Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer. Har lyst å jobbe som assistent. Mindre ansvar og mer tid til ungene. 

Anonymkode: 0daf8...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trives med utdanningen jeg har valgt, men skulle jeg valgt noe annet måtte det blitt lærer på barnetrinnet. Mest fordi lærerjobben er veldig familievennlig mtp arbeidstid og ferier osv. 

Anonymkode: 5fd9f...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tannlege og trives med det, men skulle jeg valgt noe annet kunne jeg kanskje tenke meg å jobbe i barnehage. Evt en kontorjobb der jeg ikke trengte å forholde meg til mennesker hele tiden..

Anonymkode: 0efe3...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innen kokkeyrket/ernæring og det er ok, men jeg skulle ønske foreldrene mine så at jeg er/var et musikalsk geni og faktisk lot meg bli såpass god at jeg kunne ha vært med i foreks filharmonien nå. Musikk, og det og spille instrument er trolig det nærmeste jeg kommer til ekte lykke. Jeg spiller mange instrument nå, men hadde jeg begynt som barn og blitt pushet litt hadde jeg vært på et helt annet nivå. 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe innen IT eller lærer. 

Anonymkode: bfb22...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Butternut skrev:

Jobber innen kokkeyrket/ernæring og det er ok, men jeg skulle ønske foreldrene mine så at jeg er/var et musikalsk geni og faktisk lot meg bli såpass god at jeg kunne ha vært med i foreks filharmonien nå. Musikk, og det og spille instrument er trolig det nærmeste jeg kommer til ekte lykke. Jeg spiller mange instrument nå, men hadde jeg begynt som barn og blitt pushet litt hadde jeg vært på et helt annet nivå. 😕

Det kan også godt hende at du hadde mistet dette underveis. Ikke for å være kjip, men det er jo en alternativ måte å se det på. :) 

Anonymkode: 436c0...069

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er økonomiutdannet, men har ikke anlegg for den typen fag og trives heller ikke særlig godt med det, så jeg planlegger å velge på nytt. Blir enten innenfor helse/sosialfag eller pedagogikk, tenker jeg i utgangspunktet :) Det hadde jeg også gjort dersom jeg hadde muligheten til å vri tiden tilbake til vgs og velge et helt nytt utdanningsløp. 

Anonymkode: 2e913...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier og er egentlig dritfornøyd med det.

Måtte jeg valgt noe annet måtte det ha blitt vernepleier, lege eller paramedic. Men da måtte jeg jo ofret privilegier.

Endret av Audacity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Har studert IT og forretningsutvikling. Det kan brukes til ekstremt mange jobber, så jeg er fornøyd. Har prøvd mye forskjellig nå, og skal ta en master for å bli bedre på det jeg ønsker å jobbe med. Glad jeg tok en "åpen" bachelor så jeg kunne jobbe og bli ordentlig voksen før jeg tok et endelig valg. 

Anonymkode: e5751...577

Dette hørtes spennende ut:) hvor studerte du IT?

Anonymkode: bda88...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor, og trives veldig godt. Men jeg har en kombinasjon av realfag og språkfag, og det har vist seg å være en enorm ulempe. Arbeidsgivere klarer ikke se for seg at man kan kombinere disse to, så jeg får ikke undervist i begge fagene mine. Nå jobber jeg med voksenopplæring i språk, og det er veldig lenge siden jeg har undervist i realfag. Det er vanskelig å få fast jobb fordi de aldri får fagkombinasjonene mine til å passe. Skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt kun humanistiske fag. Kanskje språk og samfunnsfag eller historie.

Anonymkode: dc770...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Audacity skrev:

Er sykepleier og er egentlig dritfornøyd med det.

Det er så grov mangel på oss at vi bare kan velge og vrake. Og så får man fylle ut unødvendige skjema som ingen noensinne ser på, purre på røntgen x100 per vakt, knuse ribbein på pasienter under hjerte-lungeredning, bli kaffenarkis og fungere som panodil-/sobrildispenser. Og så lærer man å tolke kruseduller og irettesette frekke pasienter.

Velkommen til akutten.

Måtte jeg valgt noe annet måtte det ha blitt vernepleier, lege eller paramedic. Men da måtte jeg jo ofret privilegier.

