Gå til innhold

Venninne skylder meg 5000 kr og prioriterer å bruke penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg låne 1000kr til ei venninne en gang, fikk aldri de pengene tilbake. Jeg syntes det var dårlig gjort, men 5000 er jo betydelig mer. 

Jeg vet ikke om du kommer til å få pengene dine tilbake. Jeg vet ikke om du kan gjøre noe for å få pengene tilbake om hun nekter. Kan fort bli ord mot ord i en eventuell rettslig tvist.

Men det er utrolig dårlig gjort av henne, og hun er ei skikkelig kjip venninnene som holder på sånn.

Anonymkode: a5250...ee0

Så lenge hun har meldinger der hun skriver om pengene så er det jo lett å sannsynliggjøre.

Når man låner bort penger må man skrive i emnefeltet/kommentarfeltet at det er et lån, formålet med lånet og gjerne nedbetalingstiden.

Det er litt dyrt å tvangsinndrive 5000 kroner da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Dere får svare på alle meldinger om alle tingene de kjøper seg med: "Å ja, XXXX har du råd til, men de YYYY som du skylder meg kan du ikke betale? Eier du ikke skam?" Dette kan du selvsagt gjøre i en hver anledning tema om ferieturen, restylanen, osv kommer opp.

En ting er at de snylter, noe helt annet er at de slipper unna med det. Jeg tipper også at låner de fra en, låner de også fra flere.

Og nei, snyltere eier ikke skam. De har alltid en forklaring / unnskyldning / et angrep på lur: Du har bedre råd, jeg måtte bare, tenk på barna mine - osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med meg pcen neste gang jeg dro på besøk. Eller kameraet. Eller begge deler. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller kreve tilbakebetalt in natura? Kanskje hun kan begynne med å gi deg det par timer oljemassasje. Og kanskje hun kan sove over hos deg hvor du får være storeskje?

Anonymkode: eb008...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, O.G. skrev:

men da hadde du jo kunne sendt snap tilbake om at hvis du har penger til å ta restylane og sydentur, så har du da penger nok til å betale det du skylder meg også.

Ja, tror du ikke jeg gjorde det? Tror du ikke hun skjønte hvorfor jeg ble forbanna? Og tror du ikke jeg var tydlig nok med henne? Var veldig tydlig og var uvenn med henne i 1 år pga det der. Jeg forklarte ganske tydlig hvor respektløst det er pg smålig og at det virker som hun ikkr gir tilbake pengene bare fordi at hun bare ikke har lyst og ukke har evnen til å se hva penger er. Og at jeg har jobbet 1,5 arbeidsdag for å tjene de 1500 kronene, det har jeg ikke gjort for henne, men for meg selv. 

Skjønte ikke helt hva du mente med svaret ditt til meg, jeg. 

Anonymkode: 71e8f...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har meldingene der dere snakket om pengene? Si at dersom du ikke får pengene snart, så anmelder du

Anonymkode: e77d8...a2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tror du ikke jeg gjorde det? Tror du ikke hun skjønte hvorfor jeg ble forbanna? Og tror du ikke jeg var tydlig nok med henne? Var veldig tydlig og var uvenn med henne i 1 år pga det der. Jeg forklarte ganske tydlig hvor respektløst det er pg smålig og at det virker som hun ikkr gir tilbake pengene bare fordi at hun bare ikke har lyst og ukke har evnen til å se hva penger er. Og at jeg har jobbet 1,5 arbeidsdag for å tjene de 1500 kronene, det har jeg ikke gjort for henne, men for meg selv. 

Skjønte ikke helt hva du mente med svaret ditt til meg, jeg. 

Anonymkode: 71e8f...607

Men da må du eskalere det litt da. Når dere er sammen med venner så kan du f.eks. si: ny topp ser jeg - den kostet sikkert mer enn de 500 du lovet å betale meg i måneden. Poenget er å få frem om hun skylder andre penger også - samt at det blir for flaut å ikke betale tilbake.

Eller du kan avskrive pengene som tapt og fortelle henne at du sier takk og adjø til et vennskap med en snylter. Jeg har gjort det en gang - det var utrolig godt å få sagt rett ut at betingelsene for fortsatt vennskap ikke var tilstede (en helt annen sak, men samme type adferd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig i hovedinnlegget. Sist gang hun lånte penger av meg var til en pc som kostet 3000 kr, resten av pengene hun skylder har hun lånt tidligere ganger når hun ikke har hatt råd til å betale husleie, mat og ubetalte regninger.

Anonymkode: 6cb18...471

Åja, sånn ja. Uff syns det er dårlig oppførsel av venninna di.

Ikke veldig hyggelig å utnytte folk slik når du fra tidligere har vært grei og lånt penger. 

