Gå til innhold

Venninne skylder meg 5000 kr og prioriterer å bruke penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer de psykopatiske trekkene inn, du blir utnyttet fullstendig. Ikke uten grunn man skal være skeptisk til å låne bort penger til folk man kjenner godt.

Krev alle pengene med en gang, send et krav pr e-post eller brev.

Så kutter du ut dette syke mennesker å raskt som mulig.

 

- Jurist

Anonymkode: a41f1...25c

Tror du mener narsissistiske. Ingenting psykopatisk med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok anse de pengene som tapt, men jeg ville forsøkt å mase med Vipps hver måned. Jeg skjønner ikke greia med de som skriver at det er dumt å ofre vennskapet for noen "usle tusenlapper". Hvorfor skal du gidde å ha en så dårlig venninne?

Anonymkode: 945ce...1bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok anse de pengene som tapt, men jeg ville forsøkt å mase med Vipps hver måned. Jeg skjønner ikke greia med de som skriver at det er dumt å ofre vennskapet for noen "usle tusenlapper". Hvorfor skal du gidde å ha en så dårlig venninne?

Anonymkode: 945ce...1bb

Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg ser ikke lenger på henne som en venninne og jeg vil mye heller ha tilbake pengene mine enn å "bevare" et vennskap som ikke en gang eksisterer. 

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte vekk penger til en venninne en gang og da beløpet nærmet seg 3000 og det så ikke ut som jeg kom til få de tilbake , så sa jeg at vi kunne slette gjelden hennes som en bursdagsgave.  Et par uker senere var hun kjempe sur og fornærmet på meg fordi hun ikke hadde fått bursdagsgave.

Dette hendte da vi var 18/19 og vi har vokst fra hverandre og er ikke venner den dag i dag.

Anonymkode: 481c1...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 12.23, Neket skrev:

Ville tatt med meg pcen neste gang jeg dro på besøk. Eller kameraet. Eller begge deler. 

Hadde jeg faen meg gjort også! 

Anonymkode: e97ff...e66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte en venninne 1000 kroner da jeg var 20 år. Dette er 25 år siden. Hun har aldri betalt tilbake og den dag i dag styrer hun unna meg. 😊Beste dealen jeg har gjort😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok å sendte henne en melding i går der jeg skrev at hun til nå bare hadde tilbakebetalt 1800 kr av de 6000 kr hun skulle ha betalt tilbake til nå dersom hun hadde betalt meg 500 kr i måneden som avtalt. At jeg hadde skjønt det dersom hun virkelig hadde hatt hatt dårlig råd og at det da hadde vært greit, men at hun tydeligvis ikke har så dårlig råd med tanke på hvordan hun bruker pengene sine. Jeg skrev også at jeg ikke så hvorfor det var så vanskelig for henne å betale meg 500 kr i måneden da det ikke er en så stor del av inntekten hennes og at det ikke var det at jeg ikke unnet henne å gjøre det hun har lyst til, men at det handler om å prioritere rett og ikke bruke mye penger man ikke har på ting man strengt tatt ikke trenger. 

"Du er en dårlig venn. Vil ikke snakke med deg på en stund" fikk jeg da til svar også blokkerte hun meg så jeg ikke kan sende henne flere meldinger...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå?

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:

 

Tror kanskje jeg ville sladret til felles venner? Jeg hadde hvertfall IKKE sagt "okey, da er pengene borte, sånn er livet" som jeg tror flere vil foreslå her. Hadde gått til krig ass. Går ikke an å være så JÆVLIG frekk vel? 

Anonymkode: ac3ec...468

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har det skriftlig hva avtalen var, så kan du sende et formelt krav uten problemer. Det vil ikke skape noe bedre stemning, men helt ærlig vil ingenting det når hun svarer som hun gjør på en helt legitim melding fra deg. Du kan også velge å se pengene tapt og ha lært av dette med å ikke låne slike summer igjen (og ingenting til denne personen), men nå blir det en prinsippsak oppi dette også. Hun hadde godt av å høre det, for det er respektløst mot deg å ikke holde avtalen når hun så tydelig kunne gjort det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass frekk, ja. Da hadde jeg trolig blitt så forbanna at jeg både hadde outet henne til felles venner og gått til formelt krav (om du har noe skriftlig på avtalen).

