Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et eller annet profesjonsstudie. 

Anonymkode: c2c3d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen under du skriver om å gråte på jobben. Jeg har egentlig, helt siden jeg begynte å jobbe som sykepleier, forstått at dette ikke var rette yrket for meg, men så tar det ene det andre og jeg har ikke våget å kaste meg utpå noe så stort som en masterutdanning. Nå er jeg veldig spent på om jeg kommer inn. Har søkt i Oslo. Hva med deg? Heier på deg 🙂

Anonymkode: 371e3...87f

Takk, heier på deg også☺️ Jeg har søkt på studier i Bergen, litt forskjellig, bla norsk, IT og juss på UiB. Det enkleste hadde vært å velge fag så jeg kan undervise. Men det hadde vært en drøm å studere juss. Får se om jeg tør 🙈 hva har du søkt? Har funnet gleden igjen i livet, nå i perioden jeg har vært sykemeldt. Føler det sier endel..

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, heier på deg også☺️ Jeg har søkt på studier i Bergen, litt forskjellig, bla norsk, IT og juss på UiB. Det enkleste hadde vært å velge fag så jeg kan undervise. Men det hadde vært en drøm å studere juss. Får se om jeg tør 🙈 hva har du søkt? Har funnet gleden igjen i livet, nå i perioden jeg har vært sykemeldt. Føler det sier endel..

Anonymkode: bfeab...f68

Så godt at du har funnet tilbake til gleden. Det er viktig å få en pause, trekke pusten og kjenne litt etter. 🌱

Jeg har søkt juss på UiO. Jeg må også se om jeg tør. Jobber med tanken for tiden.

Anonymkode: 371e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.4.2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Det er vel det at han ikke tror jeg vil klare å gjennomføre det, at det ikke er noe for meg.

Jeg har alltid vært teoretisk sterk, men møtte min mann godt oppi årene, etter utdannelsen (han har ikke utdannelse selv, men en god jobb), så han har ikke sett den siden av meg. Han har kun sett at jeg strever som sykepleier, ikke trives i jobber og vingler. 

 

Anonymkode: bfeab...f68

Hei igjen, har du kommet inn på jus og tatt et valg? Jeg har sagt opp sykepleierjobben min, kommet inn på master i rettsvitenskap og takket ja. Spent på å høre hvordan det går med deg 🤓

Anonymkode: 371e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ThotSlayer skrev:

Jeg hadde blitt elektriker

Glad i å sitte på kne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt ingeniørutd i ølbrygging og blitt bryggerimester. 

Anonymkode: 3e96f...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kokk, ville valgt tannpleier🙄

Anonymkode: a906a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom, hvis jeg kunne velge mellom alle yrker så ville jeg blitt menneskerettighetsadvokat,spesialpedagog, psykolog, lege eller pilot. ( Men, her drømmer jeg mye, realistiske er spesialpedagog, advokat eller psykolog.

Anonymkode: 37537...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Hei igjen, har du kommet inn på jus og tatt et valg? Jeg har sagt opp sykepleierjobben min, kommet inn på master i rettsvitenskap og takket ja. Spent på å høre hvordan det går med deg 🤓

Anonymkode: 371e3...87f

Hei igjen ja! Så spennende, tøft gjort!😊 skal du ikke jobbe noe?

 Jeg bestemte meg for å satse på norsk som andrespråk, som jeg også hadde søkt på, så omprioriterte i siste liten. Jeg er avhengig av å jobbe litt mens jeg studerer, så fant ut at jussen ville bli for krevende til det. Ved UiB så er det jo endel obligatorisk. Men, jeg har tenkt å melde meg opp som privatist til i hvert fall et juridisk emne, og se om det er så interessant som jeg tror. Så jeg tar dette året her og ser hva jeg trives med av fag. Evt kan jeg søke juss på nytt igjen til neste år, er ennå ung. Ser for meg master i logopedi med tid og stunder også, om jeg ikke heller velger jussen. Men tar et år av gangen😊

