Gå til innhold

360.000 på uforetrygd


Drizzt

Anbefalte innlegg

Hovedproblemet med antall uføre, er faktisk hvorfor de ble det. Systemet er så ufattelig tungrodd og vanskelig. Blir man syk, så er det en evig kamp for å klare å bli frisk igjen, og Nav motarbeider så godt de bare kan hele veien. Du får ikke være syk i fred og ro til du er frisk, neida du skal i møter her og der og opp og ned i mente til du er sykere enn før. De struper inn alt som er av inntekter, lar deg gå uten inntekt i månedsvis om gangen bare for å være vrange. Folk som kommer inn i systemet med en fysisk sykdom, opplever ofte at belastningen fra Nav er så stor at de får psykiske plager på toppen. De har fjernet mye støtteordninger til ulike behandlinger som tidligere gjorde folk bedre og fungerende. Nå når de da ikke har råd til behandlingen, sier det seg selv at de blir sykere. I tillegg kommer dette aap tullet med maks tre år. Som har sendt ufattelig mange ut i ufør eller inn på sosialen bare det siste året. I stedet for at de kunne fått et år eller to til med aap til de var klare for ordentlig jobb igjen.

 

På den andre siden har du arbeidsgivere, som ikke engang gidder å se på deg om du har hull i cv eller er syk. De ser deg som en risiko, en utgift, og noe de absolutt ikke vil belastes med. Jeg vet om uføre som har søkt opp mot 1000 småjobber over flere år, uten å få så mye som et eneste jobbintervju. De fleste gidder ikke engang å sende en avslagsmail. Er du syk, så er du dritt i arbeidsgiveres øyne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, Apis said:

Så du tror ikke det kan være andre årsakssammenhenger en at de som mottar trygdeytelser er kriminelle?

To land med like friske mennesker ifølge alt som kan måles og behandles av sykdommer gir et resultat der Norge har 100% flere syke/uføre. Fra 3% i Sverige til 6% i Norge. Jeg mangler en forklaring på dette som ikke omhandler svik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

 

Jeg vet om folk som tjener 150 000 i året. Da er jo uføretrygd mye mer lønnsomt og de får fri hele dagen.

 

Hvilken jobb er det disse folkene har som tjener 150 000 kroner i en 100 % stilling? Da tjener de 83 kroner timen...

Endret av Ambrosa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, theTitanic skrev:

Nemlig. Og det er ikke slik at IA bedrifter er så fryktelig mye mer inkluderende når det kommer til stykket. De er inkluderende om du har bortimot null sykefravær og klarer jobben din like bra som alle andre, MEN de kan godt gi deg en spesialtilpasset pult eller annet hjelpemiddel (som nav betaler). Forventningene er de samme som til enhver annen. 

Hvor mye får disse bedriftene i støtte for å være inkluderende? Jeg har hørt så mange historier om at de er null opptatt av å tilrettelegge så de burde fått inndratt støtten fra staten. Man må kunne stille slike krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mipsmaster skrev:

To land med like friske mennesker ifølge alt som kan måles og behandles av sykdommer gir et resultat der Norge har 100% flere syke/uføre. Fra 3% i Sverige til 6% i Norge. Jeg mangler en forklaring på dette som ikke omhandler svik.

Du må se bak tallene, ikke bare på tallene. Ja Sverige har redusert antall uføre, men det betyr ikke at dem er friske. Sverige har endret omregningsmodellen sin for å beregne antall uføretrygdede, og da forsvant det uføretrygdede fra statistikken. 

Norge har også en beregningsmodell som er helt på bærtur. Se bare her: 

"For eksempel blir en person som er delvis uføretrygdet, i fast arbeid, men delvis sykemeldt, tre personer i statistikken. En ufør, en sykemeldt og en arbeidstaker. Slik blir denne personen til to trygdemottakere og en arbeidstaker."