Anonymkode: 2ed5d...54b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok å sendte henne en melding i går der jeg skrev at hun til nå bare hadde tilbakebetalt 1800 kr av de 6000 kr hun skulle ha betalt tilbake til nå dersom hun hadde betalt meg 500 kr i måneden som avtalt. At jeg hadde skjønt det dersom hun virkelig hadde hatt hatt dårlig råd og at det da hadde vært greit, men at hun tydeligvis ikke har så dårlig råd med tanke på hvordan hun bruker pengene sine. Jeg skrev også at jeg ikke så hvorfor det var så vanskelig for henne å betale meg 500 kr i måneden da det ikke er en så stor del av inntekten hennes og at det ikke var det at jeg ikke unnet henne å gjøre det hun har lyst til, men at det handler om å prioritere rett og ikke bruke mye penger man ikke har på ting man strengt tatt ikke trenger. 

"Du er en dårlig venn. Vil ikke snakke med deg på en stund" fikk jeg da til svar også blokkerte hun meg så jeg ikke kan sende henne flere meldinger...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå?

Anonymkode: 6cb18...471

Her er det som har skjedd, du lånte henne penger for 1 milliard år siden, hun gamblet på at det er såpass lenge siden du lånte henne penger at du enten har glemt det, eller ikke vil risikere vennskapet.

Nå når du da sier at du trenger pengene prøver hun og gi deg dårlig selvfølelse (glemte det norske ordet). Fordi hun gamblet på at du ville la det ligge.

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ville ha gjort.

Anonymkode: bb816...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok å sendte henne en melding i går der jeg skrev at hun til nå bare hadde tilbakebetalt 1800 kr av de 6000 kr hun skulle ha betalt tilbake til nå dersom hun hadde betalt meg 500 kr i måneden som avtalt. At jeg hadde skjønt det dersom hun virkelig hadde hatt hatt dårlig råd og at det da hadde vært greit, men at hun tydeligvis ikke har så dårlig råd med tanke på hvordan hun bruker pengene sine. Jeg skrev også at jeg ikke så hvorfor det var så vanskelig for henne å betale meg 500 kr i måneden da det ikke er en så stor del av inntekten hennes og at det ikke var det at jeg ikke unnet henne å gjøre det hun har lyst til, men at det handler om å prioritere rett og ikke bruke mye penger man ikke har på ting man strengt tatt ikke trenger. 

"Du er en dårlig venn. Vil ikke snakke med deg på en stund" fikk jeg da til svar også blokkerte hun meg så jeg ikke kan sende henne flere meldinger...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå?

Anonymkode: 6cb18...471

Maken til drittkjerring. Send henne fakturaer på papir hver måned. Finnes gratis programmer på nett. Send mange, og fortsett til hun blir skikkelig sur....bare for å irritere.

Man KAN gå videre med slike saker, selv om gjelden er privat, men det vil koste litt. Så ofte anser man det ikke som verdt det.

Men du kan lese litt om det her, hvis du er interessert:

https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/penger-utestaende/

https://hjelp.conta.no/inkassoskolen/inkasso-for-privatpersoner/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2019 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Ja, tror du ikke jeg gjorde det? Tror du ikke hun skjønte hvorfor jeg ble forbanna? Og tror du ikke jeg var tydlig nok med henne? Var veldig tydlig og var uvenn med henne i 1 år pga det der. Jeg forklarte ganske tydlig hvor respektløst det er pg smålig og at det virker som hun ikkr gir tilbake pengene bare fordi at hun bare ikke har lyst og ukke har evnen til å se hva penger er. Og at jeg har jobbet 1,5 arbeidsdag for å tjene de 1500 kronene, det har jeg ikke gjort for henne, men for meg selv. 

Skjønte ikke helt hva du mente med svaret ditt til meg, jeg. 

Anonymkode: 71e8f...607

Tror venninnen din har et kaotisk forhold til penger og at hun lever fra hånd til munn. Hun har jo egentlig økonomiske problemer og du og andre som låner henne penger er muliggjørere for dette....! 

Hun er mest av alt respektløs overfor seg selv, hun tør jo ikke face sin egen økonomi og fortsetter hun sånn som dette med dyre kjøp på avbetaling, kredittkort forbrukslån og smålån fra familie og venner mister hun snart helt kontrollen på alvor. Slutt å muliggjør problemet hennes nå som du er klar over det. 

Jeg skjønner du vil ha tilbake dine penger og at du føler deg dårlig behandlet. Men prøv å tenk hun antakelig ikke forstår alvoret og konsekvensene. Kan du ta en skikkelig prat med henne om økonomi ? Spør om å hjelpe henne å sette opp budsjett slik at hun får nedbetalt lånene sine ? 

