Gå til innhold

Hvordan komme inn på profesjon i psykologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, dr_zhivago skrev:

poenggrensa er latterlig høy mtp hvor lett det studiet virker... sånn sett er det norske systemet tullete. krav stilles etter popularitet, ikke faktisk vanskelighet.

Du er psykolog eller?

Anonymkode: 933d1...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjeud
1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Det er mulig, men gjennom mine år på universitet så vet jeg at den berømte karakterkurven er noe forbannet tøv... bokstavelig talt. Om det er for mange som får A et år blir neste års eksamen langt vanskeligere fordi resultatene skal passe med standardkurven. Om elevene tilfeldigvis er flinkere/mer motiverte enn vanlig (eller professoren dyktig til å lære bort) er liksom ikke en god nok "unnskyldning" for å gi mange gode karakterer. Men uansett da, i realfag og tekniske fag må man ofte løse problemstillinger man ikke har sett før, og kunne koble sammen mange mellomregninger og så videre. I lesefagene er det om å gjøre å huske det du har lest stort sett.

En slik endring i karakterkurve vil gjelde for alle fag da. Kan være enig i at det i større grad er gjengivelse enn konseptuell anvendelse i lesefag. Men i de eksamene jeg har hatt har det vært både og. En eksamen som hadde pensum 1600 sider var det hovedsakelig gjengivelse, mens i en annen med pensum på ca 600 sider var det nye spørsmål du måtte anvende kunnskapen for å besvare, men det var ikke direkte knyttet til pensum.

Forøvrig virker det som om du har gått realfag og baserer mye av selvverdien din på hvor «vanskelige» de var/er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er psykolog eller?

Anonymkode: 933d1...3c1

Nei. Men mange av dagens praktiserende psykologer tok studiet på den tiden det var fri adgang;-) Poenget mitt er at 6'er i snitt kravet er tullete, og at det kanskje burde være bredere opptaksgrunnlag for de fleste studier. Kanskje en med 4 i snitt hadde gjort seg langt bedre som psykolog enn en med 6 i snitt. I den jobben burde personlighetstest kanskje vært brukt i opptaket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Nei. Men mange av dagens praktiserende psykologer tok studiet på den tiden det var fri adgang;-) Poenget mitt er at 6'er i snitt kravet er tullete, og at det kanskje burde være bredere opptaksgrunnlag for de fleste studier. Kanskje en med 4 i snitt hadde gjort seg langt bedre som psykolog enn en med 6 i snitt. I den jobben burde personlighetstest kanskje vært brukt i opptaket.

Det er mulig, de viste blant annet i Sverige at en personlighetstest var en bedre predikator på karakterer på studiet enn karakterer fra VGS. Men et viktig aspekt er jo at det skal være rettferdig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fjeud skrev:

En slik endring i karakterkurve vil gjelde for alle fag da. Kan være enig i at det i større grad er gjengivelse enn konseptuell anvendelse i lesefag. Men i de eksamene jeg har hatt har det vært både og. En eksamen som hadde pensum 1600 sider var det hovedsakelig gjengivelse, mens i en annen med pensum på ca 600 sider var det nye spørsmål du måtte anvende kunnskapen for å besvare, men det var ikke direkte knyttet til pensum.

Forøvrig virker det som om du har gått realfag og baserer mye av selvverdien din på hvor «vanskelige» de var/er.

Stemmer at jeg har gått realfag, og prøver ikke å "disse" andre fag. Ville bare poengtere at dette karakterkravet er helt hinsides og at det har lite med studiets vanskelighetsgrad å gjøre. Det er nok enda riktigere når det kommer til sykepleierstudiet. Forøvrig er det ofte lett å komme inn på div. realfag, men en hel haug detter av lasset fordi studiet er vanskelig og innsatskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Stemmer at jeg har gått realfag, og prøver ikke å "disse" andre fag. Ville bare poengtere at dette karakterkravet er helt hinsides og at det har lite med studiets vanskelighetsgrad å gjøre. Det er nok enda riktigere når det kommer til sykepleierstudiet. Forøvrig er det ofte lett å komme inn på div. realfag, men en hel haug detter av lasset fordi studiet er vanskelig og innsatskrevende.

