Gå til innhold

Er det respektløst å uttale navn på annen måte?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/buskerud/_-uttalefeil-er-sarende-og-respektlost-1.14528690

Hva er OK å ikke OK? Jeg hadde en kollega som het Christiin med lang i og ikke Kristin som er mer typisk norsk. Det kan jeg forholde meg til 

Jeg synes derimot det er urimelig å forvente at jeg skal si Maren slik som det skrives når jeg har retroflekser i mitt talemål. Det går rett og slett ikke.  Om noen heter Marén som språket karén så hadde det gått. 

Navnet mitt høres ikke pent ut når min tante, som er fra et sted på Sørlandet uttaler det, men det må jeg godta når det hører til dialekten. 

Hva mener dere? Er noen unødvendig hårsåre på dette området?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krenk-o-rama. :roll:

Selvsagt er det helt i orden å si at man vil ha navnet uttalt sånn eller slik. Men sårende og respektløst og gudvethva? Nei, da er man unødig hårsår, altså.

Anonymkode: 8f1bc...98d

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørstlendinger er eksperter på uttale navn feil. Marte og Maren blir Matthe og Marn.

Anonymkode: 6062a...87f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krenk-o-rama. :roll:

Selvsagt er det helt i orden å si at man vil ha navnet uttalt sånn eller slik. Men sårende og respektløst og gudvethva? Nei, da er man unødig hårsår, altså.

Anonymkode: 8f1bc...98d

Man kan selvfølgelig si hvordan man ønsker navnet sitt uttalt, men kan man forvente det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg jammen blitt mye fornærmet! Har ikke norsk navn, og må også stave det om noen skal notere det. Ærlig talt så har jeg ikke tenkt over det noengang. Tror ikke jeg hadde reagert om det var er typisk norsk navn heller. Herregud, det er en bagatell. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ørstlendinger er eksperter på uttale navn feil. Marte og Maren blir Matthe og Marn.

Anonymkode: 6062a...87f

Hvem har fasiten på hvordan navnet skal uttales? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Hvem har fasiten på hvordan navnet skal uttales? 

I hvertfall ikke østlendinger😂

Anonymkode: 6062a...87f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke krenket, men syns det er teit og nesten respektløst om noen fortsetter å si feil. Har et navn som kan uttales på forskjellig måter. Etternavnet har jeg gitt opp å regne med å få riktig uttalt ( er ikke norsk).

Anonymkode: f2ab5...d40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I hvertfall ikke østlendinger😂

Anonymkode: 6062a...87f

Hvem har fasiten?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg vil kalle det respektløst, men jeg mener at dersom noen sier "Jeg heter Anders, ikke Annesj" så bør man kunne i det minste prøve å uttale det riktig. 

Anonymkode: 40a7f...687

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir ikke krenket, men syns det er teit og nesten respektløst om noen fortsetter å si feil. Har et navn som kan uttales på forskjellig måter. Etternavnet har jeg gitt opp å regne med å få riktig uttalt ( er ikke norsk).

Anonymkode: f2ab5...d40

Med feil tenker du på feil som noe som kan fikses om en konsentrerer seg eller har det med ulike dialekter å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om jeg vil kalle det respektløst, men jeg mener at dersom noen sier "Jeg heter Anders, ikke Annesj" så bør man kunne i det minste prøve å uttale det riktig. 

Anonymkode: 40a7f...687

Skal man si navnet rett frem som det står? Fungerer det på østlandsk?

jeg klarer ikke å unngå en sj på slutten men kan få med meg D’en om det er ønskelig 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Med feil tenker du på feil som noe som kan fikses om en konsentrerer seg eller har det med ulike dialekter å gjøre?

Det er som noen skrev over her forskjellen på å si Kristiiin, eller Kristin. Hvis man er fortalt hvordan en person vil ha navnet sitt uttalt 1-3 ganger og det er et vennskap burde det holde. Ellers har det lite å si om en fremmed bommer helt.

Anonymkode: f2ab5...d40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Skal man si navnet rett frem som det står? Fungerer det på østlandsk?

jeg klarer ikke å unngå en sj på slutten men kan få med meg D’en om det er ønskelig 

S'en uttales jo akkurat slik bokstavlyden er, ingen j der. Men poenget mitt var at dersom noen sier til deg "slik uttales navnet mitt" så bør man etterstrebe å uttale det likt. 

Anonymkode: 40a7f...687

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan noen kan si Simone med trykk på i-en. Prøver å si det høyt til meg selv, men det høres ikke ut som et navn. Er det en dialekt det vil være naturlig å uttale det sånn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min svigerinne skriver navnet mitt feil, burde jeg føle meg krenket? Har kjent henne i snart 20 år men enda skriver hun K istedet for C. 

Anonymkode: fbd00...7de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ma-Ren?? Sjeldent navn/uttalelse.

Anonymkode: f2ab5...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ma-Ren?? Sjeldent navn/uttalelse.

Anonymkode: f2ab5...d40

Nei. Det er sånn det uttales i store deler av landet. 

Anonymkode: 09bf2...b69

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig at man prøver å uttale navn slik innehaveren uttaler det selv. Men retrofleksing og rulling/ skarring osv blir rart og unaturlig hvis man ikke har det i sitt talemål.

Jeg synes særlig familie bør prøve hardt å uttale barns navn slik foreldrene har ønsket, alle kan (øve på å ) legge trykket på Kristin, Johan, Anders. Eller om Alise skal være Ællis eller Alise.

Men om jeg fra Bergen skal uttale Karen med retrofleks, så høres det bare ut som jeg latterliggjør navnet.

Anonymkode: 0ed11...56c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...