:) i Norge er det jo tabubelagt å ha dårlig økonomi og det er knyttet mange negative følelser til å ikke ha orden i økonomien så hun kvier seg muligens litt til å ta tak og ta imot hjelp. 

Anonymkode: fb2a9...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2019 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Det er bedre å bevare vennskapet enn å presse på for noen usle tusenlapper.

Vennskap med en som bedrar deg, er ingenting å samle på! Det kostet trådstarter noen tusen å få greie på hva hun er for en, men nå vet hun det i hvert fall.
Trådstarter vet vel egentlig selv hva hun må gjøre hvis hun vil ha pengene sine igjen – man har ikke anledning til å skrive om det her.
Hvis hun ikke vil gjøre det nødvendige, er det bare å avskrive beløpet. Og kutte kontakten: svindlere omgås man ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å anmelde henne? Regner med at du har skriftlige bevis på at hun skylder deg penger SMS og messenger.

Jeg hadde IKKE giddet å være så tålmodig! Hva feiler henne?! Du KREVER at hun betaler en viss sum på lønningsdagen. At hun ikke har råd er kun bullshit!

Anonymkode: 62464...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok å sendte henne en melding i går der jeg skrev at hun til nå bare hadde tilbakebetalt 1800 kr av de 6000 kr hun skulle ha betalt tilbake til nå dersom hun hadde betalt meg 500 kr i måneden som avtalt. At jeg hadde skjønt det dersom hun virkelig hadde hatt hatt dårlig råd og at det da hadde vært greit, men at hun tydeligvis ikke har så dårlig råd med tanke på hvordan hun bruker pengene sine. Jeg skrev også at jeg ikke så hvorfor det var så vanskelig for henne å betale meg 500 kr i måneden da det ikke er en så stor del av inntekten hennes og at det ikke var det at jeg ikke unnet henne å gjøre det hun har lyst til, men at det handler om å prioritere rett og ikke bruke mye penger man ikke har på ting man strengt tatt ikke trenger. 

"Du er en dårlig venn. Vil ikke snakke med deg på en stund" fikk jeg da til svar også blokkerte hun meg så jeg ikke kan sende henne flere meldinger...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå?

Anonymkode: 6cb18...471

Herregud for ei møkkakjerring! 

Hadde møtt opp på døra hennes og leksa opp for henne, eller enda bedre møtt opp på jobben hennes. Kanskje litt i overkant, men det kunne jeg faktisk ha funnet på.

 

Anonymkode: 35b9a...4c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å melde henne på Luksusfellen? Høres ut til at hun kan passe inn blant dem. 

Forøvrig ville jeg nok mast på de pengene til jeg fikk dem. Og samtidig lært at man ikke låner bort mer penger enn man har råd til å gi bort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror venninnen din har et kaotisk forhold til penger og at hun lever fra hånd til munn. Hun har jo egentlig økonomiske problemer og du og andre som låner henne penger er muliggjørere for dette....! 

Hun er mest av alt respektløs overfor seg selv, hun tør jo ikke face sin egen økonomi og fortsetter hun sånn som dette med dyre kjøp på avbetaling, kredittkort forbrukslån og smålån fra familie og venner mister hun snart helt kontrollen på alvor. Slutt å muliggjør problemet hennes nå som du er klar over det. 

Jeg skjønner du vil ha tilbake dine penger og at du føler deg dårlig behandlet. Men prøv å tenk hun antakelig ikke forstår alvoret og konsekvensene. Kan du ta en skikkelig prat med henne om økonomi ? Spør om å hjelpe henne å sette opp budsjett slik at hun får nedbetalt lånene sine ? 

:) i Norge er det jo tabubelagt å ha dårlig økonomi og det er knyttet mange negative følelser til å ikke ha orden i økonomien så hun kvier seg muligens litt til å ta tak og ta imot hjelp. 

Anonymkode: fb2a9...0e7

Denne var til Ts:) 

Anonymkode: fb2a9...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anse pengene som tapt og dump henne som venn. Relativt billig måte å finne ut hvilke venner det ikke er verdt å ta vare på. En god regel er å aldri låne bort penger du ikke har råd til å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer

Heh jeg lånte bort 25 000kr til en kompis jeg visste kom til å betale tilbake. 

Vær mer selektiv med hvem du velger å låne bort penger til. 

Du kan jo fortsette å mase, eller så kan du vurdere om du bare skal anse de pengene som tapt, og så kutte ut denne "venninna"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...