Der er jeg enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Det er mulig, men gjennom mine år på universitet så vet jeg at den berømte karakterkurven er noe forbannet tøv... bokstavelig talt. Om det er for mange som får A et år blir neste års eksamen langt vanskeligere fordi resultatene skal passe med standardkurven. Om elevene tilfeldigvis er flinkere/mer motiverte enn vanlig (eller professoren dyktig til å lære bort) er liksom ikke en god nok "unnskyldning" for å gi mange gode karakterer. Men uansett da, i realfag og tekniske fag må man ofte løse problemstillinger man ikke har sett før, og kunne koble sammen mange mellomregninger og så videre. I lesefagene er det om å gjøre å huske det du har lest stort sett.

Hvis man kun husker det man har lest så er det kanskje nok til å stå, ikke så mye mer. Man må drøfte, se ting fra ulike sider, trekke inn hvordan andre ting også kan være relevant for det man skriver om osv. Det med å koble sammen ting og løse problemstillinger man ikke har sett før er jo akkurat likt i lesefagene også. Det er mange som sliter med lesefag.

Anonymkode: 5a210...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er derfor jeg tenker at det kan være greit å bruke 3 år, siden jeg ikke har alle alderspoengene før jeg er 27 år. :) Holder per dags dato på å opparbeide meg gode studievaner. Jeg liker å studere, men trenger gode vaner. Takk for tips. Og lykke til! Det er jo enda mer krevende å komme inn på medisin. Kjenner flere som har brukt flere år på å forbedre karakterene sine. Også kjenner jeg ei flink frøken som hadde 6 i snitt når hun gikk ut av videregående (studiespesialisering med realfag), og glei rett inn på medisinstudiet. Det er så sykt beundringsverdig!

Anonymkode: 5b34b...9ab

Bare et innspill, mye handler om prioritering av tid og prioritering av hva man bruker tid på å lese om i bøkene eller studieteknikk. Vet ikke om det kan være til hjelp, men jeg brukte mye innholdsfortegnelsene i bøkene som et oppsett og fylte på med stikkord fra kapitlene. Brukte også mye tankekart(visualisering av tekst) for å kunne huske mye pensum på kort tid. Pløyde meg igjennom pensum(høgskole) i et emne på fire dager på den måten og fikk en B utrolig nok. Trodde det hadde skjedd en feil når jeg fikk eksamenskarakteren tilbake.

Anonymkode: 03387...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Nei. Men mange av dagens praktiserende psykologer tok studiet på den tiden det var fri adgang;-) Poenget mitt er at 6'er i snitt kravet er tullete, og at det kanskje burde være bredere opptaksgrunnlag for de fleste studier. Kanskje en med 4 i snitt hadde gjort seg langt bedre som psykolog enn en med 6 i snitt. I den jobben burde personlighetstest kanskje vært brukt i opptaket.

Helt enig.

Anonymkode: 933d1...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lett og lett fru blom. Er nok ikke det gitt... Poenggrensen er høy, men det er jo forståelig også. Latterlig høy poenggrense er det derimot på sykepleierstudiet. 53.5 karakterpoeng i Bergen på ordinær kvote!! Det er sykt det! Og da mangler vi sykepleiere overalt!

Anonymkode: 5b34b...9ab

Du virker ikke helt å forstå hvordan poenggrense fungerer. Det er altså ikke n forhåndssatt grense, men når man tar inn fra høyeste poengsum og nedover hadde sistemann som kom inn 53.5 poeng i ordinær kvote, det betyr ikke at det er 53.5 som er grensen neste gang. Og det er ingen problemer med å fylle utdanningsplassene på sykepleien, det er ikke det som er årsaken til sykepleiemangelen. Om du tror det er det på tide å begynne å lese aviser og orientere seg litt i samfunnet. 

Anonymkode: 7a908...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Stemmer at jeg har gått realfag, og prøver ikke å "disse" andre fag. Ville bare poengtere at dette karakterkravet er helt hinsides og at det har lite med studiets vanskelighetsgrad å gjøre. Det er nok enda riktigere når det kommer til sykepleierstudiet. Forøvrig er det ofte lett å komme inn på div. realfag, men en hel haug detter av lasset fordi studiet er vanskelig og innsatskrevende.