Anonymkode: bfeab...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier med master og er egentlig veldig fornøyd med det. Jobber i en privat bedrift som veileder i psykisk helse. Har masse muligheter innenfor ulike arbeidsplasser. Men kunne nok tenkt med å ta profesjonstudie i psykologi eller noe helt annet, som juss eller journalistikk. I praksis kan jeg også arbeide som poliklinisk behandler og i praksis fungere som en psykolog, men må jo da ta klinikerpåbygg og ha en spesialist som godkjenner eventuelle diagnoser jeg setter. 

 

Det kunne også vært artig å prøve seg som lærer på folkehøgskole! Virker som en kjekk jobb, stort sett. 

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vernepleier med master og er egentlig veldig fornøyd med det. Jobber i en privat bedrift som veileder i psykisk helse. Har masse muligheter innenfor ulike arbeidsplasser. Men kunne nok tenkt med å ta profesjonstudie i psykologi eller noe helt annet, som juss eller journalistikk. I praksis kan jeg også arbeide som poliklinisk behandler og i praksis fungere som en psykolog, men må jo da ta klinikerpåbygg og ha en spesialist som godkjenner eventuelle diagnoser jeg setter. 

 

Det kunne også vært artig å prøve seg som lærer på folkehøgskole! Virker som en kjekk jobb, stort sett. 

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Du vil ikke i praksis fungere som en psykolog selv om du kan drive samtaleterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen ja! Så spennende, tøft gjort!😊 skal du ikke jobbe noe?

 Jeg bestemte meg for å satse på norsk som andrespråk, som jeg også hadde søkt på, så omprioriterte i siste liten. Jeg er avhengig av å jobbe litt mens jeg studerer, så fant ut at jussen ville bli for krevende til det. Ved UiB så er det jo endel obligatorisk. Men, jeg har tenkt å melde meg opp som privatist til i hvert fall et juridisk emne, og se om det er så interessant som jeg tror. Så jeg tar dette året her og ser hva jeg trives med av fag. Evt kan jeg søke juss på nytt igjen til neste år, er ennå ung. Ser for meg master i logopedi med tid og stunder også, om jeg ikke heller velger jussen. Men tar et år av gangen😊

Anonymkode: bfeab...f68

Så bra at du er på vei i retning av noe du ønsker, og lurt å prøve seg med ett år av gangen 😊 

Jeg tar sikte på å ta noen ekstravakter i blant, men primært klare meg uten (jobbe litt i ferier og helger). Jeg må først og fremst finne en rytme i løpet av det første året og deretter se hva som er gjennomførbart mtp å jobbe litt ved siden av studier og familieliv. 

Anonymkode: 371e3...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg begynt på nytt ville jeg gått yrkesfag på vgs, og så tatt en vurdering på om jeg ønsker høyere utdannelse etter å ha jobbet noen år. 

Rørlegger eller elektriker. 

Anonymkode: e6da2...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Fjeud skrev:

Du vil ikke i praksis fungere som en psykolog selv om du kan drive samtaleterapi.

Hmm nei, selvsagt har jeg et litt annet teorigrunnlag med master med spesialisering innen kognitiv terapi. Og vil jo aldri få autorisasjon som psykolog og lønn deretter. Men mange av arbeidsoppgavene vil jo være de samme. Polikliniske behandlere er jo primært psykologer og man får jo de samme pasientene. Som jeg sa, ens vurderinger må bli gjennomgått av en psykolog og det er visse ting man ikke kan utføre, som feks selvmordsvurderinger. Men utredning kan man jo gjøre. 

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm nei, selvsagt har jeg et litt annet teorigrunnlag med master med spesialisering innen kognitiv terapi. Og vil jo aldri få autorisasjon som psykolog og lønn deretter. Men mange av arbeidsoppgavene vil jo være de samme. Polikliniske behandlere er jo primært psykologer og man får jo de samme pasientene. Som jeg sa, ens vurderinger må bli gjennomgått av en psykolog og det er visse ting man ikke kan utføre, som feks selvmordsvurderinger. Men utredning kan man jo gjøre. 