Høres nok litt drastisk ut, men neste gang får du bare la husleia eller hennes ubetalte regninger stå, slik at hun kanskje kan skjønne at man ikke bare kan få andre til å betale for seg når ting sklir ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men da må du eskalere det litt da. Når dere er sammen med venner så kan du f.eks. si: ny topp ser jeg - den kostet sikkert mer enn de 500 du lovet å betale meg i måneden. Poenget er å få frem om hun skylder andre penger også - samt at det blir for flaut å ikke betale tilbake.

Eller du kan avskrive pengene som tapt og fortelle henne at du sier takk og adjø til et vennskap med en snylter. Jeg har gjort det en gang - det var utrolig godt å få sagt rett ut at betingelsene for fortsatt vennskap ikke var tilstede (en helt annen sak, men samme type adferd).

Jeg henger meg litt på denne. Godt mulig i skylder andre penger og, da er det viktig å få det frem slik at andre blir obs på at dette ikke er en person man skal låne penger til.

Slik at hun ikke bare går til andre og utnytter dem når du ikke stiller opp mer. Noen burde stoppe henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dersom det er du som har betalt for pc'en eller kameraet, så kan du jo ta det med deg neste gang du er hos henne. Da er det jo ditt, og hun låner det. Så kan du holde det som gissel frem til hun gir deg pengene tilbake. 

Altså, jeg antar jo at det vennskapet der er ferdig uansett, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: ac3ec...468

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rådet om å anse pengene som tapt og droppe henne som venninne er det beste her. Hun behandler deg utrolig respektløst, virker egoistisk, og er i hvert fall ikke noen jeg ville hatt som venn.

Anonymkode: 2ed5d...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Si at enten betaler hun, eller så kan du få 1-2 eiendel av henne til tilsvarende pris. Folk som kjøper ting på impuls og driter i økonomi har gjerne 4 nye mobiler i en skuff, dyr tv og speilreflekskamera/Gopro som aldri blir brukt. Skal alltid ha det nyeste og beste, men setter ikke pris på tingene. Så kan du selge det på finn og få litt penger for det i hvert fall. Tviler egentlig sterkt på at du ser de pengene igjen, sånne folk skjønner ikke at det de gjør er galt før alle kraner blir avskrudd og ingen vil ha noe med de å gjøre. Mange eiendeler, men alltid blakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som skylder meg 5000 kr. Hun er en slik person som lett bruker penger som hun egentlig ikke har på ting som hun ikke trenger også baserer hun seg på å låne av andre når fakturaen på det som hun har kjøpt kommer. En gang kjøpte hun seg en ny data til 3000 kr med betalingsutsettelse og når hun fikk fakturaen så sa hun til meg at hun ikke hadde råd til å betale for den og spurte om å få låne penger. Da jeg spurte hvor mye av summen hun hadde råd til å betale selv og hvor mye hun trengte å låne så måtte hun låne hele summen. Jeg hadde ikke samvittighet til å si nei eller si noe om ut hun burde ha pengene til det hun kjøper før hun kjøper det. 

For 1 år siden spurte jeg om hvor mye hun hadde mulighet til å betale tilbake i måneden og hun sa da at hun kunne betale tilbake 500 kr i måneden. Mange måneder har hun sagt at hun ikke har råd til å betale likevel og hun har nå betalt 2000 kr. Hadde hun betalt meg tilbake som avtalt så hadde jeg egentlig skulle hatt 6000 kr fra henne nå. 

De siste månedene har hun reist til utlandet flere ganger (jeg vil tippe på at hun har i alle fall brukt 10 000 kr på reisene), kjøpt seg et nytt kamera til 6000 kr og ellers brukt en god del penger på maling og maleutstyr (som er hobbyen hennes). Skal hun ha mat kjøper hun alltid mat på mcdonalds eller restaurant eller dyrere matvarer fra butikken.

Det er veldig provoserende at hun bruker så mye penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale meg tilbake. Da jeg lånte henne pengene så bodde jeg hjemme og tjente mer enn henne og det bruker hun mot meg. Da jeg flyttet i egen leilighet og da spurte om hun hadde mulighet til å betale tilbake mer enn 500 kr i måneden fordi jeg trengte pengene så fikk jeg bare til svar at jeg har jo så mye mer penger henne. Hun mente også at jeg ville ødelegge for henne og at jeg ikke var noen god venn og at jeg ikke ville at hun skulle ha det bra fordi jeg spurte om å få pengene tilbake. 

Jeg tenker at har man virkelig dårlig råd så bruker man ikke penger på den måten som hun gjør. Jeg har inntrykk av at hun har råd til akkurat det hun selv ønsker å ha råd til. 

