Gå til innhold

Gjør deres menn husarbeid på lik linje som dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Treningssenter fører til latskap og fedme?????

Kvinnehater igjen ja. Menn skal ta fra kvinnen internett, altså umyndiggjøre dem. Det er for øvrig menn som løper til noe nytt, pent og spennende hvis dama slutter å trene, stelle seg og passe vekta.

Man blir heller ikke smart av husarbeid. Jeg hater husarbeid, men har politisk verv, er interessert i språk, trener et ungdomslag i krevende idrett osv. Mener du at jeg blir dum av å være politisk engasjert, lære fremmedspråk og være trener, enn hvis jeg kun gjorde husarbeid? 

Slutt med kvinnehat. Nå er det nok. 

Anonymkode: 795a1...ec0

Kvinnehat?😂 Er ekstremt mange damer som ser på bloggserier, sitter på instagram, driver på med sminke i det lange og brede, reality serier osv osv. Bare ting som gjør de dummere og dummere, mens menn er opptatt av vitenskap, dokumentarer, natur/jakt/fiske og generelt liker å se på ting som gir de kunnskap. Syns han traff ganske bra på det han skrev selv om det ikke gjelder alle.. Hva med å være i nuet å skru av sosiale medier å komme seg ut i naturen istedet for å bo på et treningssenter å trene "rumpa" som er alt for inn i tiden. Har slutter helt med sosiale medier fordi det gjør folk dummere. 

Anonymkode: 261d5...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Jeg gjør alt i huset, både for mann og barna hans. Tjener dobbelt så mye som han og betaler 70 % av alle utgiftene vi har felles. 

Og er fornøyd med det :)  Han skrur på motorsyklene mine helt gratis da ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gubben gjør ingenting på eget initiativ. Skulle han mot formodning gjøre noe, blir det bare gjort halvveis.

Derfor har vi vaskehjelp. Orker ikke slite meg ut mens han sitter glad og fornøyd i sofaen.

 

Endret av Lycka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør like mye, da tenker jeg ikke på husarbeid men alt annet som må gjøres også. Jeg lager mest mat da jeg liker å lage mat, og jeg vasker og organiserer mest da jeg faktisk liker det, så det stemmer nødvendigvis ikke det du sier at ingen liker å vaske og rydde. 

Men å sitte å tenke på at denne uka så gjorde jeg mye mer enn mannen det blir for dumt, vi deler alle byrder, arbeidsoppgaver og gleder. Så om min mann sitter på rumpa i en ukes tid det blåser jeg i, så lenge han rydder etter seg selv. Og det finnes så klart dager der jeg bare har lyst til å se på serier og hvor han da ender opp med å ta alt. 

Jeg bryr meg heller om at jeg og mannen har det godt sammen, om jeg gjør noe mer fordi jeg bruker kortere tid på det gjør meg ingenting. Så lenge jeg, han og barna får meg kvalitetstid sammen :)

Anonymkode: 7f762...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnehat?😂 Er ekstremt mange damer som ser på bloggserier, sitter på instagram, driver på med sminke i det lange og brede, reality serier osv osv. Bare ting som gjør de dummere og dummere, mens menn er opptatt av vitenskap, dokumentarer, natur/jakt/fiske og generelt liker å se på ting som gir de kunnskap. Syns han traff ganske bra på det han skrev selv om det ikke gjelder alle.. Hva med å være i nuet å skru av sosiale medier å komme seg ut i naturen istedet for å bo på et treningssenter å trene "rumpa" som er alt for inn i tiden. Har slutter helt med sosiale medier fordi det gjør folk dummere. 

Anonymkode: 261d5...e30

Ja, for det finnes ingen menn som henger på byen, drikker og puler. Ingen menn som spiller Xbox hele dagene, ingen menn som ser på fotball hele tiden? 

Appelsinen generaliserer igjen. Og igjen. Og prøver å formidle at alle damer er dumme, slemme og late. Og at de blir smarte av husarbeid? Blir man smart av å vaske dassen eller støvsuge? Vis meg gjerne forskning på det. Og hvis husarbeid gjør et menneske smart, og menn ifølge deg er opptatt av vitenskap, burde ikke menn gjøre mest mulig husarbeid?

Jeg har aldri lest en blogg. Jeg er lite på sosiale medier, mest for å dele bilder og opplevelser med familie og venner som jeg har spredd over hele verden. Jeg ser nesten ikke tv. Og jeg går turer ute titt og ofte, også utfordrende toppturer. 

Anonymkode: 795a1...ec0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnehat?😂 Er ekstremt mange damer som ser på bloggserier, sitter på instagram, driver på med sminke i det lange og brede, reality serier osv osv. Bare ting som gjør de dummere og dummere, mens menn er opptatt av vitenskap, dokumentarer, natur/jakt/fiske og generelt liker å se på ting som gir de kunnskap. Syns han traff ganske bra på det han skrev selv om det ikke gjelder alle.. Hva med å være i nuet å skru av sosiale medier å komme seg ut i naturen istedet for å bo på et treningssenter å trene "rumpa" som er alt for inn i tiden. Har slutter helt med sosiale medier fordi det gjør folk dummere. 

