Gå til innhold

Hvis du kunne valgt utdanning på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du med planlegging i kommune? Jeg gjorde noe lignende selv! Jeg tok en bachelor i kulturell forståelse, mest fordi jeg synes det var spennende når jeg var ung og ikke visste hva jeg ville. Nå tar jeg master i Fysisk Planlegging. Tror jeg har valgt rett, ellers ville jeg tatt hele by-og region planlegging studie ved NMBU om jeg hadde begynt på nytt. 

Anonymkode: e7fe5...7e

ja, jeg valgte sosialantropologi fordi jeg ikke visste helt hva jeg ville. Jeg jobber med plan i det offentlige, derav behovet for påfyll av juss😅

Anonymkode: 0d3bc...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdannet meg til siviløkonom, og har hele tiden etterpå jobbet med regnskap, litt personal, lønn, budsjett, rapportering/analyser i både privat og offentlig sektor. Kommer ikke på NOE annet jeg ville utdannet meg innenfor. Bra altså at jeg trives med valget mitt, men samtidig er det vel nokså idefattig og lite fleksibelt å kun se for seg  EN aktuell utdanning?!? 

Flere av dere andre virker å ha et vidt interessespekter når dere ramser opp altwrnative  yrkesvalg. Jeg bare: øøøøhhhh.... aner ikke hva ellers jeg skulle ha blitt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 16.11.2019 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Går på politihøgskolen nå, og kunne ikke vært mer fornøyd! Skulle jeg ha valgt noe annet hadde det blitt zoologi eller grenader. 

Anonymkode: 2cae5...a44

hvordan er studie?

Anonymkode: 50930...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.3.2019 den 13.04, Gjest Peanut skrev:

Utdannet museolog og arkivar :sleep: Hadde valgt noe innen bioteknologi. 

Har du bachelor? Hvordan er jobbmulighetene som arkivar?:)

Anonymkode: 774d8...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet vernepleier. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg valgt økonomi/regnskapsfører. Men kan selvfølgelig håpe når krisen er over at regjeringen bedrer både lønn og bemanning, skjer det ingen endring kommer jeg til å revurdere yrkesvalget og heller studere noe annet.

Anonymkode: 408da...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/29/2019 at 11:01 PM, Jegerikkeminskyld said:

Hadde jeg visst da det jeg vet nå ville jeg studert historie.

kan du utdype? vurderer å ta en master i historie

Anonymkode: 67634...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/15/2019 at 9:04 PM, AnonymBruker said:

Er historiker, hadde definitivt valgt det igjen. Elsker faget mitt.

Anonymkode: a53db...662

hvordan kom du deg dit? hvordan fikk du jobben? kunne gjerne tenkt meg å ta en master i historie, men får høre fra alle kanter at 'alle' som har tatt historie sliter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan du utdype? vurderer å ta en master i historie

Anonymkode: 67634...013

Jeg er generelt interessert i historie, jo eldre jo bedre. Det er utrolig fascinerende å se utviklingen av samfunnet gjennom tiden og hva som har påvirket retningen alt har tatt. Jeg liker å se steder der folk har levd før og forestille meg livene deres. Nøyaktig hvilken verdensdel jeg ville endt opp med, eller samfunn, folkeslag eller periode, vet jeg ikke. Godt mulig at jeg hadde holdt meg til nordområdene. Det er selvfølgelig spennende med de store kulturene som Egypt, romerriket og Hellas men det er godt dekket allerede. Jeg ville nok satset på forskning selv om jeg har skjønt at det er mye konkurranse om prosjektmidler. Å prøve og skille myter og fakta... Utfordring nummer 1.

Historie er nært knyttet til fag som arkeologi og geografi, som jeg også liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jegerikkeminskyld said:

Jeg er generelt interessert i historie, jo eldre jo bedre. Det er utrolig fascinerende å se utviklingen av samfunnet gjennom tiden og hva som har påvirket retningen alt har tatt. Jeg liker å se steder der folk har levd før og forestille meg livene deres. Nøyaktig hvilken verdensdel jeg ville endt opp med, eller samfunn, folkeslag eller periode, vet jeg ikke. Godt mulig at jeg hadde holdt meg til nordområdene. Det er selvfølgelig spennende med de store kulturene som Egypt, romerriket og Hellas men det er godt dekket allerede. Jeg ville nok satset på forskning selv om jeg har skjønt at det er mye konkurranse om prosjektmidler. Å prøve og skille myter og fakta... Utfordring nummer 1.

Historie er nært knyttet til fag som arkeologi og geografi, som jeg også liker. 

Jeg er helt enig med deg. Den beste måten å forstå samfunnet på er å studere historien det utsprang fra. Dog tror jeg det er veldig begrensede jobbmuligheter for dem som studerer historie (om du skulle velge på nytt)

Anonymkode: 67634...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sivilingeniør (indøk), og har alltid tenkt at siviløkonom med fokus på regnskap ville vært noe for meg. For noen år siden tok jeg etterutdannelse i ledelse, og valgte da regnskaps retningen. Og jeg skal love for at revisor ikke er noe for meg! Så feil kan man ta;)

Så nå må jeg svare så kjedelig at jeg ville valgt samme utdanning men med petroleumsteknologi som spesialisering istedet, da jeg kunne tenkt meg å jobbe som boreleder offshore. 

Anonymkode: 8ceff...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...