Gå til innhold

Hvordan komme inn på profesjon i psykologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førstegangsvitnemål gjelder til det året du fyller 21 år. Dette er enkelt å google seg fram til :) 

Anonymkode: 5a210...028

Takk for svar ☺️

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du begynner å få automatisk "alderspoeng" selv om du "ikke ber om de poengene", ei heller trenger du å gjøre noe for å få 8 ekstra alderspoeng utover å nå den maksimale alderen for å få disse, så ja, etter hvert går du over i den ordinære kvoten. 

Kvotene er fordelt 50 - 50.

 

Anonymkode: 49c15...7a1

Ja, jeg hadde lest noe slikt🙂 Så siden jeg har 5,65 i snitt fra VGS, så vil jeg automatisk gå opp til 6,45 når jeg er 24 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Takk for svar ☺️

Ja, jeg hadde lest noe slikt🙂 Så siden jeg har 5,65 i snitt fra VGS, så vil jeg automatisk gå opp til 6,45 når jeg er 24 år? 

Når du er 23, så har du 8 alderspoeng. 20 år = 2 poeng. 21 år = 4 poeng, osv.

Ja, du ganger 5,65 x 10 = 56,5 + 8, og da har du 64,5 poeng. Vet ikke om du har språk- eller realfagspoeng, men disse kan komme i tillegg. Så har du også en kvote på 2 poeng der du kan få disse 2 poengene ved å gå på folkehøyskole i et år eller å bestå 60 studiepoeng i et eller annet.

Anonymkode: 49c15...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du er 23, så har du 8 alderspoeng. 20 år = 2 poeng. 21 år = 4 poeng, osv.

Ja, du ganger 5,65 x 10 = 56,5 + 8, og da har du 64,5 poeng. Vet ikke om du har språk- eller realfagspoeng, men disse kan komme i tillegg. Så har du også en kvote på 2 poeng der du kan få disse 2 poengene ved å gå på folkehøyskole i et år eller å bestå 60 studiepoeng i et eller annet.

Anonymkode: 49c15...7a1

Jeg har 5,5 + 1,5 språkpoeng = 5,65☺️. Har også 90 studiepoeng fra universitetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min personlige erfaring med psykologer, ikke en, men flere. Nei, jeg opplever ikke at en som har 6-er i kroppsøving, sosiologi, nynorsk, historie og geografi (for å nevne noen fag) er bedre i stand til å forstå mine problemer. Hjernen er såvidt utviklet når de er ferdige med studiet om en 19-åring begynner å studere dette i 6 år. Det er fullstendig irrelevant hva en person i alderen 16 - 19 år får i diverse fag på den ene siden og evnen til å vise forståelse og empati for pasienter på den andre siden. 

Du er kjent for å kvelurere, men du fikk "juling" i en annen debatt jeg hadde med deg, så det virker som du ber om krangling igjen. 

Karakterer fra VGS er dermed ikke et godt nok grunnlag for å avgjøre om noen blir en veldig god psykolog. Det faktumet at Norge (og Danmark, Sverige?) er de eneste som har denne type opptak taler for seg selv. Ikke sjans i havet at man kan bare surfe seg inn på hele profesjonsstudiet rett fra VGS i andre land. 

I andre land krever de:

1) Personal statement 

2) Intervju (i mange tilfeller)

3) Referanse (minst 1)

4) Spesifike karakterer i relevante fag

5) Opptaktsprøve og / eller personlighetstest

Den eneste som er frekk her er du, som mener at det ikker holder med 4-ere og 5-ere i blant annet kroppsøving, geografi, historie og nynorsk fordi det er kun de som får 6-ere i disse fagene er det som gjør dem til de "best kvalifiserte" psykologer.

