Gå til innhold

360.000 på uforetrygd


Drizzt

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Thyra said:

Men koster det egentlig noe mindre å ha mange tilrettelagte arbeidsplasser enn å gi dem trygd? 

Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal være mulig å få til tilrettelagte arbeidsplasser som er lønnsomme hvis man virkelig går inn for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Parkeringsvakt

Hjelper ikke at det moderne arbeidsliv skviser ut de som evt kunne jobbet litt. Tror nok det var mye enklere å ha en liten jobb om man var inkludert i et lite sosialt miljø på bygda før i tiden, for eksempel. Der man kjente sjefen, og sjefen var villig til å gi vedkommende enkle arbeidsoppgaver og viste litt velvilje når personen var syk eller jobbet litt dårligere. Men idag er mange enkle arbeidsoppgaver overtatt av maskiner, samtidig som vi har fått mer innvandring og større konkurranse om de enkle jobbene (selv enkelte innvandrer med høyere utdanning har en utdanning som ikke godkjennes i Norge, eller der de bare ikke får jobb). Så da går det som det går, selv de som kunne jobbet, si, 20%, blir skvist ut fordi det er 10 friske, effektive personer som kan ta deres plass. Disse friske har gjerne mer energi til å være sosial og utadvendt, og blir oftere valgt etter et intervju, samt man blir selvsagt valgt over noen som har vært mye syk de siste årene

Istedetfor at vi skal sitte og være sure fordi mange ender på trygd, så burde vi løfte blikket og finne ut hvordan vi skal overleve i en fremtid med stadig mindre behov for ufaglærte. Hvordan vi skal løse problemet vi har nå, der vi veldig raskt kategoriserer mennesker som en byrde. Å klage og snakke nedsettende om andre mennesker vil sannsynligvis ikke bidra til en god løsning 🐟

For de som mener at alle kan gjøre noe, så anbefaler jeg å starte en egen bedrift der mennesker gjør arbeidsoppagver dere tenker alle kan klare. Så ansetter dere mange som har en trøblete historie, eller som er delvis eller helt syke. Så kan dere forsøke konkurrere i det moderne markedet og se om det fungerer. Om det fungerer; gratulerer, dere har løst problemet og kan kanskje inspirere flere til å gjøre det samme og bidra til et arbeidsmarked der de uønskede blir ønsket. Om dere mislykkes, tja, kanskje dette problemet ikke kan løses ved å få alle til å jobbe litt

Når jeg tenker meg om, ok, dette er ganske "out there", men jeg tror mange syke og med trøblete historie kunne vært en ressurs innen bokskriving, film og tv, samt spill. Jeg tror det perspektivet man får og hvordan man tenker når man har vært gjennom diverse, samt må leve på en måte mange ikke må eller forstår, kan gi unike innsikter som kan gi bredere og dypere historiefortelling, og som kan gi karakterer, plot twists, og historier noe nytt i forhold til de historiene vi har hørt tusen ganger før. Å lytte til menneskers personlige historie kunne blitt en vare som ble solgt til noen som kunne basert karakterer og historier på dem. Eller de kunne ansatt noen som var en del av historieskrivingen (det måtte da være større bedrifter som hadde råd til dette) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, bullehurk skrev:

Det er jo den tullete ordningen som kalles "ung ufør", som drar opp statistikken så mye. En idiotisk ting som ble innført av den forrige regjeringen for å pynte på ledighetstallene. Det finner nok en viss prosentandel snyltere her også, som du finner i alle støtteordninger, men de er småtteri i forhold.

Ble ikke tillegget innført i 1981 eller noe sånt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

En god del av disse som går på NAV er nok rett og slett ut konkurert av billig østeuropeisk arbeidskraft 

Du mener man får uføretrygd i Norge fordi man ikke finner seg jobb som sjåfør eller servitør? Jøss, dette var nytt.

