lønnet arbeid og husarbeid er unnagjort, har menn fått veldig lite økt fritid fra 1971 og fram til i dag, mens kvinner har fått 5-6 timer per uke mer fritid i løpet av disse årene. På 70-tallet hadde mann og kone derimot like mye fritid, sier økonomiforskeren til NTB." 

Anonymkode: 48cfe...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler ganske likt, og må så godt som aldri spørre/mase ❤️ vil si vi slapper av ca like mye. Han ordner med bil, søppel, "tekniske" ting. Jeg har mest kontroll på klær og utstyr til barn, ordner litt med interiør/blomster o.l. Ellers deler vi på det meste. Og vi jobber ca like mye. At en av oss skulle gjøre mye mer enn den andre hadde ikke vært greit syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, a l'orange skrev:

Ja, beklager, du har helt rett!

Hvis valget var mellom inne og ute, så er mitt svar ALLTID dette; Velg å være ute! 

Om så huset flyter over av rot og støv, så vil det ALLTID lønne seg å velge en fjelltur eller en skogstur, fremfor å være inne og puste i den samme luften.

Så for at ingen skal være i tvil;

Velg å være ute, hvis du kan være ute! 🌲🌳🌷☀️

 

Det jeg tenkte var hvis valget var mellom inne og inne. 

Tenk deg f.eks. at du kommer hjem en torsdag ettermiddag, det blåser og pøsregner ute, og du vil ikke ut igjen. Så du lager mat, spiser mat, og slenger deg på soffan med KG på laptop’en. Og der er det jammen ‘en jævla idiot’ som kommer med ‘et hårreisende idiotisk utsagn’.

Du kjenner at det bygger seg opp et sinne inni deg, du blir sint fordi denne ‘jævla idioten’ villeder folk og det vil du jo helst ikke skal skje. Du får lyst til å filleriste vedkommende, men det kan du jo ikke, for vedkommende sitter trygt bak en skjerm i full anonymitet. Så hva gjør du da? 

A) Du tenker at neivel, om jeg ikke kan filleriste vedkommende fysisk, så skal jeg i det minste gjøre det verbalt. Og så bruker du noen minutter på å finne verdens klokeste og mest fornuftige motargument. Du gnir deg i hendene når du finner det, og glemmer i farten at kloke og fornuftige argumenter bare gjør vondt verre mot en hvilken som helst ‘jævla idiot’. Så det som skjer er at du poster det fornuftige innlegget, og før du vet ordet av det, kommer det ti nye ‘hårreisende idiotiske utsagn’, fra ti nye ‘jævla idioter’. Det er som bakterier, de deler seg. Du vil aldri vinne. Det du ender opp med i stedet er å sitte og forsvare deg mot beskyldninger rettet mot deg som person. Adrenalinet bare stiger og stiger, og før du vet ordet av det er det langt etter leggetid, du har glemt å spise, drikke, puste, roe deg ned for kvelden, du får ikke sove, du er i dårlig humør. 

B) Du benytter deg av adrenalinkicket, reiser deg fra soffan, triver med deg alle rengjøringsmidler og vaskekluter du har, og setter i gang med å ‘skrubbe bort’ alle ‘jævla idioter’ og alle deres ‘hårreisende idiotiske utsagn’ som du finner i ditt eget hjem, representert som støv og møkk. Du bruker adrenalinet ditt, slik det er ment å brukes. Du glemmer at du gjør husarbeid, fordi du kun er så opptatt av å være sint. Så du banner og steiker og skrubber og skrubber og får det ut. Når det omsider roer seg, er huset skinnende rent, du er glad og fornøyd, og kan skylle av deg siste rest av stress i dusjen, før du roer deg ned for kvelden, leser en avis, leser en bok, drikker kakao. 

Det samme gjelder om du er typen som ikke henger deg opp i argumenter, men i stedet henger deg opp i andre detaljer, som hvor pene andre kvinner er eller hvor vellykket alle andre er, eller du bekymrer deg for om noen misliker deg eller om kjæresten er utro eller hva det nå måtte være. Mennesker er ikke skapt til å sitte stille og føle. Følelsene tar overhånd når man sitter stille.

Og det er usunt, det!

Man må bevege seg for å få følelsene ut. Og om været ikke tillater det, så er husarbeid en helt perfekt ting å ta de ut på. 

