Gå til innhold

Venninne skylder meg 5000 kr og prioriterer å bruke penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De pengene er nok tapt. Men hun virker jo som en rimelig notorisk parasitt som lever over evne hele tiden. Hva med å bare le av henne neste gang hun ber om penger? "Glem det. Du betaler ikke tilbake, så det skjer bare ikke..noensinne!"

Anonymkode: 483f7...f6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det ikke an å anmelde henne? Regner med at du har skriftlige bevis på at hun skylder deg penger SMS og messenger.

Nei! Det er ikke straffbart å skylde penger, så politiet har ingenting med dette å gjøre.
Det hun kan gjøre, er å bruke diverse titusen på advokat, kjøre sak og få dom på at venninnen skylder henne 5000. 
Og så? Siden hun ikke har verdier, er man like langt, i praksis avhengig av at låntakeren VIL betale. Og alt i alt er det hele uansett et tapsprosjekt av dimensjoner, advokatutgiftene får man jo ikke dekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Inkasso for privatpersoner?

Fy faen så sint jeg hadde vært om jeg var deg, TS

Edit: Antageligvis kommer du ikke til å se noe til pengene uansett hva du gjør. "Man kan ikke skvise vann av en stein", som det heter. Hun har antageligvis ikke noe annet enn gjeld til navnet sitt.

Men, jeg hadde vært så sint om jeg var deg, at jeg i det minste ville gjort dette jævlig ubehagelig for henne.

Jeg har inntrykk av dere er unge. Hva med å kontakte foreldrene hennes, siden dere er barndomsvenner vet de hvem du er. Legg på en alvorlig mine og spør om de ikke "kan være så snille og snakke med XXX om dette". Du "har virkelig ikke lyst, men ser ingen annen utvei enn inkasso/forliksrådet/etc. Om ikke de kunne prøve å snakke litt fornuft med henne før det går så langt".

 

Endret av Alice123
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/31/2019 at 12:04 PM, AnonymBruker said:

Avskriv de pengene som en lærepenge og ikke lån henne penger igjen. Det er bedre å bevare vennskapet enn å presse på for noen usle tusenlapper.

Men ikke si at du har avskrevet pengene. Fordi du kan bruke dette for å ikke låne henne penger i fremtiden.

 

Anonymkode: fa572...fa7

Skjønner egentlig ikke hva det er å bevare ned dette vennskapet. Venner utnytter ikke hverandre, slik denne venninnen gjør. Skal ikke forundre meg om vennskapetcer over om Ts skrur igjen pengekranen. Hadde hun vært interessert o p bevare vennskapet hadde hun behandler Ts bedre. Nei, prøv å inndrive pengene først, deretter dropp hele venninnen. Hun er ikke en sann venn.

Anonymkode: 514c8...515

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vox_populi said:

Nei! Det er ikke straffbart å skylde penger, så politiet har ingenting med dette å gjøre.
Det hun kan gjøre, er å bruke diverse titusen på advokat, kjøre sak og få dom på at venninnen skylder henne 5000. 
Og så? Siden hun ikke har verdier, er man like langt, i praksis avhengig av at låntakeren VIL betale. Og alt i alt er det hele uansett et tapsprosjekt av dimensjoner, advokatutgiftene får man jo ikke dekt.

Hvorfor uttale deg mår du ikke har peiling?

Å ikke betale tilbake på avtalte termer er mislighold og er det med vilje, at betalingsevnen hadde vært der, kan det være bedrageri. Og man må ikke ha advokat for å anmelde.

Men ville forsøkt foreldre eller forliksrådet først. 

Anonymkode: 514c8...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville skrevet faktura og sendt med et skriv der det står at regning sendes til inkasso og at ho blir politianmeldt om hun ikke betaler innen en uke.

Vennskapet er uansett over. 

Anonymkode: d8848...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor uttale deg mår du ikke har peiling?
Å ikke betale tilbake på avtalte termer er mislighold og er det med vilje, at betalingsevnen hadde vært der, kan det være bedrageri. Og man må ikke ha advokat for å anmelde.
Men ville forsøkt foreldre eller forliksrådet først. 