Anbefaler dere å lese denne. En veldig bra artikkel, som er beskrivende og forklarende på det aller meste: 

https://radikalportal.no/2015/10/13/uforebloffen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jadzia skrev:

Hovedproblemet med antall uføre, er faktisk hvorfor de ble det. Systemet er så ufattelig tungrodd og vanskelig. Blir man syk, så er det en evig kamp for å klare å bli frisk igjen, og Nav motarbeider så godt de bare kan hele veien. Du får ikke være syk i fred og ro til du er frisk, neida du skal i møter her og der og opp og ned i mente til du er sykere enn før. De struper inn alt som er av inntekter, lar deg gå uten inntekt i månedsvis om gangen bare for å være vrange. Folk som kommer inn i systemet med en fysisk sykdom, opplever ofte at belastningen fra Nav er så stor at de får psykiske plager på toppen. De har fjernet mye støtteordninger til ulike behandlinger som tidligere gjorde folk bedre og fungerende. Nå når de da ikke har råd til behandlingen, sier det seg selv at de blir sykere. I tillegg kommer dette aap tullet med maks tre år. Som har sendt ufattelig mange ut i ufør eller inn på sosialen bare det siste året. I stedet for at de kunne fått et år eller to til med aap til de var klare for ordentlig jobb igjen.

 

På den andre siden har du arbeidsgivere, som ikke engang gidder å se på deg om du har hull i cv eller er syk. De ser deg som en risiko, en utgift, og noe de absolutt ikke vil belastes med. Jeg vet om uføre som har søkt opp mot 1000 småjobber over flere år, uten å få så mye som et eneste jobbintervju. De fleste gidder ikke engang å sende en avslagsmail. Er du syk, så er du dritt i arbeidsgiveres øyne. 

Nå glemte du en bitteliten ting, å det er helsevesenet. Det nye nå er jo at nav skal effektivisere tiden folk bruker på APP, men det hjelper jo ikke stort når det å få riktig helsehjelp kan være en evig lang karusell der man blir henvist fra den ene til den andre og ventelistene gjerne varer i et par år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Raggy skrev:

Nå glemte du en bitteliten ting, å det er helsevesenet. Det nye nå er jo at nav skal effektivisere tiden folk bruker på APP, men det hjelper jo ikke stort når det å få riktig helsehjelp kan være en evig lang karusell der man blir henvist fra den ene til den andre og ventelistene gjerne varer i et par år... 

Ja enig, og et viktig moment. Sykehuskøene og ventetiden gjør at folk blir gående for lenge uten oppfølging, behandling og utredning. 

Et typisk eksempel, som jeg selv har opplevd: 

3 uker ventetid hos fastlegen for å få henvisning til spesialisthelsetjenesten. For å komme dit, må man gjerne først i MR (standard).
12 ukers ventetid på MR, 1 uke til for å vente på resultatet. 
3 nye uker ventetid hos fastlege for MR resultat og videre henvisning. 
24 ukers ventetid for behandling av henvisning og kø til spesialist. 

Prosessen har tatt 42 uker, noe som tilsvarer 10-11 måneder. 

Har du flere problem, eller er problemet svært sammensatt med diffuse symptomer, må du igjennom denne leksa flere ganger. I mellomtiden lever pasienten i uvisshet og må klare seg på egenhånd.

Da går 3 år på AAP fort, og vedkommende når uføretrygd før dem er ferdig utredet eller ikke tidsnok for medisinsk behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Forklar meg hvordan vi er like friske som svenskene men har syke og uføre på 6% når de har 3%. 

Fordi vi er en annen befolkning, og uføre tallene registreres på 

Barnetrygd, arbeidsavklaringspenger, pensjon osv. Tallene du henviser til viser ikke bare "ung ufør" eller arbeidsinnvandrere, vi har et bredere system. Sverige har et helt annet system en Norges og det kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Juks said:

Du må se bak tallene, ikke bare på tallene. Ja Sverige har redusert antall uføre, men det betyr ikke at dem er friske. Sverige har endret omregningsmodellen sin for å beregne antall uføretrygdede, og da forsvant det uføretrygdede fra statistikken. 

