Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.4.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Jeg har det likedan. Er sykepleier og vurderer å gå over på jusstudier etter mange år i helsevesenet. 

Anonymkode: 371e3...87f

 

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faglærerutdanning. Man får ikke jobb med det, så jeg har måttet ta masse videreutdanning. Rektorer vet ikke hva utdanninga mi er, og mange tror jeg ikke er kvalifisert for å jobbe på barneskole. Hadde jeg visst dette før hadde jeg tatt GLU. 

Ellers kunne jeg tenkt meg master i språk, men vet ikke om man får jobb med det heller. 

Anonymkode: 47419...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Jeg har det likedan. Er sykepleier og vurderer å gå over på jusstudier etter mange år i helsevesenet. 

Anonymkode: 371e3...87f

Har du søkt på juss i år? Jeg er og sykepleier, og har søkt. Vet jeg kommer inn, men usikker på det å starte et femårig studie midt i 30-årene, med mann og barn. Mannen har ikke helt troen, dessverre, så føler det blir litt vanskelig å realisere uten hans moralske støtte.

Som jeg angrer på valget jeg tok i begynnelsen av 20-årene🙁 har angret hver dag siden 🙁

 

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt på juss i år? Jeg er og sykepleier, og har søkt. Vet jeg kommer inn, men usikker på det å starte et femårig studie midt i 30-årene, med mann og barn. Mannen har ikke helt troen, dessverre, så føler det blir litt vanskelig å realisere uten hans moralske støtte.

Som jeg angrer på valget jeg tok i begynnelsen av 20-årene🙁 har angret hver dag siden 🙁

 

Anonymkode: bfeab...f68

Hvorfor harhan ikke troen? Hvis dere har økonomi til det, så kjør på sier jeg. Du er ikke så gammel at du skal være nødt til å gi opp drømmer. 

Anonymkode: 407e7...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor harhan ikke troen? Hvis dere har økonomi til det, så kjør på sier jeg. Du er ikke så gammel at du skal være nødt til å gi opp drømmer. 

Anonymkode: 407e7...430

Det er vel det at han ikke tror jeg vil klare å gjennomføre det, at det ikke er noe for meg.

Jeg har alltid vært teoretisk sterk, men møtte min mann godt oppi årene, etter utdannelsen (han har ikke utdannelse selv, men en god jobb), så han har ikke sett den siden av meg. Han har kun sett at jeg strever som sykepleier, ikke trives i jobber og vingler. 

 

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel det at han ikke tror jeg vil klare å gjennomføre det, at det ikke er noe for meg.

Jeg har alltid vært teoretisk sterk, men møtte min mann godt oppi årene, etter utdannelsen (han har ikke utdannelse selv, men en god jobb), så han har ikke sett den siden av meg. Han har kun sett at jeg strever som sykepleier, ikke trives i jobber og vingler. 

 

Anonymkode: bfeab...f68

Juss kan være et veldig tøft studie. Jeg har flere venninner som går i Oslo og de leser minimum 12 timer hver dag. Har du tid til det i tillegg til familie? Skjønner at du ikke trives i jobb som sykepleier, men finnes jo andre utdannelser som er kortere/lettere og kan gi liknende arbeidshverdag som for en jurist. Hvis du tror du takler det så kjør på!! Tenkte bare å advare 

Anonymkode: 1e4d2...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er utdannet barnevernspedagog (med tilleggsutdanning utenom studiet også..) og jobber i en kommunal barneverntjeneste. Trives med det :) 

Skulle jeg valgt på nytt: utøvende musiker eller psykolog. 

Anonymkode: 5da85...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Juss kan være et veldig tøft studie. Jeg har flere venninner som går i Oslo og de leser minimum 12 timer hver dag. Har du tid til det i tillegg til familie? Skjønner at du ikke trives i jobb som sykepleier, men finnes jo andre utdannelser som er kortere/lettere og kan gi liknende arbeidshverdag som for en jurist. Hvis du tror du takler det så kjør på!! Tenkte bare å advare 

Anonymkode: 1e4d2...3a8

Nei jeg er ikke helt sikker på om det er noe for meg, men var noe jeg tenkte på da jeg var yngre. Det er mye med fem år i tillegg. Har søkt på andre ting og, så har litt tid på å bestemme meg.

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er ikke helt sikker på om det er noe for meg, men var noe jeg tenkte på da jeg var yngre. Det er mye med fem år i tillegg. Har søkt på andre ting og, så har litt tid på å bestemme meg.

Anonymkode: bfeab...f68

Hvor tøft det er kommer an på deg. Som med alt annet er det enklere for de med evner for faget. Jus er ikke vanskeligere enn andre masterutdanninger, men folk har ulike evner og det er høyt karakterpress. Jeg studerte ved siden av nesten full jobb. Ingen barn eller andre forpliktelser. Brukte litt mer enn normert tid, men det var mest pga andre trøblete forhold i livet. Fikk middels+ karakterer og har ikke hatt problemer med å få helt greie jobber. 