Anonymkode: 261d5...e30

Og du vurderer også alorange som en mann? Det gjør jeg også. Det går ikke an å lire av seg så mye negativt piss om kvinner når du er kvinne selv. 

Anonymkode: 795a1...ec0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du tar deg av husarbeid. Har du betalt jobb i tillegg?

Anonymkode: 8a41c...749

Nei.

5 timer siden, -lykke- skrev:

Det her er greit nok det. Men jeg håper inderlig dere sparer av pensjon til deg, pluss at du er med på å betale ned lånet/at dere har kontrakt på at halve boligen er din ved et eventuelt brudd. Det hjelper ikke å si at man har handlet mat og klær. Har du penger, så skal de puttes inn i ting som har verdi. 

Må bare si det, selv om du sikkert ikke er så korttenkt, men er utrolig mange kvinner som (fortsatt!) går i kvinnefella.

Ja, det gjør vi. Boligen er halvt min. På papiret også. Hadde formue også før vi møttes.

Anonymkode: 2599b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Litt mer egentlig. Men jeg jobber litt mer tilgjengjeld.

Anonymkode: 6b79a...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi gjør like mye husarbeid. Vi jobber begge 100% i samme bransje og tjener omtrent like mye (jeg litt mer). Vi må sjelden minne hverandre på at noe må gjøres i huset, men i de tilfellene det skjer, er det «hver sin gang» – alle kan jo glemme å sette på en vask. Vi har begge like mye å si om hvordan ting skal gjøres og være i huset, og blir enige eller får til kompromisser. Mye gjør vi sammen eller parallellt (den ene glor ikke på TV mens den andre skurer gulv). Vi deler på utgiftene. Begge har fritid, begge har egne penger.

Det at vi har nokså like verdier, tanker og holdninger har nok innvirkning på at det fungerer såpass greit. Vi vil begge ha det ryddig og greit, vi vil begge ha ordentlige, men få ting, vi vil begge ha fornuftig pengebruk, men vi liker begge å prioritere god mat osv. osv. Det er lite å krangle om eller legge på den andre når det gjelder husholdningen, vi vil noenlunde det samme og koser oss med hverdagslivet.

Anonymkode: 6d7b6...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann gjør omtrent alt husarbeid, mens jeg sørger for at ungene ikke ramler oppi det han gjør (vi har to små barn) 

Anonymkode: 6be63...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS,

du forstår vel at man ikke i en husholdning  ikke bare kan måle husarbeid som den viktigste parameteren for om det er likestilt i hjemmet? 

Hvis du gjør det, så tar du skammelig feil.

Her har du noen punkter som er med på å veie opp om et hjem er likestilt eller ikke:

Hvem tar hånd om ungene, foreldremøter, trening, lekser, hvem har ansvar for regninger, handling, rehabiltering og vedlikehold av hus og hjem med mer. Hvem klipper gress, luker, freser og måker snø osv. 

Still heller spørsmålet, hvem har mest til tid å sitte på rumpa å se TV, snakke i telefon med venner, som har flest timer for seg selv til trening eller andre fritidsaktiviteter osv. Er det stor ubalanse når alle disse parameterne veies opp, vel da først har du kan du rope ulv. I de fleste tilfeller så viser det seg at kvinner og menn sitter like mye på rumpa når alle aktiviteter er summert. Faktisk, så sitter kvinnen litt mer på rumpa og ikke gjør noe. 

Anonymkode: 48cfe...e9c

Jeg er ikke TS, men vi gjør ingenting av det du nevner. Regninger går på autogiro, ingen barn, bor i leilighet, ingen felles kjøretøy. Vi deler kun husarbeid. 

Anonymkode: f7a04...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra svar, har flere voksne venninner som har ødelagt forholdene sine helt med å stå på sitt at alt skal deles likt. Hun ene skrivde ned i løpet at av uken hva hun gjorde. Sammenlignet så med mannen, lagde et helvete ut av det når det var veldig ulikt.

Hun glemte helt at mannen holdt på med arbeid ute, lagde terrasse og murte en mur. Hver kveld etter jobb, men neida...det betydde ingenting!

Anonymkode: 2d2dc...e63

Dette er jo også noe av det problematiske med kjønnstypisk arbeidsfordeling hva angår hus og hjem: kvinner holder på med det utakknemlige arbeidet som er usynlig fordi det stadig må gjøres på nytt, som klesvask, husvask, oppvask, støvsuging osv. På sin side holder menn på med å bygge ting utendørs som blir et ferdig sluttprodukt som han kan slå seg på brystet med og si "Se hva pappa har laget!". Jeg antar at det gir en helt annen motivasjon og tilfredsstillelse å ferdigstille en terrasse kontra å henge opp ukens ørtende klesvask, støvsuge for ente gang fordi man har små barn som krabber på gulvet, vaske badet, inn/ut av oppvaskmaskin til stadighet, organisere og planlegge for familiens store og små. Så er spørsmålet om man TRENGER en terasse eller om man TRENGER å ha et hygienisk hus i hverdagen, særlig med små barn. Det er vel sistnevnte som har mest betydning? Så hvorfor må mannen absolutt stikke nesa ut for å bygge ting? Så snart vi skriver april måned ser jeg en jevn strøm av menn som bygger plattinger rundtomkring. Hvorfor holder de på med dette? Er det en form for flukt fra de monotone, utakknemlige arbeidsoppgavene innendørs kan hende?  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann gjør det jeg ber ham om, men halvveis. For eksempel kan han rydde av bordet, men vasker det ikke. Henge opp klær i en skrukk. Det eneste han noen ganger gjør av seg selv er å tømme oppvaskmaskin. 