 

 

Anonymkode: 49c15...7a1

Du formulerer deg generelt rimelig barnslig, men jeg vil fremdeles prøve å forholde meg saklig. Å anklage noen for å være kjent for å kverulere på et diskusjonsforum kan sammenlignes med å anklage noen for å være kjent for å svømme i et svømmehall. Forøvrig er det en hersketeknikk å gå til personangrep på folk som er uenig med deg. Forøvrig hadde jeg satt pris på om du redegjorde hva som ligger i at jeg fikk "juling", om du mener at den jeg diskuterte med fikk flere "likes" er det totalt irrelevant, da populasjonen på kvinneguiden nok er en forholdsvis homogen gruppe, som ikke i spesielt stor grad gjenspeiler opinionen i resten av befolkningen. Dette kommer tydelig fram i ulike diskusjoner, det betyr ikke at de som har et mindre populært syn får "juling". 

I Tyskland er det de med beste karakterer fra VGS som kan søke bachelor, og de med best karakter fra bachelor som kan søke master som gjør at de kan søke om opptak til en fireårig praktisk utdannelsesprosess for å bli psykolog.

I USA baserer opptak til PHD seg på karakterer, og med unntak av PsyD, som er en privat psykologutdannelse som tar inn alle som søker, er det altså karakterer som avgjør hvem som får bli kliniske psykologer.

I England er det en kombinasjon av ulike krav for å søke PHD for å kunne bli klinisk psykolog, et av disse kravene er A i snitt. 

På bakgrunn av dette kan vi slutte at av de jeg nevner er det i praksis bare Tyskland som baserer seg på karakterer fra VGS på en sammenlignbar måte som de nordiske landene, men det er fremdeles karakterer som avgjør hvem som får bli psykologer. Jeg har aldri sagt at VGS er den beste måten, muligens er det bedre å gjøre som de og basere seg på karakterer fra selve psykologistudiet, men argumentasjonsrekken din om at karakterer ikke er en god indikator på hvor god psykolog noen blir taler i mot dette. 

Evne til å vise empati og forståelse er en evne nesten alle mennesker har, det gjør ikke nesten alle mennesker til gode psykologer. Det jeg sier er at om man skal endre opptakskravene må det være basert på forskning, ikke din ide om hvem som blir gode psykologer, jeg skjønner ikke hvordan det er frekt å påstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Gode holdninger skal man ikke ha i psykologyrket? Har full forståelse av at ikke alle kan ha det godt, og at de da lar ting gå utover anonyme mennesker på nettet. Dermed velger jeg å ikke ta til meg negative kommentarer fra noen som egentlig ikke mener det vondt, de har det bare vondt med seg selv. 

Jeg skriver at her var mange bedrevitere, men var vell kanskje bare to. Å kalle noen for en bedreviter er ikke en dårlig holdning. Akkurat som det ikke er en dårlig holdning å si til noen at de bortforklarer ting og ikke tar ansvar, når de ikke aner hva de snakker om. Det er heller ikke en dårlig holdning å akseptere det faktum at noen mennesker faktisk kan være slemme, og ekle, mot andre. Det er jo greit nok. Viktig å ikke ta seg nær av det, for i bunn og grunn handler det ikke om meg - det handler om den som er slem. 

Så jo, jeg håper jeg tar med meg holdningene mine inn i psykologyrket. De fleste setter pris på gode holdninger og et åpent sinn. Gjør ikke du også det? 

Anonymkode: 5b34b...9ab

For meg er mangel på personangrep et av mange tegn på gode holdninger. 

Anonymkode: 83652...c0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fjeud skrev:

Du formulerer deg generelt rimelig barnslig, men jeg vil fremdeles prøve å forholde meg saklig. Å anklage noen for å være kjent for å kverulere på et diskusjonsforum .................

I Tyskland er det de med beste karakterer fra VGS som kan søke bachelor, og de med best karakter fra bachelor som kan søke master ............

I USA baserer opptak til PHD seg på karakterer, og med unntak av PsyD, som er en privat psykologutdannelse som tar inn alle som søker, er det altså karakterer som avgjør hvem som får bli kliniske psykologer.

I England er det en kombinasjon av ulike krav for å søke PHD for å kunne bli klinisk psykolog, et av disse kravene er A i snitt. 