Vi får være enige om å være uenige :) Husarbeid gjør meg irritert. For å slappe av trener jeg yoga, eller hører på musikk. Om jeg var skikkelig sinna hadde jeg tatt meg en tur ut uansett vær. 

Anonymkode: 3b8f8...f85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør like mye, om ikke mer. Har lettere for å rydde i skuffer og skap enn meg. Vasker klær, bretter sammen og legger i skap. Han er kjappere i avtrekkeren enn meg så derfor gjør han kanskje litt mer. Men tror det er ellers likt fordelt. Han jobber deltid og jeg jobber fult, så han er mer hjemme enn meg og. Han liker å drive på. Middag bytter vi på å lage. Og om han tar den mest dagligdagse vasken tar jeg rundvask x2 i året og. 

Anonymkode: f0fdf...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får være enige om å være uenige :) Husarbeid gjør meg irritert. For å slappe av trener jeg yoga, eller hører på musikk. Om jeg var skikkelig sinna hadde jeg tatt meg en tur ut uansett vær. 

Anonymkode: 3b8f8...f85

Og det har du min fulle velsignelse til! 

Mitt utgangspunkt i tråden var at det er fordummende å bruke ord som ‘alle er slik’ eller ‘ingen er slik’.

Det er et utsagn som springer ut fra tanken om at «alle er som meg», og det er en tanke som vitner om et umodent sinn.

Innen man er voksen så bør man ha lært at «ikke alle er som meg».

Som vi to kan være enig i, og som trådstarter, og enkelte andre her, burde lære av. Mener jeg.

 

Vel, siden det åpenbart er flere enn meg her inne, på en syttende;

Gratulerer med dagen! 🌿🇳🇴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når alt kommer til alt Trulteskogen, så har kvinner mest fritid av kjønnene.. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/KpVmy/Gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn

https://www.dinside.no/okonomi/gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn/62075519

"Mange gifte kvinner med hus og barn stusser nok når de hører at de har mer fritid enn sine ektemenn. Men forsker Ole C. Bech-Moen er ikke i tvil:

- Det stemmer. Når lønnet arbeid og husarbeid er unnagjort, har menn fått veldig lite økt fritid fra 1971 og fram til i dag, mens kvinner har fått 5-6 timer per uke mer fritid i løpet av disse årene. På 70-tallet hadde mann og kone derimot like mye fritid, sier økonomiforskeren til NTB." 

Anonymkode: 48cfe...e9c

FLOTT! Det er høyst fortjent!

Fra samme artikkel, fra 2007:

 

"I 1971 brukte gifte kvinner 41 timer på husarbeid i uken, mens de i dag bruker 25 timer. Som husarbeid regnes alt fra husvask, klesvask og matlaging til hagearbeid, oppussing og innkjøp. Dagens menn gjør husarbeid 18 timer i uken. Så til tross for at kvinner har fått mer fritid, bruker de fremdeles mer tid på husarbeid enn menn. Samtidig er menn i dag 12 timer mer på jobb i uken enn sine koner

I 2007 brukte kvinner altså hele 7 timer mer pr uke på husarbeid. Dette er ULØNNET arbeid. Det er også utakknemlig og umotiverende arbeid å utføre da det er arbeidsoppgaver som stadig må gjøres på nytt og på nytt og som gjerne ingen andre enn den som utfører det, ser at er blitt gjort. En kan dermed se ting i et større perspektiv. Når en i tillegg vet at kvinner påtar seg mesteparten av det administrative og emosjonelle ansvaret for familien, både for barn og partner, er dette en type arbeid som kvinner aldri kan legge fra seg. Det er altså ikke slik som det gjerne blir for mannen, at han legger arbeidet fra seg når han går fra jobb. Jeg er ganske sikker på at det er et mye klarere skille mellom jobb og fritid for menn, enn hva det er for kvinner. For kvinner er nok garantert mye av "fritiden" bundet opp til å være sammen med barna og ivareta deres emosjonelle behov. Til sammenligning har menn det mye enklere da de slipper unna dette ansvaret og vier fritiden mer dedikert til seg selv. 

