Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå: psykologi, skulle blitt gartner istedet.

Anonymkode: fbe7c...f78

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er situasjonen litt annerledes. Jeg er ganske sikker på at dette gjelder en del andre også. Når noen sier: "velg ditt og datt", så glemmer de ofte en svært viktig ting - nemlig hva er det man har "anlegg" for å velge. 

Jeg føler meg låst i min nåværende utdanning, men det er fordi mange andre alternativer for meg var automatisk urealistiske. 

For å forklare litt nærmere. Jeg sliter veldig med alt som har med tall å gjøre - så utdanninger som har det minste snev av tall ble plutselig urealistiske og ikke aktuelle. Kjenner hvor irriterende det er når folk som ikke har problemer med "tall", kan velge og vrake skal til å fortelle andre (blant annet til meg) hva jeg "bør" velge, uten å spørre hva jeg faktisk sliter med.

Så jeg vet veldig godt hva jeg ville ha valgt, men jeg har dessverre ikke "anlegg" for det. Tenker ikke bare på problemer med matematikken, men også problemer med fag som kjemi og fysikk - altså "realfag" i sin helhet. Det gjør at man må holde seg til kun "bokstavfag" og da blir plutselig alternativene innskrenket en del, for man har heller ikke nødvendigvis forståelse for alt innen "bokstavfag" heller. Jus kan bli ganske vrient blant annet. 

Så når noen "anbefaler" noe til meg hva gjelder studier uten at de vet hva jeg sliter med, så føles det som å bli anbefalt å studere et "utadvent yrke" som salg- og markedsføring til en introvert person med sterk sosial angst / selvtillitsproblemer og med et utseende under gjennomsnittet. 

 

 

Anonymkode: 4b9af...5c7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt medievitenskap, medie- og intreraksjonsdesign, eller HR om jeg måtte velge annet enn hva jeg har. Alle feltene interesserer meg, og jeg har noen elementer av de ulike i mine eksisterende grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i adm. og ledelse. Hadde jeg valgt på nytt skulle jeg tatt økonomi og administrasjon, med mål om å bli siviløkonom, autorisert regnskapsfører eller revisor.
Eller fysioterapeut/manuellterapeut. 

Anonymkode: 517f8...95c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er situasjonen litt annerledes. Jeg er ganske sikker på at dette gjelder en del andre også. Når noen sier: "velg ditt og datt", så glemmer de ofte en svært viktig ting - nemlig hva er det man har "anlegg" for å velge. 

Jeg føler meg låst i min nåværende utdanning, men det er fordi mange andre alternativer for meg var automatisk urealistiske. 

For å forklare litt nærmere. Jeg sliter veldig med alt som har med tall å gjøre - så utdanninger som har det minste snev av tall ble plutselig urealistiske og ikke aktuelle. Kjenner hvor irriterende det er når folk som ikke har problemer med "tall", kan velge og vrake skal til å fortelle andre (blant annet til meg) hva jeg "bør" velge, uten å spørre hva jeg faktisk sliter med.

Så jeg vet veldig godt hva jeg ville ha valgt, men jeg har dessverre ikke "anlegg" for det. Tenker ikke bare på problemer med matematikken, men også problemer med fag som kjemi og fysikk - altså "realfag" i sin helhet. Det gjør at man må holde seg til kun "bokstavfag" og da blir plutselig alternativene innskrenket en del, for man har heller ikke nødvendigvis forståelse for alt innen "bokstavfag" heller. Jus kan bli ganske vrient blant annet. 

Så når noen "anbefaler" noe til meg hva gjelder studier uten at de vet hva jeg sliter med, så føles det som å bli anbefalt å studere et "utadvent yrke" som salg- og markedsføring til en introvert person med sterk sosial angst / selvtillitsproblemer og med et utseende under gjennomsnittet. 

 

 

Anonymkode: 4b9af...5c7

som om jeg skulle skrevet dette!

er godt voksen, og har alltid fått høre hva en «bør» studere-ikke noe om hvem man er, hva man passer til. veldig godt innlegg. hilsen en som ikke får til tall, men mangler konsentrasjon til lesefag, har for dårlig kropp til yrkesfag, for mye angst ift kundeservicejobber osv

Anonymkode: 12fa0...d54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Privatbruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg er situasjonen litt annerledes. Jeg er ganske sikker på at dette gjelder en del andre også. Når noen sier: "velg ditt og datt", så glemmer de ofte en svært viktig ting - nemlig hva er det man har "anlegg" for å velge. 

Jeg føler meg låst i min nåværende utdanning, men det er fordi mange andre alternativer for meg var automatisk urealistiske. 

For å forklare litt nærmere. Jeg sliter veldig med alt som har med tall å gjøre - så utdanninger som har det minste snev av tall ble plutselig urealistiske og ikke aktuelle. Kjenner hvor irriterende det er når folk som ikke har problemer med "tall", kan velge og vrake skal til å fortelle andre (blant annet til meg) hva jeg "bør" velge, uten å spørre hva jeg faktisk sliter med.

Så jeg vet veldig godt hva jeg ville ha valgt, men jeg har dessverre ikke "anlegg" for det. Tenker ikke bare på problemer med matematikken, men også problemer med fag som kjemi og fysikk - altså "realfag" i sin helhet. Det gjør at man må holde seg til kun "bokstavfag" og da blir plutselig alternativene innskrenket en del, for man har heller ikke nødvendigvis forståelse for alt innen "bokstavfag" heller. Jus kan bli ganske vrient blant annet. 