På bakgrunn av dette kan vi slutte at av de jeg nevner er det i praksis bare Tyskland som baserer seg på karakterer fra VGS på en sammenlignbar måte som de nordiske landene, men det er fremdeles karakterer som avgjør hvem som får bli psykologer. Jeg har aldri sagt at VGS er den beste måten, muligens er det bedre å gjøre som de og basere seg på karakterer fra selve psykologistudiet, men argumentasjonsrekken din om at karakterer ikke er en god indikator på hvor god psykolog noen blir taler i mot dette. 

Evne til å vise empati og forståelse er en evne nesten alle mennesker har, det gjør ikke nesten alle mennesker til gode psykologer............

Hahaha, "morsom trolling" fra din side. Først presterer du å kalle meg for en "tilfeldig bedreviter på kvinneguiden" helt ut av det blå, før du kommer med at du likevel "forholder deg saklig" og kaller meg for "barnslig". Dette er priceless. :-)

Nei, du får ikke bare "juling" på bakgrunn av likes i flere tidligere debatter, men også på bakgrunn av ren fakta. 

Først vil jeg "gratulere" deg med at du bekrefter bare det jeg sier med tanke på opptakskrav - ikke at jeg trenger din "bekreftelse" - det er tross alt noe som heter Google. 

Les punkt nr 4 som jeg har nevnt - det står "spesifike karakterer i RELEVANTE fag". 

Vet du hva relevante fag er? Jo, de fagene fra bachelor, som du nevner! 

Du fossror helt desperat nå - og det er ikke rart når du hopper over PUNKT 4 som jeg har ramset opp - nemlig karakterer i RELEVANTE fag. Igjen, trenger du en forklaring på hva RELEVANTE fag er?

Her er det hint til deg hva som IKKE er relevante fag:

1) Historie

2) Nynorsk

3) Geografi

4) Samfunnsfag

5) Kroppsøving

6) Fransk / Spansk / Tysk, osv

7) Rettslære

Etecera, etecera. Altså fag som tenåringer i alderen 16 - 19 år holder på med på VGS. Jeg anbefaler deg neste gang - istedet for å trolle, slik du vanligvis gjør, er å lese hva jeg faktisk har skrevet. 

Jeg minner på dette igjen - det kan ikke sies mange nok ganger: se hva jeg har skrevet. 

Nok et eksempel: på forrige side sier jeg følgende: "fag fra videregående skole og at de stiller (vektlegges) likt er helt latterlig". 

Jeg har ingenting imot at karakterer fra relevante fag fra hele bachelor brukes i tillegg til andre tiltak som intervju (mange praktiserer dette), diverse opptaksprøver - som IGJEN baserer seg på mer relevante karakterer (dette sier seg selv hva opptaksprøve betyr) og ikke minst kan man bruke personlighetstest, men dette er litt mer omstridt.

Uansett, er det helt normalt i en rekke vestlige land at man må skrive motivasjonsbrev og ha referanse med. Prøv å søke deg til master / PhD i USA og UK uten referanse og / eller motivasjonsbrev - det har jeg lyst til å se.

I USA er det også ganske vanlig med forskjellige opptaksprøver som er ganske utfordrende. F eks, skal man søke seg til master / PhD eller profesjonsstudier så må man ta diverse tester. Søker man på ikke-helserelaterte studier, så må man ta GMAT eller GRE. 

Søker man seg inn på jus, må man tar LSAT i USA. Søker man seg inn på blant annet medisin, må man ta MCAT. Sånn er det hele veien - disse kravene eksisterer IKKE i Norge!

Argumentasjonsrekken min er solid som alltid - det er altså du som ikke har evnen til å lese det som blir skrevet. Du har fortsatt ingen bevis for at de som får en 4-er og / eller 5-er i kroppsøving / historie / geografi / samfunnsfag / nynorsk / rettslære vil være en "dårligere psykologer" enn de som får overvekt av 6-ere i disse fagene. Ergo er hele opptakssystemet slik det er idag, ganske latterlig, ja. 