Når menn da er på jobb 12 timer mer, tjener de da også gjerne mer enn kvinnene de bor med. Ergo blir det en skjevfordeling av økonomisk makt i relasjonen. De 7 timene mer som kvinner bruker på husarbeid enn hva menn gjør, er som påpekt ulønnet arbeid. Kvinnene får altså ikke betalt for den ekstra innsatsen de gjør for familien, men menn får betalt for den ekstra innsatsen de gjør på jobb. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på hvem som gjør mest husarbeid av meg eller min mann. Vi har aldri kranglet om eller problematisert husarbeidet, så det går egentlig av seg selv. Jeg kan ikke huske at den ene av oss har gitt den andre kommandoer heller. Jeg føler meg heldig som ikke har dette som et tema i mitt ekteskap, for jeg har tidligere hatt samboere som ikke har gjort en skit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det faktisk han som gjør mest av det klassiske husarbeidet. Det skulle også bare mangle når det er jeg som tar meg av absolutt alt av administrativt arbeid, logistikk i hjemmet, reparasjoner, oppussing, omstrukturering av hjemmet når det er behov, salg av gammelt, bestilling og montering av nytt osv. Alt dette er energi- og tidkrevende, og jeg synes innimellom han slipper "billig unna" med klesvask, oppvask osv..  Et annet irritasjonsmoment er at han ikke gjør disse oppgavene jevnt og trutt men mer i "oi faen nå er det jo helt gjengrodd her"-skippertak... 

Anonymkode: 7d0fd...65d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør mye mer. Jeg lager alltid middag da, og bidrar selvsagt ellers med husarbeid også men han gjør helt klart mest. Han er en neat freak, mens jeg er litt mer avslappet. Føler meg heldig egentlig 😃 

Anonymkode: 2f017...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør absolutt mest hjemme. Å lage middag deler vi på ganske likt, men å vaske kjøkken, bad, gulv, benker, støvsuge, tørke støv, skifte på senga, vaske felles tøy (han vasker sitt eget, i det minste) og å rydde ut av oppvaskmaskinen, er det stort sett jeg som tar. Det er få av de overnevnte oppgavene han faktisk noen gang har gjort. Allikevel betaler vi like mye hver og begge jobber 100%.

Hvorfor holder jeg ut? Det er vel i bunn og grunn fordi han ikke mener at det skal være slik at dama skal gjøre alt. Hadde han hatt den holdningen, hadde jeg selvfølgelig gått for lengst. Problemet her er at han er veldig lat og utsetter ting som ikke interesserer han. Det er jo forsåvidt veldig irriterende og slitsomt til tider, men det er mer dumskap enn at han er slem.

Anonymkode: 4d72c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Trulteskogen said:

FLOTT! Det er høyst fortjent!

Fra samme artikkel, fra 2007:

 

"I 1971 brukte gifte kvinner 41 timer på husarbeid i uken, mens de i dag bruker 25 timer. Som husarbeid regnes alt fra husvask, klesvask og matlaging til hagearbeid, oppussing og innkjøp. Dagens menn gjør husarbeid 18 timer i uken. Så til tross for at kvinner har fått mer fritid, bruker de fremdeles mer tid på husarbeid enn menn. Samtidig er menn i dag 12 timer mer på jobb i uken enn sine koner

I 2007 brukte kvinner altså hele 7 timer mer pr uke på husarbeid. Dette er ULØNNET arbeid. Det er også utakknemlig og umotiverende arbeid å utføre da det er arbeidsoppgaver som stadig må gjøres på nytt og på nytt og som gjerne ingen andre enn den som utfører det, ser at er blitt gjort. En kan dermed se ting i et større perspektiv. Når en i tillegg vet at kvinner påtar seg mesteparten av det administrative og emosjonelle ansvaret for familien, både for barn og partner, er dette en type arbeid som kvinner aldri kan legge fra seg. Det er altså ikke slik som det gjerne blir for mannen, at han legger arbeidet fra seg når han går fra jobb. Jeg er ganske sikker på at det er et mye klarere skille mellom jobb og fritid for menn, enn hva det er for kvinner. For kvinner er nok garantert mye av "fritiden" bundet opp til å være sammen med barna og ivareta deres emosjonelle behov. Til sammenligning har menn det mye enklere da de slipper unna dette ansvaret og vier fritiden mer dedikert til seg selv. 

