Jump to content
AnonymBruker

Gjør deres menn husarbeid på lik linje som dere?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg blir helt sjokkert (eller egentlig ikke lenger) av alle menn som ikke tar det i husarbeid. Det dukker stadig opp tråder her, venninnes samboere, til og med faren min lar mamma gjøre omtrent alt hjemme. 

Jeg skjønner ikke hvordan dere holder ut! Ingen LIKER å gjøre husarbeid, men det må gjøres. Man bor sammen i huset, og da er det begges ansvar. 

Jeg vet egentlig kun om 2 menn som faktisk gjør husarbeid på lik linje (eller mer). Er dette representativt? Er dere mange her som har menn som gjør like mye som dere hjemme? Må dere fortelle han hva som skal gjøres og når, eller gjør han det automatisk når han ser at det må gjøres? 

Anonymkode: 8ce0f...80a

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min mann gjør mer husarbeid enn meg til tider. Men jeg har fast ansvar for å bake brød og vaske klær, ellers deler vi på ansvaret. 

Anonymkode: a32ea...620

AnonymBruker

Nei, men hadde nok gjort det hvis jeg sa at i dag gjør du dette og dette😂 Jeg foretrekker å ta mesteparten av husarbeidet, liker dog at alle rydder opp etter seg selv.

Anonymkode: 53f49...3ef

AnonymBruker

Overhodet ikke, jeg gjør nesten alt. Jeg orker ikke å mase, føler meg som verdens største drittkjerring når jeg gjør det, så da tar jeg heller husarbeidet selv. Han skifter dekk, klipper gress og måker snø, men det jevner seg ikke akkurat ut. Hvis jeg snakker med ham om at jeg trenger hjelp og at jeg vil han skal initiativ selv så jeg slipper å mase, sier han at han skal prøve og så skjer det ingenting.

Anonymkode: bcbf1...a5c

AnonymBruker

Jeg er mann så er ikke i målgruppa for spørsmålet ditt, men svarer likevel. For meg er rollene snudd, jeg er ordensmenneske og gift med ei som aldri gjør en dritt i huset. Det mest irriterende er at hun konstant lager rot. Hvis hun lager seg frokost feks er kjøkkenet bomba. Ingenting settes i oppvaskmaskina. Alt som taes frem blir liggende til jeg putter det på plass. Hun har heller ingen oversikt over noe som helst, hverken økonomi eller om det er turdag i barnehagen.

Jeg tjener og klart mest bare så det er sagt. 

Jeg har blitt forbanna på det her 1000 ganger, er ganske ydmykende å være slave som går etter og rydder opp. Det har vært masse konflikter, men det blir aldri bedre annet enn på veldig kort sikt. Pluss at hun blir kjempesur.

Jeg har gitt opp, det vil aldri endre seg. En person som ikke er ordensmenneske vil aldri bli det. 

Anonymkode: 796e7...ca7

AnonymBruker

Nei.

Anonymkode: a8a32...a92

Annonse

AnonymBruker

TS,

du forstår vel at man ikke i en husholdning  ikke bare kan måle husarbeid som den viktigste parameteren for om det er likestilt i hjemmet? 

Hvis du gjør det, så tar du skammelig feil.

Her har du noen punkter som er med på å veie opp om et hjem er likestilt eller ikke:

Hvem tar hånd om ungene, foreldremøter, trening, lekser, hvem har ansvar for regninger, handling, rehabiltering og vedlikehold av hus og hjem med mer. Hvem klipper gress, luker, freser og måker snø osv. 

Still heller spørsmålet, hvem har mest til tid å sitte på rumpa å se TV, snakke i telefon med venner, som har flest timer for seg selv til trening eller andre fritidsaktiviteter osv. Er det stor ubalanse når alle disse parameterne veies opp, vel da først har du kan du rope ulv. I de fleste tilfeller så viser det seg at kvinner og menn sitter like mye på rumpa når alle aktiviteter er summert. Faktisk, så sitter kvinnen litt mer på rumpa og ikke gjør noe. 

Anonymkode: 48cfe...e9c

AnonymBruker

Ja. 

Vi var begge evig single til vi hadde passert 30, og hadde bodd alene i mange år begge to. Så da var vi jo begge vandt til å ta alt av husarbeid.

Det har aldri vært en diskusjon hos oss engang. Vi har alltid delt likt, og ser vi noe som må gjøres, gjør vi det, enkelt og greit. Ingen av oss sitter og venter på at den andre skal ta seg av den fulle skittentøyskurven. 