Det er tydeligvis at du bør iallfall lese historie, for hadde det vært slik at de "aller fleste viser empati og forståelse", så hadde vi ikke hatt den type verden vi har idag som er ganske brutal, der maktmisbruk, historiske massedrap, dagens fattigdom i ulike former og egoisme til det ekstreme er ganske så vanlig. 

Når det gjelder erfaring med psykologer, så er dette en samtale mellom psykologen og pasienten og ikke en samtale mellom "de fleste mennesker" eller deg for den slags skyld. Med andre ord er du svært frekk som påstår her at du egentlig vet hva som foregår på alle disse samtalene og du tar frekkheten til et nytt nivå når du blant annet prøver å rakke ned på andre sine dårlige erfaringer med norske psykologer. Det tar virkelig kaka, ergo er det trolling, men jeg måtte svare på tullballet ditt som er så far-out at det ikke er mulig. 

 

 

 

Anonymkode: 49c15...7a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker ikke å lese alle svarene her, men jeg har selv gjort jobben med å komme inn på profesjon med et yrkesfaglig vitnemål og det er et lite helvete. For min del var det fag som ikke eksisterte lenger og mye greier for å kompensere for dem. To seksere per 4er. 3er er faktisk litt krise for å få opp snittet så mye. Og mange av de 23/5 fagene er krevende å få 6 i. For eksempel krever norsk muntlig sinnsykt mye kunnskap. Har du gått påbygg? 

Alternativene til profesjonsstudiet er: 

1. Bachelor i psykologi på Lillehammer for å søke master i Danmark. Da må du jobbe to år med lisens i Norge eller Danmark, men det er relativt safe vei. Bacheloren i Lillehammer er designet for Danmark og inneholder mye av det både Danmark og norske myndigheter krever. 

2. Gå et annet fag som sykepleie, pedagog, spesialpedagog eller sosionom og ta klinisk utdanning etter dette. Det er stor grad av tverrfaglighet i psykisk helsevern og gode muligheter for å jobbe med lignende oppgaver som psykologer gjør. Lønnsmessig litt lavere, men for din del vil du komme veldig mye raskere ut i jobb. 

Psykologyrket er fantastisk, men som psykolog har man ille monopol på å hjelpe folk gjennom gode samtaler og jeg setter pris på de på jobb som ikke er psykologer og ☺️

Anonymkode: 8bbf4...757

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle sidene så beklager om jeg gjentar noe du har fått tips om før. 

Jeg gikk på vgs. formgiving og så påbygg. Karakterene var for det meste greie, særlig fra påbygg-året. Men jeg ble som deg veldig overrasket over at alle karakterene telte med ved opptak til høyere utdanning. Hadde blant annet en 3 er i et formgivingsfag fra GK.

Jeg jobbet noen år etter videregående og valgte så å ta   ett nytt Grunnkurs. Denne gangen i Helsefag. Det var et opplegg for voksne med samling 1 dag i uka over et halvt år. Tok da kun helsefagene. Neste semester tok jeg VG1 Barne og ungdomsarbeider. Det var samme opplegg; samling 1 dag i uka over et halvt år. 

Etter det søkte jeg meg inn på høyere studier. Da hadde jeg jo dobbelt opp med karakterer fra 2 GK og 2 VK1. Dermed fikk jeg selv velge hvilke jeg ville bruke. Valgte selvsagt de siste som kun var toppkarakterer.

Du kan og få «erstattet» dine karakterer fra yrkesfag. Det var dessuten et skikkelig lærerikt år på skolebenken med godt voksne damer og menn med masse livs- og yrkeserfaring de gladelig delte fra! Det passet meg og ypperlig med kun en skoledag i uka, så kunne jeg jobbe mye ved siden av.

Anonymkode: e1ca9...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme inn på profesjon i psykologi. Poenggrensene er skyhøye, og jeg går utifra at jeg må søke innad ordinær kvote, siden jeg er 24 år gammel og tar opp fag til generell studiekompetanse innenfor 23/5 regelen. 