Hva burde jeg gjøre eller si nå?

 

Anonymkode: 6cb18...471

Be henne holde avtalen. Ikke bry deg om hva hun bruker av penger osv. Det har du ikke noe med. Det eneste som du har noe med er at hun betaler 500 kr i måneden. Så vipps henne en oppfordring hver gang hun får lønning. Ikke lån henne penger igjen.

Anonymkode: f45fc...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be henne holde avtalen. Ikke bry deg om hva hun bruker av penger osv. Det har du ikke noe med. Det eneste som du har noe med er at hun betaler 500 kr i måneden. Så vipps henne en oppfordring hver gang hun får lønning. Ikke lån henne penger igjen.

Anonymkode: f45fc...887

Jeg tenker at så lenge hun skylder meg penger og ikke betaler tilbake det hun har sagt hun skal betale tilbake i måneden så har jeg absolutt noe med hva hun bruker penger på. Det at hun bruker penger på ting hun ikke trenger fremfor å betale meg tilbake er faktisk ganske provoserende.

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men da må du eskalere det litt da. Når dere er sammen med venner så kan du f.eks. si: ny topp ser jeg - den kostet sikkert mer enn de 500 du lovet å betale meg i måneden. Poenget er å få frem om hun skylder andre penger også - samt at det blir for flaut å ikke betale tilbake.

Eller du kan avskrive pengene som tapt og fortelle henne at du sier takk og adjø til et vennskap med en snylter. Jeg har gjort det en gang - det var utrolig godt å få sagt rett ut at betingelsene for fortsatt vennskap ikke var tilstede (en helt annen sak, men samme type adferd).

Hvorfor skal jeg det? Jeg vet godt at hun skylder penger til alle i gjengen og alle vet at hun skylder meg penger. Jeg tok det også opp i en felleschat en gang, så det er ingenting å bekymre seg for. Trodde ikke jeg trengte å detaljere det så mye, hva jeg gjorde og hva jeg sa. 

Hun er en barndomsveninne, så å droppe vennskapet med henne pga 1500 kroner (selvom det er en prinsippsak) ville gjort meg like vondt som henne, så det hadde ikke vært gunstig for min del. Jeg bare låner henne ikke en krone igjen. Hun har betalt for kaffen min og maten min de gangene vi hat vært å tatt en kaffe de siste gangene, betalte også en god del av drinkene mine når vi var ute sist, tror økonomien begynner å bli bedre. Men det har tatt 3 år da. 

Men jeg skrev min historie til ts. 

Anonymkode: 71e8f...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tror du ikke jeg gjorde det? Tror du ikke hun skjønte hvorfor jeg ble forbanna? Og tror du ikke jeg var tydlig nok med henne? Var veldig tydlig og var uvenn med henne i 1 år pga det der. Jeg forklarte ganske tydlig hvor respektløst det er pg smålig og at det virker som hun ikkr gir tilbake pengene bare fordi at hun bare ikke har lyst og ukke har evnen til å se hva penger er. Og at jeg har jobbet 1,5 arbeidsdag for å tjene de 1500 kronene, det har jeg ikke gjort for henne, men for meg selv. 

Skjønte ikke helt hva du mente med svaret ditt til meg, jeg. 

Anonymkode: 71e8f...607

 

1 time siden, Blondie65 skrev:

Men da må du eskalere det litt da. Når dere er sammen med venner så kan du f.eks. si: ny topp ser jeg - den kostet sikkert mer enn de 500 du lovet å betale meg i måneden. Poenget er å få frem om hun skylder andre penger også - samt at det blir for flaut å ikke betale tilbake.

Eller du kan avskrive pengene som tapt og fortelle henne at du sier takk og adjø til et vennskap med en snylter. Jeg har gjort det en gang - det var utrolig godt å få sagt rett ut at betingelsene for fortsatt vennskap ikke var tilstede (en helt annen sak, men samme type adferd).

Enig med Blondie, du må gjøre det ekkelt for henne og legge press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg det? Jeg vet godt at hun skylder penger til alle i gjengen og alle vet at hun skylder meg penger. Jeg tok det også opp i en felleschat en gang, så det er ingenting å bekymre seg for. Trodde ikke jeg trengte å detaljere det så mye, hva jeg gjorde og hva jeg sa. 

Hun er en barndomsveninne, så å droppe vennskapet med henne pga 1500 kroner (selvom det er en prinsippsak) ville gjort meg like vondt som henne, så det hadde ikke vært gunstig for min del. Jeg bare låner henne ikke en krone igjen. Hun har betalt for kaffen min og maten min de gangene vi hat vært å tatt en kaffe de siste gangene, betalte også en god del av drinkene mine når vi var ute sist, tror økonomien begynner å bli bedre. Men det har tatt 3 år da. 