Du kjenner til forskjellen på straffesak og sivilsak, håper jeg? Ja unnskyld frekkheten, men du virker være utrolig naiv og uvitende.
Mislighold av gjeld er ikke straffbart, og bare fjols som vil gjøre seg til latter, forsøker å politianmelde slikt.
Lovlig kan en kan bare gå én vei: den sivilrettslige, les: privat inkasso og evt. sivilsak.
Bedrageri blir selvfølgelig umulig å bevise i dette tilfellet, det forstår nok til og med du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har nå gått 3 uker siden hun gav beskjed om at hun ikke ville snakke med meg på en stund for så å blokkerte meg. Jeg tenkte at det var best å respektere hennes ønske og jeg har dermed ikke forsøkt å ta kontakt. Jeg sjekket nettopp messenger og der er jeg ennå blokkert. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre videre nå. Slik jeg ser det så har jeg 2 valg:

1. Fortsette å vente på at hun skal ta kontakt med meg
2. Sende henne en sms og håpe at hun ikke har blokkert nummeret mitt

Men så er spørsmålet:

Dersom jeg går for alternativ 1. hvor lenge skal jeg vente på at hun skal ta kontakt før jeg vurderer å endre taktikk? Og dersom jeg går for alternativ. 2 hva skal jeg skrive?

Anonymkode: 6cb18...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send henne en melding, der du sier at nå begynner det å bli lenge siden hun lånte de 5000, og at du gjerne vil ha dem tilbake snart. ta vare på svaret du får som dokumentasjon. Betaler hun ikke, går du til inkasso. Privatpersoner kan nemlig gjøre det.

Anonymkode: 2c1fa...fbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 8.46, AnonymBruker skrev:

Jeg tok å sendte henne en melding i går der jeg skrev at hun til nå bare hadde tilbakebetalt 1800 kr av de 6000 kr hun skulle ha betalt tilbake til nå dersom hun hadde betalt meg 500 kr i måneden som avtalt. At jeg hadde skjønt det dersom hun virkelig hadde hatt hatt dårlig råd og at det da hadde vært greit, men at hun tydeligvis ikke har så dårlig råd med tanke på hvordan hun bruker pengene sine. Jeg skrev også at jeg ikke så hvorfor det var så vanskelig for henne å betale meg 500 kr i måneden da det ikke er en så stor del av inntekten hennes og at det ikke var det at jeg ikke unnet henne å gjøre det hun har lyst til, men at det handler om å prioritere rett og ikke bruke mye penger man ikke har på ting man strengt tatt ikke trenger. 

"Du er en dårlig venn. Vil ikke snakke med deg på en stund" fikk jeg da til svar også blokkerte hun meg så jeg ikke kan sende henne flere meldinger...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå?

Anonymkode: 6cb18...471

Vet du, dette finner du deg ikke i. Har dere felles venner? Jeg hadde sagt høyt ved neste anledning hva som hadde skjedd. Du vet ikke hva hun går rundt og sier om deg. Du, dårlig venn? 

Anonymkode: 8d1ea...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Avskriv de pengene som en lærepenge og ikke lån henne penger igjen. Det er bedre å bevare vennskapet enn å presse på for noen usle tusenlapper.

Men ikke si at du har avskrevet pengene. Fordi du kan bruke dette for å ikke låne henne penger i fremtiden.

 

Anonymkode: fa572...fa7

 

Anonymkode: 2c1fa...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 2c1fa...fbf

Det er ikke et vennskap. Ingenting å ta vare på.

Anonymkode: 2c1fa...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nå gått 3 uker siden hun gav beskjed om at hun ikke ville snakke med meg på en stund for så å blokkerte meg. Jeg tenkte at det var best å respektere hennes ønske og jeg har dermed ikke forsøkt å ta kontakt. Jeg sjekket nettopp messenger og der er jeg ennå blokkert. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre videre nå. Slik jeg ser det så har jeg 2 valg:

1. Fortsette å vente på at hun skal ta kontakt med meg
2. Sende henne en sms og håpe at hun ikke har blokkert nummeret mitt

Men så er spørsmålet:

Dersom jeg går for alternativ 1. hvor lenge skal jeg vente på at hun skal ta kontakt før jeg vurderer å endre taktikk? Og dersom jeg går for alternativ. 2 hva skal jeg skrive?