Grunnen til at de har så svært høye karakterkrav til psykologistudiet er:

1) 100% garantert jobb - har man fullført studiet, så venter det jobb "på deg" med 99,8 - 100% garanti for det er rett og slett ikke ledighet på dette studiet, ifølge kandidatundersøkelser. De trenger ikke engang stresse med CV ditten og CV datten, "internships" og annet fjas som økonomi- og ingeniørstudenter (for å nevne noen) må løpe som en bikkje etter for å prøve desperat å få. Psykologen sender bare søknad - og det er sikkert ikke mer enn maks 10 søkere til den stillingen, så får de jobben. Fordi igjen, ledigheten er på rundt 0%.

2) I snitt tjener psykologer mer enn gjennomsnittet i Norge, som er nå for tiden sånn ca 550 - 560.000 kr. Psykologer tjener i snitt lett 650.000 - 675.000, og starter på rett over 500.000 rett ut av studiet, what's not to like? 

Ekstra bonus her: slike stillinger som dette er ofte ikke henvist til vikariater og annet tullball. De får fast jobb heller rett etter skolebenken - igjen, dette er ekstremt viktig i dagens arb.liv.

3) Veldig liten sjanse for at en idiotisk robot, som er laget av realfag folk skal komme og ta den jobben fra dem.

4) De slipper som regel å pelle i folks munn som tannleger, og trenger ikke å "obdusere" kroppsdeler og lik når de studerer (lege, osv, ei heller trenger de å forholde seg til blod slik en del sykepleiere må når de f eks skal ta blodprøve og andre diverse sårbehandlinger, osv. Så det er et ganske "clean" yrke innenfor helsevesenet, som er sånn sett behagelig.

Jeg er helt enig med deg i at man skulle hatt helt andre opptakskrav på psykologistudiet (og ellers lignende studier). Dagens opptakssystem tar opp bare "puggehester", og søknadsprosessen er så enkel (tar 10 - 15 minutter å søke), at det presser kanskje karakterkravet ytterliggere, siden det er sikkert en del som "bare vil prøve seg" hvis de ligger i grenseland hva gjelder poengkrav.  

Så opptakssystemet er veldig dårlig, og vi får ikke de beste psykologene pga dette. Fag fra videregående der alt teller likt er egentlig helt latterlig, og vi går pga dette glipp av folk som egentlig hadde vært langt bedre egnet som psykologer, men som kanskje ikke har 6-ere i kroppsøving, historie eller nynorsk og det er veldig synd og det går egentlig utover pasientene.

Men nå har jeg iallfall forklart hvorfor karakterkravet er helt hinsides.

 

Anonymkode: 49c15...7a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig.

Anonymkode: 933d1...3c1

Helt enig x 2. Har selv gått på profesjonsstudiet med inntakskrav fra vgs-karakterer, og det er helt tullete spør du meg. Mange av de som går på studiet er flinke piker som kun bryr seg om hvilke karakterer de får på de ulike emnene. Å få en C er helt krise. Selv på et studie der karakterene betyr svært lite. Følte at mange på studiet hadde svært liten innsikt i hva jobben som psykolog egentlig går ut på. En ting er at man ønsker å gjøre det bra på studiet. Det er helt forståelig. Men når en er opptatt av å få toppkarakterer, slik at det en egentlig skal gjøre etter studiet kommer i bakgrunnen. Når du kanskje skal hjelpe mennesker som kanskje ikke har fullført vgs engang. Det blir for stor avstand.

Fakta er at en ikke trenger å ha studert i 6 år for å bli en god psykolog. En person med god livserfaring kan være en like god psykolog uten å ha gått på selve studiet. En god jurist eller lege blir du aldri om du ikke studerer i mange år da det krever et godt teoretisk fundament. Det er alt for mye fokus på karakterer på profesjonsstudiet. Man bør ha mye mer praksis i studieløpet enn teori. 

Men livserfaring og personlige egenskaper er ekstremt viktig som psykolog. Jeg kan ikke få sagt det nok! Helt ærlig tror jeg også det er en fordel å ha litt bagasje, personlig erfaring fra psykiatrien. Men selvfølgelig at man er frisk når man starter på studiet. 

Jeg mener også at det bør være aldersgrense for når en kan starte på studiet. Bør ikke være lov å starte på studiet når en kun er 19 år gammel mener jeg. Startet selv da jeg var 21 år, og skulle ønske jeg hadde startet mange år senere. Opplevde at de som var eldst (28+) hadde bedre personlige egenskaper enn de som var yngre. Husker jeg så veldig opp til disse, og ser tydelig at de kommer til å bli veldig gode psykologer. Disse hadde også helt gjennomsnittlige karakterer. Husker at flere av de yngste hadde toppkarakterer, men flere av disse mener jeg mangler livserfaring og modenhet for å kunne jobbe som psykolog. 

