Gå til innhold

360.000 på uforetrygd


Drizzt

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Juks said:

Problemet er at dette nesten er motsatt.

Det er vanskelig for dem som bør ha det, og lett for dem som ikke skal ha det. 

Men ingen klarer å svare meg på hvorfor det er dobbelt så mange i Norge som i Sverige. Dersom det er for vanskelig i Norge, burde det vært ennå flere? Det er ingen dokumentasjon som tilsier at norske kropper er mer råtne enn svenske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Raggy skrev:

Helt enig i dette. Alt kommer ann på om "de rette" ordene er formulert på "den rette måten" i dokumentasjon nav skal vurdere. Dette gjelder folk flest. Men så har du disse, skal vi kalle dem sliterne som ringer å maser, ikke klarer å betale regninger selv å som i sin helhet er veldig ressurssvake, disse tror jeg nav etterhvert innvilger ufør da det ikke er håp.. Og at om de får ufør slipper nav lokalt all jobben med dem.

 

Det som er ganske absurd i slike saker hvor en søker ufør, er at de som sitter og vurderer dette ikke har medisinsk bakgrunn. Det er riktignok rådgivende leger i Nav, men de blir bare unntaksvis koblet inn i sakene. 

De liker konkrete fysiske plager med latinske navn. Om du har hatt blindtarmbetennelse men brukt masse fagord og legger ved epikrise fra operasjon så svelger de den rått;)

jeg kom omsider videre når jeg la ved dokumentasjon på slike innleggelser, som ikke er i nærheten av hva jeg vanligvis lider av.  Cyste på eggstokk tar seg veldig fint ut når det er skrevet på latin og underskrevet med «overlege på xx universitetssykehus»

jeg er glad jeg fikk gradert ufør, men veldig snålt at slike «filleting» som krevde poliklinisk tilsyn skal gi mest fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 18.19, Parkeringsvakt skrev:

Om du har en problematisk historie med av og på jobbing, eller har sykdommer, så fungerer man jo ikke i arbeidslivet, og dersom man ikke fungerer i arbeidslivet.... Når det er sagt, så er det mange som "bare" havner på sosialstøtte eller som ender opp som kriminelle eller lever på familie. Vi snakker altså om delvis syke eller trøblete mennesker som blir utkonkurrert av friske mennesker når vi sier de blir utkonkurrert. 

Vi har mange mennesker som har blitt mobbet, vokst opp i fysisk eller psykiske voldelige hjem, som har blitt overfalt eller voldtatt, og som ellers har opplevd noe som skader dem og gjør at de fungerer dårlig i arbeidslivet. Og selvsagt de som har medfødt sykdom eller blir syke senere i livet. Kombinert med en norsk kultur der de fleste velger en liten, sosial sirkel av mennesker de liker godt, så får vi en stor gruppe utstøtte med problemer som mennesker som oftest velger unngå fordi de føler at de sliter på den sosiale energien. 

Når du sier 360k er uføre, så mener du da ikke at mange av disse menneskene er 100% friske og kunne jobbet 100%? Vi snakker om en gruppe mennesker som ikke fungerer normalt, her. Vi snakker om mennesker som skiller seg ut enten ved at de er mye syke eller ved at de har en oppførsel de fleste misliker eller er skeptiske til. 

Om du for eksempel er en diagnostisert narsissist som kan jobbe 50%, men oppførselen din provoserer alle på arbeidsstedet og sjefen misliker deg, så vil du selvsagt ikke få jobb. Hva tenker du gjøre med et mennesker som har en type måte å fungere på som de aller, aller fleste misliker og provoseres av? Mener du at sjefen og kollegaer skal tåle å bli behandlet dårlig fordi det er sykdommen til vedkommende? Før i tiden kunne man kanskje gjort fyrvoktere av de 😶

Det er variasjon på jobbmarkedet. Ut fra funksjonsnivå kan de aller fleste utføre en eller annen type jobb. Man trenger ikke jobbe sammen med andre folk hvis man har sosialangst eller ikke trives rundt folk. Jeg mener at terskelen for uføretrygd er satt altfor lavt hvis det er hele 360.000 i Norge i dag som får det. Uføretrygd bør gis der hvor det er varig, ja - livslang hinder til å være i hvilken som helst jobb. Man trenger heller ikke jobbe i bare 100% stillinger hvis man ikke orker full arbeidsdag, men jeg mener at det ikke tilrettelegges nok for denne gruppen for å utnytte maksimalt arbeidspotensialet. Norge har ikke råd til 360.000 på uføretrygd.