Når menn da er på jobb 12 timer mer, tjener de da også gjerne mer enn kvinnene de bor med. Ergo blir det en skjevfordeling av økonomisk makt i relasjonen. De 7 timene mer som kvinner bruker på husarbeid enn hva menn gjør, er som påpekt ulønnet arbeid. Kvinnene får altså ikke betalt for den ekstra innsatsen de gjør for familien, men menn får betalt for den ekstra innsatsen de gjør på jobb. 

 

Litt vanskelig å se uthevingen i alt det andre uthevete, men altså:

"Samtidig er menn i dag 12 timer mer på jobb i uken enn sine koner."

Altså ER på jobb. Ikke JOBBER.

Anonymkode: a8a32...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg lurer på noe. Du skriver f.eks.;

«Jeg [...] har politisk verv, er interessert i språk, trener et ungdomslag i krevende idrett osv.»

«Og jeg går turer ute titt og ofte, også utfordrende toppturer.»

I tillegg deltar du her i tråden som en av de mest aktive, blant annet med en god del sleivspark mot meg.

Det jeg lurer på er hva du definerer som fritid. 

 

Jeg tenker at følelsen av å aldri ha fritid, ofte handler om at man er perfeksjonist, flink pike, ikke setter gode nok grenser for seg selv og hva man bruker tiden på. 

Og jeg vet av erfaring at jeg er det soleklare hatobjektet hvis man har det sånn. For jeg sier ting som «du kan jo bare» og «det er enkelt» og «livet er en lek». Mens de som har det sånn, opplever at jeg bagatelliserer. 

Nei jeg mener ikke å bagatellisere.

Jeg mener å angripe fra en annen kant.

I stedet for å bare gyve løs på å «gjøre alt som skal gjøres, fordi ingen andre gjør det, og ikke bare gjøre det, men gjøre det slik og sånn, fordi det er den eneste riktige måten og ingen andre forstår dette, bare jeg forstår dette»...

...så tenker jeg at man heller bør jobbe med sine egne holdninger, sin egen hang til perfeksjon og fasade og å måtte ha alt på sin egen måte, åpne opp for at andre mennesker også har noe å tilby. 

Hvem vet?

Kanskje, hvis man åpner opp, så finner man ut at tilmed a l’orange er en helt ok person? ;) 

Jeg har ikke noe mot deg som person, men mot kvinnehat du sprer overalt. Jeg sitter på kg for eksempel når jeg kjører en kjedelig rapport på jobb kveldstid mens ungene er på trening, når jeg sitter på do, osv. Du slenger ut helt ubegrunnede påstander for å kue og umyndiggjøre kvinner. Selvfølgelig har mange kvinner problemer med det. 

Anonymkode: 795a1...ec0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg lurer på noe. Du skriver f.eks.;

«Jeg [...] har politisk verv, er interessert i språk, trener et ungdomslag i krevende idrett osv.»

«Og jeg går turer ute titt og ofte, også utfordrende toppturer.»

I tillegg deltar du her i tråden som en av de mest aktive, blant annet med en god del sleivspark mot meg.

Det jeg lurer på er hva du definerer som fritid. 

 

Jeg tenker at følelsen av å aldri ha fritid, ofte handler om at man er perfeksjonist, flink pike, ikke setter gode nok grenser for seg selv og hva man bruker tiden på. 

Og jeg vet av erfaring at jeg er det soleklare hatobjektet hvis man har det sånn. For jeg sier ting som «du kan jo bare» og «det er enkelt» og «livet er en lek». Mens de som har det sånn, opplever at jeg bagatelliserer. 

Nei jeg mener ikke å bagatellisere.

Jeg mener å angripe fra en annen kant.

I stedet for å bare gyve løs på å «gjøre alt som skal gjøres, fordi ingen andre gjør det, og ikke bare gjøre det, men gjøre det slik og sånn, fordi det er den eneste riktige måten og ingen andre forstår dette, bare jeg forstår dette»...

...så tenker jeg at man heller bør jobbe med sine egne holdninger, sin egen hang til perfeksjon og fasade og å måtte ha alt på sin egen måte, åpne opp for at andre mennesker også har noe å tilby. 

Hvem vet?

Kanskje, hvis man åpner opp, så finner man ut at tilmed a l’orange er en helt ok person? ;) 

Ingen flink pike her heller. Standarden min hjemme er nokså lav. Tiden strekker bare ikke til. 

Anonymkode: 795a1...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...