Hvor høye karakterer må jeg ha? Teller karakterene mine fra VG1 og VG2 yrkesfag med i snittet? Må jeg eventuelt ta opp igjen fag som jeg ikke har 6 i fra VG1? Jeg er rådvill. Min største drøm er å bli psykolog. Jeg vet jeg klarer å få gode karakterer bare jeg prøver, men jeg må vite om der fortsatt er mulighet, med tanke på at jeg ikke har så gode karakter i programfagene fra VG1 og VG2. Er det kun fagene fra påbygg som teller når jeg skal søke? 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Ser at du ikke fikk tydelige nok svar her om det du spør etter. Jeg tror nok ikke fagene fra yrkesrettede vgs-utdanningen teller, men de fra påbygg. Gjerne sjekk ut samordnaopptak for mer info eller ta kontakt med en rådgiver på privatist skole som Sonans/Bjørknes o.l. for best mulig svar. Det kan være demotiverende å få forskjellige svar her fra folk som vet mer eller mindre like mye som deg. Kontakt en som kan dette. Det er helt uforpliktende og gratis. 

Igjen, jeg tror bare «påbygg» fag teller, men det er kun en «ekspert» på på dette feltet som kan svare deg best og mest riktig på dette. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å komme deg inn på årsstudium i psykologi i Tromsø, og klarer å få A i snitt der - så kommer du inn på profesjon:)

Anonymkode: 0c5e9...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne bodde hjemme og tok opp fag fra VGS til hun var 30 for å komme inn på psykologi. Nå har hun endelig kommer inn i Trondheim.

Anonymkode: 0eb81...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klarer å komme deg inn på årsstudium i psykologi i Tromsø, og klarer å få A i snitt der - så kommer du inn på profesjon:)

Anonymkode: 0c5e9...e04

Det er ikke sikkert. Det er få plasser, og mer enn halvparten er nord-norsk kvote. I Bergen (før endring til VGS-karakterer) ble det ett år trekning mellom flere som hadde kun A i fagene.

Anonymkode: 933d1...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Fjeud
På 9.5.2019 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Hahaha, "morsom trolling" fra din side. Først presterer du å kalle meg for en "tilfeldig bedreviter på kvinneguiden" helt ut av det blå, før du kommer med at du likevel "forholder deg saklig" og kaller meg for "barnslig". Dette er priceless. 🙂

Nei, du får ikke bare "juling" på bakgrunn av likes i flere tidligere debatter, men også på bakgrunn av ren fakta. 

Først vil jeg "gratulere" deg med at du bekrefter bare det jeg sier med tanke på opptakskrav - ikke at jeg trenger din "bekreftelse" - det er tross alt noe som heter Google. 

Les punkt nr 4 som jeg har nevnt - det står "spesifike karakterer i RELEVANTE fag". 

Vet du hva relevante fag er? Jo, de fagene fra bachelor, som du nevner! 

Du fossror helt desperat nå - og det er ikke rart når du hopper over PUNKT 4 som jeg har ramset opp - nemlig karakterer i RELEVANTE fag. Igjen, trenger du en forklaring på hva RELEVANTE fag er?

Her er det hint til deg hva som IKKE er relevante fag:

1) Historie

2) Nynorsk

3) Geografi

4) Samfunnsfag

5) Kroppsøving

6) Fransk / Spansk / Tysk, osv

7) Rettslære

Etecera, etecera. Altså fag som tenåringer i alderen 16 - 19 år holder på med på VGS. Jeg anbefaler deg neste gang - istedet for å trolle, slik du vanligvis gjør, er å lese hva jeg faktisk har skrevet. 

Jeg minner på dette igjen - det kan ikke sies mange nok ganger: se hva jeg har skrevet. 

Nok et eksempel: på forrige side sier jeg følgende: "fag fra videregående skole og at de stiller (vektlegges) likt er helt latterlig". 

Jeg har ingenting imot at karakterer fra relevante fag fra hele bachelor brukes i tillegg til andre tiltak som intervju (mange praktiserer dette), diverse opptaksprøver - som IGJEN baserer seg på mer relevante karakterer (dette sier seg selv hva opptaksprøve betyr) og ikke minst kan man bruke personlighetstest, men dette er litt mer omstridt.

