Gå til innhold

Venninne skylder meg 5000 kr og prioriterer å bruke penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som skylder meg 5000 kr. Hun er en slik person som lett bruker penger som hun egentlig ikke har på ting som hun ikke trenger også baserer hun seg på å låne av andre når fakturaen på det som hun har kjøpt kommer. En gang kjøpte hun seg en ny data til 3000 kr med betalingsutsettelse og når hun fikk fakturaen så sa hun til meg at hun ikke hadde råd til å betale for den og spurte om å få låne penger. Da jeg spurte hvor mye av summen hun hadde råd til å betale selv og hvor mye hun trengte å låne så måtte hun låne hele summen. Jeg hadde ikke samvittighet til å si nei eller si noe om ut hun burde ha pengene til det hun kjøper før hun kjøper det. 

For 1 år siden spurte jeg om hvor mye hun hadde mulighet til å betale tilbake i måneden og hun sa da at hun kunne betale tilbake 500 kr i måneden. Mange måneder har hun sagt at hun ikke har råd til å betale likevel og hun har nå betalt 2000 kr. Hadde hun betalt meg tilbake som avtalt så hadde jeg egentlig skulle hatt 6000 kr fra henne nå. 

De siste månedene har hun reist til utlandet flere ganger (jeg vil tippe på at hun har i alle fall brukt 10 000 kr på reisene), kjøpt seg et nytt kamera til 6000 kr og ellers brukt en god del penger på maling og maleutstyr (som er hobbyen hennes). Skal hun ha mat kjøper hun alltid mat på mcdonalds eller restaurant eller dyrere matvarer fra butikken.

Det er veldig provoserende at hun bruker så mye penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale meg tilbake. Da jeg lånte henne pengene så bodde jeg hjemme og tjente mer enn henne og det bruker hun mot meg. Da jeg flyttet i egen leilighet og da spurte om hun hadde mulighet til å betale tilbake mer enn 500 kr i måneden fordi jeg trengte pengene så fikk jeg bare til svar at jeg har jo så mye mer penger henne. Hun mente også at jeg ville ødelegge for henne og at jeg ikke var noen god venn og at jeg ikke ville at hun skulle ha det bra fordi jeg spurte om å få pengene tilbake. 

Jeg tenker at har man virkelig dårlig råd så bruker man ikke penger på den måten som hun gjør. Jeg har inntrykk av at hun har råd til akkurat det hun selv ønsker å ha råd til. 

Hva burde jeg gjøre eller si nå?

 

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du når hun får lønn? På lønningsdag ber du om 500kr via Vipps til det er betalt. Betaler hun ikke da, må du ta deg en alvorsprat med henne. Og hvis ikke det hjelper må du ta dette som en sur lærdom i at man ikke låner ut penger til folk. Hvertfall ikke folk med forbruksgjeld. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som skylder meg 5000 kr. Hun er en slik person som lett bruker penger som hun egentlig ikke har på ting som hun ikke trenger også baserer hun seg på å låne av andre når fakturaen på det som hun har kjøpt kommer. En gang kjøpte hun seg en ny data til 3000 kr med betalingsutsettelse og når hun fikk fakturaen så sa hun til meg at hun ikke hadde råd til å betale for den og spurte om å få låne penger. Da jeg spurte hvor mye av summen hun hadde råd til å betale selv og hvor mye hun trengte å låne så måtte hun låne hele summen. Jeg hadde ikke samvittighet til å si nei eller si noe om ut hun burde ha pengene til det hun kjøper før hun kjøper det. 

For 1 år siden spurte jeg om hvor mye hun hadde mulighet til å betale tilbake i måneden og hun sa da at hun kunne betale tilbake 500 kr i måneden. Mange måneder har hun sagt at hun ikke har råd til å betale likevel og hun har nå betalt 2000 kr. Hadde hun betalt meg tilbake som avtalt så hadde jeg egentlig skulle hatt 6000 kr fra henne nå. 

