Gå til innhold

Er det respektløst å uttale navn på annen måte?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg må spørre, og vil bare si at jeg mener dette oppriktig, ettersom jeg har "hatere" på KG som tar alt fra meg i verste mening. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere for dere som er fra Vestlandet, å bruke rulle-r, enn det er for østlendinger å bruke skarre-r. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har lært andre språk med lyder som vi ikke har på norsk, og det går også helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Arabella skrev:

Jeg må spørre, og vil bare si at jeg mener dette oppriktig, ettersom jeg har "hatere" på KG som tar alt fra meg i verste mening. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere for dere som er fra Vestlandet, å bruke rulle-r, enn det er for østlendinger å bruke skarre-r. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har lært andre språk med lyder som vi ikke har på norsk, og det går også helt fint. 

Jeg er fra Vestlandet, Rogaland, og jeg får ikke til å rulle med r-en 🤪 Men jeg hører også folk som ruller med r-en, som samboeren min fra Sogn og fjordane (vet det er mange som skarrer der og, men de fleste ruller) og en kompis fra Oslo, de får ikke helt til å skarre slik jeg gjør. De lager mer harkelyder, veldig overdrevet 😂 

 

Anonymkode: 52ed9...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arabella skrev:

Jeg må spørre, og vil bare si at jeg mener dette oppriktig, ettersom jeg har "hatere" på KG som tar alt fra meg i verste mening. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere for dere som er fra Vestlandet, å bruke rulle-r, enn det er for østlendinger å bruke skarre-r. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har lært andre språk med lyder som vi ikke har på norsk, og det går også helt fint. 

Dette var da voldsomt passiv-aggressivt? Som sagt, det var ikke slemt ment, kun et forsøk på konstruktiv kritikk. Helt oppriktig. Og det er virkelig sant at jeg har lagt merke til debattonen din i flere tråder, altså. Ofte er man jo ikke klar over sånt selv, og jeg er skrudd sammen sånn at jeg synes det er realt å si ifra, og gi folk en mulighet til å reflektere, og kanskje endre på ting, sånn at de unngår å bli en som har ord på seg for å være krass og arrogant, og en folk dukker unna i diskusjoner. En slik dynamikk er jo gjerne ikke veldig fruktbar.  i noen sammenheng. :)

Anonymkode: 21103...043

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på skole med en gutt med franske foreldre. La oss kalle ham Nicolas. Han lot seg ikke krenke av at s’en ble uttalt.

Anonymkode: e984c...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Arabella skrev:

Jeg må spørre, og vil bare si at jeg mener dette oppriktig, ettersom jeg har "hatere" på KG som tar alt fra meg i verste mening. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere for dere som er fra Vestlandet, å bruke rulle-r, enn det er for østlendinger å bruke skarre-r. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har lært andre språk med lyder som vi ikke har på norsk, og det går også helt fint. 

Du representerer neppe den «vanlige østlending». Som bergenser har jeg inntrykk av at østlendingers forsøk på skarre-r oftest er overdrevet og lite overbevisende, på samme måte som bergenseres forsøk på østlandsdialekter. Jeg har mang en gang hørt østlendinger snakke tysk/fransk, rulle-r’en lusker der oftere enn ikke.

Anonymkode: e984c...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Arabella skrev:

Jeg må spørre, og vil bare si at jeg mener dette oppriktig, ettersom jeg har "hatere" på KG som tar alt fra meg i verste mening. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere for dere som er fra Vestlandet, å bruke rulle-r, enn det er for østlendinger å bruke skarre-r. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har lært andre språk med lyder som vi ikke har på norsk, og det går også helt fint. 

Jeg er ikke fra Vestlandet men har reagert litt på debatt-tonen din. Det blir feil å bruke spydig, burde brukt ordet krass i stedenfor.

Jeg tror det er en kombinasjon av at du har  en bombastisk måte å utrykke deg på, pluss at du har et bilde som jeg oppfatter som skøyeraktig.  Summen av det gjør at jeg blir usikker på hvordan jeg skal tolke svarene dine og jeg føler meg evneveik hvis jeg ikke forstår hva du mener.

Nei, jeg hater deg ikke. Jeg tolker deg heller ikke i  verste mening. Jeg tenker rett og slett at du bør endre på ordbruken din hvis du ikke vil bli oppfattet slik.  Vi får ikke med tonefall og ansiktsuttrykk når vi diskuterer her, derfor må du være ekstra obs på det du formidler skriftlig.

Det var bare det!  Nyt lørdagen:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.5.2019 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Jeg heter Maren (Ma-arn). Mannen min er fra Vestlandet og skarrer. Da heter jeg selvsagt Maren. Men om noen med rulle-r skulle kalle meg Maren, ville jeg nok retter på dem. 

Anonymkode: 49946...611

Kanskje de ville sjarmere deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Arabella skrev:

Jeg må spørre, og vil bare si at jeg mener dette oppriktig, ettersom jeg har "hatere" på KG som tar alt fra meg i verste mening. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere for dere som er fra Vestlandet, å bruke rulle-r, enn det er for østlendinger å bruke skarre-r. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har lært andre språk med lyder som vi ikke har på norsk, og det går også helt fint. 

Jeg har enda tilgode å høre en østlending med noenlunde god skarre-r. Har en del østlendinger på kontoret, og cringer litt av skarreforsøkene når de skal etterligne dialekten vår.

En del vestlendinger gjør nok rulle-ren dårlig, men jeg selv tror ikke jeg har problemer med det. Men det er vanskelig å høre selv. 

Anonymkode: 47dbf...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...