Gå til innhold

Hvordan komme inn på profesjon i psykologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme inn på profesjon i psykologi. Poenggrensene er skyhøye, og jeg går utifra at jeg må søke innad ordinær kvote, siden jeg er 24 år gammel og tar opp fag til generell studiekompetanse innenfor 23/5 regelen. 

Hvor høye karakterer må jeg ha? Teller karakterene mine fra VG1 og VG2 yrkesfag med i snittet? Må jeg eventuelt ta opp igjen fag som jeg ikke har 6 i fra VG1? Jeg er rådvill. Min største drøm er å bli psykolog. Jeg vet jeg klarer å få gode karakterer bare jeg prøver, men jeg må vite om der fortsatt er mulighet, med tanke på at jeg ikke har så gode karakter i programfagene fra VG1 og VG2. Er det kun fagene fra påbygg som teller når jeg skal søke? 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken yrkesfaglig retning tok du? 

Anonymkode: c600a...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken yrkesfaglig retning tok du? 

Anonymkode: c600a...1b8

Barne- og ungdomsarbeider. Gjennomførte ikke lærlingtiden, så har ikke fagbrev. Men jobber på sykehjem, er på 6 året nå. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle karakterene på vitnemålet ditt teller, både VG1, VG2 og VG3.

Anonymkode: 36c1d...a0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ha gode karakterer. Alle standpunktkarakterer gjelder. Mange har også tilleggspoeng for realfag, og noen har også tilleggspoeng for avtjent verneplikt eller i forbindelse med folkehøyskole. I tillegg har du alderspoeng. 

Anonymkode: 78cd1...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle karakterene på vitnemålet ditt teller, både VG1, VG2 og VG3.

Anonymkode: 36c1d...a0f

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må ha gode karakterer. Alle standpunktkarakterer gjelder. Mange har også tilleggspoeng for realfag, og noen har også tilleggspoeng for avtjent verneplikt eller i forbindelse med folkehøyskole. I tillegg har du alderspoeng. 

Anonymkode: 78cd1...e41

Gjelder dette også fagene på VG1 og VG2 som er yrkesfaglig rettet, det vil si kommunikasjon, yrkesutøving, helsefag osv? Eller er det kun fagene som engelsk, norsk, matematikk osv? Har jeg noen sjanse om jeg har 6 i alle fag på påbygning, men midt på treet karakterer fra VG1 og VG2? 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenggrenser i 2018

  • Kvote for førstegangsvitnemål: 56,8 (høst) og 54,9 (vår)
  • Ordinær kvote: 66,2 (høst) og 64,9 (vår)
fra hjemmesidene til UiO

Anonymkode: c2133...ad4

Jeg vet. Poenggrensene er ekstremt høye. Men jeg er usikker på hvilke fag som teller med og hvilke som ikke teller med. Og dermed usikker på hvilke fag jeg må ta opp igjen. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan beregne snittet ditt selv, her: https://utdanning.no/karakterkalkulator/

Så ser du om du strekker til. En annen ting er jo at du fremdeles er ung, selv om du er 24 og utdanningsløpet er langt. Finnes mange mennesker som på din alder og opp til begynnelsen av tredveårene og begynner på profesjonsutdanning. Drømmen er ikke knust, selv om du ikke når opp i dag. Det gjelder å jobbe beinhardt, og stå på, så når du drømmen din. Lykke til!

Anonymkode: 78cd1...e41

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan beregne snittet ditt selv, her: https://utdanning.no/karakterkalkulator/

Så ser du om du strekker til. En annen ting er jo at du fremdeles er ung, selv om du er 24 og utdanningsløpet er langt. Finnes mange mennesker som på din alder og opp til begynnelsen av tredveårene og begynner på profesjonsutdanning. Drømmen er ikke knust, selv om du ikke når opp i dag. Det gjelder å jobbe beinhardt, og stå på, så når du drømmen din. Lykke til!