Når det gjelder gruppen som er mye syke - der blir det selvfølgelig vanskelig med 100% stilling, men likevel kunne man tilrettelagt til en type jobb som ikke er fysisk eller psykisk krevende ut fra funksjonsnivå. Jeg nekter å tro at 360.000 personer i Norge mangler arbeidsevne og er nødt til å sitte hjemme og ligge i sofaen hele dagen. Gruppen som ikke oppfører seg sosialt akseptert kan nødvendigvis jobbe noe hvor de ikke jobber direkte med andre mennesker, men for det meste alene.

På 24.4.2019 den 18.37, Apis skrev:

Sjåfør jobbene er jo i stor del overtatt av underbetalte østeuropeere og alle kan ikke jobbe som servitører, som jo kan være selve definisjonen på en stresset jobb, mange av jobbene som disse sosiale tilfellene hadde finnes ikke lenger, 

OK, men fortsatt ikke noe grunn å havne på uføretrygd med begrunnelsen at ''utlendingene tok jobbene våre''.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Det er variasjon på jobbmarkedet. Ut fra funksjonsnivå kan de aller fleste utføre en eller annen type jobb. Man trenger ikke jobbe sammen med andre folk hvis man har sosialangst eller ikke trives rundt folk. Jeg mener at terskelen for uføretrygd er satt altfor lavt hvis det er hele 360.000 i Norge i dag som får det. Uføretrygd bør gis der hvor det er varig, ja - livslang hinder til å være i hvilken som helst jobb. Man trenger heller ikke jobbe i bare 100% stillinger hvis man ikke orker full arbeidsdag, men jeg mener at det ikke tilrettelegges nok for denne gruppen for å utnytte maksimalt arbeidspotensialet. Norge har ikke råd til 360.000 på uføretrygd.

Når det gjelder gruppen som er mye syke - der blir det selvfølgelig vanskelig med 100% stilling, men likevel kunne man tilrettelagt til en type jobb som ikke er fysisk eller psykisk krevende ut fra funksjonsnivå. Jeg nekter å tro at 360.000 personer i Norge mangler arbeidsevne og er nødt til å sitte hjemme og ligge i sofaen hele dagen. Gruppen som ikke oppfører seg sosialt akseptert kan nødvendigvis jobbe noe hvor de ikke jobber direkte med andre mennesker, men for det meste alene.

OK, men fortsatt ikke noe grunn å havne på uføretrygd med begrunnelsen at ''utlendingene tok jobbene våre''.

Du kan jo bare nekte, men det forandrer ikke det faktum at arbeidsmarked forandret seg etter at det ble fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft over landegrensene i Europa 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

I landbruket jobber det svært mange sesongarbeidere fra særskilt Vietnam og Polen. Ære være dem for det. Men de jobber her fordi nordmenn ikke vil ha disse jobbene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, rebella81 skrev:

Jeg tror det må gå an å ta tak i "elefanten i rommet" når det gjelder dette. Jeg tror dette handler mye om personlighet. Mange av de uføre er det pga uspesifikke vondter og lettere psykiske lidelser. Fibromyalgi og angst, selvrapporterte subjektive plager. Plagene tror jeg absolutt er reelle, men vi skulle hatt mer livsmestring inn i bevisstheten til folk. Folk er ikke SYKE, de har plager som gir nedsatt funksjon. Heia livsmestring som eget fag i skolen! Og apropos elefant i rommet, overvektige og utrente mennesker med fibromyalgi og kroniske smertesyndromer og ME skulle nesten hatt et krav om å foreta kostomlegging og trening. Mener man seg syk men veier 40 kg for mye og lever på røyk og smågodt, da trenger man hjelp. Håper det går an å diskutere dette uten at noen går helt av skaftet. Diskusjonen er interessant, hold den saklig på begge plan.

