Gå til innhold

Hvordan komme inn på profesjon i psykologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må jo ta ALLE fag fra VG1 og VG2 opp igjen! Og det kommer til å ta mange år. Jeg blir 30 år før jeg kan søke meg inn... Har skikkelig vondt i hele meg nå, føler drømmen min nettopp ble knust. :( Jeg trodde det var kun fag som engelsk og norsk og de der som talte, men når alle de helvetes fagene fra yrkesfaglinjene teller så er det ikke noe mer å gjøre. Har prøvd å søke angående privatisteksamen i disse fagene men finner null info. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Men hvis dette er en drøm som er viktig for deg så får du det til:) Det vil nok ta tid, men du skriver at dette er en stor drøm og du mener du klarer å få gode nok karakterer til å komme inn. Noen drømmer koster å få oppfylt, men er det ikke verdt det å jobbe hardt for noe msn virkelig ønsker seg? Jeg har troa på deg:)

Anonymkode: c2133...ad4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så vanskelig for deg å klare å finne ut hvilke fag og poengrenser du trenger for å komme inn så er du kanskje ikke så godt kvalifisert til et profesjonsstudie.

Anonymkode: 060f8...004

Det kommer alltid en slik kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det kommer alltid en slik kommentar...

Ja, for det er det som er realiteten. 

Anonymkode: 060f8...004

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er det som er realiteten. 

Anonymkode: 060f8...004

Vi kjenner ikke TS, så det vet vi ingenting om😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må jo ta ALLE fag fra VG1 og VG2 opp igjen! Og det kommer til å ta mange år. Jeg blir 30 år før jeg kan søke meg inn... Har skikkelig vondt i hele meg nå, føler drømmen min nettopp ble knust. :( Jeg trodde det var kun fag som engelsk og norsk og de der som talte, men når alle de helvetes fagene fra yrkesfaglinjene teller så er det ikke noe mer å gjøre. Har prøvd å søke angående privatisteksamen i disse fagene men finner null info. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Jeg kan forstå at det føles motløst, men jeg har troen på at du får det til om du virkelig ønsker det. Det er ingen slag tapt å søke inn når du blir 30 år, du vil fortsatt ha mange år å jobbe på når du er ferdig utdannet☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg må jo ta ALLE fag fra VG1 og VG2 opp igjen! Og det kommer til å ta mange år. Jeg blir 30 år før jeg kan søke meg inn... Har skikkelig vondt i hele meg nå, føler drømmen min nettopp ble knust. :( Jeg trodde det var kun fag som engelsk og norsk og de der som talte, men når alle de helvetes fagene fra yrkesfaglinjene teller så er det ikke noe mer å gjøre. Har prøvd å søke angående privatisteksamen i disse fagene men finner null info. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Høres ut som om du rett og slett må justere drømmen litt. I beste fall kan du jo gå psykologistudie som ikke er profesjon. Det kan hende en karriereveileder vet om noe lurt, som å ta en årsenhet og hoppe over på profesjon året etter eller lignende...

Anonymkode: b300b...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så vanskelig for deg å klare å finne ut hvilke fag og poengrenser du trenger for å komme inn så er du kanskje ikke så godt kvalifisert til et profesjonsstudie.

Anonymkode: 060f8...004

Haha... Den der må du nok lengre ut på landet med. 

Til dere andre i tråden, jeg skal få meg en time hos en karriererådgiver. Hadde ikke tenkt på det. Så får jeg jo bare håpe at der er en mulighet for at jeg kan søke på profesjonstudiet iallefall før jeg er 30 år...

Anonymkode: 5b34b...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg kan forstå at det føles motløst, men jeg har troen på at du får det til om du virkelig ønsker det. Det er ingen slag tapt å søke inn når du blir 30 år, du vil fortsatt ha mange år å jobbe på når du er ferdig utdannet☺️

Jeg vet, men tenker det blir så utrolig lenge til jeg får etablert meg da. Med ting på stell, som bolig og jobb, ikke sant. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, men tenker det blir så utrolig lenge til jeg får etablert meg da. Med ting på stell, som bolig og jobb, ikke sant. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

At det er mye som skal gå i hop tviler jeg ikke på, men jeg tror som sagt ikke det er umulig. Det er en god idé å ta kontakt med karriereveileder som du skal til; først knyttet til poenggrensen og fag, så det praktiske. 