Kan du si litt om hvordan man irettesetter frekke pasienter? Hva må man ta hensyn til? Gjerne med et fiktivt eksempel 😊

Anonymkode: 97831...899

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2019 at 6:32 PM, AnonymBruker said:

Kan du si litt om hvordan man irettesetter frekke pasienter? Hva må man ta hensyn til? Gjerne med et fiktivt eksempel 😊

Anonymkode: 97831...899

.

Endret av Audacity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Audacity skrev:

Det der høres jo ut som en oppgavetekst.

Tenker f.eks. på når pasienter får raserianfall fordi du ikke henter en serviett til dem på sekundet fordi du er opptatt med en annen pasient som ligger på gulvet med epilepsianfall. Uansett hvor høflig du beklager at de må beleie seg på å vente 2,5 minutter.

Tenker f.eks. på pasienter som kaster ting på hverandre og mobber hverandre. Kanskje pirker opp skapet ditt og går i vesken din og stjeler sjokoladen din. Kanskje de drar i hjertestansknappen eller nødknappen 24 timer i døgnet.

Da kan du f.eks. daske dem med en lærhandske, det har du lov til i følge felleskatalogen.

Hæ? 

Anonymkode: bda88...c58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau jau. Basert på det, er jeg glad jeg er vernepleier og ikke spl. 

Anonymkode: 8e12f...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg helt klart aldri vurdert noe mer utdanning enn videregående. Alt angret mer på noe enn at jeg studerte etter VGS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.4.2019 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Jeg er lektor, og trives veldig godt. Men jeg har en kombinasjon av realfag og språkfag, og det har vist seg å være en enorm ulempe. Arbeidsgivere klarer ikke se for seg at man kan kombinere disse to, så jeg får ikke undervist i begge fagene mine. Nå jobber jeg med voksenopplæring i språk, og det er veldig lenge siden jeg har undervist i realfag. Det er vanskelig å få fast jobb fordi de aldri får fagkombinasjonene mine til å passe. Skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt kun humanistiske fag. Kanskje språk og samfunnsfag eller historie.

Anonymkode: dc770...dde

Merkelig at arbeidsgivere ikke klarer å tenke utenfor boksen? 

Anonymkode: d70a7...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 13.04, Peanut skrev:

Utdannet museolog og arkivar :sleep: Hadde valgt noe innen bioteknologi. 

Har lyst til å bli arkivar:) Er det vanskelig å få jobb som det? 

Anonymkode: 774d8...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Jeg er lege, og egentlig så elsker jeg jobben min, pasientene mine og har fantastiske kollegaer (og en ok ledelse, noe som ikke er en selvfølge).

MEN, jeg er veldig redd for hvordan jobbetingelsene kommer til å utvikle seg. Medisinen blir mer og mer komplisert, det er masse muligheter, og omtrent uendelig med ting man kanskje kan (og bør) gjøre, men vi har ikke sjangs til å rekke over alt. Jeg ser på hvor mye overlegene jobber, hvor lite tid de til får avsatt til å faktisk sitte og undersøke muligheter, følge opp med mer enn bare et raskt spørsmål til en kollega, og jeg tror vi alle føler at vi drukner i oppgaver vi ikke har mulighet til å løse på noen god måte. Virker som at blårussen, HR og administrasjonen tror at en lege er en lege, uavhengig av hva vi faktisk kan. Og at vi kan være minst 3 plasser samtidig, og at det å følge opp faktisk tar tid. En poliklinisk time er ikke over når pasienten går ut, det er egentlig da jobben i mange tilfeller starter.

Jeg blir mer og mer sliten av å gå 18-19 timers vakter, og ser ikke frem til at de blir 24-48 som overlege. Jeg hater samtidighetskonfliktene, og alle småtingene som stjeler så mye tid. 

Så: Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg hadde valgt det samme på nytt, men egentlig så tror jeg ikke det. Men, igjen, vet jo ikke hva annet jeg skulle gjort, heller. Landskapsplanlegging, kanskje? Logoped`?

Anonymkode: 2cdd6...ac0

Samme som meg, er også lege. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg blitt veterinær ☺️

Anonymkode: 10126...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å drive med webprogrammering. Jeg kan en del nå, men det er for innviklet til at jeg orker å lære meg det skikkelig på egenhånd på kveldstid.

Anonymkode: 61ccf...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...