Jeg lager mat, vasker, støvsuger, tar ungene, skolen, maler hus, pusser opp rom, klipper plen, måker snø osv. 

Han finnes ikke handy og er ekstremt lat. 

Ja, jeg jobber fulltid. Ja, han får svært mye mer tid på rompa enn meg. 

Anonymkode: f3761...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier egentlig å gjøre nyttig arbeid til vi treffer sofaen. Hvem som gjør hva spiller ingen rolle. Jeg vasket bilen, mens kona la datteren vår, etter det tok vi oppvasken sammen. Hva er så spesielt med husarbeid liksom. Jeg kunne gjere lagt barnet hvis hun vasket bil. 

Jeg shopper forsikring, fikser hus, tak, måker, kjører til hytta, jobber overtid for familiens beste. Tror du menn har egne forum hvor de spør om hvor mange timer konene deres jobbet denne uka? Nesten halvparten av kvinner som jobber, jobber deltid. Derfor er det rart om den gjennomsnittlige kvinne ikke skulle ta litt mer av arbeidet hjemme, når menn tross alt arbeider mest ute. 

Anonymkode: e9935...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier egentlig å gjøre nyttig arbeid til vi treffer sofaen. Hvem som gjør hva spiller ingen rolle. Jeg vasket bilen, mens kona la datteren vår, etter det tok vi oppvasken sammen. Hva er så spesielt med husarbeid liksom. Jeg kunne gjere lagt barnet hvis hun vasket bil. 

Jeg shopper forsikring, fikser hus, tak, måker, kjører til hytta, jobber overtid for familiens beste. Tror du menn har egne forum hvor de spør om hvor mange timer konene deres jobbet denne uka? Nesten halvparten av kvinner som jobber, jobber deltid. Derfor er det rart om den gjennomsnittlige kvinne ikke skulle ta litt mer av arbeidet hjemme, når menn tross alt arbeider mest ute. 

Anonymkode: e9935...03c

Men også i forhold der begge jobber like mye eller kvinnen jobber mer, er det vanligvis kvinnen som gjør alt husarbeid. 

Anonymkode: 795a1...ec0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleier egentlig å gjøre nyttig arbeid til vi treffer sofaen. Hvem som gjør hva spiller ingen rolle. Jeg vasket bilen, mens kona la datteren vår, etter det tok vi oppvasken sammen. Hva er så spesielt med husarbeid liksom. Jeg kunne gjere lagt barnet hvis hun vasket bil. 

Jeg shopper forsikring, fikser hus, tak, måker, kjører til hytta, jobber overtid for familiens beste. Tror du menn har egne forum hvor de spør om hvor mange timer konene deres jobbet denne uka? Nesten halvparten av kvinner som jobber, jobber deltid. Derfor er det rart om den gjennomsnittlige kvinne ikke skulle ta litt mer av arbeidet hjemme, når menn tross alt arbeider mest ute. 

Anonymkode: e9935...03c

Herlig setning. 

Tror du menn har egne forum hvor de spør om hvor mange timer konene deres jobbet denne uka? 

Statistikken viser at kvinner har mest fritid... Så hvorfor henge seg opp i om kvinner vasket en ekstra vask. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/KpVmy/Gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn

Anonymkode: 48cfe...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han TROR at han gjør like mye som meg; jeg VET at jeg gjør mye mer enn ham. Han sørger for å understreke alt han gjør og har gjort, og han ser ikke alt jeg gjør. 

Anonymkode: 84a80...d25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør stort sett alt. Har en jobb hvor jeg jobber 8 døgn/mnd på 100% stilling, så har myyye tid hjemme. Han jobber bare dagtid. Jeg gjør husarbeid og lager middag alle dager når jeg har fri. I helgene lager han av og til middag. Han gjør husarbeid hvis jeg ber om det, men det er svært sjelden. 

Jeg foretrekker selv å gjøre unna «kjedelige» plikter siden jeg har tid og overskudd; så kan vi heller bruke fritiden vi har sammen til å gjøre noe hyggelig. 

Han på sin side står på og jobber hjemme og på hytta; snekrer, bygger ut og vedlikeholder. Han måker snø og tar alt som har med bil å gjøre.. osv. Han tar unna MYE som jeg hverken har interesse for eller lyst til å gjøre. Vi er nok litt «1950» men for vår del funker det svært bra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...