Nå diskuteres det vel at medisinstudiet skal endre opptakskravene? Med gjennomføring av personlige tester ved siden av et krav på 5 i snitt??
Synes det er utrolig merkelig at man ikke innfører dette for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi. 

Anonymkode: 885ec...cd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at de har så svært høye karakterkrav til psykologistudiet er:

1) 100% garantert jobb - har man fullført studiet, så venter det jobb "på deg" med 99,8 - 100% garanti for det er rett og slett ikke ledighet på dette studiet, ifølge kandidatundersøkelser. De trenger ikke engang stresse med CV ditten og CV datten, "internships" og annet fjas som økonomi- og ingeniørstudenter (for å nevne noen) må løpe som en bikkje etter for å prøve desperat å få. Psykologen sender bare søknad - og det er sikkert ikke mer enn maks 10 søkere til den stillingen, så får de jobben. Fordi igjen, ledigheten er på rundt 0%.

2) I snitt tjener psykologer mer enn gjennomsnittet i Norge, som er nå for tiden sånn ca 550 - 560.000 kr. Psykologer tjener i snitt lett 650.000 - 675.000, og starter på rett over 500.000 rett ut av studiet, what's not to like? 

Ekstra bonus her: slike stillinger som dette er ofte ikke henvist til vikariater og annet tullball. De får fast jobb heller rett etter skolebenken - igjen, dette er ekstremt viktig i dagens arb.liv.

3) Veldig liten sjanse for at en idiotisk robot, som er laget av realfag folk skal komme og ta den jobben fra dem.

4) De slipper som regel å pelle i folks munn som tannleger, og trenger ikke å "obdusere" kroppsdeler og lik når de studerer (lege, osv, ei heller trenger de å forholde seg til blod slik en del sykepleiere må når de f eks skal ta blodprøve og andre diverse sårbehandlinger, osv. Så det er et ganske "clean" yrke innenfor helsevesenet, som er sånn sett behagelig.

Jeg er helt enig med deg i at man skulle hatt helt andre opptakskrav på psykologistudiet (og ellers lignende studier). Dagens opptakssystem tar opp bare "puggehester", og søknadsprosessen er så enkel (tar 10 - 15 minutter å søke), at det presser kanskje karakterkravet ytterliggere, siden det er sikkert en del som "bare vil prøve seg" hvis de ligger i grenseland hva gjelder poengkrav.  

Så opptakssystemet er veldig dårlig, og vi får ikke de beste psykologene pga dette. Fag fra videregående der alt teller likt er egentlig helt latterlig, og vi går pga dette glipp av folk som egentlig hadde vært langt bedre egnet som psykologer, men som kanskje ikke har 6-ere i kroppsøving, historie eller nynorsk og det er veldig synd og det går egentlig utover pasientene.

Men nå har jeg iallfall forklart hvorfor karakterkravet er helt hinsides.

 

Anonymkode: 49c15...7a1

Helt riktig, men må tilføre noe her. 

Det er svært få studieplasser på profesjonsstudiet. Rundt 70 plasser på ett kull. Dette er også noe av forklaringen på hvorfor snittet er høyt. 

Anonymkode: 885ec...cd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så opptakssystemet er veldig dårlig, og vi får ikke de beste psykologene pga dette. Fag fra videregående der alt teller likt er egentlig helt latterlig, og vi går pga dette glipp av folk som egentlig hadde vært langt bedre egnet som psykologer, men som kanskje ikke har 6-ere i kroppsøving, historie eller nynorsk og det er veldig synd og det går egentlig utover pasientene.

Men nå har jeg iallfall forklart hvorfor karakterkravet er helt hinsides.

 

Anonymkode: 49c15...7a1

Hvordan vet du at det ikke er de med de beste karakterene som blir de beste psykologene? Dette er ikke noe som er studert og er generelt et interessant spørsmål. Det er svært høy korrelasjon mellom personlighetstrekkene planmessighet og emosjonell stabilitet og karakterer fra VGS. Altså er de som kommer inn statistisk sett mer strukturerte, jobber mer og lengre og er mer emosjonelt stabile enn resten av befolkningen.