Hvordan blir man ufør av uspesifikke vondter og lettere psykiske lidelser? Dette holder ikke en gang til å forlenge aap over makstiden  

I Ernas regjering så er de enten i jobb eller på sosialkontoret 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv møtt og snakket med mennesker som har stått 10, 15 eller 20 år uten arbeid. De er nordmenn alle sammen, som har blitt dumpet fordi det er billigere og mindre risiko for arbeidsgiver å ansette feks folk fra østeuropa ol. Da er det kanskje ikke så rart at man blir ufør da. Dette bør vel være ren og skjær sunn fornuft vel? Når den norske myndighet lar det blir fri arbeidsinnvandring til Norge, så vil dette bli resultatet. Takk vår regjering.. Erna Solberg kysser EU i rumpen. Hun og mannen er med i losjen, som har røtter til EU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvordan blir man ufør av uspesifikke vondter og lettere psykiske lidelser? Dette holder ikke en gang til å forlenge aap over makstiden  

I Ernas regjering så er de enten i jobb eller på sosialkontoret 

 

Jeg tror Erna har en våt drøm om at alle syke og hjelpeløse skal stables inn på sosialkontoret slik at statestikken over uføre og folk på aap  kommer til å se strålende ut! Undres over hvordan dette er tenkt på sikt med tanke på kommunenes økonomi.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvordan blir man ufør av uspesifikke vondter og lettere psykiske lidelser? Dette holder ikke en gang til å forlenge aap over makstiden  

I Ernas regjering så er de enten i jobb eller på sosialkontoret 

 

Psykiske lidelser er den vanligste årsaken til at menn blir uføre, nevroser og adferdsforstyrrelser utgjør den største andelen. Lidelser i muskel-og skjelettsystemet er den største sykdomsgruppen blant kvinner, myalgi (smerter) og fibromyalgi (kroniske smerter i muskler og bindevev) utgjør en stor andel av denne gruppen. 

E8AB1AD4-C467-41F3-80B8-37FA4F563F7C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2019 den 6.37, Apis skrev:

Du kan jo bare nekte, men det forandrer ikke det faktum at arbeidsmarked forandret seg etter at det ble fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft over landegrensene i Europa 

Jeg nekter at man får innvilget uføretrygd med begrunnelsen at utlendinger jobber i Norge og i teorien kan være konkurranse på arbeidsmarkedet. Det er ikke et faktum, det du skriver. Det er renspikka løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 12.40, Juks skrev:

Ja enig, og et viktig moment. Sykehuskøene og ventetiden gjør at folk blir gående for lenge uten oppfølging, behandling og utredning. 

Et typisk eksempel, som jeg selv har opplevd: 

3 uker ventetid hos fastlegen for å få henvisning til spesialisthelsetjenesten. For å komme dit, må man gjerne først i MR (standard).
12 ukers ventetid på MR, 1 uke til for å vente på resultatet. 
3 nye uker ventetid hos fastlege for MR resultat og videre henvisning. 
24 ukers ventetid for behandling av henvisning og kø til spesialist. 

Prosessen har tatt 42 uker, noe som tilsvarer 10-11 måneder. 

Har du flere problem, eller er problemet svært sammensatt med diffuse symptomer, må du igjennom denne leksa flere ganger. I mellomtiden lever pasienten i uvisshet og må klare seg på egenhånd.

Da går 3 år på AAP fort, og vedkommende når uføretrygd før dem er ferdig utredet eller ikke tidsnok for medisinsk behandling. 

For å ikke snakke om ventetid på operasjon. 

Ventetid på brokkoperasjon er 52 uker fra kirurg har sett på saken, hvis du vil gjøre det på et offentlig sykehus med de beste kirurgene. 

Det er KRISE for de med aap som trenger dette for å bli ytterligere avklart. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Martin13 skrev:

Jeg har selv møtt og snakket med mennesker som har stått 10, 15 eller 20 år uten arbeid. De er nordmenn alle sammen, som har blitt dumpet fordi det er billigere og mindre risiko for arbeidsgiver å ansette feks folk fra østeuropa ol. Da er det kanskje ikke så rart at man blir ufør da. Dette bør vel være ren og skjær sunn fornuft vel? Når den norske myndighet lar det blir fri arbeidsinnvandring til Norge, så vil dette bli resultatet. Takk vår regjering.. Erna Solberg kysser EU i rumpen. Hun og mannen er med i losjen, som har røtter til EU.

