Gå til innhold

Er det respektløst å uttale navn på annen måte?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Pipaluk skrev:

https://www.nrk.no/buskerud/_-uttalefeil-er-sarende-og-respektlost-1.14528690

Hva er OK å ikke OK? Jeg hadde en kollega som het Christiin med lang i og ikke Kristin som er mer typisk norsk. Det kan jeg forholde meg til 

Jeg synes derimot det er urimelig å forvente at jeg skal si Maren slik som det skrives når jeg har retroflekser i mitt talemål. Det går rett og slett ikke.  Om noen heter Marén som språket karén så hadde det gått. 

Navnet mitt høres ikke pent ut når min tante, som er fra et sted på Sørlandet uttaler det, men det må jeg godta når det hører til dialekten. 

Hva mener dere? Er noen unødvendig hårsåre på dette området?

Maren og Karen uttales med trykk på første stavelse og med tonem to. Hva er problemet ditt med å uttale disse navnene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva tenker dere om navnet Vibeke ? Bør østlendinger og nordlendinger etterstrebe seg etter å uttale det med ønsket trykk?

Jeg så på nyhetene at en reporter uttalte Vibeke som Vibeeke, slik nordlandsk uttale er. Reporteren snakket østlandsk. 

Så det er kanskje en vanesak?

Navnet Emil kan ha tre ulike trykk.  Hva skal man godta der?

jeg synes det er et fint navn og om jeg fikk en sønn så kanskje jeg hadde gått for det, men da hadde jeg måtte godta mange forskjellige trykkvarianter 

 

Emil har to stavelser. Hvordan kan du få til tre trykk på dette navnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er respektløst eller ikke kommer an på.

Hvis jeg heter Anette, og noen konsekvent kaller meg for Annette til tross for korreksjon synes jeg det er respektløst.

Om noen sier Annersj/Anjersj (uten d-lyd) hvis noen ønsker å ha d-lyden i navnet, eller motsatt, synes jeg også det er respektløst. 

Det samme gjelder Maren/Karen,  med eller uten r-lyd

Og mange andre navn.

Hvis noen unngår å prøve å si det rett til tross for at navnets eier misliker feil uttale, synes jeg det er respektløst 

 

Anonymkode: 3a18d...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om det er respektløst eller ikke kommer an på.

Hvis jeg heter Anette, og noen konsekvent kaller meg for Annette til tross for korreksjon synes jeg det er respektløst.

Om noen sier Annersj/Anjersj (uten d-lyd) hvis noen ønsker å ha d-lyden i navnet, eller motsatt, synes jeg også det er respektløst. 

Det samme gjelder Maren/Karen,  med eller uten r-lyd

Og mange andre navn.

Hvis noen unngår å prøve å si det rett til tross for at navnets eier misliker feil uttale, synes jeg det er respektløst 

 

Anonymkode: 3a18d...99b

Det er ingen j-lyd i Anders.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Emil har to stavelser. Hvordan kan du få til tre trykk på dette navnet? 

Slik jeg opplever det her inne er det mange som ikke vet forskjellen mellom tonelag (tonem) og trykk. 

Emil med trykk på første stavelse kan uttales både med tonelag en og tonelag to. I tillegg kan man uttale Emil med trykk på andre stavelse. Da får man tre ulike måter å uttale navnet på. (Det samme er for øvrig tilfelle med Elin, selv om trykk på første stavelse og tonelag en er det vanligste der.) 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Det er ingen j-lyd i Anders.

Nei, men det er en sj-lyd for veldig mange. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ullvott skrev:

Nei, men det er en sj-lyd for veldig mange. 

Ikke inni navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ullvott skrev:

Slik jeg opplever det her inne er det mange som ikke vet forskjellen mellom tonelag (tonem) og trykk. 

Emil med trykk på første stavelse kan uttales både med tonelag en og tonelag to. I tillegg kan man uttale Emil med trykk på andre stavelse. Da får man tre ulike måter å uttale navnet på. (Det samme er for øvrig tilfelle med Elin, selv om trykk på første stavelse og tonelag en er det vanligste der.) 

 

Det inntrykket har jeg også. 