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Vi er altså enig i at du ikke i praksis vil kunne fungere som psykolog til tross for at kan drive samtaleterapi. 😀 Vil også argumentere for at teorigrunnlaget vil være svært forskjellig, da det er lite til ingen overlapp mellom fagene i grunnutdanningen til en vernepleier og en psykolog. Selv om den kliniske masteren nok er noe likere psykologenes kliniske del. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjeud skrev:

Vi er altså enig i at du ikke i praksis vil kunne fungere som psykolog til tross for at kan drive samtaleterapi. 😀 Vil også argumentere for at teorigrunnlaget vil være svært forskjellig, da det er lite til ingen overlapp mellom fagene i grunnutdanningen til en vernepleier og en psykolog. Selv om den kliniske masteren nok er noe likere psykologenes kliniske del. 

 

Ok litt off topic, men må bare svare på dette 😅 det kommer jo helt an på hvordan man ser på det! Man har egne pasienter som man behandler med samtaleterapi, diagnostikk og utredning. Det er jo klassisk psykologarbeid, hvertfall for mange (og det var det jeg la til grunn for mitt innlegg, selv om jeg vet at det kan romme langt mer enn det) . 

Når det kommer til vernepleierutdanningen så består deler av den i stor grad av utviklingspsykologi, innføring i de seks psykologiske perspektiver, psykiske lidelser og tilhørende symptomer. Alt fra Peter Skinner, Fonagy og Winnicott. Det er mer teori enn mange tror, men selvsagt på et mye mer overfladisk nivå enn på psykologistudiet. Det har jo også mye fokus på det miljøterapeutiske arbeidet, ikke så mye klinisk. Tror egentlig vi er ganske enige🙂

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok litt off topic, men må bare svare på dette 😅 det kommer jo helt an på hvordan man ser på det! Man har egne pasienter som man behandler med samtaleterapi, diagnostikk og utredning. Det er jo klassisk psykologarbeid, hvertfall for mange (og det var det jeg la til grunn for mitt innlegg, selv om jeg vet at det kan romme langt mer enn det) . 

Når det kommer til vernepleierutdanningen så består deler av den i stor grad av utviklingspsykologi, innføring i de seks psykologiske perspektiver, psykiske lidelser og tilhørende symptomer. Alt fra Peter Skinner, Fonagy og Winnicott. Det er mer teori enn mange tror, men selvsagt på et mye mer overfladisk nivå enn på psykologistudiet. Det har jo også mye fokus på det miljøterapeutiske arbeidet, ikke så mye klinisk. Tror egentlig vi er ganske enige🙂

Anonymkode: 7c7d9...fb0

Består deler av den i stor grad av utviklingspsykologi? rart dette ikke står under noen av emnene i studiebeskrivelsen på for eksempel UIT sin side for vernepleierutdannelse. Jeg kan se for meg at det er en veldig grunn og generell innføring i utviklingspsykologi, noe mer enn det vil være direkte urimelig å hevde. Har heller aldri hørt om at vernepleiere får en innføring i psykiske lidelser og diagnostisering gjennom feks. innføring i DSM eller ICD. Peter Skinner har jeg forøvrig aldri hørt om, selv etter to års psykologistudier med A i snitt. 

Videre har de egne pasienter de kan drive samtaleterapi med, og de kan utrede etter opplæring. Diagnoser har de ikke mulighet til å stille selv om de kan komme med anbefalinger, så det er direkte galt. Å klassifisere det som klassisk psykologarbeid blir da misvisende, da psykologer jobber på et overordnet nivå i forhold til dette. Blir som å si at en anestesisykepleier i praksis fungerer som en anestesilege, fordi de har noen overlappende arbeidsoppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...