Jeg hadde aldri godtatt at husarbeid skulle være min jobb.

Anonymkode: c974c...f87

AnonymBruker

Nei, han gjør ingenting. Han skifter hjul, måker snø og fikser ting ute og hjelper til med oppussing inne. Oppussing er fellesarbeid.

Han jobber, jeg tar meg av hus og hjem. Kunne ikke falt meg inn å be han gjøre noe husarbeid med mindre jeg er syk.

Anonymkode: 2599b...5f1

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. 

Vi var begge evig single til vi hadde passert 30, og hadde bodd alene i mange år begge to. Så da var vi jo begge vandt til å ta alt av husarbeid.

Det har aldri vært en diskusjon hos oss engang. Vi har alltid delt likt, og ser vi noe som må gjøres, gjør vi det, enkelt og greit. Ingen av oss sitter og venter på at den andre skal ta seg av den fulle skittentøyskurven. 

Jeg hadde aldri godtatt at husarbeid skulle være min jobb.

Anonymkode: c974c...f87

Vandt er dansk. Vant.

Anonymkode: a8a32...a92

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, han gjør ingenting. Han skifter hjul, måker snø og fikser ting ute og hjelper til med oppussing inne. Oppussing er fellesarbeid.

Han jobber, jeg tar meg av hus og hjem. Kunne ikke falt meg inn å be han gjøre noe husarbeid med mindre jeg er syk.

Så du tar deg av husarbeid. Har du betalt jobb i tillegg?

Anonymkode: 8a41c...749

AnonymBruker

Det hadde tatt seg ut😅 Men nei, jeg liker å gjøre det selv, da blir det ordentlig gjort hvertfall. Men nå er jeg utrolig ryddig av meg, så kan ikke forlange at den andre skal lide av det samme🤭

Anonymkode: 1ea2f...b97

Tengel

Han bidrar med oppvaskmaskinen og søppeltømming, men ellers står jeg for det meste. Spør jeg derimot om han kan hjelpe meg når jeg kjenner behovet for det, så nøler han ikke med å stille opp. 

Annonse

-lykke-
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er greit nok det. Men jeg håper inderlig dere sparer av pensjon til deg, pluss at du er med på å betale ned lånet/at dere har kontrakt på at halve boligen er din ved et eventuelt brudd. Det hjelper ikke å si at man har handlet mat og klær. Har du penger, så skal de puttes inn i ting som har verdi. 

Må bare si det, selv om du sikkert ikke er så korttenkt, men er utrolig mange kvinner som (fortsatt!) går i kvinnefella.

a l'orange
Posted (edited)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen LIKER å gjøre husarbeid, men det må gjøres.

Anonymkode: 8ce0f...80a

Ååååh, jeg kjenner at jeg er så UFATTELIG LEI av det liksom-argumentet der!

SELVFØLGELIG finnes det mange som - ikke bare liker, men tilmed elsker - husarbeid!

Husarbeid er den PERFEKTE aktiviteten for ro, kontemplasjon og meditasjon. 

Man blir smart av det!

Huset blir rent og pent av det!

Det man BURDE HA reagert på er all den tiden mennesker bruker på tv-titting, fordummende blogger, bilder av pene mennesker, forskjønnelse av egen kropp, treningssenter etc etc etc, som fører til dumhet, latskap, fedme, dårlig selvfølelse, komplekser, detaljfokus og manglende oversikt.

Hvis noen tror at kvinner vokser på at mannen tar husarbeidet, så må de tro om igjen.

Det kvinner hadde vokst på var om mannen hadde tatt fra de internettilkoblingen og treningssentermedlemsskapet og blitt med de ut på tur i marka og tatt en kaffe sammen med normale uretusjerte mennesker, eller å lære noe nytt sammen eller å utfordre henne på ting hun vil ha det bedre i livet sitt hvis hun hadde mestret.

Edited by a l'orange

T-Rex
1 minutt siden, a l'orange said:

Ååååh, jeg kjenner at jeg er så UFATTELIG LEI av det liksom-argumentet der!

SELVFØLGELIG finnes det mange som - ikke bare liker, men tilmed elsker - husarbeid!

Husarbeid er den PERFEKTE aktiviteten for ro, kontemplasjon og meditasjon. 

Man blir smart av det!

Huset blir rent og pent av det!