Å ansette utlendinger kan bli vanskelig på sikt  

Ja østeuropeisk arbeidskraft er mye brukt. Samtidig har det blitt vanskeligere å gi de fast kontrakt fordi det stilles strengere krav om språkkunnskaper og fagbrev, de må blant annet lese og  forstå HMS

Så arbeidsgiverne  og regjeringen har sett seg selv i en vanskelig situasjon når de ikke kan ansette østeuropeere som ikke behersker norsk. 

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/27/2019 at 11:48 AM, Pipaluk said:

Å ansette utlendinger kan bli vanskelig på sikt  

Ja østeuropeisk arbeidskraft er mye brukt. Samtidig har det blitt vanskeligere å gi de fast kontrakt fordi det stilles strengere krav om språkkunnskaper og fagbrev, de må blant annet lese og  forstå HMS

Så arbeidsgiverne  og regjeringen har sett seg selv i en vanskelig situasjon når de ikke kan ansette østeuropeere som ikke behersker norsk. 

 

Det er ikke så nøye. Det blir avdekket ulovelig drift og ansettelser hver gang noen sjekker ut bedrifter som typisk tar inn slik arbeidskraft. Straffen er bare en liten klapp på skulderen. Derfor det finnes så stort omfang av svart arbeid også. Hvem bryr seg? Joda, regjeringen kan kanskje ha innført noen lover, men når ingen bryr seg så spiller det lite rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
On 4/26/2019 at 2:55 AM, Drizzt said:

Det er variasjon på jobbmarkedet. Ut fra funksjonsnivå kan de aller fleste utføre en eller annen type jobb. Man trenger ikke jobbe sammen med andre folk hvis man har sosialangst eller ikke trives rundt folk. Jeg mener at terskelen for uføretrygd er satt altfor lavt hvis det er hele 360.000 i Norge i dag som får det.

Basert på hva? Hvordan mener du vi skal forutse antall mennesker på uføretrygd som har sykdommer du mener er verdt uføretrygd? Hvordan regner du ut at vi har for mange uføre? Hva bruker du som grunnlag når du sier 360k er for mange? Hva om det er så mye sykdom i Norge at 360k er for lavt? Hvordan ville du visst forskjellen?

On 4/26/2019 at 7:20 PM, Atania said:

Psykiske lidelser er den vanligste årsaken til at menn blir uføre, nevroser og adferdsforstyrrelser utgjør den største andelen. Lidelser i muskel-og skjelettsystemet er den største sykdomsgruppen blant kvinner, myalgi (smerter) og fibromyalgi (kroniske smerter i muskler og bindevev) utgjør en stor andel av denne gruppen. 

Du vet at blant psykiske lidelser har vi alvorlig grad av bl.a schizofreni? Virker som om mange tror psykiske lidelser = depresjon og angst. La meg fortelle deg at vi har låst inne mennesker som tror de er rever som lever i isolat og som biter mennesker som snakker til dem. Vi har sperret inne mennesker som forsøker eller har drept andre mennesker grunnet psyken. Vi snakker ikke om en stor andel mennesker som er litt nervøse i hverdagen (!) (Ikke at angst = litt nervøs, selvsagt)

Skal også sies at Norge har en uvanlig høy andel mennesker med MS. MS er en sykdom man kan påvises fysisk og som ikke kan jukses. Alikevel har vi flere av dem enn mange andre steder. Vi har også mye benskjørhet i landet, til tross for høyt inntak av mat/ kalorier.

Sykdom er nok mye mer sammensatt enn vi aner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 18.37, Apis skrev:

Sjåfør jobbene er jo i stor del overtatt av underbetalte østeuropeere og alle kan ikke jobbe som servitører, som jo kan være selve definisjonen på en stresset jobb, mange av jobbene som disse sosiale tilfellene hadde finnes ikke lenger, 

Mannen min deriver et transportfirma, han finner ikke norske arbeidere med de førerkortene han trenger for å drive firmaet. Han har ansatt østeuropeere for norsk tarifflønn. De er utmerkede arbeidere, de har (nesten) aldri sykedager,  har aldri syke barn. Ødelegger så og si aldri biler eller gods. Kone og barn bor her i landet. 

Norske sjåfører er vanskelig å få tak i. Men utenlandske billige firmaer er lett å engasjere i norsk transport, DE sjåførene er underbetalt!