Sett deg små mål, og belønn deg når du gjennomfører dem☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må jo ta ALLE fag fra VG1 og VG2 opp igjen! Og det kommer til å ta mange år. Jeg blir 30 år før jeg kan søke meg inn... Har skikkelig vondt i hele meg nå, føler drømmen min nettopp ble knust. :( Jeg trodde det var kun fag som engelsk og norsk og de der som talte, men når alle de helvetes fagene fra yrkesfaglinjene teller så er det ikke noe mer å gjøre. Har prøvd å søke angående privatisteksamen i disse fagene men finner null info. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Uten di fagen har du ikkje nok studie poeng, blir feil at de som går yrkesrettet skal slepp biliger unna med mindre fag enn studiespes. Du trenger foresten ikkje å ta yrkesfag, du kan ta generell studiekompetanse som privatist allmenn veien. Allså flere språk fag, realfag og studiespes sine valgfag. Greit mulig på 1-2 år

Anonymkode: eee30...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa du var 24 og har jobbet i 6 år? Da kan du sannsynligvis komme inn under 23/5 regelen https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/23-5-regelen/

Da trenger du kun 6 fag til å få studiekompetanse :)

 

Dette. De som påstår du trenger å ta opp alle fag tror jeg tar feil. 

Anonymkode: 92f2a...3a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Vi kjenner ikke TS, så det vet vi ingenting om😉

Nei, men realiteten er at studiet er tøft og om man ikke klarer å finne utav det TS spør om så må en få lure på om TS er rett person for denne utdanningen. 

Anonymkode: 060f8...004

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men realiteten er at studiet er tøft og om man ikke klarer å finne utav det TS spør om så må en få lure på om TS er rett person for denne utdanningen. 

Anonymkode: 060f8...004

At man ikke klarer å finne ut av én ting sier ingenting om en persons intelligens. Det du skriver derimot sier mye om dine holdninger.. 

Anonymkode: 5b34b...9ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa du var 24 og har jobbet i 6 år? Da kan du sannsynligvis komme inn under 23/5 regelen https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/23-5-regelen/

Da trenger du kun 6 fag til å få studiekompetanse :)

Anonymkode: 5a747...dc6

Jaha. Dette må jeg se nærmere på! 

Anonymkode: 5b34b...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette. De som påstår du trenger å ta opp alle fag tror jeg tar feil. 

Anonymkode: 92f2a...3a0

Man trenger ikke å ta opp flere fag enn det, men snittet på profesjon er ekstremt høyt. Det er ikke så vanskelig når man er ung, siden snittet da er mye lavere, men på ordinær kvote er det veldig høyt.

Jeg tar opp fag for å få studiekompetanse nå, trenger bare norsk, matte, historie og naturfag, siden jeg er ferdig med 3 år yrkesfag.

Anonymkode: b300b...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke å ta opp flere fag enn det, men snittet på profesjon er ekstremt høyt. Det er ikke så vanskelig når man er ung, siden snittet da er mye lavere, men på ordinær kvote er det veldig høyt.

Jeg tar opp fag for å få studiekompetanse nå, trenger bare norsk, matte, historie og naturfag, siden jeg er ferdig med 3 år yrkesfag.

Anonymkode: b300b...bfd

Vet ikke hvor du ville hen nå. Det er jo bare en fordel om du har få fag til å kvalifisere. Lettere å forbedre 6 fag enn 20+ som er normen blant de som har "vanlig" vitnemål. Derfor kan 23/5 være gull for de som er litt oppe i åra. Men problemet til TS er at hun vil ikke få maksa alderspoeng før fylte 28 år.. 

Anonymkode: 92f2a...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor du ville hen nå. Det er jo bare en fordel om du har få fag til å kvalifisere. Lettere å forbedre 6 fag enn 20+ som er normen blant de som har "vanlig" vitnemål. Derfor kan 23/5 være gull for de som er litt oppe i åra. Men problemet til TS er at hun vil ikke få maksa alderspoeng før fylte 28 år.. 

Anonymkode: 92f2a...3a0

27**

Anonymkode: 92f2a...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sa du var 24 og har jobbet i 6 år? Da kan du sannsynligvis komme inn under 23/5 regelen https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/23-5-regelen/

Da trenger du kun 6 fag til å få studiekompetanse :)

Anonymkode: 5a747...dc6

Jepp. Da trenger du «bare» konsentrere deg om å få sekser i disse seks fagene.

Anonymkode: 83652...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...