Har du evner, interesse og engasjement, så klarer du det. 😊

Anonymkode: 407e7...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Privatbruker

Mange som har andre ønsker her, om man bare hadde visst det når man skulle velge 😅 jaja, u live and u learn.. 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Det er vel det at han ikke tror jeg vil klare å gjennomføre det, at det ikke er noe for meg.

Jeg har alltid vært teoretisk sterk, men møtte min mann godt oppi årene, etter utdannelsen (han har ikke utdannelse selv, men en god jobb), så han har ikke sett den siden av meg. Han har kun sett at jeg strever som sykepleier, ikke trives i jobber og vingler. 

 

Anonymkode: bfeab...f68

Jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg hadde gode resultater på vgs, men tok feil valg da jeg begynte på og fullførte sykepleien. Nå har jeg vinglet mye for å finne veien ut og våge å gå i gang med en ny utdanning midt i 30-årene med familie og huslån. Jeg har søkt jus, men vet ikke om jeg tør begynne om jeg kommer inn. Mannen min støtter meg, men han ønsker nok ar jeg finner en videreutdanning som krever litt mindre rent tidsmessig. 

Anonymkode: 371e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Før eller etter skatt?

Anonymkode: da537...a64

23000 utbetalt betyr etter skatt.

Anonymkode: 5fe63...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg hadde gode resultater på vgs, men tok feil valg da jeg begynte på og fullførte sykepleien. Nå har jeg vinglet mye for å finne veien ut og våge å gå i gang med en ny utdanning midt i 30-årene med familie og huslån. Jeg har søkt jus, men vet ikke om jeg tør begynne om jeg kommer inn. Mannen min støtter meg, men han ønsker nok ar jeg finner en videreutdanning som krever litt mindre rent tidsmessig. 

Anonymkode: 371e3...87f

Da er vi i samme båt. Vet rett og slett ikke om jeg tør å begynne. Er redd for å «mislykkes» enda en gang. Og føler at denne gangen så må det jo bli perfekt og jeg må stortrives på jobb. Men så tenker jeg nå at kanskje jeg heller skal senke kravene til meg selv; det er nok å ha det greit på studiet, å mestre det godt nok. Og å ha en jobb man orker å gå til. Noen dager kan den være litt kjip, men at den stort sett kjennes Ok ut. Som sykepleier er det ofte veldig mye mistrivsel for meg og jeg har fått lyst til å gråte hver dag siste tiden, og blir så frustrert og utslitt. (Er sykemeldt nå btw). Så hvis jeg bare kan ha det Ok og finne gleden i det, så skal jeg være fornøyd.🙂 tror mannen skjønner det nå og. 

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn helt fra scratch, måttet jeg tatt realfag på vgs og blitt tannlege. Men er i grunn fornøyd med mitt som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 13.5.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Da er vi i samme båt. Vet rett og slett ikke om jeg tør å begynne. Er redd for å «mislykkes» enda en gang. Og føler at denne gangen så må det jo bli perfekt og jeg må stortrives på jobb. Men så tenker jeg nå at kanskje jeg heller skal senke kravene til meg selv; det er nok å ha det greit på studiet, å mestre det godt nok. Og å ha en jobb man orker å gå til. Noen dager kan den være litt kjip, men at den stort sett kjennes Ok ut. Som sykepleier er det ofte veldig mye mistrivsel for meg og jeg har fått lyst til å gråte hver dag siste tiden, og blir så frustrert og utslitt. (Er sykemeldt nå btw). Så hvis jeg bare kan ha det Ok og finne gleden i det, så skal jeg være fornøyd.🙂 tror mannen skjønner det nå og. 

Anonymkode: bfeab...f68

Jeg kjenner meg igjen under du skriver om å gråte på jobben. Jeg har egentlig, helt siden jeg begynte å jobbe som sykepleier, forstått at dette ikke var rette yrket for meg, men så tar det ene det andre og jeg har ikke våget å kaste meg utpå noe så stort som en masterutdanning. Nå er jeg veldig spent på om jeg kommer inn. Har søkt i Oslo. Hva med deg? Heier på deg 🙂

Anonymkode: 371e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer. Skulle blitt  gartner om jeg kunne valgt på nytt 🌞🌻

Anonymkode: 717b6...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er fagskoleingeniør. jobber fortsatt "på gølvet". kanskje automasjon eller noe innen elektro, bedre lønn enn "svarte fag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier, jobber administrativt. Har god lønn og gode betingelser-og har ingen turnus. Så ut i fra hvordan det har blitt er jeg fornøyd, men skulle jeg valgt igjen så skulle jeg blitt gullsmed. Eller gartner. Eller bioingeniør. Eller barnevernspedagog. Haha, så mange muligheter som kom og gikk 😂

Anonymkode: 6f881...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingeniør prdd. Om det skulle blitt noe nytt ville det blitt medisin, juss, veterinær, odontologi eller psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er elektriker og lærer, ville gått medisin eller politihøyskolen. 

Anonymkode: 87fcc...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...