De siste månedene har hun reist til utlandet flere ganger (jeg vil tippe på at hun har i alle fall brukt 10 000 kr på reisene), kjøpt seg et nytt kamera til 6000 kr og ellers brukt en god del penger på maling og maleutstyr (som er hobbyen hennes). Skal hun ha mat kjøper hun alltid mat på mcdonalds eller restaurant eller dyrere matvarer fra butikken.

Det er veldig provoserende at hun bruker så mye penger på ting hun ikke trenger heller enn å betale meg tilbake. Da jeg lånte henne pengene så bodde jeg hjemme og tjente mer enn henne og det bruker hun mot meg. Da jeg flyttet i egen leilighet og da spurte om hun hadde mulighet til å betale tilbake mer enn 500 kr i måneden fordi jeg trengte pengene så fikk jeg bare til svar at jeg har jo så mye mer penger henne. Hun mente også at jeg ville ødelegge for henne og at jeg ikke var noen god venn og at jeg ikke ville at hun skulle ha det bra fordi jeg spurte om å få pengene tilbake. 

Jeg tenker at har man virkelig dårlig råd så bruker man ikke penger på den måten som hun gjør. Jeg har inntrykk av at hun har råd til akkurat det hun selv ønsker å ha råd til. 

Hva burde jeg gjøre eller si nå?

 

Anonymkode: 6cb18...471

Hun eier tydeligvis ikke selvinnsikt i det hele tatt. 

En ting er sikkert: lån henne aldri noe igjen.

At hun syntes hun ikke trenger å betale tilbake fordi du har mer penger enn henne er jo hårreisende. Hun hadde også hatt mer penger om hun hadde gjort lure økonomiske valg for seg selv. Men kjenner typen. De har stadig unnskyldninger for hvorfor de må bruke penger på ditt og datt, og hvorfor de er blakke etterpå. Jeg har penger til mat hele måneden fordi jeg tenker at det er 30 dager i måneden, mens venninna mi kjøper ting hun ikke trenger og har det supert de første ti dagene men er blakk resten. 

Anonymkode: 1d9b3...b83

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis hun trengte 3000 i forskuddsbetaling, på en avbetalingsplan til en PC hun ikke hadde råd til. Så lurer jeg, hvorfor har du lagt ut over 6000, altså betalt på avbetalingsplanen for henne?

Det høres jo ut som en dårlig ide å betale ned på hennes betalingsutsettelse når hun ikke engang klarer å tilbakebetale startssummen til deg.

Hvorfor stoppet du ikke å betale ned på hennes PC, slik at hun heller kunne fått en smekk på fingeren fra inkasso når hun ikke klarer å følge/betale ned på nedbetalingsplanen?

Syns kanskje du har vært litt dumsnill her. En ting er å låne henne 3000 og la henne betale resten selv. Noe helt annet er å fortsette å betale ned måndelig på HENNES pc.

 

Når det er sagt, enig i at det er en veldig lei situasjon, har selv brent meg på å låne penger til venner med null økonomisk kontroll eller samvittighet for andres penger. Eneste man kan er å ta lærdom av det, selv har jeg blitt mye mer forsiktig med å låne penger til folk.

Endret av Mumeod
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall aldri låne henne noe igjen, om det da ikke står om liv og helse. 

At du har mer penger enn henne, spiller da ingen rolle, så lenge hun faktisk har disponible penger. Da bør hun prioritere å betale tilbake det hun har lånt før hun bruker penger på "gøy". Hadde hun virkelig snudd på hver krone og fortsatt ikke hatt råd til det nødvendigste, hadde det vært en annen sak. Men det er ingen menneskerett å kunne kjøpe alt man vil ha. Og man har ingen plikt til å sponse venners luksusforbruk selv om man har mer penger enn dem. Her er det hun og ikke du som ikke er en god venn. 

Hun bør, også for sin egen del, snarest forandre holdningen sin til økonomi. Ellers vil hun fort komme i et økonomisk uføre hun ikke klarer å komme ut av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare svare pedagogisk. Forklar at hun har ansvar for egen økonomi, hun kan ikke basere seg på at venner skal betale for henne uansett om de har mer eller mindre penger enn henne. Det er hun som er dårlig venn som får låne uten å betale tilbake. Og hun får lære seg å vurdere innkjøpene sine etter hva hun trenger.