Å si at vi går glipp av folk som potensielt hadde vært langt bedre psykologer er helt tåpelig om du ikke kan dokumentere hvorfor, og generelt rimelig frekt mot de som faktisk kommer inn.

Det er fult mulig det finnes en bedre løsning enn karaktersystemet, men dette må isåfall basere seg på forskning, ikke synsingen til en tilfeldig bedreviter på kvinneguiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser andre skriver så er det absolutt håp, så lenge du er forberedt på å legge inn de årene og kreftene som trengs.

Jeg vil likevel driste meg til å nevne noe som er på siden av tråden.. Har du vurdert andre studieretninger? Selv om det høres ut som et idiotisk spørsmål, er det ikke alle som vet om hvilke alternativ som finnes. Noen ganger kan det være lurt å analysere hvorfor man ønsker akkurat det yrket, og kanskje man kan finne det samme i andre yrker. 

 

Anonymkode: 6d572...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig x 2. Har selv gått på profesjonsstudiet med inntakskrav fra vgs-karakterer, og det er helt tullete spør du meg. Mange av de som går på studiet er flinke piker som kun bryr seg om hvilke karakterer de får på de ulike emnene. Å få en C er helt krise. Selv på et studie der karakterene betyr svært lite. Følte at mange på studiet hadde svært liten innsikt i hva jobben som psykolog egentlig går ut på. En ting er at man ønsker å gjøre det bra på studiet. Det er helt forståelig. Men når en er opptatt av å få toppkarakterer, slik at det en egentlig skal gjøre etter studiet kommer i bakgrunnen. Når du kanskje skal hjelpe mennesker som kanskje ikke har fullført vgs engang. Det blir for stor avstand.

Fakta er at en ikke trenger å ha studert i 6 år for å bli en god psykolog. En person med god livserfaring kan være en like god psykolog uten å ha gått på selve studiet. En god jurist eller lege blir du aldri om du ikke studerer i mange år da det krever et godt teoretisk fundament. Det er alt for mye fokus på karakterer på profesjonsstudiet. Man bør ha mye mer praksis i studieløpet enn teori. 

Men livserfaring og personlige egenskaper er ekstremt viktig som psykolog. Jeg kan ikke få sagt det nok! Helt ærlig tror jeg også det er en fordel å ha litt bagasje, personlig erfaring fra psykiatrien. Men selvfølgelig at man er frisk når man starter på studiet. 

Jeg mener også at det bør være aldersgrense for når en kan starte på studiet. Bør ikke være lov å starte på studiet når en kun er 19 år gammel mener jeg. Startet selv da jeg var 21 år, og skulle ønske jeg hadde startet mange år senere. Opplevde at de som var eldst (28+) hadde bedre personlige egenskaper enn de som var yngre. Husker jeg så veldig opp til disse, og ser tydelig at de kommer til å bli veldig gode psykologer. Disse hadde også helt gjennomsnittlige karakterer. Husker at flere av de yngste hadde toppkarakterer, men flere av disse mener jeg mangler livserfaring og modenhet for å kunne jobbe som psykolog. 

Nå diskuteres det vel at medisinstudiet skal endre opptakskravene? Med gjennomføring av personlige tester ved siden av et krav på 5 i snitt??
Synes det er utrolig merkelig at man ikke innfører dette for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi. 

Anonymkode: 885ec...cd4

Det du skriver er direkte tåpelig, og jeg tviler sterkt på at du faktisk har gått psykologi profesjon, en mer sannsynlig forklaring er at du ikke kom inn på profesjon og er svært bitter på bakgrunn av det. 

Selvfølgelig er karakterer viktig, de utgjør det teoretiske rammeverket som utgjør din forståelse for psykologien, og som terapiformene bygger på kunnskap fra. Å være psykolog krever åpenbart et godt teoretisk fundament, og det er mye praksis i løpet av studie.

Videre har ikke livserfaring noen innvirkning på behandlingsutfall, det finnes psykologer som har mye bedre behandlingsutfall enn andre, og faktorer som medierer dette er hvor gode forhold de klarer å bygge til pasienten sin. Det er ingen korrelasjon mellom alder og behandlingsutfall utover at de som har mer arbeidserfaring (som psykolog) ofte har bedre behandlingsutfall. Dermed bygger påstanden din om at det burde være aldersgrense på studiet bare på egen synsing, og går i mot forskningen som viser at det ikke er tilfellet. Det er ikke slik at du er moden nok eller ikke, selve studiet er en modningsprosess, dette oppnås gjennom refleksjonsnotater og arbeid med å få bedre innsikt i seg selv gjennom blant annet personlighetstester, rollespill og så videre. 