 

Utrolig mye usaklighet i denne tråden selv om jeg spurte om noe konkret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
2 minutter siden, Drizzt said:

Du mener man får uføretrygd i Norge fordi man ikke finner seg jobb som sjåfør eller servitør? Jøss, dette var nytt.

Utrolig mye usaklighet i denne tråden selv om jeg spurte om noe konkret.

Om du har en problematisk historie med av og på jobbing, eller har sykdommer, så fungerer man jo ikke i arbeidslivet, og dersom man ikke fungerer i arbeidslivet.... Når det er sagt, så er det mange som "bare" havner på sosialstøtte eller som ender opp som kriminelle eller lever på familie. Vi snakker altså om delvis syke eller trøblete mennesker som blir utkonkurrert av friske mennesker når vi sier de blir utkonkurrert. 

Vi har mange mennesker som har blitt mobbet, vokst opp i fysisk eller psykiske voldelige hjem, som har blitt overfalt eller voldtatt, og som ellers har opplevd noe som skader dem og gjør at de fungerer dårlig i arbeidslivet. Og selvsagt de som har medfødt sykdom eller blir syke senere i livet. Kombinert med en norsk kultur der de fleste velger en liten, sosial sirkel av mennesker de liker godt, så får vi en stor gruppe utstøtte med problemer som mennesker som oftest velger unngå fordi de føler at de sliter på den sosiale energien. 

Når du sier 360k er uføre, så mener du da ikke at mange av disse menneskene er 100% friske og kunne jobbet 100%? Vi snakker om en gruppe mennesker som ikke fungerer normalt, her. Vi snakker om mennesker som skiller seg ut enten ved at de er mye syke eller ved at de har en oppførsel de fleste misliker eller er skeptiske til. 

Om du for eksempel er en diagnostisert narsissist som kan jobbe 50%, men oppførselen din provoserer alle på arbeidsstedet og sjefen misliker deg, så vil du selvsagt ikke få jobb. Hva tenker du gjøre med et mennesker som har en type måte å fungere på som de aller, aller fleste misliker og provoseres av? Mener du at sjefen og kollegaer skal tåle å bli behandlet dårlig fordi det er sykdommen til vedkommende? Før i tiden kunne man kanskje gjort fyrvoktere av de 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å stille spørsmål om mengden uføre i Norge er at ENHVER ufør tar det som et personangrep - uansett hvor saklig og nyansert spørsmålet stilles. Det er ikke hat TS bedriver med. Vedkommende stiller et høyt legitimt spørsmål basert på statistikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt
1 minutt siden, Miss_Alba said:

Problemet med å stille spørsmål om mengden uføre i Norge er at ENHVER ufør tar det som et personangrep - uansett hvor saklig og nyansert spørsmålet stilles. Det er ikke hat TS bedriver med. Vedkommende stiller et høyt legitimt spørsmål basert på statistikk.

Det er et like stort problem at de som stiller spørsmålene ikke er villige til å lytte til og fortstå de problemene vi har i dagens arbeidsliv, men ønsker fortsette anklage og skylde på andre mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Drizzt skrev:

Du mener man får uføretrygd i Norge fordi man ikke finner seg jobb som sjåfør eller servitør? Jøss, dette var nytt.

 

Utrolig mye usaklighet i denne tråden selv om jeg spurte om noe konkret.

Sjåfør jobbene er jo i stor del overtatt av underbetalte østeuropeere og alle kan ikke jobbe som servitører, som jo kan være selve definisjonen på en stresset jobb, mange av jobbene som disse sosiale tilfellene hadde finnes ikke lenger, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

Først må du finne hvor mange psykisk utviklingshemmede, det er i Norge. Så kan du finne ut hvor mange som er sterkt funksjonshemmet. Du finner det på nett. Så kan du finne ut hvor mange som har alvorlige varige kreftdiagnose. Så kan du komme tilbake hit å debattere med troen din. Samtidig kan du fortelle oss hvor mange papirer til disse andre du har lest. Hva legene sier, hva nav sier. Vi venter på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pelle.Grino skrev:

Ble litt overrasket selv da jeg leste det:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/G1Rj74/Lavere-andel-ufore-blant-innvandrere

Yngre befolkning, og litt avhengig av hvor de kommer fra.