Norge har også en beregningsmodell som er helt på bærtur. Se bare her: 

"For eksempel blir en person som er delvis uføretrygdet, i fast arbeid, men delvis sykemeldt, tre personer i statistikken. En ufør, en sykemeldt og en arbeidstaker. Slik blir denne personen til to trygdemottakere og en arbeidstaker."

 Anbefaler dere å lese denne. En veldig bra artikkel, som er beskrivende og forklarende på det aller meste: 

https://radikalportal.no/2015/10/13/uforebloffen/

Skulle ønske du hadde en artikkel fra en avis som ikke er så langt til venstre som radikalportal.no Jeg får det allikevel ikke til å stemme. Når du gjør motsatt operasjon og teller kun de som er yrkesaktive og jobber mer enn 30 timer i uken (og ikke teller 3 timer som fulltidsarbeid som SSB gjorde før) Så blir problemet veldig tydelig. Ennå mer så når alle som jobber i stat og kommune klipper håret til hverandre. Andelen som er i privat sektor ikke barn, ikke pensjonister eller offentlig ansatte, gjør at velferdsstaten, matematisk ikke kan bestå slik den gjør. Sleng på at de som jobber mest, får færrest barn, de som jobber minst får flest og dette går i sosial arv. 

Artikkelen snakker også om bla påstått skjult motivasjon om å gjøre gruppen større enn den er for at vi skal jobbe for flere mennesker som kjøper varer og tjenester slik at de kan tjene penger. Dette er pretty far out konspirasjonsteori og synsing som er umulig å bevise. Skittkasting om høyrepolitikk. Jeg skal ettergå artikkelen nærmere, men det tar tid. Feil telling av syke utgår når du teller de som jobber over 30 timer i uka. Eldrebølgen kommer og våre nye landsmenn jobber ikke så alt for mye og etniske nordmenn føder for få barn. Blir stygt det her når 2 yrkesaktive må betale for 5 pensjonister. 

Jeg vet jeg snakker om helheten og ikke bare uføretrygd som hi starter med, men et bærekraftig samfunn fordrer kontroll på både inntekter og utgifter. 

Jeg jobber sentralt med å avdekke svik i forsikringsbransjen som samarbeider med NAV og landets legekontorer og sykehus (alle journaler). Vi har ganske god oversikt over hva som avdekkes, hvilke segmenter hvor vi avdekker for lite og resultatet av en større innsats på områder. Derfor sitter vi også med mørketall med en spesifikk feiltoleranse i prosent. Hadde ikke dette vært et problem hadde ingen av de rundt meg hatt fast arbeid. Det er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Juks skrev:

Ja enig, og et viktig moment. Sykehuskøene og ventetiden gjør at folk blir gående for lenge uten oppfølging, behandling og utredning. 

Et typisk eksempel, som jeg selv har opplevd: 

3 uker ventetid hos fastlegen for å få henvisning til spesialisthelsetjenesten. For å komme dit, må man gjerne først i MR (standard).
12 ukers ventetid på MR, 1 uke til for å vente på resultatet. 
3 nye uker ventetid hos fastlege for MR resultat og videre henvisning. 
24 ukers ventetid for behandling av henvisning og kø til spesialist. 

Prosessen har tatt 42 uker, noe som tilsvarer 10-11 måneder. 

Har du flere problem, eller er problemet svært sammensatt med diffuse symptomer, må du igjennom denne leksa flere ganger. I mellomtiden lever pasienten i uvisshet og må klare seg på egenhånd.

Da går 3 år på AAP fort, og vedkommende når uføretrygd før dem er ferdig utredet eller ikke tidsnok for medisinsk behandling. 