 

Medisin Oslo skal ha en kort prøveperiode hvor du kan søke om du har førstegangskvote med over fem i snitt, hvor de videre blir selektert av en personlighetstest. Dette er blant annet fordi korrelasjonen skårene på blant annet planmessighet på NEO-PI personlighetstest er en bedre predikator av karakterer på medisinstudiet enn karakterer fra VGS. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Fjeud skrev:

Hvordan vet du at det ikke er de med de beste karakterene som blir de beste psykologene? Dette er ikke noe som er studert og er generelt et interessant spørsmål. Det er svært høy korrelasjon mellom personlighetstrekkene planmessighet og emosjonell stabilitet og karakterer fra VGS. Altså er de som kommer inn statistisk sett mer strukturerte, jobber mer og lengre og er mer emosjonelt stabile enn resten av befolkningen.

Å si at vi går glipp av folk som potensielt hadde vært langt bedre psykologer er helt tåpelig om du ikke kan dokumentere hvorfor, og generelt rimelig frekt mot de som faktisk kommer inn.

Det er fult mulig det finnes en bedre løsning enn karaktersystemet, men dette må isåfall basere seg på forskning, ikke synsingen til en tilfeldig bedreviter på kvinneguiden

Min personlige erfaring med psykologer, ikke en, men flere. Nei, jeg opplever ikke at en som har 6-er i kroppsøving, sosiologi, nynorsk, historie og geografi (for å nevne noen fag) er bedre i stand til å forstå mine problemer. Hjernen er såvidt utviklet når de er ferdige med studiet om en 19-åring begynner å studere dette i 6 år. Det er fullstendig irrelevant hva en person i alderen 16 - 19 år får i diverse fag på den ene siden og evnen til å vise forståelse og empati for pasienter på den andre siden. 

Du er kjent for å kvelurere, men du fikk "juling" i en annen debatt jeg hadde med deg, så det virker som du ber om krangling igjen. 

Karakterer fra VGS er dermed ikke et godt nok grunnlag for å avgjøre om noen blir en veldig god psykolog. Det faktumet at Norge (og Danmark, Sverige?) er de eneste som har denne type opptak taler for seg selv. Ikke sjans i havet at man kan bare surfe seg inn på hele profesjonsstudiet rett fra VGS i andre land. 

I andre land krever de:

1) Personal statement 

2) Intervju (i mange tilfeller)

3) Referanse (minst 1)

4) Spesifike karakterer i relevante fag

5) Opptaktsprøve og / eller personlighetstest

Den eneste som er frekk her er du, som mener at det ikker holder med 4-ere og 5-ere i blant annet kroppsøving, geografi, historie og nynorsk fordi det er kun de som får 6-ere i disse fagene er det som gjør dem til de "best kvalifiserte" psykologer.

 

 

Anonymkode: 49c15...7a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Har et spørsmål om førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål. Går man automatisk over til ordinærsøker om man venter flere år etter VGS med å søke inn på et studie, eller gjelder førstegangsvitnemålet fremtil man evt tar opp fag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har et spørsmål om førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål. Går man automatisk over til ordinærsøker om man venter flere år etter VGS med å søke inn på et studie, eller gjelder førstegangsvitnemålet fremtil man evt tar opp fag? 

Førstegangsvitnemål gjelder til det året du fyller 21 år. Dette er enkelt å google seg fram til :) 

Anonymkode: 5a210...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har et spørsmål om førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål. Går man automatisk over til ordinærsøker om man venter flere år etter VGS med å søke inn på et studie, eller gjelder førstegangsvitnemålet fremtil man evt tar opp fag? 

Du begynner å få automatisk "alderspoeng" selv om du "ikke ber om de poengene", ei heller trenger du å gjøre noe for å få 8 ekstra alderspoeng utover å nå den maksimale alderen for å få disse, så ja, etter hvert går du over i den ordinære kvoten. 

Kvotene er fordelt 50 - 50.

 

Anonymkode: 49c15...7a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...