Anonymkode: 6cb18...471

3. Oppsøk henne og gi henne en ordre om å betale pengene dine. 

4. Fortell alle venninnene dere har til felles om problemet er. Du vil bli overrasket over hvor mange av dem som har samme problem med dama. For slike som henne du skisserer skylder penger overalt, tro meg.

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde begynt å spre det over hele byen, at hun var en type som lånte penger og ikke betalte tilbake. Ikke advar henne først, for da kan det være hun får tid å dikte opp en løgn til forsvar. Bare peil samtalen inn på folk som skylder penger og ikke betaler tilbake til alle du treffer, og fortell om henne, oppgi navn.

Hadde blitt skikkelig forbanna. Man føler seg jo så sviktet! Her er man snill og hjelper en venn i nød økonomisk, og så svarer de med å gi faen i å betale tilbake? Og blokkerer deg?? Hva er det for noe, liksom?

Send henne en regning i posten. Ta kopi av den hjemme, og noter når den ble sendt. Legg den gjerne i postkassen hennes personlig, så vet du at den har kommet frem. Fortsett å sende regninger i form av purringer, og så sender du det til Forliksrådet til slutt.

Anbefaler deg å lese denne: http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=2032

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

 

Klipp—- klipp 

 Hun mente også at jeg ville ødelegge for henne og at jeg ikke var noen god venn og at jeg ikke ville at hun skulle ha det bra fordi jeg spurte om å få pengene tilbake. 

 

Hva burde jeg gjøre eller si nå?

 

Anonymkode: 6cb18...471

Du burde avslutte vennskapet. Hun utnytter deg. En ting er pengene, men å snu dette til at det er du som er en dårlig venn og pådytte deg dårlig samvittighet for å be om å få tilbake dine penger, det er så frekt og ufint at jeg ikke kan forstå hva du skal med en slik person i livet ditt. 

Anonymkode: e4876...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du burde avslutte vennskapet. Hun utnytter deg. En ting er pengene, men å snu dette til at det er du som er en dårlig venn og pådytte deg dårlig samvittighet for å be om å få tilbake dine penger, det er så frekt og ufint at jeg ikke kan forstå hva du skal med en slik person i livet ditt. 

Anonymkode: e4876...5c7

Vennskapet er nok over nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville sendt krav om 500kr på vipps. Dersom hun ikke betaler, sender du krav om 1000 om en mnd. Legg på 500kr i mnd ettersom dette var avtalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minn henne på det flere ganger. Evt be henne på kafe og konfronter henne pp en fin måte. Si at du kommer til å sende påminnelse via vipps elns. Evt gjør det ubehagelig for henne å la være å starte nedbetalingen. Som å si det høyt at hun skylder deg såpass mye penger mens dere er sammen med bekjente. Sånn helt tilfeldig. 😇 Uansett, det beste er at dere kan løse det på en måte som ikke ødelegger vennskapet. :)

 

Anonymkode: 7de47...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Minn henne på det flere ganger. Evt be henne på kafe og konfronter henne pp en fin måte. Si at du kommer til å sende påminnelse via vipps elns. Evt gjør det ubehagelig for henne å la være å starte nedbetalingen. Som å si det høyt at hun skylder deg såpass mye penger mens dere er sammen med bekjente. Sånn helt tilfeldig. 😇 Uansett, det beste er at dere kan løse det på en måte som ikke ødelegger vennskapet. :)

 

Anonymkode: 7de47...c3e

Da denne venninnen bestemte seg for å ikke betale så var vennskapet borte. Var ikke verdt 5000kr en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Kan du involvere foreldrene hennes på noe måte? Type «Datteren din skylder meg penger, men betaler ikke tilbake og har blokkert meg fra Messenger. Ser at hun drar til Syden osv med mine lånte penger. Kan dere hjelpe meg på noe måte med å få pengene tilbake?». Kanskje litt barnslig, men samtidig er det å involvere foreldre veldig effektivt for å få fortgang på slike ting. Og særlig dersom man er langt over myndig alder, ekstra pinlig at foreldrene får vite det.

Anonymkode: d2441...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...