Nå klarer jeg ikke huske helt korrekt tilbake i tid men jeg gikk i minimum et år å ventet på behandlingsplass å dette skjedde ihvertfall tre ganger. I disse periodene skjedde det ingenting. Siste innsøkningsrunde ble jeg ikke lengre vurdert som rettighetspasient og ble hele tiden værende nederst på ventelisten. Da jeg endelig kom inn var jeg alvorlig syk og hadde en enorm bedring. Tenk om dette kunne skjedd med en gang og ikke etter omkring ti å i denne karusellen... Med dagens ordning hadde jeg raskt blitt sosialklient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mipsmaster skrev:

I 2011 var vi på verdenstoppen i uføre. I dag har vi 6% uføre som er dobbelt så mange som i Sverige, men vi har like god helse. Det må være lov å ta opp et samfunnsproblem. Andre må jobbe lengre før de går av med pensjon. I min bransje, forsikringsbransjen tar vi mange som urettmessig prøver å svindle seg til utbetalinger, det er registere over helseopplysninger. Svindlere er kriminelle. Du snakker om å spre hat? Halvparten burde vært i fengsel, fordi helsa er den samme som i Sverige. Hjelper du samfunnet ved å prøve å hysje ned temaet ved å kalle det hat? Du hjelper bare svindlere. 

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/dv7nB/Pa-verdenstoppen-i-ufore

 

3 minutter siden, Mipsmaster skrev:

Skulle ønske du hadde en artikkel fra en avis som ikke er så langt til venstre som radikalportal.no Jeg får det allikevel ikke til å stemme. Når du gjør motsatt operasjon og teller kun de som er yrkesaktive og jobber mer enn 30 timer i uken (og ikke teller 3 timer som fulltidsarbeid som SSB gjorde før) Så blir problemet veldig tydelig. Ennå mer så når alle som jobber i stat og kommune klipper håret til hverandre. Andelen som er i privat sektor ikke barn, ikke pensjonister eller offentlig ansatte, gjør at velferdsstaten, matematisk ikke kan bestå slik den gjør. Sleng på at de som jobber mest, får færrest barn, de som jobber minst får flest og dette går i sosial arv. 

Artikkelen snakker også om bla påstått skjult motivasjon om å gjøre gruppen større enn den er for at vi skal jobbe for flere mennesker som kjøper varer og tjenester slik at de kan tjene penger. Dette er pretty far out konspirasjonsteori og synsing som er umulig å bevise. Skittkasting om høyrepolitikk. Jeg skal ettergå artikkelen nærmere, men det tar tid. Feil telling av syke utgår når du teller de som jobber over 30 timer i uka. Eldrebølgen kommer og våre nye landsmenn jobber ikke så alt for mye og etniske nordmenn føder for få barn. Blir stygt det her når 2 yrkesaktive må betale for 5 pensjonister. 

Jeg vet jeg snakker om helheten og ikke bare uføretrygd som hi starter med, men et bærekraftig samfunn fordrer kontroll på både inntekter og utgifter. 

Jeg jobber sentralt med å avdekke svik i forsikringsbransjen som samarbeider med NAV og landets legekontorer og sykehus (alle journaler). Vi har ganske god oversikt over hva som avdekkes, hvilke segmenter hvor vi avdekker for lite og resultatet av en større innsats på områder. Derfor sitter vi også med mørketall med en spesifikk feiltoleranse i prosent. Hadde ikke dette vært et problem hadde ingen av de rundt meg hatt fast arbeid. Det er et problem. 

Du gjør en viktig jobb, og jeg håper dere klarer å ta svindlerne. Slike folk er et stort problem for Norge. Og dem er et like stort problem for dem som faktisk er syke, da hele gruppen blir stigmatisert. 