Ellers er vel uføreandelen i forhold til resten av befolkningen ganske stabil på rundt 10 prosent tror jeg. Regjeringens innstramminger av AAP gjorde at man fikk et lite hopp i fjor, men ellers pleier det å være stabilt der.

Nå er det flere av «mine» som aldri kommer inn i det ordinære arbeidslivet fordi de har null skolegang og ikke har lært å lese og skrive. Selv om de skulle knekke koden i Norge, på et ukjent språk, så er det ingen arbeidsgivere som vil ha ansatte som er på andreklassenivå i lesing og skriving. 

Så de havner på ulike navstønader og til slutt sosialhjelp. Det er offentlige midler det også men det kommer utenom uførestatistikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hind skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal være mulig å få til tilrettelagte arbeidsplasser som er lønnsomme hvis man virkelig går inn for det. 

Løsningen kan jo være lønnstilskudd til arbeidsstedet. Staten betaler for hundre prosent jobb mens vedkommende jobber femti. Det er utgifter det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke å være syk for å få ufør, det holder med at en person anses som å være så ressurssvak at den ikke klarer å skaffe seg inntekt selv. Dvs kanskje en stor andel kvinnelige innvandrere som ikke har lært seg norsk og som blir holdt hjemme pga kultur. Også, som nevnt over her, alle de traumatiserte folkene som har opplevd krig. Det er klart det blir mange når vi skal redde hele verden....

Kan med sikkerhet si at det ikke er lett å få ufør så lenge man blir oppfattet som en resurssterk person, er det derimot motsatt så går det nok ganske greit. Jeg vil anta det er mange nav lokalt helst vil slippe å ha noe mer med å gjøre å da er ufør en grei måte å bli kvitt de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Miss_Alba skrev:

Problemet med å stille spørsmål om mengden uføre i Norge er at ENHVER ufør tar det som et personangrep - uansett hvor saklig og nyansert spørsmålet stilles. Det er ikke hat TS bedriver med. Vedkommende stiller et høyt legitimt spørsmål basert på statistikk.

Da må man nesten spørre ,om hvorfor den ene etter den andre uføre-tråden dukker opp, og omtrent alle ender med mye hat og direkte ekkelhet. Hvis jeg hadde ønske om å vite mer om grunnen til mange uføre hadde jeg helt sikkert ikke skrevet et innlegg her, siden en stor del av innleggene ofte ender opp i usakligheter og direkte angrep mot uføre som gruppe. Jeg googlet i sted, og den største gruppen uføre er mellom 62-67 år. Sikkert mange som har jobbet i fysisk tunge yrker i flere år, og hvor kroppen begynner å svikte. De yngste uføre er nok ofte mennesker med medfødte lidelser, som psykisk utviklingshemning etc. I tillegg blir barn som blir født altfor tidlig nå reddet pga medisinske fremskritt, og da er det ikke rart at gruppen unge uføre øker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste overskriften på denne tråden, trodde jeg et øyeblikk at trygden var hevet til 360 000 kr. i året. Der ble jeg skuffet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 timer siden, hind skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal være mulig å få til tilrettelagte arbeidsplasser som er lønnsomme hvis man virkelig går inn for det. 

Minner om at vernede bedrifter ble lagt ned en etter en...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, theTitanic skrev:

Minner om at vernede bedrifter ble lagt ned en etter en...   

Det var ett av flere statlige feilgrep. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye av problemet her er nok ikke de uføretrygdede, men at arbeidslivet er for tøft for mennesker som ikke er 100% funksjonsfriske. Det kan være utallige grunner til at mennesker ikke fungerer i det ordinære arbeidslivet. Alt fra psykiske problemer til vondt i ryggen. Man trenger ikke være "invalid" for å ikke kunne yte 120% i ordinær jobb 5 dager i uken. Det er også dessverre få bedrifter som er villige til å tilrettelegge det som eventuelt måtte tilrettelegges. Hvorfor skal de gjøre det? Når det finnes helt friske folk i bøtter og spann og ta av? 