Endret av norovirus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, norovirus skrev:

Mannen min deriver et transportfirma, han finner ikke norske arbeidere med de førerkortene han trenger for å drive firmaet. Han har ansatt østeuropeere for norsk tarifflønn. De er utmerkede arbeidere, de har (nesten) aldri sykedager,  har aldri syke barn. Ødelegger så og si aldri biler eller gods. Kone og barn bor her i landet. 

Mange flinke østeuropeiske folk, jobber selv i et internasjonalt arbeid miljø, Asia, Europa både øst og vest, kurdere og kristne irakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 18.08, rebella81 skrev:

Jeg tror det må gå an å ta tak i "elefanten i rommet" når det gjelder dette. Jeg tror dette handler mye om personlighet. Mange av de uføre er det pga uspesifikke vondter og lettere psykiske lidelser. Fibromyalgi og angst, selvrapporterte subjektive plager. Plagene tror jeg absolutt er reelle, men vi skulle hatt mer livsmestring inn i bevisstheten til folk. Folk er ikke SYKE, de har plager som gir nedsatt funksjon. Heia livsmestring som eget fag i skolen! Og apropos elefant i rommet, overvektige og utrente mennesker med fibromyalgi og kroniske smertesyndromer og ME skulle nesten hatt et krav om å foreta kostomlegging og trening. Mener man seg syk men veier 40 kg for mye og lever på røyk og smågodt, da trenger man hjelp. Håper det går an å diskutere dette uten at noen går helt av skaftet. Diskusjonen er interessant, hold den saklig på begge plan.

Det er komplekse mekanismer bak dette, men jeg tror du har rett i at det i stor grad handler om personlighet, innstilling og sosiokulturelle forhold. 

Jeg bet meg merke i det da jeg så på episoden om uføre med Leo Ajkic. Hun med uspesifikke diagnoser sang karaoke i Syden, og rullestolbrukeren med spinal muskelatrofi jobbet 100%. Det samme ser jeg i tråder her, feks en hvor spørsmålet var om mennesker med revmatisk sykdom jobbet. Alle med RA og Bekhterev feks var i full jobb, og de med fibromyalgi var uføre.

Jeg vet at det er fordomsfullt av meg og andre å reagere på slike tendenser, og jeg prøver å ikke være nedlatende ift noen mennesker som sliter, men det er likevel mønstre i dette som går utover diagnostisk alvorlighetsgrad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Basert på hva? Hvordan mener du vi skal forutse antall mennesker på uføretrygd som har sykdommer du mener er verdt uføretrygd? Hvordan regner du ut at vi har for mange uføre? Hva bruker du som grunnlag når du sier 360k er for mange? Hva om det er så mye sykdom i Norge at 360k er for lavt? Hvordan ville du visst forskjellen?

Du vet at blant psykiske lidelser har vi alvorlig grad av bl.a schizofreni? Virker som om mange tror psykiske lidelser = depresjon og angst. La meg fortelle deg at vi har låst inne mennesker som tror de er rever som lever i isolat og som biter mennesker som snakker til dem. Vi har sperret inne mennesker som forsøker eller har drept andre mennesker grunnet psyken. Vi snakker ikke om en stor andel mennesker som er litt nervøse i hverdagen (!) (Ikke at angst = litt nervøs, selvsagt)

Skal også sies at Norge har en uvanlig høy andel mennesker med MS. MS er en sykdom man kan påvises fysisk og som ikke kan jukses. Alikevel har vi flere av dem enn mange andre steder. Vi har også mye benskjørhet i landet, til tross for høyt inntak av mat/ kalorier.

Sykdom er nok mye mer sammensatt enn vi aner. 

Prosentandelen som hadde schizofrene og paranoide lidelser var på 6,5% i 2015. 

Norge, i likhet med Skottland, Færøyene og Orknøyene har relativ høy forekomst av MS, sannsynligvis pga. mindre sollys (d-vitamin). Det er ca 11.000 personer som lever med MS i Norge i dag og halvparten av dem er i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 10.11, Drizzt skrev:

Jeg nekter at man får innvilget uføretrygd med begrunnelsen at utlendinger jobber i Norge og i teorien kan være konkurranse på arbeidsmarkedet. Det er ikke et faktum, det du skriver. Det er renspikka løgn.

Flere folk på trygd når arbeidsmarked blir stramt, er politisk styrt det, bla for å gjøre arbeidsledighettstallene lave 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...