Så når noen "anbefaler" noe til meg hva gjelder studier uten at de vet hva jeg sliter med, så føles det som å bli anbefalt å studere et "utadvent yrke" som salg- og markedsføring til en introvert person med sterk sosial angst / selvtillitsproblemer og med et utseende under gjennomsnittet. 

 

 

Anonymkode: 4b9af...5c7

Jeg er helt enig med deg. Har ofte hørt at jeg bør studere ingeniør, økonomi, teknologi osv. Men det folk glemmer å tenke på er at jeg ikke hadde hatt nubbsjans innen noen av disse retningene, nettopp fordi det ikke faller meg naturlig å klare så vanskelig matte. Da måtte jeg sikkert brukt 24/7 av tiden min for å stå på eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som om jeg skulle skrevet dette!

er godt voksen, og har alltid fått høre hva en «bør» studere-ikke noe om hvem man er, hva man passer til. veldig godt innlegg. hilsen en som ikke får til tall, men mangler konsentrasjon til lesefag, har for dårlig kropp til yrkesfag, for mye angst ift kundeservicejobber osv

Anonymkode: 12fa0...d54

Skjønner, det er en vanskelig situasjon - ingen tvil i det. Tror vi er mange som har disse "skjulte" problemene som andre "vanlige" folk rett og slett ikke forstår. Det er også typisk at politikere i media (som har en Stortingslønn på over 1 million kroner i året + tilgang til leilighet i Oslo og luksusbiler med sjåfør) begynner å anbefale ditt og datt til oss hva "Norge trenger mer av", så begynner andre "vanlige" å jatte etter i min omgangskrets og hakke ned på den utdanningen jeg nå tar. Kommentarer som: "Hva kan du bli med det der"? Osv.

 

Anonymkode: 4b9af...5c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da alt gikk i dass uansett, hadde jeg valgt etter interesse om jeg skulle velge om igjen, iIkke etter hva sluttresultatet skulle bli. Ikke at det nødvendigvis er en god modell, men det hadde vært bedre å hatt det gøy før alt gikk i dass enn å studere ting som var gørkjedelige.

Anonymkode: 191c3...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier, skulle jeg omskolert meg så hadde det blitt noe innen IT el juss. Interesse for begge deler. 

Anonymkode: 21b2b...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Privatbruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Har ofte hørt at jeg bør studere ingeniør, økonomi, teknologi osv. Men det folk glemmer å tenke på er at jeg ikke hadde hatt nubbsjans innen noen av disse retningene, nettopp fordi det ikke faller meg naturlig å klare så vanskelig matte. Da måtte jeg sikkert brukt 24/7 av tiden min for å stå på eksamen. 

Så sant - samme her. Jeg har ikke matematikk utover 1P + 2P på vitnemålet fra videregående og jeg hadde alvorlige problemer matematikken. Fikk skrapet til meg en 2-er til slutt. Kunne kanskje blitt en 3-er hadde jeg vært litt heldigere med oppgavene, men poenget er at man går ikke og studerer til tannlege / lege / ingeniør - teknologi / Siv.Øk med dette. 

Husker jeg satt og stirret på et mattestykke i 4 timer (fra 1P + 2P faget) og greide fortsatt ikke å løse den. Kan plutselig gå en hel dag på å løse et par oppgaver fra 1P + 2P - og det er ikke holdbart med tanke på studieretninger som krever tall. 

Personlig gjør det vondt at det er slik, for jeg tenker hver dag at hadde jeg bare kunnet tall, så kunne jeg sett frem til et veldig godt og økonomisk sikret liv. Og ikke slik det er nå - preget av mye "opp og ned" og en del usikkerhet. 

På vitnemålet har jeg det snittet jeg trenger for å komme inn på både NTNU eller NHH eller hva det måtte være, men det som mangler er kun matematikken - R1 eller S1 + S2. Og selv om jeg hadde hatt R1 eller S1 + S2 så er det ikke vits å studere videre hvis jeg skraper mellom stryk og 2-er.

Alle andre fag i har jeg 5-ere og 6-ere så snittet mitt er rundt 5,5 ut av maks 6,0 uten tilleggspoeng hvis jeg "tar vekk" karakteren fra 1P + 2P.

 

Anonymkode: 4b9af...5c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studerte jus, hadde heller studert grafisk design eller noe innen IT om jeg kunne valgt om igjen.

Anonymkode: 97ca6...812

Kan du fortelle hvorfor? Er jusstudent selv, og lurer på hvordan ferdigutdannede jurister opplever arbeidshverdagen sin. Jeg ser for meg at man gjør mye av det samme på studiet. At arbeidshverdagen er veldig teoretisk. Lurer på om jeg kommer til å miste motivasjonen veldig. 

Anonymkode: adc63...134

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skulle valgt om igjen ville jeg blitt barnehagelærer eller lærer. 

Anonymkode: 1441e...6d1

Hva jobber du med som synes barnehagelærer hadde vært gunstigere? Jeg kan ikke se for meg noen mer utakknemlig jobb. 

Anonymkode: 39467...184

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en utdannelse innenfor psykologi, skal studere økonomi for å få en mer behagelig jobb.

Anonymkode: 3fad7...350

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst da det jeg vet nå ville jeg studert historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe med ordinære arbeidstider 7-15 eller 8-16 feks, uten helger og helligdager... hater å bare ha en frihelg i måneden og jobbe hver dag hele året...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog eller opptikker.

Anonymkode: eb18e...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bachelor i økonomi og administrasjon. Viste det var feil underveis egentlig, men tenkte det var anvendelig.. Sitter nå fast i et yrke jeg ikke kommer meg vekk fra.

Skulle valgt sykepleier eller grunnskolelærer. Der hadde vært det rette for meg.

Anonymkode: a172d...229

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...