Jeg ønsker derfor å snu problemstillingen litt og ikke fokusere på at norge har et høyt antall uføretrygdede. Kan vi heller diskutere hvordan disse menneskene kan få en plass i arbeidslivet? Hvorfor blir de verna bedriftene/tilrettelagte arbeidsplassene lagt ned når det helt tydelig er behov for dem?

Jeg kjenner uføretrygdede som virkelig har lyst til å jobbe litt, men de får ikke jobb. En frisk student tar den 20-30% stillingen de kanskje hadde taklet med noe tilrettelegging. Jeg kjenner mennesker på AAP som har lyst til å bruke noen timer i uken på å f.eks være besøksvenn på gamlehjem, men dette får de ikke lov til av NAV siden frivillig arbeid/dugnad blir regnet som arbeid. Selv om du kanskje ikke har helse til å stable varer på Rema, så hadde det jo vært veldig samfunnsnyttig og gått en tur med en gammel dame to ganger i uken f.eks. 

Hva tenker dere? At vi har et høyt antall uføretrygdede tror jeg ikke nødvendigvis bare er de uføretrygdede sin skyld, men mye hvordan hele systemet og arbeidslivet er bygget opp.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
21 minutter siden, Pipaluk skrev:

Løsningen kan jo være lønnstilskudd til arbeidsstedet. Staten betaler for hundre prosent jobb mens vedkommende jobber femti. Det er utgifter det også. 

Den ordningen med lønnstilskudd finnes. Riktignok ikke akkurat de prosentene. De på aap kan bruke den. Ikke veldig mange bedrifter vil det etter å ha brent seg på det noen ganger da det har kommer personer som man ikke vet når dukker opp, gjør rare ting, skremmer kunder med væremåten sin, gjør åpenbare feil osv. (Og dette har jeg sett selv)  Det er endel mennesker bedriftene ikke vil ha om de så får betalt for å ha dem der. 

Og det er blant annet dette eieren av denne tråden ikke skjønner. Det er flere med psykiske lidelser som ingen ville ansatt under noen omstendighet. Selv om de hadde fått betalt for det. Fordi disse er vanskelige å forholde seg til. Selv om disse fysisk kan ta en treningsøkt en god dag, og ts blir grønn av misunnelse over at de har mulighet til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må kunne gå an å kritisere systemet uten at et dusin uføre med meget ømme tær starter et hylekor og føler seg krenket. Vel, jeg driter egentlig i om dere blir krenket, for det er ikke dere dette handler om.

Det handler om et system i Norge som er fullstendig ute å kjøre. Det handler om et helsevesen som går minste motstands vei, og finner det mindre ressurskrevende å søke om ufør enn å behandle folk. Det handler om psykiatri, der inkompetente psykologer ber pasientene bli uføre for å minske belastningen. Konsekvensen blir i verste fall selvmord som følge av opplevd unyttighet. Det handler om et NAV som blir oversvømt av søknader og som i en slags preventiv vrangforestilling gjør det innviklet for de som faktisk burde være uføre å bli det. Og det handler om et samfunn som ikke ivaretar restarbeidsevnen til folk fordi alle strever etter de på papiret beste arbeidstakerne som kan jobbe 70 timer i uka i en ulovlig kontrakt om særskilt uavhengig stilling uten overtid.

Oppriktig talt. Faen ta systemet i Norge. Det er hårreisende. Og ja, altfor mange er uføre, men det skyldes stort sett ikke de uføre selv.