Men jeg blir bekymret når du mener halvparten skulle vært fengslet fordi vi har dobbelt så mange syke som i Sverige. 
Hvorfor skal Sverige være vår målestokk? Jeg nevner det igjen: Sverige endret sine beregninger om antall uføretrygdede, da forsvant det prosenter fra statistikken, det betyr ikke at disse er "friske" og i jobb. På samme måte som Norge gjorde med AAP-ordningen. Dem skilte folk bort fra AAP og sendte dem på sosialen i stedet for. Potato - potato. Disse ble strøkket fra arbeidsavklaring, med andre ord arbeidsavklaringsordningen fikk et mye penere resultat. Men at antall på sosialen har gått opp, det nevner nesten ingen. Antall uføretrygdede gikk også opp pga denne flotte ordningen. Spørsmålet, hva tjener AS Norge på å stokke om på disse grupperingene? Nada. Og folk er like mye ute av jobb og like syke (jeg snakker om dem som virkelig er syk). Ordningene skaper bare større klasseskiller i samfunnet. Å straffe en hel gruppe svake og utsatte personer i et samfunn for å klare å få fatt på de få svindlerne er helt feil strategi. 

Du trenger ikke å gå denne artikkelen i sømmene, og du kan se igjennom den med silkehansker. Den viser derimot at ting ikke er like A4 som enkelte mener at ting burde vært. Litt konspirasjonsteori som du sier, men kanskje med en annen alternativ vinkling som faktisk også er til det bedre. Og kanskje tar den ikke feil? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At halvparten burde fengsles er nok litt hardt sagt ja, men jeg tror ikke alle regnemåtene kan bortfoklare størrelsen på sykefraværet i Norge. Vi er på topp og jeg tror dessverre ikke at vi faller av tronen om norge sverige og danmark utregnes på samme måte, av den enkle grunn at antageligvis verdens beste sykeordning, har på papiret gjort oss til verdens sykeste nasjon. Helsa er derimot på samme nivå som sammenlignbare land. Tallene er sikkert ikke kjempegode, men er det grunn til å tro at vi har mindre sykefravær enn våre naboland? Jeg tviler på det. Jeg tror politikere hviler på oljepengene. Det er først når vi må at sparekniven kommer. Det er mest behagelig (og urettferdig) at våre barn kommer til å måtte ta den regningen i form av dårligere sykehustilbud, hjem for eldre osv. Jeg synes at dagens utgifter skal tilpasse de inntektene vi har. Eldrebølgen og den lave yrkesaktiviteten skremmer vettet av aktuarene her på huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ambrosa skrev:

Hvilken jobb er det disse folkene har som tjener 150 000 kroner i en 100 % stilling? Da tjener de 83 kroner timen...

Masse personer som jobber ufrivillig deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Raggy skrev:

Man behøver ikke å være syk for å få ufør, det holder med at en person anses som å være så ressurssvak at den ikke klarer å skaffe seg inntekt selv. Dvs kanskje en stor andel kvinnelige innvandrere som ikke har lært seg norsk og som blir holdt hjemme pga kultur. Også, som nevnt over her, alle de traumatiserte folkene som har opplevd krig. Det er klart det blir mange når vi skal redde hele verden....

Kan med sikkerhet si at det ikke er lett å få ufør så lenge man blir oppfattet som en resurssterk person, er det derimot motsatt så går det nok ganske greit. Jeg vil anta det er mange nav lokalt helst vil slippe å ha noe mer med å gjøre å da er ufør en grei måte å bli kvitt de på.

Jeg tror heller at det er spesialisters formuleringsferdigheter som er avgjørende her. En venninne søkte ufør, men fikk bare til svar at Nav ikke var fornøyd med erklæringene. Så skrev hun den selv og fikk behandler til å underskrive.  ( hun har utdanning innen journalistikk) og tok med alle fagord som brukes innen medisinen. Mye av det var bare sprøyt med det så proft ut.