Og så sier du at du synes det er best å ikke blande økonomi inn i vennskapet deres, da det har gitt unødig konflikt og du verdsetter vennskapet, så det er best at hun ikke låner av deg mer.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, atropos skrev:

Vet du når hun får lønn? På lønningsdag ber du om 500kr via Vipps til det er betalt. Betaler hun ikke da, må du ta deg en alvorsprat med henne. Og hvis ikke det hjelper må du ta dette som en sur lærdom i at man ikke låner ut penger til folk. Hvertfall ikke folk med forbruksgjeld. 

Nei, jeg vet ikke når hun får lønn. Men hun betalte 200 kr for februar og ingenting for mars, så jeg sendte hende melding og sa at jeg hadde sett dette og spurte også om vi kunne bli enig om en fast dato hun skulle betale meg. Hun har sett meldingen, men ikke svart. Jeg tenker å gi henne en uke til og svarer hun ikke da tenker jeg å være mer alvorlig med henne.

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mumeod skrev:

 

Hvis hun trengte 3000 i forskuddsbetaling, på en avbetalingsplan til en PC hun ikke hadde råd til. Så lurer jeg, hvorfor har du lagt ut over 6000, altså betalt på avbetalingsplanen for henne?

Det høres jo ut som en dårlig ide å betale ned på hennes betalingsutsettelse når hun ikke engang klarer å tilbakebetale startssummen til deg.

Hvorfor stoppet du ikke å betale ned på hennes PC, slik at hun heller kunne fått en smekk på fingeren fra inkasso når hun ikke klarer å følge/betale ned på nedbetalingsplanen?

Syns kanskje du har vært litt dumsnill her. En ting er å låne henne 3000 og la henne betale resten selv. Noe helt annet er å fortsette å betale ned måndelig på HENNES pc.

 

Når det er sagt, enig i at det er en veldig lei situasjon, har selv brent meg på å låne penger til venner med null økonomisk kontroll eller samvittighet for andres penger. Eneste man kan er å ta lærdom av det, selv har jeg blitt mye mer forsiktig med å låne penger til folk.

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig i hovedinnlegget. Sist gang hun lånte penger av meg var til en pc som kostet 3000 kr, resten av pengene hun skylder har hun lånt tidligere ganger når hun ikke har hatt råd til å betale husleie, mat og ubetalte regninger.

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViljaH skrev:

Du får bare svare pedagogisk. Forklar at hun har ansvar for egen økonomi, hun kan ikke basere seg på at venner skal betale for henne uansett om de har mer eller mindre penger enn henne. Det er hun som er dårlig venn som får låne uten å betale tilbake. Og hun får lære seg å vurdere innkjøpene sine etter hva hun trenger.

 Og så sier du at du synes det er best å ikke blande økonomi inn i vennskapet deres, da det har gitt unødig konflikt og du verdsetter vennskapet, så det er best at hun ikke låner av deg mer.

Takk. Det var en veldig fin måte å si det på.

Anonymkode: 6cb18...471

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer aldri til å kunne se på henne på samme måte igjen. Jeg hadde sett pengene som tapt (du bruker mer energi på å mase på henne) og droppet henne som venninne. Det er ikke en venn når hun kan tillate seg å behandle deg så respektløst at hun ikke svarer deg engang.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Du må ihvertfall aldri låne henne noe igjen, om det da ikke står om liv og helse. 

 

Ikke en gang da, folk som denne venninnen må lære at de skal betale tilbake når de låner penger. Problemet er at folk som låner så mye av venner og bekjente mye godt skylder penger alle steder og de vet ikke hvor de skal begynne å betale tilbake først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskriv de pengene som en lærepenge og ikke lån henne penger igjen. Det er bedre å bevare vennskapet enn å presse på for noen usle tusenlapper.

Men ikke si at du har avskrevet pengene. Fordi du kan bruke dette for å ikke låne henne penger i fremtiden.

 

Anonymkode: fa572...fa7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal aldri låne bort mer penger enn en kan gi bort! 