Det man BURDE HA reagert på er all den tiden mennesker bruker på tv-titting, fordummende blogger, bilder av pene mennesker, forskjønnelse av egen kropp, treningssenter etc etc etc, som fører til dumhet, latskap, fedme, dårlig selvfølelse, komplekser, detaljfokus og manglende oversikt.

Hvis noen tror at kvinner vokser på at mannen tar husarbeidet, så må de tro om igjen.

Det kvinner hadde vokst på var om mannen hadde tatt fra de internettilkoblingen og treningssentermedlemsskapet og blitt med de ut på tur i marka og tatt en kaffe sammen med normale uretusjerte mennesker, eller å lære noe nytt sammen eller å utfordre henne på ting hun vil ha det bedre i livet sitt hvis hun hadde mestret.

For deg? Eller for alle andre kvinner?

AnonymBruker

nei han gjør ikke en j.. dritt.

Anonymkode: 9f430...16b

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Faktisk, så sitter kvinnen litt mer på rumpa og ikke gjør noe. 

Din kvinne eller? Jeg vasker, støvsuger, lager middagslister, handleliste, handler, rydder, vasker og henger opp klær, lager middag, går tur med hunden, skifter på senga, tørker støv osv. Mannen skifter dekk, klipper gress (jeg er allergisk mot gress) og måker snø. Oppussing er samarbeid. Det er ganske tydelig hvem som sitter mest på rumpa i denne husholdningen. Vi jobber like mye, jeg tjener mest og har lederstilling. 

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS,

du forstår vel at man ikke i en husholdning  ikke bare kan måle husarbeid som den viktigste parameteren for om det er likestilt i hjemmet? 

Hvis du gjør det, så tar du skammelig feil.

Her har du noen punkter som er med på å veie opp om et hjem er likestilt eller ikke:

Hvem tar hånd om ungene, foreldremøter, trening, lekser, hvem har ansvar for regninger, handling, rehabiltering og vedlikehold av hus og hjem med mer. Hvem klipper gress, luker, freser og måker snø osv. 

Still heller spørsmålet, hvem har mest til tid å sitte på rumpa å se TV, snakke i telefon med venner, som har flest timer for seg selv til trening eller andre fritidsaktiviteter osv. Er det stor ubalanse når alle disse parameterne veies opp, vel da først har du kan du rope ulv. I de fleste tilfeller så viser det seg at kvinner og menn sitter like mye på rumpa når alle aktiviteter er summert. Faktisk, så sitter kvinnen litt mer på rumpa og ikke gjør noe. 

Skal vi se.... Her har jeg:

Ansvar for regninger, forsikringer, søppeldager osv

Ansvar for barnas treninger, foreldresamtaler, dugnader, lekser mv

Hovedansvar for husarbeid (90 %)

Eneansvar for kjøring til barnehage og skole

Hovedansvar for handling og middag (80-90%)

Ansvar for å bytte lyspærer, skru sammen møbler osv

Ansvar for å bestille service på bilen, følge opp EU-kontroll osv

Han har:

10 % av husarbeid og handling/middag

Småreparasjoner på bil (bytte dekk, skifte olje)

Sitter med de minste på kvelden noen ganger når jeg følger de eldste på trening

Kjører i barnehage og på trening 3-4 ganger i året når jeg er borte med jobben

Jeg jobber større stillingsprosent enn ham og tjener mest.

Hvem har tid til å sitte og se TV? Han. Han er også den eneste som møter venner, fester og snakker i tlf 

Jeg har så å si aldri tid til å sitte på rompa, ikke liker jeg det noe særlig heller. 

På morgenen står han opp en halvtime etter meg, koker kaffe og drar på jobb. Jeg står opp, vekker barna, kler på minste, lager matpakker til barnehagen og får alle ut døra. 

Mener du vi er likestilt?

Anonymkode: 795a1...ec0

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din kvinne eller? Jeg vasker, støvsuger, lager middagslister, handleliste, handler, rydder, vasker og henger opp klær, lager middag, går tur med hunden, skifter på senga, tørker støv osv. Mannen skifter dekk, klipper gress (jeg er allergisk mot gress) og måker snø. Oppussing er samarbeid. Det er ganske tydelig hvem som sitter mest på rumpa i denne husholdningen. Vi jobber like mye, jeg tjener mest og har lederstilling. 

Kjenner flere slike tilfeller, inkludert meg selv. Da jeg var alene tok jeg også unna alle manneoppgaver som dekkskift, snømåking osv. Merket ikke noe særlig forskjell i arbeidsmengden gitt. 

Anonymkode: 795a1...ec0