Anonymkode: 78cd1...e41

Tusen takk for svaret ditt, men jeg vet fortsatt ikke nøyaktig hvilke fag som teller med. Siden jeg har gått yrkesfag har jeg jo hatt fag som kommunikasjon og yrkesutøving. Disse fagene er tilnærmet umulige å ta opp igjen også. Er det kun fagene som engelsk, norsk, samfunnsfag osv som teller? 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fagene meiner på, de er di som danner grunnlaget for studie kompetansen. 

Anonymkode: eee30...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle programfag teller, i tillegg så teller matematikk, naturfag, engelsk, samfunnsfag...og sikkert flere fag som du ikke tar nå. 

Anonymkode: 78cd1...e41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle fagene meiner på, de er di som danner grunnlaget for studie kompetansen. 

Anonymkode: eee30...b15

Men da er jo løpet kjørt for meg. Jeg kan ikke ta oppigjen den tverrfaglige eksamenen, der er karakteren min 3. 

Faen i helvete altså.... 

Anonymkode: 5b34b...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle. Med andre ord kan jeg ikke bli psykolog. :( 

Anonymkode: 5b34b...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. Poenggrensene er ekstremt høye. Men jeg er usikker på hvilke fag som teller med og hvilke som ikke teller med. Og dermed usikker på hvilke fag jeg må ta opp igjen. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Da tror jeg kanskje du burde spørre en karriereveileder? Evt ringe samordnaopptak? De har mye informasjon om utregning på på nett og:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html

 

jeg tror bare realfag og enkelte språkfag tels. Dvs jeg mener du kan bli psykolog om du får gode nok karakterer:)

Anonymkode: c2133...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv inn alle karakterene du har her, eller den jeg linket tidligere: https://sonans.no/karakterkalkulator

Ett fag med karakter tre trekker ikke snittet ned så utrolig mye, men mange fag med karakter tre gjør nok det. I tillegg så finnes det andre veier å komme inn på psykologistudier. Det beste du kan gjøre, er å snakke med en utdanningsrådgiver. Kontakt for eksempel Sonans, eller snakk med noen på fylkeskontoret, ved den videregående skolen du gikk på, eller møt opp på et universitet og snakk med karriereveilederene der. Klart du skal komme deg inn hvis du er så bestemt på at det er dette du vil studere. Du er ikke det første mennesket som har oppdaget at du ikke når opp i konkurransen, men mange av disse personen arbeider beinhardt for å komme inn og de kommer inn de og etter å ha jobbet hardt. 

Du klarer det!

Anonymkode: 78cd1...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle. Med andre ord kan jeg ikke bli psykolog. :( 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Du kan det. Du kan begynne å ta opp fag som privatist, da tar du opp ett og ett fag som du trenger for å oppnå generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Du kan det. Du kan begynne å ta opp fag som privatist, da tar du opp ett og ett fag som du trenger for å oppnå generell studiekompetanse.

Men jeg må jo ta ALLE fag fra VG1 og VG2 opp igjen! Og det kommer til å ta mange år. Jeg blir 30 år før jeg kan søke meg inn... Har skikkelig vondt i hele meg nå, føler drømmen min nettopp ble knust. :( Jeg trodde det var kun fag som engelsk og norsk og de der som talte, men når alle de helvetes fagene fra yrkesfaglinjene teller så er det ikke noe mer å gjøre. Har prøvd å søke angående privatisteksamen i disse fagene men finner null info. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en karriererådgiver. Disse hjelper deg, setter opp en overkommelig plan og veileder deg for å nå målet ditt. Den eneste som hindrer deg fra å komme inn, er deg selv. 

Anonymkode: 78cd1...e41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så vanskelig for deg å klare å finne ut hvilke fag og poengrenser du trenger for å komme inn så er du kanskje ikke så godt kvalifisert til et profesjonsstudie.

Anonymkode: 060f8...004

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...