 Det var scmock, hun fikk innvilget ufør innen en måned ( det var seks måneders behandlingstid)

Om personen er alt for ressurssvak kan vedkommende også risikere å havne på sosialkontoret og måtte søke på nytt hver måned. Det er mye kognitivt arbeid som kreves for å komme gjennom nåløyet til ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg tror heller at det er spesialisters formuleringsferdigheter som er avgjørende her. En venninne søkte ufør, men fikk bare til svar at Nav ikke var fornøyd med erklæringene. Så skrev hun den selv og fikk behandler til å underskrive.  ( hun har utdanning innen journalistikk) og tok med alle fagord som brukes innen medisinen. Mye av det var bare sprøyt med det så proft ut.

 Det var scmock, hun fikk innvilget ufør innen en måned ( det var seks måneders behandlingstid)

Om personen er alt for ressurssvak kan vedkommende også risikere å havne på sosialkontoret og måtte søke på nytt hver måned. Det er mye kognitivt arbeid som kreves for å komme gjennom nåløyet til ufør. 

Helt enig i dette. Alt kommer ann på om "de rette" ordene er formulert på "den rette måten" i dokumentasjon nav skal vurdere. Dette gjelder folk flest. Men så har du disse, skal vi kalle dem sliterne som ringer å maser, ikke klarer å betale regninger selv å som i sin helhet er veldig ressurssvake, disse tror jeg nav etterhvert innvilger ufør da det ikke er håp.. Og at om de får ufør slipper nav lokalt all jobben med dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, ikkevoksen said:

Det er absolutt ikke lett å få uføretrygd i dag. 

Lett? Det skal være enkelt for de som skal ha det. Det skal være umulig for de som ikke skal ha det. De fleste befinner seg kanskje i gråsonen som gjør det vanskelig å bedømme. Uansett er det andre ting som er interessant en hvor lett det er. 

Er det ikke penger nok til alle uføre. Hva gjør vi da? Skal terskelen for å bli ufør bli høyere slik at vi får færre eller skal vi ha like mange uføre, men alle skal få mindre penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mipsmaster skrev:

Lett? Det skal være enkelt for de som skal ha det. Det skal være umulig for de som ikke skal ha det. De fleste befinner seg kanskje i gråsonen som gjør det vanskelig å bedømme. Uansett er det andre ting som er interessant en hvor lett det er. 

Er det ikke penger nok til alle uføre. Hva gjør vi da? Skal terskelen for å bli ufør bli høyere slik at vi får færre eller skal vi ha like mange uføre, men alle skal få mindre penger?

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt her. Jeg sa at det ikke er lett fordi det ER ikke lett. Det er en lang prosess, også for de som "skal" eller "burde" få det. Jeg har flere venner og bekjente som har det så jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mipsmaster skrev:

Lett? Det skal være enkelt for de som skal ha det. Det skal være umulig for de som ikke skal ha det.

Problemet er at dette nesten er motsatt.

Det er vanskelig for dem som bør ha det, og lett for dem som ikke skal ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må gå an å ta tak i "elefanten i rommet" når det gjelder dette. Jeg tror dette handler mye om personlighet. Mange av de uføre er det pga uspesifikke vondter og lettere psykiske lidelser. Fibromyalgi og angst, selvrapporterte subjektive plager. Plagene tror jeg absolutt er reelle, men vi skulle hatt mer livsmestring inn i bevisstheten til folk. Folk er ikke SYKE, de har plager som gir nedsatt funksjon. Heia livsmestring som eget fag i skolen! Og apropos elefant i rommet, overvektige og utrente mennesker med fibromyalgi og kroniske smertesyndromer og ME skulle nesten hatt et krav om å foreta kostomlegging og trening. Mener man seg syk men veier 40 kg for mye og lever på røyk og smågodt, da trenger man hjelp. Håper det går an å diskutere dette uten at noen går helt av skaftet. Diskusjonen er interessant, hold den saklig på begge plan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...