Men jeg skrev min historie til ts. 

Anonymkode: 71e8f...607

Ok, men da får det jo lite represalier for henne og hun kan ture frem som hun vil og du kan heller ikke klage på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som skylder meg 5000 kr. Hun er en slik person som lett bruker penger som hun egentlig ikke har på ting som hun ikke trenger også baserer hun seg på å låne av andre når fakturaen på det som hun har kjøpt kommer. En gang kjøpte hun seg en ny data til 3000 kr med betalingsutsettelse og når hun fikk fakturaen så sa hun til meg at hun ikke hadde råd til å betale for den og spurte om å få låne penger. Da jeg spurte hvor mye av summen hun hadde råd til å betale selv og hvor mye hun trengte å låne så måtte hun låne hele summen. Jeg hadde ikke samvittighet til å si nei eller si noe om ut hun burde ha pengene til det hun kjøper før hun kjøper det. 

For 1 år siden spurte jeg om hvor mye hun hadde mulighet til å betale tilbake i måneden og hun sa da at hun kunne betale tilbake 500 kr i måneden. Mange måneder har hun sagt at hun ikke har råd til å betale likevel og hun har nå betalt 2000 kr. Hadde hun betalt meg tilbake som avtalt så hadde jeg egentlig skulle hatt 6000 kr fra henne nå. 

De siste månedene har hun reist til utlandet flere ganger (jeg vil tippe på at hun har i alle fall brukt 10 000 kr på reisene), kjøpt seg et nytt kamera til 6000 kr og ellers brukt en god del penger på maling og maleutstyr (som er hobbyen hennes). Skal hun ha mat kjøper hun alltid mat på mcdonalds eller restaurant eller dyrere matvarer fra butikken.

Det er veldig provoserende at hun bruker så mye penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale meg tilbake. Da jeg lånte henne pengene så bodde jeg hjemme og tjente mer enn henne og det bruker hun mot meg. Da jeg flyttet i egen leilighet og da spurte om hun hadde mulighet til å betale tilbake mer enn 500 kr i måneden fordi jeg trengte pengene så fikk jeg bare til svar at jeg har jo så mye mer penger henne. Hun mente også at jeg ville ødelegge for henne og at jeg ikke var noen god venn og at jeg ikke ville at hun skulle ha det bra fordi jeg spurte om å få pengene tilbake. 

Jeg tenker at har man virkelig dårlig råd så bruker man ikke penger på den måten som hun gjør. Jeg har inntrykk av at hun har råd til akkurat det hun selv ønsker å ha råd til. 

Hva burde jeg gjøre eller si nå?

 

Anonymkode: 6cb18...471

Her kommer de psykopatiske trekkene inn, du blir utnyttet fullstendig. Ikke uten grunn man skal være skeptisk til å låne bort penger til folk man kjenner godt.

Krev alle pengene med en gang, send et krav pr e-post eller brev.

Så kutter du ut dette syke mennesker å raskt som mulig.

 

- Jurist

Anonymkode: a41f1...25c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De neste gangene du skal treffe henne ute på kafe eller annet, så sier du at du dessverre ikke har penger til å betale kaffien, kaka, kinobilletten, drinken,. Si at du har fått en akutt regning og trenger mat for en uke fordi du ikke har penger, og spør om hun kan betale for en pose med matvarer og ber henne legge ut og at du skal betale senere. Spør om hun kan låne deg litt penger og be henne vippse det. I mellomtiden låner du ikke henne 5 øre selv. 

Hold på slik over lang tid til du har fått hele beløpet tilbake i form av slike småting. Deretter kutter du kontakten.

Anonymkode: d8848...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at så lenge hun skylder meg penger og ikke betaler tilbake det hun har sagt hun skal betale tilbake i måneden så har jeg absolutt noe med hva hun bruker penger på. Det at hun bruker penger på ting hun ikke trenger fremfor å betale meg tilbake er faktisk ganske provoserende.

Anonymkode: 6cb18...471

Ikke gi slipp, men neste gang du er hos henne tar du med pcog eventuelt kamera uten at hun ser. Når du er hjemme sender du bilde og sier at du tok tilbake dine eiendeler. Blir hun sint sier du at hun skylder 5000kr, at du har ventet lenge nok på dem, at hun bruker penger på klær, reiser og whatnot men likevel gidder ikke betale tilbake 500kr per måned.

Eller mas daglig: Trenger penger, du må betale tilbake.
Er dere med andre venner poengter høyt foran alle at hun må betale tilbake de 5000kr siden du trenger dem selv.

Anonymkode: 7efa6...291

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...