Anonymkode: 35b9a...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Ikke lån penger til venner! 

Jeg er ikke enig her. Jeg har bare venner jeg har null problemer med å låne penger til. Jeg stoler 100% på de alle. Men jeg har hatt mennesker i livet hvor man raskt skjønte tegningen, men det er jo snyltere. TS sin venninne er jo egentlig ikke venninnemateriale.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekk hun er! Du må jo bare si tydelig ifra om at hun skal betale deg tilbake det hun skylder deg. 

At du bodde hjemme da du lånte henne pengene osv har ingenting med saken å gjøre. Har hun råd til ferie, maleutstyr og middag på restaurant, så har hun definitivt råd til å betale deg tilbake. Hun utnytter deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lånt 1500 kroner til en veninne. Det er snart 3 år siden og hun har ikke klart å gi det tilbake, har tilogmed sagt at hun bare kan gi 50 kroner i mnd, bare jeg får det tilbake. Men det har hun virkelig ikke råd til med 2 barn og kun 1 inntekt på 18.000 delt på 4 da husleia også er på 12.000, så sitter igjen med 6000 til mat og klær og drivstoff osv for 4 personer. Men syden turer har hun råd til, og restylane i leppene har hun råd til. Så jeg skjønner det virkelig ikke. Jeg er gnien på å låne ut penger og lånte til henne fordi hun var i den elendige situasjonen der typen ikke gidder å jobbe og hun hadde mamma perm på 18.000. Syntes synd på henne, men ble rett og slett forbanna og klikka på henne da hun seendte snap.om at hun var å tok restylane for moroskyld og 2 uker etterpå dro til syden i 2 uker med alle 4. 

Anonymkode: 71e8f...607

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lånt 1500 kroner til en veninne. Det er snart 3 år siden og hun har ikke klart å gi det tilbake, har tilogmed sagt at hun bare kan gi 50 kroner i mnd, bare jeg får det tilbake. Men det har hun virkelig ikke råd til med 2 barn og kun 1 inntekt på 18.000 delt på 4 da husleia også er på 12.000, så sitter igjen med 6000 til mat og klær og drivstoff osv for 4 personer. Men syden turer har hun råd til, og restylane i leppene har hun råd til. Så jeg skjønner det virkelig ikke. Jeg er gnien på å låne ut penger og lånte til henne fordi hun var i den elendige situasjonen der typen ikke gidder å jobbe og hun hadde mamma perm på 18.000. Syntes synd på henne, men ble rett og slett forbanna og klikka på henne da hun seendte snap.om at hun var å tok restylane for moroskyld og 2 uker etterpå dro til syden i 2 uker med alle 4. 

Anonymkode: 71e8f...607

men da hadde du jo kunne sendt snap tilbake om at hvis du har penger til å ta restylane og sydentur, så har du da penger nok til å betale det du skylder meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån til venner budsjetterer jeg som gaver. Hvis jeg ikke har råd til å gi bort pengene sier jeg nei.

Hvis de betaler tilbake er det bra, hvis ikke tenker jeg ikke noe mer på det. Skal jeg kaste bort et vennskap for småpenger?

Hvis jeg skulle betale ut noen betydelig sum ville jeg selvsagt fått gjeldsbrev og hatt tydelig i det når det skal betales. Jeg hadde også gjort det klart at jeg ville ta saken videre ved manglende betaling. Men dette er stort sett en dårlig ide med mindre vennskapet er ubetydelig, og isåfall burde man jo henvise dem til nærmeste bank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låne 1000kr til ei venninne en gang, fikk aldri de pengene tilbake. Jeg syntes det var dårlig gjort, men 5000 er jo betydelig mer. 

Jeg vet ikke om du kommer til å få pengene dine tilbake. Jeg vet ikke om du kan gjøre noe for å få pengene tilbake om hun nekter. Kan fort bli ord mot ord i en eventuell rettslig tvist.

Men det er utrolig dårlig gjort av henne, og hun er ei skikkelig kjip venninnene som holder på sånn.

Anonymkode: a5250...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...