Uansett, er det helt normalt i en rekke vestlige land at man må skrive motivasjonsbrev og ha referanse med. Prøv å søke deg til master / PhD i USA og UK uten referanse og / eller motivasjonsbrev - det har jeg lyst til å se.

I USA er det også ganske vanlig med forskjellige opptaksprøver som er ganske utfordrende. F eks, skal man søke seg til master / PhD eller profesjonsstudier så må man ta diverse tester. Søker man på ikke-helserelaterte studier, så må man ta GMAT eller GRE. 

Søker man seg inn på jus, må man tar LSAT i USA. Søker man seg inn på blant annet medisin, må man ta MCAT. Sånn er det hele veien - disse kravene eksisterer IKKE i Norge!

Argumentasjonsrekken min er solid som alltid - det er altså du som ikke har evnen til å lese det som blir skrevet. Du har fortsatt ingen bevis for at de som får en 4-er og / eller 5-er i kroppsøving / historie / geografi / samfunnsfag / nynorsk / rettslære vil være en "dårligere psykologer" enn de som får overvekt av 6-ere i disse fagene. Ergo er hele opptakssystemet slik det er idag, ganske latterlig, ja. 

Det er tydeligvis at du bør iallfall lese historie, for hadde det vært slik at de "aller fleste viser empati og forståelse", så hadde vi ikke hatt den type verden vi har idag som er ganske brutal, der maktmisbruk, historiske massedrap, dagens fattigdom i ulike former og egoisme til det ekstreme er ganske så vanlig. 

Når det gjelder erfaring med psykologer, så er dette en samtale mellom psykologen og pasienten og ikke en samtale mellom "de fleste mennesker" eller deg for den slags skyld. Med andre ord er du svært frekk som påstår her at du egentlig vet hva som foregår på alle disse samtalene og du tar frekkheten til et nytt nivå når du blant annet prøver å rakke ned på andre sine dårlige erfaringer med norske psykologer. Det tar virkelig kaka, ergo er det trolling, men jeg måtte svare på tullballet ditt som er så far-out at det ikke er mulig. 

 

 

 

Anonymkode: 49c15...7a1

Tilfeldige bedrevitere på kvinneguiden er ikke et personangrep, i den forstand at jeg ikke prøver å tilbakevise et argument ved å angripe din person, ei heller angriper jeg din person. Du er ikke en tilfeldig bedreviter på kvinneguiden frem til du gjør deg til det selv, ergo forholder jeg meg saklig, mens det åpenbart er vanskelig for deg. Jeg bekrefter jo ikke det du tenker, i Tyskland er det helt likt som i Norge. 

At verdens historie har vært brutal betyr ikke at folk mangler empati. Empati er evnen til å føle det andre føler, sympati derimot, er noe annet. Ofte er verden ekstremt mye mer kompleks, og handlinger som får dårlige utfall kan ha hatt gode intensjoner, noe de ofte har. 

Ditt endelige resonnement gir ikke mening, og det fortjener ikke et svar. Jeg forstår du er enormt bitter over at du ikke evnet å komme inn på profesjon, og at du mener at det er urettferdig. Det som derimot er veldig tydelig her er at du overhodet ikke ville egnet deg som psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orket ikke lese hele tråden, men har et råd til TS. Det er mange andre utdanninger hvor du kan jobbe med å hjelpe folk i helsevesenet. F. eks sosionom eller sykepleier med videreutdanning i psykisk helsevern. Jeg kjenner en som er psykriatisk sykepleier, som har en ganske lik stilling med samtaler og veiledning for pasienter med psykiske helseplager. Så hvis det blir veldig mange fag du må ta opp, så har du mulighet til å gå en litt annen retning. Hvis dette tar deg 8 år er det mulig du skal stifte familie i mellomtiden, og det kan bli vanskelig økonomisk.

Anonymkode: a4e17...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...