Og en ting til: Faen ta de (få) som foretrekker å chille og selge en brukt truse iblant på skattebetalernes penger. Dere kan dra et visst sted og dere ødelegger for alle andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Hjelper ikke at det moderne arbeidsliv skviser ut de som evt kunne jobbet litt. Tror nok det var mye enklere å ha en liten jobb om man var inkludert i et lite sosialt miljø på bygda før i tiden, for eksempel. Der man kjente sjefen, og sjefen var villig til å gi vedkommende enkle arbeidsoppgaver og viste litt velvilje når personen var syk eller jobbet litt dårligere. Men idag er mange enkle arbeidsoppgaver overtatt av maskiner, samtidig som vi har fått mer innvandring og større konkurranse om de enkle jobbene (selv enkelte innvandrer med høyere utdanning har en utdanning som ikke godkjennes i Norge, eller der de bare ikke får jobb). Så da går det som det går, selv de som kunne jobbet, si, 20%, blir skvist ut fordi det er 10 friske, effektive personer som kan ta deres plass. Disse friske har gjerne mer energi til å være sosial og utadvendt, og blir oftere valgt etter et intervju, samt man blir selvsagt valgt over noen som har vært mye syk de siste årene

Istedetfor at vi skal sitte og være sure fordi mange ender på trygd, så burde vi løfte blikket og finne ut hvordan vi skal overleve i en fremtid med stadig mindre behov for ufaglærte. Hvordan vi skal løse problemet vi har nå, der vi veldig raskt kategoriserer mennesker som en byrde. Å klage og snakke nedsettende om andre mennesker vil sannsynligvis ikke bidra til en god løsning 🐟

For de som mener at alle kan gjøre noe, så anbefaler jeg å starte en egen bedrift der mennesker gjør arbeidsoppagver dere tenker alle kan klare. Så ansetter dere mange som har en trøblete historie, eller som er delvis eller helt syke. Så kan dere forsøke konkurrere i det moderne markedet og se om det fungerer. Om det fungerer; gratulerer, dere har løst problemet og kan kanskje inspirere flere til å gjøre det samme og bidra til et arbeidsmarked der de uønskede blir ønsket. Om dere mislykkes, tja, kanskje dette problemet ikke kan løses ved å få alle til å jobbe litt

Når jeg tenker meg om, ok, dette er ganske "out there", men jeg tror mange syke og med trøblete historie kunne vært en ressurs innen bokskriving, film og tv, samt spill. Jeg tror det perspektivet man får og hvordan man tenker når man har vært gjennom diverse, samt må leve på en måte mange ikke må eller forstår, kan gi unike innsikter som kan gi bredere og dypere historiefortelling, og som kan gi karakterer, plot twists, og historier noe nytt i forhold til de historiene vi har hørt tusen ganger før. Å lytte til menneskers personlige historie kunne blitt en vare som ble solgt til noen som kunne basert karakterer og historier på dem. Eller de kunne ansatt noen som var en del av historieskrivingen (det måtte da være større bedrifter som hadde råd til dette) 

Dette innlegget her. Jeg elsker det. 

En kollega av meg jobbet i en stor statlig IA-bedrift. Han ble svært syk, men ønsket for alt i verden å gå på jobb. Han prioriterte jobb og klamret seg til det i delvis stillingsprosent, selv om han ikke var i stand til det. Arbeidsgiver nektet tilrettelegging, var vanskelig og ufin, og kom med ultimatum om å være i 100% jobb innen en viss dato. Tilslutt ble han oppsagt, og fant aldri en vei inn igjen i arbeidslivet pga den reduserte arbeidsevnen, selv om han stadig søker og studerer for å få det til. Hadde han bare fått lov å fortsatt i de 30-40%-ene som han jobbet, så ville han fått vært i jobb. Han var en godt likt og kunnskapsrik ressurs med usedvanlige gode holdninger tross situasjonen! Men neida, IA-avtalen er null verd, arbeidsgivere ser ikke mellom fingrene og folk med funksjonshemming eller nedsatt arbeidsevne er ikke velkommen, selv om det står i stillingsutlysningstekstene! Det er piss på papir.

Hvem sin skyld er det at han nå ikke er i arbeidslivet? Hans egen, legen, NAV, tidligere arbeidsgiver eller potensiell arbeidsgiver? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...