Enig med deg . Elin har jeg aldri hørt uttalt annet enn med trykket på "E" og tonem en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er respektløst om man kjenner vedkommende, og konstant sier navnet deres "feil", men jeg synes også dialekt spiller inn.

Jeg heter Vibeke selv, og er oppvokst på Østlandet, og uttaler da navnet mitt Vibeke, med trykk på i-en, men har familie i Nord-Norge som sier Vibeke. Det er noe jeg er vant til, så jeg har aldri brydd meg med å "rette" på de. 

Anonymkode: 80301...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ørstlendinger er eksperter på uttale navn feil. Marte og Maren blir Matthe og Marn.

Anonymkode: 6062a...87f

Det verste e jo ANNESH!! Dere kan ikke prate, østlendinger. Dere greier det bare ikke. 

Anonymkode: 8892c...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Catalina Culès skrev:

Det er idiotisk å bli krenket for dette. 

Men man ønsker jo at ens navn uttales slik man selv uttaler det.

Kan tenke meg at noen føler at "men det er jo ikke det jeg heter. Det er ikke MEG".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pipaluk said:

Hvem har fasiten?

Den som eier navnet. Hvis jeg heter Maren, og det uttales Ma-ren med typisk Vestlandet-uttalelse så skal dere bruke det. For Oslo-folk klarer å si det slik, og ikke Marn. Jeg som er fra Stavanger kan ikke si Marn skikkelig, men jeg prøver. De fra Oslo klarer å si Ma-ren.

 

Anonymkode: cd1e9...4d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Men man ønsker jo at ens navn uttales slik man selv uttaler det.

Kan tenke meg at noen føler at "men det er jo ikke det jeg heter. Det er ikke MEG".

Jo, men folk har forskjellig dialekt og da kan det bli uttalt på en litt annen måte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Jo, men folk har forskjellig dialekt og da kan det bli uttalt på en litt annen måte.  

Uavhengig av dialekt syns jeg nok man skal uttale navnet slik navnebærer gjør det. Det har med respekt å gjøre slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Uavhengig av dialekt syns jeg nok man skal uttale navnet slik navnebærer gjør det. Det har med respekt å gjøre slik jeg ser det.

Ser den, men å bli krenket syns jeg er å gå litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pipaluk said:

Skal man si navnet rett frem som det står? Fungerer det på østlandsk?

jeg klarer ikke å unngå en sj på slutten men kan få med meg D’en om det er ønskelig 

Anders uttales Annesj her jeg bor. Men jeg kjenner en fra Trøndelag og han heter Anders, hvor d-en uttales. Det krever ikke særlig mye av meg å bruke begge formene. 

Hvem har fasiten? Den som bærer navnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Ser den, men å bli krenket syns jeg er å gå litt langt.

Kanskje det.  Men forstår at noen blir lei seg når folk ikke viser dem nok respekt ved å konsekvent uttale navnet deres feil enda de vet hvordan navnebærer uttaler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende, men vi uttalte alle navnet hennes med trykk, før vi ble rettet på. Unge studenter alle sammen. Hun sa også at det var mange som uttalte navnet hennes slik. 

Anonymkode: c9c19...db7

Selvfølgelig har alle navn trykket på en stavelse. Jeg antar at du blander sammen trykk og tonem/tonelag. Inger har trykk på første stavelse uansett om det sies med tonem 1 eller 2. Du sier vel ikke Inger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som eier navnet. Hvis jeg heter Maren, og det uttales Ma-ren med typisk Vestlandet-uttalelse så skal dere bruke det. For Oslo-folk klarer å si det slik, og ikke Marn. Jeg som er fra Stavanger kan ikke si Marn skikkelig, men jeg prøver. De fra Oslo klarer å si Ma-ren.

 

Anonymkode: cd1e9...4d5

Må jeg skarre også for at navnebæreren blir fornøyd?

stakkars prester som har med alle disse navnene å gjøre med? Hva om de døper navnet med feil trykk og med retroflekser? Ikke bra

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Kanskje det.  Men forstår at noen blir lei seg når folk ikke viser dem nok respekt ved å konsekvent uttale navnet deres feil enda de vet hvordan navnebærer uttaler det.

Selvfølgelig, er det noe annet om noen gjør det kun for å være ekle, det er en annen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...